ipad + imac för plugg på universitet

Permalänk
Medlem

ipad + imac för plugg på universitet

Hallå!

Ska snart börja plugga på universitet som Civilingenjör Teknisk-fysik och undrar om man skulle
klara sig på en ipad och imac. Tänkte ta alla anteckningar på lektioner på Ipad samt papper och penna.
Sen allt tyngre arbete kan man göra hemma på imac, och om man ska göra en prestation så funkar ipad
till det också.

Dock så vet jag inte riktigt vad för program man använder på den här utbildningen så man kanske måste ha en mer kraftfull bärbar dator.
Men kom gärna med förslag på vad jag ska välja.

//Oscar

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem

Räknar med att ni behöver ordentliga beräkningsprogram och kanske till och med programmerings mjukvara. En riktig laptop är att rekommendera. Hade du gått utbildning för att bli lärare eller annan hel teoretisk utbildning hade en ipad med tangentbord räckt men tror inte det blir så bra för civilingenjörs utbildningar oavsett fördjupning.

Annars prova maila eller ring den som är kursansvarig och fråga om de har någon mjukvara de vet ni kommer använda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att iPad är väldigt bekvämt att ha med sig på universitet för man kan ha alla powerpoints och extramaterial i den så man slipper kånka runt på ett smärre bibliotek papper i de kurser som har mycket av den varan. Jag gav snabbt upp att anteckna på paddan och körde papper och penna istället för jag lärde mig bättre på det sättet. Sett några här på forumet som verkar väldigt nöjda med att anteckna på padda dock så det är nog lite en smaksak.

Jag har en MBPr jag använt i studierna sista året och det var totalt ett program, i exjobbet, som inte fanns till mac så det körde jag genom wine istället. Tog väl 2 dagar extra (från att inte kunna något alls om emulering av windowsmiljö) att sparka igång det. När jag tänker igenom hela min utbildning (civilingenjör inom miljöområdet) är det nog faktiskt bara det där enda programmet i exjobbet som inte var mackompatibelt, de övriga programmen jag behövde i utbildningen var sådana som jag körde på universitetets burkar eftersom det var mjukvara som helt enkelt inte var ekonomiskt värd att köpa för en kurs (t.ex. GIS-program för 3000+ Euro).

Skulle säga att Teknisk fysik känns som en ganska teoretisk utbildning så kan hända att ni behöver mer programmeringsmjukvara och/eller beräkningsmjukvara än vad jag använt mig av under utbildningen. Det bästa är nog att kontakta någon form av programansvarig och fråga helt enkelt.

Kan även säga att jag som hela mitt liv svurit över att ingen behöver en bärbar dator eftersom det finns adekvata datorsalar och jag har en stationär hemma att skriva på blev som förbytt när jag till slut blev tvungen att skaffa en laptop. Min rekommendation blir således att köra på iPad/MBP hellre än iPad/iMac. 13" är lättare att bära med sig och har du en skärm att koppla in den i hemma så lider du inte så mycket av storleken hellre, enda nackdelen blir väl att grafikkortet är väldigt klent.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Att anteckna på en iPad samtidigt som du ska lyssna på föreläsaren och sålla ut viktigt material är inte kul. Man måste ju titta på iPad:en för att kunna skriva, och då tappar man fokus på läraren. Jag hade valt en laptop just för att det är enklare att skriva på, samt att vilka program som helt kommer fungera på den, eftersom du kör windows/linux på den. Det behöver inte vara en kraftfull maskin om ni inte ska sitta i typ CAD eller något.

Jag har en lista jag brukar posta i trådar om skoldatorer:

Skrivet av Rozzor:

Jag kan tipsa om att använda prisjakt, ställa in filter på det du söker och välja en som ser vettig ut. Kollade väldigt snabbt nu, hittade denna. Tyvärr har den pekskärm, men lenovo har grymt sköna tangentbord. Det verkar som att i prisklassen under 3000 är det mest chromebooks, dessa kör Chrome OS och kräver internetuppkoppling för att fungera fullt ut vad jag vet.

Sen har jag lite tankar om vad som är viktigt att tänka på vid köp av en pluggdator för surf och dokumentskrivande:

  • Vikten bör vara låg, eftersom du kommer bära med dig datorn varje(?) dag. Det blir bara jobbigt att kånka runt på en 15" på 2,5kg eller mer.

  • Batteritiden bör vara så lång som möjligt, man kanske inte alltid har tillgång till strömuttag och det är trist om datorn dör mitt under en föreläsning.

  • Att ha pekskärm är helt onödigt, det funkar inte bättre än att klicka med pekplattan eller en mus.

  • Jag hade satsat på en dator med kraftigare processor, eftersom den inte går att byta/uppgradera. RAM kan man oftast uppgradera, så det gör inget om datorn har 4GB istället för 8GB. Även hårddisken går att uppgradera till en SSD i de flesta fallen (om det inte redan finns i datorn), detta rekommenderar jag starkt då man märker skillnad jämfört med en mekanisk HDD.

  • Storleken på skärmen har betydelse, om din dator är för stor kommer den inte få plats på de små ytorna i en föreläsningssal. 13"-14" är optimalt i förhållandet mellan användbar arbetsyta på skärmen och passform på små bordsytor.

  • Kontakter för externa skärmar bör inkludera HDMI och VGA. Många gånger när man ska göra en presentation har projektorn inte alla kontakter, men VGA finns alltid. Det sker aldrig att det bara finns DVI, och om det skulle ske kan du använda en HDMI-DVI adapter.

För att datorn inte ska vara för seg:

  • Processorn bör vara fyrkärnig och ha en klockfrekvens på minst ~2GHz

  • Minst 4GB RAM

  • Helst ha möjlighet att byta RAM och HDD

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6607140/logitech-k480-bluetooth-ke... fungerar alldeles underbart bra till ipad dessutom fungerar det som hållare. Jag köpte ett sådant tangentbord själv och kör det till min MBP, Iphone 6 och iPad . Det bästa med detta tangentbordet är att det är litet och smidigt och man snabbt kan byta enhet utan att synka om bluetooth.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Det är inte bättre att köpa en Macbook då kanske? Att ha allt på en enhet är ju enklare, du kan ta med dig allt hela tiden och du kan skaffa dig en datorskärm som du kan använda när du är hemma. Är vad jag skulle gjort i alla fall! Men om du tror iPad+iMac är bättre så kör på det

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande inget som slår papper och penna på föreläsningar. Om du absolut behöver en pryl, kör på ipad...inget tangentbordsknattrande som stör andra och enklare att fota av whiteboarden, projektorduken etc (fota inte för mycket bara, man reflekterar mer över det man skriver än över det man fotar av).

När du väljer dator, oavsett om det blir bärbar eller stationär, se till att ta så kraftfull CPU och så mycket RAM du har råd med. Inget kul att köra mer avancerade matlab-uppgifter på slö hårdvara...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Papper och penna är överlägset bäst när det kommer till anteckningar. Det fungerar säkert utmärkt med en iPad också, men inget jag skulle lagt pengar på för endast den sakens skull. Använder endast min iPad Mini till pdfer.

Har du ingen bärbar dator skulle jag definitivt prioritera det framför en iMac. Speciellt kraftfull bärbar behövs sällan, och om det skulle behövas är det bara att leta upp en labbsal

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]