Skriva {} i emacs på en mac (Shift + alt + 8 fungerar ej)

Permalänk
Medlem

Skriva {} i emacs på en mac (Shift + alt + 8 fungerar ej)

Hej, jag håller på att bli tokig på detta problem. Först hittade jag inte kommandot för "{" och "}" alls. Men det visade sig vara Shift + Alt + 8. Men detta fungerar inte alls i GNU Emacs. Den tolkar kommandona på sitt eget sätt. Jag kan inte gå in under "specialtecken" varje gång jag ska skriva den typen av klammer när jag programmerar?!

Visste inte om jag skulle posta här eller under programmering då det egentligen berör emacs.

Permalänk
Medlem

Kör du emacs lokalt på din mac? För jag kan göra måsvingarna helt normalt i emacs lokalt på maskinen.

Jag kör då iso latin 1 som encoding på terminal.app

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik redigerad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kör du emacs lokalt på din mac? För jag kan göra måsvingarna helt normalt i emacs lokalt på maskinen.

Jag kör då iso latin 1 som encoding på terminal.app

Ta det där en gång till. Förstår inte äns vad du menar med att köra lokalt. Min kunskapsnivå är väldigt låg när det gäller detta.

EDIT:

Lokalt? Alltså jag kör ju programmet direkt i min dator eller vad menas?
iso latin 1 är aktiverad i terminalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Ta det där en gång till. Förstår inte äns vad du menar med att köra lokalt. Min kunskapsnivå är väldigt låg när det gäller detta.

EDIT:

Lokalt? Alltså jag kör ju programmet direkt i min dator eller vad menas?
iso latin 1 är aktiverad i terminalen

Jag förmodar att han menar om du kör på emacs på Mac:en eller om du SSH:at in på en maskin där du kör emacs?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Kommandot Shift + Ctrl + 8 tolkas som "()" och markören hamnar i parentesen.

Permalänk
Medlem

Finns det några bra alternativ istället för emacs då? Finns det någon kompilator istället för xcode? xcode är ju på flera GB!

Permalänk
Medlem

Har nu även testat Aquaemacs och det är samma problem där. Bindningen för tangentbordskombinationen är helt enkelt upptagen. Men hur kommer det sig att Sidde inte har samma problem då? Fungerar det att byta språk eller liknande för att komma förbi problemet? Jag har försökt ändra den upptagna "keybind" i emacs utan resultat. Finns det någon annan bra editor som inte har GNU Emacs som bas?

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Vad blir "Höger alt" + 8?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Vad blir "Höger alt" + 8?

Är ingen skillnad på höger- och vänster alt. Båda ger [ och använder jag Shift höger alt 8 så är det samma problem som tidigare.

Permalänk

För aquamacs

Jag har bara använt aquamacs på mac men det skulle kunna vara samma sak till vanliga grafiska emacs. Nu var det ett tag sen men jag är hyfsat säker på att jag använde följande.

Skriv in i den dolda filen .emacs som ligger i din hemmapp:
(setq mac-option-modifier nil
mac-command-modifier 'meta
x-select-enable-clipboard t)

Du kan öppna den med att skriva tex pico .emacs i en terminal.

http://www.emacswiki.org/emacs/AquamacsFAQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av laserlars:

Jag har bara använt aquamacs på mac men det skulle kunna vara samma sak till vanliga grafiska emacs. Nu var det ett tag sen men jag är hyfsat säker på att jag använde följande.

Skriv in i den dolda filen .emacs som ligger i din hemmapp:
(setq mac-option-modifier nil
mac-command-modifier 'meta
x-select-enable-clipboard t)

Du kan öppna den med att skriva tex pico .emacs i en terminal.

http://www.emacswiki.org/emacs/AquamacsFAQ

Tack för länken. I aquaemacs hittade jag options -> option, command, meta keys. När jag valde "options for composed characters" så började allt fungera som det ska. Hittade inte samma på GNU Emacs tyvärr.

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag väcker en gammal tråd, men jag hittade denna tråden när jag googlade för att hitta en lösning till samma problem.
Min föreläsare hittade till slut lösningen till detta problem, och jag tänkte därför dela med mig av den lösningen här.

Kopiera och klistra in exakt följande i er .emacs-fil:

(setq default-input-method "MacOSX") (setq mac-command-modifier 'meta mac-option-modifier nil mac-allow-anti-aliasing t mac-command-key-is-meta t)

Detta kommer att göra att alla tecken funkar som vanligt, med de vanliga tangentkombinationerna. Esc-tangenten funkar nu som meta-tangent.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!