Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem

Den stora hackintoshtråden

Nu att ledningen har bestämt sig att hackintosdiskussioner är tillåtna tänkte jag starta en tråd. Enda regeln är att antydningar till piratkopiering är förbjuden. så var försiktiga när ni snackar om olika distar (ideneb, ipc, kalyway osv)

Själv ska jag inom kort installera Snow leopard på min Asus eee 1005ha.
behöver bara ett nätverkskort.

So, let the hacking begin!

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Vart ser du att dom tillåter det?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade GAPa några veckor sen och idag fick jag detta:

Hej!

Jag kan meddela att vi nu har bestämt oss för att tillåta den här typen av diskussioner (så länge som piratkopieringsantydningar och liknande inte förekommer).

Med vänlig hälsning
Albert Pettersson

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Ok men är det inte så att man måste använda hackade start versioner? För det går väl inte att bara ta snow lepard tex och boota på och allt fungerar?

Är det inte så att man måste använda hackade kex filer etc för att få det att fungera?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

kext filer är inte olagliga. speciellt om man använder en boot skiva (tex rebel efi). det som skulle gränsa till olagligt är att ladda ner osx, dvs om man inte kör retailskiva.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Ok men är det inte så att man måste använda hackade start versioner? För det går väl inte att bara ta snow lepard tex och boota på och allt fungerar?

Är det inte så att man måste använda hackade kex filer etc för att få det att fungera?

Det finns "boot loaders" och diverse andra mjukvaror som gör det möjligt att utgå från en retail-skiva köpt i vilket butik som helst. Att man sedan har modifierade kext har ingenting med piratkopiering att göra.

Tycker det är bra att man tillåter trådar som denna.

Edit:
Kan tillägga att Mac OS 10.5.8 fungerar hyfsat på min Dell D430.. bortsett från fullt stöd för ljudkort, inget wlan, inget ethernet, inget hibernate/sleep-läge fungerar och ganska buggiga grafikkortsdrivrutiner som ibland ger artifakter. Underbart!

Min förra dator, en stationär med Q6600 och ett Gigabyte EP32-DS4 fungerade dock utmärkt med Mac OS 10.5.2 eller vad det nu var jag körde på den.

Tipset jag har är typ; vill du köra Mac OS X på en "vanlig PC" så satsa på en stationär där man kan välja exakt vilka komponenter som man vet stödjs. En laptop är mest tur eller otur om det fungerar tillfredställande eller ej.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter ska man köpa om man vill ha fullt stöd för allt och är prisvärt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Vilka komponenter ska man köpa om man vill ha fullt stöd för allt och är prisvärt?

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page
Om man nu bara ser till hårdvara och bara känner sig nöjd med en plast PC.
Kan vara kul att meka lite och känna på OS X före man köper en riktig.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Jag kör 10.6.2 på ett hembygge med Asus P5K, Q6600 och 8600GT. Allting fungerar förutom sleep/hibernate, ska tydligen gå att ordna med någon kext eller nått men jag har alltid datorn igång så det spelar ingen roll. Kör en retail-installation, och behöver typ bara 3 kextar utöver de vanliga. Mycket nöjd men skulle lätt byta mot en ny mini om jag hade pengar över.

Permalänk
Medlem

Okej,

hoppas ingen har något emot att jag kör en liten bygglogg/guide av min hackintosh här?

Det svåraste med hackintosh är att alla får det att låta så avancerat, och när man inte har en suck om vilken hårdvara som passar, så skiter man i det. Jag hoppas min logg kan inspirera någon!

Efter massor av läsning på hackintoshforum, tar jag steget från en fullt fungerande Mac Pro 2006 till en hackintosh.

Min Mac Pro kommer inte hålla måttet under 2010 känns det som, PCIe 1.0, fyra hårddiskslots, endast en 16x PCIe, 2x 2.66GHz Xeons, ja den börjar kännas föråldrad.

Så istället för att köpa nya Mac Pro, modell 2010, förväntad lansering sen Q2, för typ 30 000kr, bygger jag en i7 hackintosh med samma prestanda för ca 11 000kr.

Delar:

Gigabyte EX58-UD5
Intel i7 920 2.66GHz
6GB OCZ 1600MHz DDR3

Ploppar in min SSD och 4890 från min gamla Mac Pro.

i7 920'n ska vattenkylas med Corsair H50, och överklockas till ~3.8GHz.

Operativsystemet ska vara butiksköpt Snow Leopard, uppdaterad till 10.6.2

Detta är även den första dator jag bygger.

Alla delar

Det mest kompatibla moderkortet för i7 Hackintosh

Chassit, Fractal Design R2 Silver

H50 monterat

Mobo samt H50 monterat

to be continued...

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Har själv kört med OSX86 sen första Tiger läckan (då fanns inga EFI/Boot 132 metoder så hackade distar gällde) Har kört EFI/Retail i både Leopard å Snow Leopard nu utan problem alls på mitt Core i7 system enda nackdelen är väl att man får vänta lite med kompatibiliteten med nyare grafikkort (Apple's fel) Men det är så mycket billigare och bättre än en Mac Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryu
Har själv kört med OSX86 sen första Tiger läckan (då fanns inga EFI/Boot 132 metoder så hackade distar gällde) Har kört EFI/Retail i både Leopard å Snow Leopard nu utan problem alls på mitt Core i7 system enda nackdelen är väl att man får vänta lite med kompatibiliteten med nyare grafikkort (Apple's fel) Men det är så mycket billigare och bättre än en Mac Pro

Får man fråga på vilket sätt det är Apples fel att ati/nvidia (nästan) aldrig skriver några drivrutiner förrens Apple ber ati/nvidia om en drivrutin?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Får man fråga på vilket sätt det är Apples fel att ati/nvidia (nästan) aldrig skriver några drivrutiner förrens Apple ber ati/nvidia om en drivrutin?

för att de är dryga och vill inte att vi ska köra osx på pc.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
för att de är dryga och vill inte att vi ska köra osx på pc.

Ati? eller Nvidia? eller båda?
Och varför skulle dom inte vilja det?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
för att de är dryga och vill inte att vi ska köra osx på pc.

Så du menar att ati och nvidia inte skriver några drivrutiner för os x att apple är dryga och inte vill att folk ska köra os x på pc? Det går inte riktigt ihop lille pojk. Hade ati och nvidia också skrivit drivrutiner för os x även om apple inte specifik bad om en drivrutin för en specifik modell så hade alla hackintosh-användare kunnat använda vilket pc-grafikkort de velat. För att vi stackare med Mac Pro också skulle ha kunnat använda vilket grafikkort som helst hade också krävts att ati och nvidia även la in efi-stöd på alla kort. Inte bara de som säljs extra dyrt till oss mac-användare.

De du borde vara irriterad på är ati och nvidia som båda utnyttjar att de är de enda två, reella, aktörerna. Speciellt nu när intel gått ut och sagt att larrabee inte kommer att komma till konsumenter utan endast utvecklare (av specialanpassade system).

Om du tänker längre en ett steg inser du nog dessutom att det är ganska självklart att apple inte vill att folk ska köra os x på pc. Mac os x är en utav huvud-försäljningsargumenten för mac och det är just hårdvaran som apple tjänar pengar på.

För jag antar att du inte menade att ati och nvidia är dryga och inte vi vill att folk ska köra os x på pc. Det vore än mer kork...

Edit:
Jag har provat att köra både Tiger och Leopard på min gamla stationära maskin (som numera agerar filserver). Då tripple-bootade jag mellan win, linux och os x. Gick dock tillbaka till linux ganska snabbt eftersom det nästan var mindre bök att få linux att fungera än os x. Köpte mig en MacBook ganska strax därefter då jag verkligen ville ha os x

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag körde OSX på mitt system ett tag. Dock fick jag det inte att fungera med ett HD4850, utan fick nöja mig med ett 7600GT. Det hängde sig dock varje gång ngt var i 3D och jag fick aldrig dubbla skärmar att fungera.

Använde denna guide:
http://lifehacker.com/5360150/install-snow-leopard-on-your-ha...

System:
GA EP45-DS4 med ett MSI 7600GT (ville inte fungera med ett Gigabyte HD4850 512mb)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
to be continued... [/B]

Update?

Har tidigare ägt iBook, Mac Mini och en Power Mac G5 - alla rejält slöa.

Men har nu också byggt en rackare, baserad på ett Gigabyte-moderkort (https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-g4...)

Intel Quad Core Q9650, 4GB RAM, GTX 275, 500GB HD, P-ATA DVD, Antec Solo, Corsair PSU etc...

Fungerar riktigt bra, sjukt snabb och mojjigt värre med OS X... På en annan HD har jag Windows 7, så byta går rätt snabbt, om man vill...

Permalänk
Medlem

installerar osx 10.5.7 just nu på min zepto 3215w. skaffade en till hårddisk att installera osx på så nu är det bara att byta disk om jag vill spela eller nåt.
windows 7 = 250gb, osx= 80gb
återkommer senare ifall jag får igång det jävla nätverkskortet. (ralink 2860/ zepto zpro2)

EDIT: nätverkskortet gick igång utan problem men att surfa går olidligt långsamt. skulle gissa på att grafikdrivrutinen inte riktigt är 100. jävligt skumt att alla problem jag hade innan försvann med att jag bytte hårddisken... det enda jag ändrade var att jag glömde lägga in kext-filen för x3100 och fick göra det efter första starten...

EDIT2: använde en annan kext fil. nu fukar allt fint, tom sleep och omstart. men ljudet ballar ur ibland. men endast mp3, flac osv. youtube funkar fint... det funkar dock efter omstart, använder voodoo hda.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Så snart stöd för HD5850 rullar igång så installerar jag det på en av mina hårddiskar.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Min dator står i sign. och har en 320 GB liggandes, tror ni jag kan dra in nåt form av Mac OS på den?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Någon som testat OS X i VirtualBox eller liknande? eller vet om det är påväg att tas fram?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Någon som testat OS X i VirtualBox eller liknande? eller vet om det är påväg att tas fram?

Det går att köra OS X Server i VMWare Fusion. Dock så är ju Fusion en Mac-specifk version.

Är tämligen säker på att det inte går att köra OS X i VirtualBox eller något annat liknande, utom Fusion så klart, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Min dator står i sign. och har en 320 GB liggandes, tror ni jag kan dra in nåt form av Mac OS på den?

Jag tror det kommer gå väldigt smärtfritt att fixa OS X på den.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Jag tror det kommer gå väldigt smärtfritt att fixa OS X på den.

Är det så ? Kommer det gå att lira WoW eller klara grafikdrivarna inte av det? Var köper man Mac OS löst?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Har kört OSX på båda mina datorer i ett år nu ungefär
Älskar det!
Båda kör Snow Leopard.

Har en 1005HA som jag köpte i somras, allt fungerar felfritt, bytte bara nätverkskortet till ett Dell 1510 så har jag full funktionalitet. Har till och med två-fingerscroll fungerande Presterar rätt okej också, jämförbart med Windows 7 på samma dator. Enda tråkiga är att senaste uppdateringarna tog bort stödet för Intel Atom processorer, men jag klarar mig på 10.6.0

Sen på min stationära fungerar allt utmärkt.
Gigabyte GA-G31M-ES2L fungerar klockrent.

Kör även vanilla install på båda datorerna (orginal-skivan). Stationära är ganska få utbytta kexts, men den bärbara har sina modifikationer

Permalänk
Medlem

mitt ljud ballar fortfarande ur sig ibland. på strömspar (batteri) kan jag inte spela mp3 utan att det hackar. ideer? och förresten är det någon som har en x3100 kext som fungerar de extern skärm? föv fungerar datorn fint men den är långt ifrån original

förresten vet någon en bra hårddiskkloningsprogram för osx? vill klona 80 giggaren till en 250 giggare.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93

förresten vet någon en bra hårddiskkloningsprogram för osx? vill klona 80 giggaren till en 250 giggare.

Superduper!
http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription....

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
förresten vet någon en bra hårddiskkloningsprogram för osx? vill klona 80 giggaren till en 250 giggare.

Man Ditto

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Man Ditto

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven

Superduper!
http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription....

Tackar! såfort hårdisken är tom ska det testas äntligen frihet!!! man blir klaustrofobisk med 1tib på stationära och 80gib på bärbara

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
EDIT: nätverkskortet gick igång utan problem men att surfa går olidligt långsamt. skulle gissa på att grafikdrivrutinen inte riktigt är 100. jävligt skumt att alla problem jag hade innan försvann med att jag bytte hårddisken... det enda jag ändrade var att jag glömde lägga in kext-filen för x3100 och fick göra det efter första starten...

EDIT2: använde en annan kext fil. nu fukar allt fint, tom sleep och omstart. men ljudet ballar ur ibland. men endast mp3, flac osv. youtube funkar fint... det funkar dock efter omstart, använder voodoo hda.

jag har lyckats "lösa" felet. eller iaf hitta det. processorn vägrar gå högre än 724mhz. det är en t7250, ideer?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur