Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-03-02, 05:19   #31

landahl

Medlem

landahls avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2010

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackie

TS frågade efter en bra 27-tums skärm och S27A950D ÄR en bra 27-tums skärm.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kol Visa inlägg
Ja, det är verkligen en bra spelskärm men tyvärr för dyr.

http://www.facebook.com/note.php?not...05248316190512

Jag skulle svara TS att köp BenQ EW2730 (bästa 27 tummaren under 3000 vad gäller bild) eller någon billig TN modell som BenQ G2750.
Det här visar tydligt att det finns troll på forumet.

CITAT: This is a great monitor but they have some serious quality control issues. The first monitor I got had horrible light bleeding on the upper right hand side and all the colors on that corner of the screen were grayed out. I got a replacement sent out and that monitor has about an inch of bleeding all down the right side along the bezel. There's also a little bit of bleed on the bottom left corner as well. I've sent out for a second replacement so I hope that one has zero defects in the screen.

Senast redigerad av landahl 2012-03-02 klockan 05:27.
Skärmar - HP ZR2740W : Dell U3011 REV09 : Dator - Windows 8.1 pro : Antec P193 : Asus P8z77-V : Intel Core i7 2700K @ 4,6 ghz : Noctua NH-C14 : Corsair 16 GB DDR3 Vegance 1600 mhz : Gigabyte Geforce GTX 680 : Silverstone Strider 1000W silent modular 80+ gold : Crucial SSD 128 GB : Samsung dvd brännare : Mus - Logitech G400.
landahl är inte uppkopplad
2012-03-02, 08:46   #32

kol

Avstängd

Registrerad: aug 2009

landahl

Med enstaka användaromdömen kan du komma fram till vad som helst.

Läs professionella recensioner istället.
http://www.pcmonitors.org/monitor-re...msung-s27a950d
kol är inte uppkopplad
2012-03-02, 09:15   #33

Chris_Kadaver

Medlem

Chris_Kadavers avatar

Plats: Sthlm/Värmdö

Registrerad: feb 2007

Haha heta diskussioner vill jag lova! Vid första anblick tänker jag som många andra "en tn-panel för 5000kr?!?!?!" snacka om samsung har vinstmarginal här. Hur som helst är det säkerligen en av de bättre tn-paneler där ute som verkar ha låg inputlag och hyfsad färgåtergivning. Men frågan är HUR mycket bättre än en benq 24" skärm för 1000kr? Däremot kan jag tänka mig att den är lite stor att spela på? Sen lär man ju få större problem med betraktningsvinklar ju större skärmen är?
Lirar man e-sport spel vill man garanterat ha en mindre skärm. Är man ute efter en visuell upplevelse vill man garanterat ha en mer högupplöst skärm? typ den här:
http://www.overclockers.co.uk/showpr...d=1120&subcat=

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?featur...&v=g7gofmFMCMg
Chris_Kadaver är inte uppkopplad
2012-03-02, 10:05   #34

landahl

Medlem

landahls avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver Visa inlägg
Haha heta diskussioner vill jag lova! Vid första anblick tänker jag som många andra "en tn-panel för 5000kr?!?!?!" snacka om samsung har vinstmarginal här. Hur som helst är det säkerligen en av de bättre tn-paneler där ute som verkar ha låg inputlag och hyfsad färgåtergivning. Men frågan är HUR mycket bättre än en benq 24" skärm för 1000kr? Däremot kan jag tänka mig att den är lite stor att spela på? Sen lär man ju få större problem med betraktningsvinklar ju större skärmen är?
Lirar man e-sport spel vill man garanterat ha en mindre skärm. Är man ute efter en visuell upplevelse vill man garanterat ha en mer högupplöst skärm? typ den här:
http://www.overclockers.co.uk/showpr...d=1120&subcat=
Håller fullständigt med. Om man sysslar med e-sport ska man ha en ganska liten skärm. Spelar man däremot Skyrim, Alan Wake etc bör man ha en så stor skärm som möjligt för att riktigt sugas in i spelet.

Denna verkar lovande: http://www.overclockers.co.uk/showpr...d=1120&subcat=

Den släpptes nyligen och enligt tft central kommer en recension på den snart.

http://www.tftcentral.co.uk/

Jag rekommenderar verkligen alla att köpa en 30 tum (om man har råd) istället för en 27 tum för spel. Jag har jämfört mellan mina 2 skärmar i sign i spel och det är så otroligt mycket underbarare upplevelse att spela på 30 tummaren jämfört med 27 tummaren. Och ni som blir sura för att man ser lite mer på sidorna på en 16:9 skärm, ni borde veta att på de flesta spel kan man i konsolen ändra foven och tom få bredare fov än orginalet på 16:9. Alan Wake på pc har tex en fov slider. Själv ändrar jag aldrig foven eftersom jag inte ens lägger märke till skillnaden när jag jämför med min 27 tummare.
Sedan brukar vissa va rädda att få svarta ramar i spel med en 16:10 skärm. Jag var inne på Wide Screen Gaming Forum och fick tag i en kille som är med och utvecklar Borderlands 2. Han sa till mig att det bästa sättet att skala ett spel på nu och för framtiden är Hor+. Han förklarade att när Witcher 2 släpptes så var det anamorfic och det innebar att när man spelade det spelet på 3 st 16:9 skärmar så fick man bara bild på mittersta skärmen. I tex Assasins creed så blir det bild på alla tre skärmarna förutom i cutscenes då dem andra skärmarna är svarta. Han förklarade också att det är mycket lättare att fixa spelet i hor+ än att göra det anamorfic. Hor+ är så spel ska skalas om man gör det rätt och 99 % av alla spel skalas så.
Han sa att det kommer att bli vanligare med en fov slider i framtida pc spel eftersom väldigt många själv vill bestämma hur bred fov man ska ha i sitt spel, han berättade även att man endast kunde ha fov slider i hor+ spel eftersom i anamorfiska spel är foven låst vilket inte är optimalt för flera skärmar eller andra aspectratios som tex 4:3, 16:10, 21:9 etc etc. Han sa att alla människor har individuella uppsättningar med skärmar etc och att spel ska fungera optimalt på alla möjliga uppsättningar.
Skärmar - HP ZR2740W : Dell U3011 REV09 : Dator - Windows 8.1 pro : Antec P193 : Asus P8z77-V : Intel Core i7 2700K @ 4,6 ghz : Noctua NH-C14 : Corsair 16 GB DDR3 Vegance 1600 mhz : Gigabyte Geforce GTX 680 : Silverstone Strider 1000W silent modular 80+ gold : Crucial SSD 128 GB : Samsung dvd brännare : Mus - Logitech G400.
2012-03-02, 12:58   #35

Blackie

Medlem

Blackies avatar

Registrerad: jan 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av landahl Visa inlägg
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackie

TS frågade efter en bra 27-tums skärm och S27A950D ÄR en bra 27-tums skärm.

Det här visar tydligt att det finns troll på forumet.

CITAT: This is a great monitor but they have some serious quality control issues. The first monitor I got had horrible light bleeding on the upper right hand side and all the colors on that corner of the screen were grayed out. I got a replacement sent out and that monitor has about an inch of bleeding all down the right side along the bezel. There's also a little bit of bleed on the bottom left corner as well. I've sent out for a second replacement so I hope that one has zero defects in the screen.
Oohhh en till som hakat på troll trenden, originellt!
Det enda trollet här är du som som kastar skit på andras åsikter!! Jag skulle inte betala 5000 för en skärm som har en Responstid på 12 ms / 14 ms och definitivt inte 10000 för en som har reponstid på 7 ms / 17 ms. Värdelöst!

Du kanske reflekterade till att han också skrev:
Overall the monitor is a beauty and well worth the price tag if you can manage to get one without defects in the screen.

I så fall har jag fått tag på just en sådan skärm. Jag har minimalt med bleeding på min och tycker bilden är suverän i färg och kontrast, skärmen presterar klockrent spel vare sig det är Skyrim Battlefield 3, Syndicate eller Alan Wake.
Även om jag inte är så mycket för att titta film på datorn så tycker jag även att den klarar uppgiften galant. Film skall ses på en stor skärm, har själv en Pioneer Kuro PDP-LX6090. Du kanske har åsikter om den med, den kanske inte heller är tillräckligt bra?

Ja jag tycker att betrakningvinkeln är BULL och ett överskattat begrepp på en dator skärm (Min åskikt!) Men däremot kan jag tycka att det är ett viktig på en TV då man inte alltid sitter rakt framför tv.

Sen att folk har råkat få en skärm från en dålig serie är inte kul, fast det kan man få vare sig det handlar om Bilar, datorer, telefoner etc.

Saxat från din egen tråd Best Gaming Monitor Collection:

Samsung S27A950D

This is a brand new 27” LED model from Samsung featuring full high definition 1080p display and 120Hz to give you exceptional sharp and smooth images during intense gameplay. It has a TN panel with a specified 2ms response time so you shouldn’t experience any kind of motion blur or ghosting with this monitor.

Viewing angels are very good and contrast ratio is really awesome producing a black level that is very deep. Color accuracy is very close to 100% even for a LED monitor. Samsung really worked on this one – simply amazing!

You can connect to HDMI, DisplayPort or DVI-D ports enabling you to connect either your computer, game console or Blu-ray player. As an extra feature it includes a kit with 3D glasses and 3D gaming software. If it’s to expensive for your budget it’s available as 23 inch.

Senast redigerad av Blackie 2012-03-02 klockan 13:10.
Chassi: Silverstone Fortress FT02B PSU: OCZ ZX Series 1000W 80+ Gold Moderkort: Asus Sabertooth Z77 Processor: 3770K Kylare: Corsair Hydro Series™ H80i Minnen: Kingston HyperX Predator 16GB DDR3 2400MHz Grafikkort: 2 st. EVGA GeForce GTX 780 SC (SLi) Ljudkort: SB X-Fi HD Hårddiskar: Samsung EVO 250GB, EVO 500GB Skärm: Samsung S27A950D Tangentbord: Qpad MK-85 Mus: Mionix 8200
Blackie är uppkopplad nu
2012-03-02, 13:08   #36

landahl

Medlem

landahls avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blackie Visa inlägg
Oohhh en till som hakat på troll trenden, originellt!
Det enda trollet här är du som som kastar skit på andras åsikter!! Jag skulle inte betala 5000 för en skärm som har en Responstid på 12 ms / 14 ms och definitivt inte 10000 för en som har reponstid på 7 ms / 17 ms. Värdelöst!

Du kanske reflekterade till att han också skrev:
Overall the monitor is a beauty and well worth the price tag if you can manage to get one without defects in the screen.

I så fall har jag fått tag på just en sådan skärm. Jag har minimalt med bleeding på min och tycker bilden är suverän i färg och kontrast, skärmen presterar klockrent spel vare sig det är Skyrim Battlefield 3, Syndicate eller Alan Wake.
Även om jag inte är så mycket för att titta film på datorn så tycker jag även att den klarar uppgiften galant. Film skall ses på en stor skärm, har själv en Pioneer Kuro PDP-LX6090. Du kanske har åsikter om den med, den kanske inte heller är tillräckligt bra?

Ja jag tycker att betrakningvinkeln är BULL och ett överskattat begrepp på en dator skärm (Min åskikt!) Men däremot kan jag tycka att det är ett viktig på en TV då man inte alltid sitter rakt framför tv.

