Offtopic
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
tvelander
Men du kan inte köra 3D studiomax bra på macar för prestandan finns inte i prollarna som det finns på tex hp etc. Nu snackar vi rendering sen ska alla andra program funka 100 %.
Det där resonemanget fallerar lite... 3dsmax finns inte för osx för det första. För det andra så använder inte "de stora företagen" en workstation i huvetaget för att rendera. Renderfarms är inte samma sak som en workstation. Visst, ju mer kräm man har i datorn desto snabbare kommer man fram till önskat resultat. Logiskt. Men när en "shot" är godkänd så åker den in i maskineriet, inte till en workstation. För det 3:e så fungerar 3dsmax på vilken jävla dumburk som helst utan några större problem (förutsatt att det är en windows dator), men allt är relativt... Ju mer polygoner du har på skärmen desto tyngre blir det och visst... har du en sunkig dator så kommer det naturligtvis ta längre tid att rendera/navigera i viewports/vänta på att gpu'n...
Ontopic
Jag har varit mac användare sen 2000. Fram till våren 2011 så såg jag fram emot ALLT apple släppte.
Intresset för apple finns fortfarande men efter att dom skrota Xserve, Xserve Raid, en riktig version av OSX Server och framför allt Final cut Studio så har intressent totaldykt. MEN!!! Det betyder inte att jag tänker överge Apple eller OSX. För varje version av Windows som kommer ut så blir jag bara mer o mer förbannad. Jag vill ha tillbaka windows XP. Enda operativsystem jag tycker MS har lyckas bra med (mot slutet).
Innan jag var Mac användare så var jag "Windows användare" likt många andra.
Det som håller mig kvar i OSX är programutbudet. Vissa finns för båda systemen med vissa är exklusiva för OSX. Men även om alla mina program skulle finnas för windows så skulle jag nog ändå inte byta. OSX är extremt trevligt tillskillnad från windows 7 (högst personlig åsikt)
Däremot är jag ordagrant RÅ-FÖRBANNAD på apples beslut om att skrota vissa produkter....
Vill man ha en dator för att leka lite med bilder, video, flumma på facebook och allt va**n det heter så är mac riktigt trevligt. iLife som följer med en Apple datorn när man köper den är ett extremt trevligt programpaket. En absolut casual användare som inte kan så mycket om datorer får nog mer nöje av en Mac.
Vill man spela mer avancerade spel, mecka etc då är ju en windows pc ett solklart val. Du har 325346340 olika konfigurationer och du kan vraka i alla möjliga komponenter. Apple har indirekt 1 modell man kan konfa "hur man vill".
För mer "avancerade användare" så skulle jag säga att det kvittar. Det är programutbudet som avgör. Jag skulle klassa mig som en "mer avancerad" användare. Jag använder mac för programmen jag vill använda inte finns för windows. 90% gör det men 10% gör det inte.
Om ett par år så kommer jag med största sannolikhet sitta på en linux burk eftersom 1 program som jag vill ha inte finns för osx eller windows.
Men jag sitter ju naturligtvis o hoppas att utvecklarna för just det programmet hoppar över till osx...