Min MacBook Air fungerar inte korrekt även efter den varit inne på lagning 3(!) gånger

Permalänk
Medlem

Min MacBook Air fungerar inte korrekt även efter den varit inne på lagning 3(!) gånger

Hej!

Jag har säkerligen skrivit ett X antal trådar om min Mac från helvetet tidigare. Enda sedan jag fick den år 2012 har den inte gett mig något annat än hat. Jag fick den genom skolan, dock inte gratis. Under mina tre år på gymnasiet har jag betalat hem 6000kr för en dator som aldrig fungerat 100% korrekt. Det har varit allt i från att den vägrat starta, till att program inte gått att installera osv. Det har varit ren kaoz.

Datorn har varit inne på lagning tre hela gånger, och idag morse fick jag tillbaks den igen från då tredje lagningen. Denna gången bytte dem ut SSD:n (äntligen) efter att ha tjatat om en ny hårddisk. Dock fungerar den fortfarande inte som den ska...

När jag skulle skapa ett konto till datorn vägrade knapparna TAB och Enter att fungera. Tryckte jag i Tab för att t.ex. gå vidare till nästa input-fält. (Typ skriva in lösenord) så kraschade hela konto-applikationen och så fick jag börja om. Samma sak hände när jag försökte trycka enter.

Dock gick det att komma vidare genom att trycka vidare med musen på "Vidare" knapparna istället för att använda tangentbordet.

Vid Login-screenen kan jag inte använda mig av enter för att logga in, då hela skiten kraschar och login-screenen mer eller mindre bara startas om. Därav fungerar det att skriva in mitt lösenord sedan trycka vidare med musknappen. Dock vill jag som sagt att allt ska fungera till 100%, och det gör det uppenbarligen inte. Samt, om detta krånglar så äre säkerligen mer som krånglar.

Någon som vet varför i helvete min äckliga MacBook fortfarande krånglar? Även efter att SSD:n byts ut? Ska dit på Måndag och kräva en helt ny dator ifall skiten fortfarande inte fungerar om den ska, men vill gärna försöka hitta någon quick-fix om det finns.

UPDATE:
Har lämnat in min dator till skolan nu. Med tanke på att administrationen på min skola är ett rent jävla skämt så vet jag inte riktigt vad som kommer hända. Det är Lin Education som står för datorerna på vår skola, och därav sa det bara att de inte bestämmer ifall datorn ersätts eller inte, utan det är Lin Education.

Får helt enkelt hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

prova köra memtest på den..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

moderkortsfel? eller som föregående sagt fel på minnen. fel på OSx
det finns stresstest program till OSx med dom kan du pressa den lite extra och ger den då error så drar man uteslutningsmetoden för att komma fram till vad som är fel.

sen har dom säkert bytt ut ssd men bara speglat över från din gamla disk är det då mjukvaran som krånglar så kraschar det ju lika mycket.

var har den varit inne på lagning? skolan har ju säkert något avtal med nån firma som ska fixa det. prata direkt med dom,

var dock lugn när du beskriver det. få dom att starta den (framkalla problemet med det som inte funkar) dom på Reparations firman kanske har fått den att funka dom gånger som dom testat, då blir det gärna kommunikations missar när du pratar med skolan och skolan bara skriver "fel på datorn byt ssd"...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

prova köra memtest på den..

Tack för ditt svar! Kolla längre ned!

Skrivet av jonatan80:

moderkortsfel? eller som föregående sagt fel på minnen. fel på OSx
det finns stresstest program till OSx med dom kan du pressa den lite extra och ger den då error så drar man uteslutningsmetoden för att komma fram till vad som är fel.

sen har dom säkert bytt ut ssd men bara speglat över från din gamla disk är det då mjukvaran som krånglar så kraschar det ju lika mycket.

var har den varit inne på lagning? skolan har ju säkert något avtal med nån firma som ska fixa det. prata direkt med dom,

var dock lugn när du beskriver det. få dom att starta den (framkalla problemet med det som inte funkar) dom på Reparations firman kanske har fått den att funka dom gånger som dom testat, då blir det gärna kommunikations missar när du pratar med skolan och skolan bara skriver "fel på datorn byt ssd"...

Tack! Jag ska absolut ta och kontakta firman som reparerar skiten.

UPDATE: Nu är datorn ännu värre. Jag försökte starta den nyss, och efter att jag loggade in var det en vit skärm i ca 1minut och sedan kom en massa krasch-reporter upp om att t.ex. Finder inte ville starta osv. Till slut startade datorn, dock fungerar den lite halvt. Fliken som är längst upp med menyn, klockan, batterinivå osv är inte där överhuvudtaget. Det går inte att starta finder. Jag lyckades få igång Google Chrome men tangentbord vägrar fungera. Jag kan inte skriva in någonting, någonstans. Musknappen vägrar fungera för det mesta. Kan inte stänga ner fler program eller starta mer program nu.

Den verkar vara riktigt jävla fucked. Därav går det inte att ladda ner memtest heller, då jag inte kommer någonstans. Någon som har tips på hur jag kan lägga fram detta för min skola så de slutar vara så extremt snåla och ger mig en ny?... :/

Permalänk
Medlem

Men reklamera bara! Dock; är den inom 1-årsgränsen avseende reklamationsrätt på elektronikvaror? Såg nu.. från 2012. Är ju så att butikerna i vissa fall utnyttjar sin rätt att få laga varan 2 ggr innan man isåfall tar tillbaka varan och eventuellt ersätter den med en helt ny eller ger pengar tillbaka. Som i ditt fall när du nu kommit tillbaka en tredje gång kan man ju tycka att det är dags för butiken att "step it up" och ge dig en ny/likvärdig/pengar tillbaka eller något. Alt utnyttja "slitageavdrag" och ge dig ett bra pris på en ny dator. Fan vet jag, men är ju knappast goodwill av butiken/återförsäljaren att inte hjälpa dig på ett tillfredsställande sätt.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Testa att starta Yosemite installationen från en USB disk. Google efter hur man skapar en sådan, lättaste är väl att göra det på någon annans Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Men reklamera bara! Dock; är den inom 1-årsgränsen avseende reklamationsrätt på elektronikvaror? Såg nu.. från 2012. Är ju så att butikerna i vissa fall utnyttjar sin rätt att få laga varan 2 ggr innan man isåfall tar tillbaka varan och eventuellt ersätter den med en helt ny eller ger pengar tillbaka. Som i ditt fall när du nu kommit tillbaka en tredje gång kan man ju tycka att det är dags för butiken att "step it up" och ge dig en ny/likvärdig/pengar tillbaka eller något. Alt utnyttja "slitageavdrag" och ge dig ett bra pris på en ny dator. Fan vet jag, men är ju knappast goodwill av butiken/återförsäljaren att inte hjälpa dig på ett tillfredsställande sätt.

Jag har fått den genom skolan så därav antar jag att jag inte kan reklamera den som man vanligtivs brukar göra?

Skrivet av beh:

Testa att starta Yosemite installationen från en USB disk. Google efter hur man skapar en sådan, lättaste är väl att göra det på någon annans Mac.

Tack, får ta och kolla på det i skolan imorgon.

Permalänk
Medlem

Har lämnat in min dator till skolan nu. Med tanke på att administrationen på min skola är ett rent jävla skämt så vet jag inte riktigt vad som kommer hända. Det är Lin Education som står för datorerna på vår skola, och därav sa det bara att de inte bestämmer ifall datorn ersätts eller inte, utan det är Lin Education.

Får helt enkelt hoppas på det bästa.

Permalänk
Skrivet av CGold:

Har lämnat in min dator till skolan nu. Med tanke på att administrationen på min skola är ett rent jävla skämt så vet jag inte riktigt vad som kommer hända. Det är Lin Education som står för datorerna på vår skola, och därav sa det bara att de inte bestämmer ifall datorn ersätts eller inte, utan det är Lin Education.

Får helt enkelt hoppas på det bästa.

varför kan du inte snacka med själva företaget och inte skolan. att stå på expedition och förklara för nån som kan mindre om datorer än min mamma gör ju att den infon dom får är helt fel..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644