Sen att folk har råkat få en skärm från en dålig serie är inte kul, fast det kan man få vare sig det handlar om Bilar, datorer, telefoner etc.
Då gratulerar jag dig till en bra skärm eftersom du har fått ett bra exemplar. Väldigt många har dock haft otur med den skärmen.
2012-03-02, 13:35   #37

winne

Medlem

winnes avatar

Plats: Växjö

Registrerad: okt 2002

Vad man än tycker om Samsungs design så kan jag inte ha en sådan, vill kunna ändra höjden på monitorn inte bara vinkeln.
Asus P8Z68 DELUXE/GEN3 | Core i7 2700K@4.5GHz | Corsair 16GB DDR3-1600 | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Graphite 600T | Corsair AX 850W | XfX R7970 Black Edition Dual fan | OCZ SSD 256GB Octane | 2x WD Black 1TB (mirror) | Synology NAS DS1010 (14,7TB raid5) | Synology NAS DS1812+ (16.2TB raid6) | WD TV Live | Amiga 500+ & 600 | C64 | Atari STE (4Mb) | iPad Air | iPhone 5s | Mac Mini (i5 - oct 2012)
winne är uppkopplad nu
2012-03-02, 15:31   #38

Ziptry

Medlem

Registrerad: jan 2012

Jag väntar själv på samsungs nya PLS skärm som sägs vara bättre bildkvalitet än IPS. Kommer någon gång i år=
Ziptry är inte uppkopplad
2012-03-02, 19:02   #39

richie.f

Medlem

richie.fs avatar

Plats: Sollentuna

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ziptry Visa inlägg
Jag väntar själv på samsungs nya PLS skärm som sägs vara bättre bildkvalitet än IPS. Kommer någon gång i år=
pls ≈ ips, samsungs egna vidareutveckling. nästan alla företag har egna specialtekniker. panasonic har exempelvis ips-alpha som bara används i tv-apparater, och lg har p-ips
2012-03-03, 22:32   #40

landahl

Medlem

landahls avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ziptry Visa inlägg
Jag väntar på en 30 tum 16:10 oled skärm med högre upplösning än 2560x1600

Undrar hur länge det dröjer tills det kommer en sådan?
2012-03-04, 03:25   #41

Mr Mack

Medlem

Registrerad: jun 2011

Jisses, jag som vill skaffa en ny skärm då min ögonsten sjöng sin sista vers häromdagen (japp en CRT beauty), vad fan ska jag ta mig till nu? Måste verkligen skaffa en ny skärm då jag använder min Pioneer KRP500a som monitor för tillfället och vill verkligen inte att den ska pajja.

Vilken skärm ska jag skaffa må tro? Har ca 3000kr att lägga ut (kanske 2000kr mer då löningen kommer). Behöver verkligen hjälp. Måste vara en allround skärm och jag validerar svärta samt färger och minst 85hz framför allt, tål verkligen inte 60hz skärmar då JAG känner av muslagget som medföljer i tex BF3. Kollade filmer, tv-serier, spelade samt surfade på min gamla CRT skärm och även fast den var bara 19 tum och kördes i 1280x1024 så njöt jag varenda sekund utav grymma bild kvaliten.

Nej, jag trollar inte, kan lägga upp en bild om ni vill ha bevis.

Tack på förhand.
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av
Mr Mack är inte uppkopplad
2012-03-04, 04:20   #42

richie.f

Medlem

richie.fs avatar

Plats: Sollentuna

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mr Mack Visa inlägg
Jisses, jag som vill skaffa en ny skärm då min ögonsten sjöng sin sista vers häromdagen (japp en CRT beauty), vad fan ska jag ta mig till nu? Måste verkligen skaffa en ny skärm då jag använder min Pioneer KRP500a som monitor för tillfället och vill verkligen inte att den ska pajja.

Vilken skärm ska jag skaffa må tro? Har ca 3000kr att lägga ut (kanske 2000kr mer då löningen kommer). Behöver verkligen hjälp. Måste vara en allround skärm och jag validerar svärta samt färger och minst 85hz framför allt, tål verkligen inte 60hz skärmar då JAG känner av muslagget som medföljer i tex BF3. Kollade filmer, tv-serier, spelade samt surfade på min gamla CRT skärm och även fast den var bara 19 tum och kördes i 1280x1024 så njöt jag varenda sekund utav grymma bild kvaliten.

Tack på förhand.
vill du ha mer än 60hz är det tn som gäller, och då är det där med färger inget paradnummer direkt tyvärr... det finns ett fåtal va och ips men de kostar isåfall mycket mer vad jag vet, typ nec för 20k. generellt kan man säga såhär, ips har bäst färger, va har bäst svärta och tn är snabbast. att få alla tre går inte inom en rimlig budget. men det beror ju på hur kräsen du är, en bra tn-skärm kanske har tillräckligt bra färgåtergivning för dig?
2012-03-04, 09:56   #43

Chris_Kadaver

Medlem

Chris_Kadavers avatar

Plats: Sthlm/Värmdö

Registrerad: feb 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mr Mack Visa inlägg

Tack på förhand.
Gillar du, och har plats för en CRT så rekommenderar jag LaCie electron blue skärmarna. Jag köpte min 22" för 500kr. Nypriset "när det begav sig" var väl runt 16000, så räkna med bildkvalitet och färgåtergivning i referensklass. Skulle den gå sönder idag skulle jag nog ändå försöka vänja mig vid en platt då den väger ca 40kg och tar upp mer än en halvmeter på djupet. Modellerna klarar antingen 1600x1200@85hz eller 100hz beroende på modell. 100hz eller 120hz @ 1280x1024 har jag för mig.
Spelar du inga e-sport spel så är väl inte 60hz tft allt för hemskt?! En tft lyser ju så det blir ju inget flimmer direkt. Budget BenQ 24" skärmarna har generellt förhållandevis låg inputlag. Jag och min kompis lirar rätt mycket quake live. Och det fungerade förvånansvärt bra på hans skärm.
Problemet är att man inte kan "få allt" som det ser ut idag. Lirar du e-sportspel så prioritera uppdateringsfrekvens framför färgåtergivning. I annat fall skulle jag satsa på den här alla dagar i veckan: http://www.mediafrost.de/Hazro_HZ27W...asscheibe.html

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?featur...&v=g7gofmFMCMg
Chris_Kadaver är inte uppkopplad
2012-03-04, 13:28   #44

ericone

Medlem

Registrerad: dec 2011

Wow, jag kom precis från Hardforum där en tråd som S27A950D precis var igång. Jag kan fortfarande inte förstå varför denna skärm rekommenderas överallt. Ni som har skärmen och är nöjda med den, vilka spel kör ni?

Hur gör ni för att undvika mörka partier i spel? Undviker ni grottor i Skyrim och vägrar ni gå inomhus i Battlefield 3? Jag är nyfiken på hur man kan använda Samsungs skärmar utan att stöta på mörka partier i spel, för de sticker verkligen i en ögonen med en skärm med så mycket backlight bleed som Samsungs har.
ericone är inte uppkopplad
2012-03-04, 18:54   #45

MooD

Medlem

MooDs avatar

Registrerad: aug 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kol Visa inlägg
Du kan inte jämföra mobilskärmar med stationära bildskärmar.

Anledningen till att LCD kan hävda sig på mobilsidan är att LCD:s bakgrundsbelysning är en fördel i utemiljö.
Om du läser i den länkade tråden är det inte endast det som är anledningen.
MooD är inte uppkopplad
2012-03-04, 19:21   #46

Jimmy

Medlem

Jimmys avatar

Registrerad: jan 2004

Är inte skärm typiskt sådan produkt som det är svårt att inte bli nöjd med nästan oavsätt vad man köper om man nu inte har speciella krav? Tittar man ex på privata betyg på TV apparater så brukar de i regel ligga väldigt högt.

Jag hade vänt mig till riktiga tester på nätet istället.

Förövrigt så är Samsung något av de sämsta företagen jag varit med om när det kommer till support. Kanske inget man bryr sig om precis när man köper produkten men det är guld värt när det väl strular.

Tyvärr kan jag inte komma med några rekommendationer på skärm merän att jag vet att DELL(av alla märken) har tidigare haft fina skärmar.
CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA
Jimmy är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb