Permalänk
Medlem

Retina?

Nu kommer jag från en Windows-värld där ju högre upplösning man använt ju mindre blir ikoner/texter osv men blir lite knäpp på min Macbook Pro....

Kan någon förklara "Retina" (ja jag vet det handlar om DPI) men använder jag "Retina"=Default for Display så blir skärmen 1280x800 vad hände då med den upplösningen dom faktiskt reklamerar om?
- Ställer jag om den till "More space" så blir upplösningen 1680x1050 men kan ändå inte använda 2560x1600 som skärmen faktiskt är.

Är MacOS bara grymt bra på att skala (med hjälp av Default for Display) så den använder 1280x800 men på något vänster får text/bild att ändå bli knivskarpa och ej pixliga?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

När du kör standardläget ("Default for display") så skalas alla komponenter, text, etc. två gånger på både bredden och höjden. Den "effektiva" upplösningen blir då 1280x800, alltså hälften av panelens upplösning som är 2560x1600.

Det finns verktyg som gör att du kan köra panelen i 2560x1600, nackdelen då är att allting blir extremt litet.
Här finns en lista med några verktyg.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

När du kör standardläget ("Default for display") så skalas alla komponenter, text, etc. två gånger på både bredden och höjden. Den "effektiva" upplösningen blir då 1280x800, alltså hälften av panelens upplösning som är 2560x1600.

Det finns verktyg som gör att du kan köra panelen i 2560x1600, nackdelen då är att allting blir extremt litet.
Här finns en lista med några verktyg.

Tack för svar! Tror jag nöjer mig med 1280x800 och knivskarp bild istället för kikare

Visa signatur

Baaahh