MBP 2,5 Ghz Dual core i5 (2015) vs MBP 2,7 Ghz Dual core i7 (2011)

Permalänk

MBP 2,5 Ghz Dual core i5 (2015) vs MBP 2,7 Ghz Dual core i7 (2011)

Jag ber om ursäkt på förhand, jag vet i stort sett ingenting om datorer. Så förklara gärna väldigt utförligt!

I alla fall. Har nu en tidig 2011 MBP som jag klantigt nog tappat nedför en trappa. Fått ut pengar för den och skall nu köpa en ny MBP.

Det enda alternativet för mig är icke-retina MBP på grund av hårddiskens storlek, 500 GB är i det minsta laget (mycket foton och liknande) och att kunna använda skivor är väldigt viktigt för mig, och min budget räcker helt enkelt inte till så därför är dessa helt uteslutna.

När jag köpte min som jag har nu så valde jag till en bättre processor, 2,7 Ghz i7. Så nu till min fråga. Hur mäter sig standardprocessorn i icke-retina MBP sig mot min nuvarande? Dvs 2,5 Ghz Dual-core intel core i5.

Använder datorn väldigt flitigt (~5-10+ timmar/dag) och kör väldigt mycket photoshop med bildbehandlig/digital konst, och det har min nuvarande klarat av utan några som helst problem. Men jag vill ju såklart helst inte köpa en ny dator som är sämre än min nuvarande.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du skriver att du behöver mer än 500 GB samt en optisk enhet, det är inte ett alternativ med extern hårddisk/NAS och extern optisk läsare då?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Sämre lär den högst troligen inte vara. FÖrutom att processorn, trots lägre klockfrekvens, ändå bör vara märkbart snabbare iom högre ipc (prestanda per klockfrekvens) bör även saker så som snabbare hårddisk och mer ramminne göra att den nya datorn är märkbart snabbare.

Egentligen skulle du haft en ssd också för att få till det allmänna flytet och förkorta laddningstider och dylikt, men det ligger kanske utanför din budget.

Angående alla bilder ställer jag mig frågande till om du verkligen måste ha allt på din dator. En (eller kanske 2st för backup) externa 2.5" enheter som drivs direkt från datorns usb port borde väl fungera? usb3.0 är dessutom lika snabbt så som om hårddisken hade suttit i datorn.

Permalänk

Jag vill helst inte ha externa hårdiskar att förvara saker på för att sedan hämta om jag behöver senare etc utan vill ha allting på samma plats, hela tiden. Externa hårddiskar använder jag bara som back-up.

Dessutom har jag inte ens råd med den billigaste retinan

Permalänk
Skrivet av guos89:

Sämre lär den högst troligen inte vara. FÖrutom att processorn, trots lägre klockfrekvens, ändå bör vara märkbart snabbare iom högre ipc (prestanda per klockfrekvens) bör även saker så som snabbare hårddisk och mer ramminne göra att den nya datorn är märkbart snabbare.

Egentligen skulle du haft en ssd också för att få till det allmänna flytet och förkorta laddningstider och dylikt, men det ligger kanske utanför din budget.

Angående alla bilder ställer jag mig frågande till om du verkligen måste ha allt på din dator. En (eller kanske 2st för backup) externa 2.5" enheter som drivs direkt från datorns usb port borde väl fungera? usb3.0 är dessutom lika snabbt så som om hårddisken hade suttit i datorn.

Ba, fick svar på frågan Nu har jag visserligen 4 GB ram och den nya har 4 GB även den men att välja till 8 GB ligger *precis* inom vad min budget klarar. Så jag hade tänkt välja till det.

SDD ligger tyvärr utanför min budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtigall:

Jag vill helst inte ha externa hårdiskar att förvara saker på för att sedan hämta om jag behöver senare etc utan vill ha allting på samma plats, hela tiden. Externa hårddiskar använder jag bara som back-up.

Dessutom har jag inte ens råd med den billigaste retinan

Jag vet inte om du kollat på det redan, men en hyffsad nas (nätverksansluten hårddisk) får du för under 1000:-. En sådan kan du sedan ansluta vanligtvis 1-2 stycken hårddiskar i som du sedan kommer åt med alla dina datorer i nätverket, både via nätverkskabel och trådlöst.

Då macbook datorerna har mycket snabbt trådlöst nätverk, AC standarden, kan du med rätt router oftast få överföringshastigheter på uppemot 500mbit/s trådlöst. Då kommer du alltså komma åt dina filer på nasen supersnabbt, nästan lika snabbt som om du haft de på din dator. Men du slipper släpa runt på nästan 500Gb bilder direkt på din dator, utan kan istället fria upp utrymme och kan köpa en modell med mindre hårddisk.

Permalänk

Ja, men jag har ju ändå inte råd med någon annan icke retina MBP + 8 GB ram är fortfarande billigare än den billigaste med retina.. + att jag hade behövt lägga 1000 på en hårddisk. Min fråga var mer om datorn i fråga var likvärdig med min nuvarande

Och icke-retina MBP kommer med 500 GB hårddisk som standard Så det är inte möjligt att ta en med en mindre

Permalänk
Medlem

två kärnor är i minsta laget, är väll ingen ht i i5: orna heller?

Sök efter lite hård fakta på google, "macbook pro 2011 i7 2.7 ghz cinebench" eller något

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Skrivet av ustzeust:

två kärnor är i minsta laget, är väll ingen ht i i5: orna heller?

Sök efter lite hård fakta på google, "macbook pro 2011 i7 2.7 ghz cinebench" eller något

Jag kan inte säga att jag är säker men skulle gissa på att det är ht, jag har nämligen en gammal acer laptop med i5a och den tror jag har ht
Edit: Yes, googlade och det har den

On topic: Jag tror den nyare i5an är lite snabbare än den gamla i7an

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Ärligt talat är 13" MBP som inte är retina ett jättedåligt köp, den har inte uppdaterats på 3 år ! Men säljs till ny pris. En ny i5 hade varit snabbare än din i7a, men nu tror jag skillnaden är väldigt lite mellan dom.

Permalänk
Medlem

Försökte hitta en begagnad macbook pro 15 till dig men den modellen du tappade vill vissa firmor online ha 9000kr för exkl moms..

http://www.macrent.se/lego.php?name=Begagnat&pa=showpage&pid=...

om du har till tålamod kan du hålla koll på greentech.se de brukar ha lite mer normala priser eller scanna blocket / sweclockersmarknaden!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Ja, jag läste det. Väldigt ovärt. Så nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Finns ingen som helst möjlighet att få fram mer pengar för min del, en PC är inte ett alternativ för mig (då de alltid har krånglat något fruktansvärt för mig medans alla macar jag haft/hållit på med funkat + föredrar mac, brukar bli så efter 10 års användande) och en stationär dator är definitivt inte ett alternativ.

Blir av med datorn nu i mars så har inte så mycket tid på mig att bestämma mig. Kanske skulle försöka få tag på en något äldre MBP men som säljs billigare. Vet att elgiganten sålde någon lte äldre MBP för ett ganska kraftigt rabatterat pris.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Försökte hitta en begagnad macbook pro 15 till dig men den modellen du tappade vill vissa firmor online ha 9000kr för exkl moms..

http://www.macrent.se/lego.php?name=Begagnat&pa=showpage&pid=...

om du har till tålamod kan du hålla koll på greentech.se de brukar ha lite mer normala priser eller scanna blocket / sweclockersmarknaden!

Ja, det höga andrahandsvärdet är ju orsaken till att jag fick ut över 50% av inköpspriset när datorn var 4 år gammal.. Tyvärr bara tills mars ut, sedan måste jag lämna in denna dator till försäkringsbolaget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtigall:

Ja, jag läste det. Väldigt ovärt. Så nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Finns ingen som helst möjlighet att få fram mer pengar för min del, en PC är inte ett alternativ för mig (då de alltid har krånglat något fruktansvärt för mig medans alla macar jag haft/hållit på med funkat + föredrar mac, brukar bli så efter 10 års användande) och en stationär dator är definitivt inte ett alternativ.

Blir av med datorn nu i mars så har inte så mycket tid på mig att bestämma mig. Kanske skulle försöka få tag på en något äldre MBP men som säljs billigare. Vet att elgiganten sålde någon lte äldre MBP för ett ganska kraftigt rabatterat pris.

Vilket är din maxbudget då? finns ju en serie från asus som försöker efterlikna just macbook pro och gör det otroligt jävla bra, använde en sådan här laptop på jobbet från 2012 tills idag och kan ju säga att vi aldrig kommer gå tillbaka till att köra macbook's igen för de "krångliga" datorerna med windows är ett minne b lott om man blåser ur windows 8 och installerar stabila och pålitliga windows 7

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

2014 års modellen begagnad med mekanisk SSHD disk för mer utrymme
http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-n550jv-cn...

Har du verkligen testat en windows baserad dator de senaste 10 åren? har en laptop jag fick från min skola 2007 som är en HP Probook som än idag 8 år senare fungerar helt felfritt utom att jag har fått byta batteriet en gång, den håller fortfarande 45 minuter på en laddning och jag har uppgraderat den gamla laptopen till 4gb ram och en 120gb SSD disk (satt en 120gb sata2 disk innan) dock börjar de gamla Intel GMA bli lite väl slött

annars kanske detta är ett alternativ: http://www.tonymacx86.com/laptop-compatibility/ finns gott om info vilka laptops du kan "hackintosha" där

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

11381,10 SEK är min budget! Finns inte ett öre mer

Nu kan jag ju itne säga något om den specifika serien men asus har smeknamnet "anus" i min familj efter att vi blivit utsatta för en sådan... Men jag är väl inte helt främmande för det egentligen. Skulle gärna vilja prova först innan jag köper dock.. Och hur håller de sig i längden? Jag menar jag förstår ju att det är orealistiskt att tycka att den skall hålla i 10+ år som min förra mac men 5 år skall de absolut hålla i mitt tycke

Tyvärr, ja. Fick en HP-dator i skolan för 5 år sedan.. 3 års krångel. Den crashade och hade sig, fruktansvärt långsam och för att inte tala om hur plastig den var. stötte du emot något så skrynklades hörnet ihop och den tappade tangenter.
Och sedan Asusen. Inlämnad flera gånger för att den fick för sig både och det andra, enheter som inte "fanns" ibland osv. Började krångla inom 2 månader. Kostade samma som min MBP så man hade väl förväntat sig mer.
Sen har jag en stationär med windows 7 också men den startar inte 40% av gångerna jag försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtigall:

Ja, jag läste det. Väldigt ovärt. Så nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Finns ingen som helst möjlighet att få fram mer pengar för min del, en PC är inte ett alternativ för mig (då de alltid har krånglat något fruktansvärt för mig medans alla macar jag haft/hållit på med funkat + föredrar mac, brukar bli så efter 10 års användande) och en stationär dator är definitivt inte ett alternativ.

Blir av med datorn nu i mars så har inte så mycket tid på mig att bestämma mig. Kanske skulle försöka få tag på en något äldre MBP men som säljs billigare. Vet att elgiganten sålde någon lte äldre MBP för ett ganska kraftigt rabatterat pris.

Macbook air kanske är ett alternativ, de är ju lite billigare en pro, blir runt 11kkr om du ska 13" med 8GB ram och en extern hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtigall:

11381,10 SEK är min budget! Finns inte ett öre mer

Nu kan jag ju itne säga något om den specifika serien men asus har smeknamnet "anus" i min familj efter att vi blivit utsatta för en sådan... Vilken serie är det? Skulle gärna vilja prova. Och hur håller de sig i längden? Jag menar jag förstår ju att det är orealistiskt att tycka att den skall hålla i 10+ år som min förra mac men 5 år skall de absolut hålla i mitt tycke

asus likt alla andra datortillverkare har både ruskigt skitiga laptops ala elgiganten i prisklassen 2000-8000kr sen har de sin premium serie och sina ultrabooks och sin ROG serie som håller en jävligt mycket högre standard än budget laptopsen längre ner i prisklasserna så att kalla asus för "anus" är ju bara respektlöst man får helt enkelt vad man betalar för, sitter själv på asus skärm för 5000kr, ett asus grafikkort i topklass och en av deras topklass routrar och allt fungerar helt felfritt, sen har jag också ägt ett budgetmoderkort från asus och de funkade ju sådär.. man får vad man betalar för!

köper man billiga budgetprylar så ska man inte klaga när det krånglar, överhettar och håller i max 2 år

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Asusen kostade kring 12000 så det var inte på så vis direkt Måndags-exemplar högst troligt

Permalänk

Hur är det med prestandan på air vs icke retinan med 8 GB ram som tillval?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtigall:

Hur är det med prestandan på air vs icke retinan med 8 GB ram som tillval?

de är moderna och rappa cpu'er och sålänge du köper en i5a med HT i air'en ska du inte känna någon extrem skillnad jämfört med din gamla! se till att få med HD 4400 för då är det en haswell CPU som är de bästa du kan få i en air tror jag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtigall:

Asusen kostade kring 12000 så det var inte på så vis direkt Måndags-exemplar högst troligt

Apple har gjort sina missar dom med, kollar bara iPhone 4 & 4s som är en av de känsligaste telefonerna som någonsin sålts, tror jag aldrig har sett en iPhone 4 eller 4s utan sprickor någonstans

tycker bara inte du ska rata pc's helt och hållet speciellt inte när du har en tight budget för de är billigare och ger dig väldigt mycket mer för pengarna, om du är ute efter en riktig arbetsdator kan du ju kolla på lenovo thinkpad's som är kända för att vara 100% kvalitet rakt igenom.

https://www.dustinhome.se/product/5010798644/thinkpad-x1-carb...

https://www.dustinhome.se/product/5010813282/thinkpad-l440?ss...

Har en robottekniker som bär runt på en ibm thinkpad med windows 2000 på och en ruskigt gammal celeron med 128mb ram och 20gb hdd, känns på specifikationerna som datorn är 15 år gammal och den funkar fortfarande fint för den programmeringen han måste göra på plats och den laptopen har han släpat med sig i 15 års tid antagligen då så de kan man kalla kvalitet!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Stolt ägare av en iPhone 4S som ej är sprucken! Vilket iförsig är ett mirakel. Oerhört korkad idé med glaset!

Ja, alltså lenovo har jag ingen erfarenhet av. Jag får kolla lite närmare på dem Men det är liiiite surt när alla ens program man köpt är till mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtigall:

Stolt ägare av en iPhone 4S som ej är sprucken! Vilket iförsig är ett mirakel. Oerhört korkad idé med glaset!

Ja, alltså lenovo har jag ingen erfarenhet av. Jag får kolla lite närmare på dem Men det är liiiite surt när alla ens program man köpt är till mac.

Googla lite om "hackintosh laptops" och kolla om du får napp på någon som fått någon laptopmodell att fungera perfekt under OS X

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtigall:

Hur är det med prestanda på air vs icke retinan med 8 GB ram som tillval?

Letade runt lite och satt ihop det här, där har du din gamla dators processor, macbook pro och Air, de verkar ungefär lika snabba
http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=872&cmp%5B%...

Det är dock bara ett rent artificiellt test så verkligheten kan se lite annorlunda ut och det är bara tester på processorn, macbook air har en hel del andra fördelar, som SSD och bättre grafik, i praktiken kommer den nog vara snabbast.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Googla lite om "hackintosh laptops" och kolla om du får napp på någon som fått någon laptopmodell att fungera perfekt under OS X

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, jag kollar på det

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Letade runt lite och satt ihop det här, där har du din gamla dators processor, macbook pro och Air, de verkar ungefär lika snabba
http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=872&cmp%5B%...

Det är dock bara ett rent artificiellt test så verkligheten kan se lite annorlunda ut och det är bara tester på processorn, macbook air har en hel del andra fördelar, som SSD och bättre grafik, i praktiken kommer den nog vara snabbast.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Googla lite om "hackintosh laptops" och kolla om du får napp på någon som fått någon laptopmodell att fungera perfekt under OS X

Skickades från m.sweclockers.com

Då ska du verkligen inte förvänta dig att allt bara fungerar som det brukar vara med en mac, med en hackingtosh ska man vara bered på att fixa allt och krångla med allt, är många gångel lättare att köra och lära sig ubunto eller något liknade om man inte vill ha windows.

Permalänk

Hmm. Ja jag läste lite snabbt och det verkade som att de flesta nyare datorer inte lämpade sig överhuvudtaget till det.. Och jag är inte direkt duktig på datorer. Jag kan fixa sånt som man kan googla fram typ...

Näe.. Det blir nog att grubbla på hur jag skall göra. En air och fixa en extern hårddisk eller köpa den där MBPn och vara glad. Eller se om man kan få tag på en lite äldre för billigare peng.

Permalänk
Medlem

Sjukt att du fick 11000 för den!
Hur som helst, köp en retina på blocket. Ja köpte min i somras för 9400. 15.4" retina, 256gb SSD och I7 på 2.3Ghz utan en endaste repa och 6-8 timmar batteritid. Då har du utrymme för nas i din budget/extern hdd.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Nachtigall:

Hur är det med prestandan på air vs icke retinan med 8 GB ram som tillval?

Air har långsammare klockade cuper. och enbart flashlagring (pci-e baserad ssd) så redan vid 256gb når du din budget vid ca 11 300kr via apple.store.
Men såg att netonnet har 13" macbook pro med core i5, 500gb hdd doc enbart 4gb ram som kanske går att uppgradera där hemma? för 8990kr http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbookp...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w