Avinstallera rEFInd

Permalänk
Medlem

Avinstallera rEFInd

Jag installerade refind för att testa att dualbota ubuntu, men nu vill jag ta bort det. preoblemet är bara att jag får felmeddelandet "no such file or directonary" eller bash: command not found när jag földer guiden på hemsidan för refind. vad ska jag göra?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Hedersmedlem

Antar att du kör OS X nu?
Såg du isåfall denna delen av guiden?

Citat:

The same procedure works in OS X, with the caveat that the ESP isn't normally mounted in OS X. Thus, you must first mount the ESP, as described earlier, in the section on manually installing rEFInd in OS X. (You can forego this step if you installed to the OS X root partition.)

Så gissningsvis blir det något i stil med detta:

mkdir /Volumes/esp sudo mount -t msdos /dev/disk0s1 /Volumes/esp ls -R /Volumes/esp ### kolla att det verkligen är rätt partition, och att refind ligger där* sudo rm -r /Volumes/esp/EFI/refind

* Ligger det inte där så ligger det nog under /efi, men kör för fasen inte rm -r /efi, bara, utan isf bara på refind-mappen under.
Om sista kommandot ger error så bör det gå att lista ut genom att kolla vad ls gav.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

tack så mycket! jag försökte med den guiden i några timmar,men jag förstod inte riktigt hur man ställde om kommandot rätt, men nu fungerade det! tack för hjälpen! @Thomas

Skrivet av Thomas:

Antar att du kör OS X nu?
Såg du isåfall denna delen av guiden?

Så gissningsvis blir det något i stil med detta:

mkdir /Volumes/esp sudo mount -t msdos /dev/disk0s1 /Volumes/esp ls -R /Volumes/esp ### kolla att det verkligen är rätt partition, och att refind ligger där* sudo rm -r /Volumes/esp/EFI/refind

* Ligger det inte där så ligger det nog under /efi, men kör för fasen inte rm -r /efi, bara, utan isf bara på refind-mappen under.
Om sista kommandot ger error så bör det gå att lista ut genom att kolla vad ls gav.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb