Skärm svartnar på Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Skärm svartnar på Macbook Pro

Har för en vecka sedan köpt mig en ny Macbook Pro 15 med Retina, den med enbart det inbyggda intel iris pro-grafikkortet.

Nu har jag märkt två gånger att när jag flyttat datorn så har skärmen slocknat och datorn hamnat i standby. När jag klickat igång den igen dyker inloggningsrutan upp.
Jag har kikat lite i olika forum och det enda jag hittat är om "aktiva hörn" är aktiverat. Men jag kollade på det och aktiva hörn var inte aktiverat.

Kan det vara något form av hårdvarufel eller är det någon annan inställning, som gör att datorn går standby när man flyttar den hastigt?

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD

Permalänk

Köpte mig en likadan dator för 2 veckor sedan. Den gör samma sak och går i standby inom kanske 3 min efter att jag rört den.

Jag tror att du har samma inställningar som mig om du kör Yosemite utan att ha ändrat i kontrollpanelen.
Nu är min på engelska så skriver vad det heter på engelska. Gå in under "System preferences" -> "Energy Saver" och sen ser du att det är en slider där det står att skärmen ska slå av sig efter en viss tid när datorn är på batteri eller inkopplad med strömsladd. Dra upp den till typ 10 min så slipper du nog det. Min var inställd på 2 min såg jag från början.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Köpte mig en likadan dator för 2 veckor sedan. Den gör samma sak och går i standby inom kanske 3 min efter att jag rört den.

Jag tror att du har samma inställningar som mig om du kör Yosemite utan att ha ändrat i kontrollpanelen.
Nu är min på engelska så skriver vad det heter på engelska. Gå in under "System preferences" -> "Energy Saver" och sen ser du att det är en slider där det står att skärmen ska slå av sig efter en viss tid när datorn är på batteri eller inkopplad med strömsladd. Dra upp den till typ 10 min så slipper du nog det. Min var inställd på 2 min såg jag från början.

Jag uppdaterade precis till Yosemite och såg att den hade ställt på två minuter. Det konstiga har vart att den gått i standby precis när jag lyft den två gånger och jag sitter dessutom och arbetar med den, men det kan ju vara så enkelt. Jag har satt den på 15 minuter nu, så kommer det igen så kan jag i alla fall utesluta det.

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD