Hjälp med att löda kondensator i Göteborg

Permalänk
Medlem

Hjälp med att löda kondensator i Göteborg

Min skärm har krånglat ett tag nu, den blinkar vid uppstart, måste starta och stänga av den flera ggr innan den startar. Nu går den inte att starta alls längre. Plockade isär den och hittade några kondesatorer som var uppsvällda och en som börjat läcka.

Finns det nått ställe eller någon person här i Göteborg som kan sätta dit nya? Måste ju bli bra mkt billigare än att köpa ny skärm

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Skrivet av Hawken:

Min skärm har krånglat ett tag nu, den blinkar vid uppstart, måste starta och stänga av den flera ggr innan den startar. Nu går den inte att starta alls längre. Plockade isär den och hittade några kondesatorer som var uppsvällda och en som börjat läcka.

http://i42.tinypic.com/29g1xg2.jpg

Finns det nått ställe eller någon person här i Göteborg som kan sätta dit nya? Måste ju bli bra mkt billigare än att köpa ny skärm

Om du hittar någon som gör jobbet gratis kanske Komponenter kostar inte mycket, men det är väl arbetstid och hantering.

Annars om du inte har någon extremt värstingskärm skulle jag personligen inte laga en skärm.

Vill du ha en utmaning har ju biltema bra lödstationer och ELFA har komponenter. Men det kostar nog mer besvär än att köpa en ny skärm.

Permalänk
Medlem

Om det är blyfritt tenn som allting har idag så är det ett helvete värma upp om man inte har exakt rätt lödkolv.

Permalänk

Biltema har en temperaturreglerade lödstation som går till 480 grader, det räcker gott. Har en sådan själv och fungerar fint för hemmapul.

Håll dig borta från den billigaste oreglerade lödkolvarna bara, de brukar också ha för klumpiga spetsar för finlödningar

Permalänk
Medlem

Gör det själv? Det är enkelt, även som totalt okunnig att göra det. Jag trodde att jag hade sabbat min skärm när jag gick lös på kringliggande saker med lödkolven, men icke.

Lättast är att bara värma upp kring kondensatorerna, dra, ta fram nya, värma och stoppa dit.

Permalänk

En gång (men då var jag 14 år) lyckades jag bränna sönder ytskiktet på kretskortet när jag skulle byta en konding i min gamla TV med min första lödkolv. Dels var den inte tillräckligt varm, och så var det alldeles för grov. Men jag lärde mig nåt iallafall

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan hitta en kondensator

Elektrolytkondensator 820 µF 25 VDC
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-239-15&toc=19089

Eller om en
Elektrolytkondensator 820 µF 35 VDC kan fungera istället?

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Rekordmedlem

Om du rivit isär det och skaffar delarna så går det fort jag skulle försöka muta nån reparatör med fikabröd för jobbet att löda 4 kondingar utan att behöva göra nått mer tar max 5minuter, eller så löder du själv, det där är ett relativt lätt jobb och en bra övning inför svårare saker, det är stora och relativt värmetåliga komponenter, och utrustningen som krävs kostar kring 1000kr om du inte redan har en lödstation, ser du det som att det blir ungefär samma slutpris som om du lämnat in den på rep så är det ett ok pris, och verktygen har du kvar.
Det brukar finnas hela satser med alla kondingar till en monitor på ebay, sök på namnet och repair kit eller liknande
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodver...
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtil...
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtil...
Så är du igång verktygsmässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawken:

Någon som vet var man kan hitta en kondensator

Elektrolytkondensator 820 µF 25 VDC
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-239-15&toc=19089

Eller om en
Elektrolytkondensator 820 µF 35 VDC kan fungera istället?

Du kan alltid byta mot en med högre toleranser.

Kanske lite dumt att fråga här då de flesta här är mer inriktade mot Datorer, kolla med folket på: http://elektronikforumet.com/
Finns nog garanterat någon som kan hjälpa. Vet att där finns långa trådar om just att byta kondensatorer i diverse "död" elektronik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawken:

Någon som vet var man kan hitta en kondensator

Elektrolytkondensator 820 µF 25 VDC
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-239-15&toc=19089

Eller om en
Elektrolytkondensator 820 µF 35 VDC kan fungera istället?

Spänning är toleransnivå, dvs kör du med samma eller högre än ursprungliga värdet är du safe.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

http://www.robertservice.se/ Brukar vara billig och otroligt snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du rivit isär det och skaffar delarna så går det fort jag skulle försöka muta nån reparatör med fikabröd för jobbet att löda 4 kondingar utan att behöva göra nått mer tar max 5minuter, eller så löder du själv, det där är ett relativt lätt jobb och en bra övning inför svårare saker, det är stora och relativt värmetåliga komponenter, och utrustningen som krävs kostar kring 1000kr om du inte redan har en lödstation, ser du det som att det blir ungefär samma slutpris som om du lämnat in den på rep så är det ett ok pris, och verktygen har du kvar.
Det brukar finnas hela satser med alla kondingar till en monitor på ebay, sök på namnet och repair kit eller liknande
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodver...
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtil...
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtil...
Så är du igång verktygsmässigt.

Måste bara ställa en fråga, jag personligen tror inte att han har en skärm för 5000 som han vill fixa. Då hade det där varit ett jätte bra alternativ!, men när han frågar om hjälp eftersom att det "Lär" vara billigare än en ny skärm så antar jag att han inte vill lägga ut ~1000 kr på verktyg bara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sajmon37:

Måste bara ställa en fråga, jag personligen tror inte att han har en skärm för 5000 som han vill fixa. Då hade det där varit ett jätte bra alternativ!, men när han frågar om hjälp eftersom att det "Lär" vara billigare än en ny skärm så antar jag att han inte vill lägga ut ~1000 kr på verktyg bara

Jag började med ett billigt alternativ för de som inte har prylar för lödning eller kunskap eller intresse att lära sig, men lödning är ju en av grunderna i att hålla på med elektronik och datorbyggen, bara att fixa rätt kabellängder i en låda kan vara bökigt utan att löda så man behöver inte hålla på med elektronik för att ha nytta av det det räcker ibland med att försöka få ordning på kablagen i lådan, och att fråga nån mindre repverkstad om de gör det för några bullar är ofta en fungerande metod, har själv gått på den några gånger

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det där påminner kraftigt om min Samsung 226BW som slutade visa bild.
Jag bytte de markerade kondensatorerna mot 105c-varianter från ELFA, och nu fungerar den felfritt.
Jag använde ett lödkit med tennsug för 200:-.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar/l...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Det där påminner kraftigt om min Samsung 226BW som slutade visa bild.
Jag bytte de markerade kondensatorerna mot 105c-varianter från ELFA, och nu fungerar den felfritt.
Jag använde ett lödkit med tennsug för 200:-.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar/l...

Jag har jobbat som reparatör av mobiltelefoner och reparation/elektronikmontering av styrlådor för borr-riggar, så jag har några års lödvana till att börja med, men de här stora komponenterna är lätta att byta.

Gjorde samma sak, fast med en gammal P4-dators moderkort. Inga problem att byta med en enkel 30W-penna även på blyfritt tenn, det blir varmt nog. Behövs ingen Weller-station även om det gör saken mycket enklare såklart.

Så länge man har med lödfläta (ge fan i tennsug, det kan komma små metallbitar under benen på komponenterna när de ramlar ur igen) och eventuellt lite extra flussmedel så går det på en grisblink att byta när man väl har ersättningskondensatorer.

Det ska för övrigt fungera fint med 35V istället för 25V, med reservation för att de kan vara för stora fysiskt för att få plats bredvid varandra på kortet. Så länge det är högre spänning än originalet och inte lägre så är det ok. Kapacitansen däremot bör man ha samma eller max ett snäpp högre.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Så länge man har med lödfläta (ge fan i tennsug, det kan komma små metallbitar under benen på komponenterna när de ramlar ur igen) och eventuellt lite extra flussmedel så går det på en grisblink att byta när man väl har ersättningskondensatorer.

Hur menar du?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Hur menar du?

Att en tennsug är sämre att använda än en lödfläta i de flesta fall.

När man suger upp tennet snabbt, så ska det kylas ner och fastna inuti sugen, men det kan åka tillbaka en del ut igen, eller så hinner inte allt sugas in utan stelnar på vägen och ramlar ner igen vid sidan av där man hade sugen.

Vid maximal otur åker en sån liten tennbit under benen på t.ex. en elektrolytkondensator och syns inte, då smäller det när man slår på strömmen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackeagle:

Att en tennsug är sämre att använda än en lödfläta i de flesta fall.

När man suger upp tennet snabbt, så ska det kylas ner och fastna inuti sugen, men det kan åka tillbaka en del ut igen, eller så hinner inte allt sugas in utan stelnar på vägen och ramlar ner igen vid sidan av där man hade sugen.

Vid maximal otur åker en sån liten tennbit under benen på t.ex. en elektrolytkondensator och syns inte, då smäller det när man slår på strömmen.

Lödfläta har väl dock nackdelen att kopparbitar kan fastna? Kanske inte lika lätt utan att märks, visserligen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Lödfläta har väl dock nackdelen att kopparbitar kan fastna? Kanske inte lika lätt utan att märks, visserligen.

Jo, men det blir inte alls lika stor chans eftersom man trycker den försiktigt mot där man vill suga upp tenn, istället för det rycket som blir med en tennsug och dess fjäder.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

om du skickar grejerna till mig och ett par nya kondar kan jag löda dit dem för en hundring:)?

edit: lödstationen jag använder mig utav är den här http://www.wnet.com.cn/product/tp/2007/4/3/20074316234614.jpg

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Spänning är toleransnivå, dvs kör du med samma eller högre än ursprungliga värdet är du safe.

Jag lånar denna tråd en aning
Jag håller på att byta ut en kondensator på moderkortet men jag har ingen som har exakt samma spec som 1500 µF 16 VDC
det är en fråga från en total Noob inom detta ämne.

kan man byta ut kondensatorn om en som har 1000 µF 16 VDC?
kan man byta ut kondensatorn om en som har 2200 µF 16 VDC?

jag antar att v tecknet på kondensatorn betyder VDC (räta mig om jag har fel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av proxies:

Jag lånar denna tråd en aning
Jag håller på att byta ut en kondensator på moderkortet men jag har ingen som har exakt samma spec som 1500 µF 16 VDC
det är en fråga från en total Noob inom detta ämne.

kan man byta ut kondensatorn om en som har 1000 µF 16 VDC?
kan man byta ut kondensatorn om en som har 2200 µF 16 VDC?

jag antar att v tecknet på kondensatorn betyder VDC (räta mig om jag har fel)

Du kan byta till andra värden, men gör det inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Du kan alltid byta mot en med högre toleranser.

Kanske lite dumt att fråga här då de flesta här är mer inriktade mot Datorer, kolla med folket på: http://elektronikforumet.com/
Finns nog garanterat någon som kan hjälpa. Vet att där finns långa trådar om just att byta kondensatorer i diverse "död" elektronik...

Skrivet av muppens:

Du kan byta till andra värden, men gör det inte.

betyder det inte att man kan byta originalet( 1600 µF 16 VDC? ) mot en 2200 µF 16 VDC?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Lödfläta har väl dock nackdelen att kopparbitar kan fastna? Kanske inte lika lätt utan att märks, visserligen.

Det lättats är att värma upp lödflätan mot det området man önskar, sen kan man förtenna lödflätan lite lagom så flusset börjar verka. Då ska ni se att det händer grejer.

Permalänk

Byt själv är mitt tips, du har ju skruvat ur kortet och vet vilka komponenter du ska byta. Så förmodligen har du glädje av en lödkolv i framtiden. Det är ganska lätt och löda. Svårast är felsökning om man inte som i ditt fall ser att komponenter är brända eller kondringar skjutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av proxies:

betyder det inte att man kan byta originalet( 1600 µF 16 VDC? ) mot en 2200 µF 16 VDC?

Det beror helt på vad kondingen har för funktion om det går att byta mot en med större kapacitans. Är det en konding för att jämna ut ripplet på utgången till en nätdel går det i regel bra om det inte är en väldigt mycket större konding, men skulle det vara så att det är en konding som sitter i någon form av oscillator eller filter så ändras ju frekvensen om man sätter dit en konding med annat värde, vilket kan göra att funktionen blir annorlunda eller helt upphör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av proxies:

Jag lånar denna tråd en aning
Jag håller på att byta ut en kondensator på moderkortet men jag har ingen som har exakt samma spec som 1500 µF 16 VDC
det är en fråga från en total Noob inom detta ämne.

kan man byta ut kondensatorn om en som har 1000 µF 16 VDC?
kan man byta ut kondensatorn om en som har 2200 µF 16 VDC?

jag antar att v tecknet på kondensatorn betyder VDC (räta mig om jag har fel)

Kapacitansen kan man ibland öka, men inte alltid, du bör aldrig minska den.
Spänningen får du aldrig minska, då går nått sönder, oftast men inte alltid kan man öka spänningen.
Temperaturen kan du alltid öka, men aldrig minska.
Det är det man kan säga utan att veta hur kretsen ser ut och vad kondingen har för funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Kapacitansen kan man ibland öka, men inte alltid, du bör aldrig minska den.
Spänningen får du aldrig minska, då går nått sönder, oftast men inte alltid kan man öka spänningen.
Temperaturen kan du alltid öka, men aldrig minska.
Det är det man kan säga utan att veta hur kretsen ser ut och vad kondingen har för funktion.

Hm, hur kommer det sig att man inte alltid kan byta mot en med högre spänningstolerans?
Är det pga saker som ovälkommen induktans?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Hm, hur kommer det sig att man inte alltid kan byta mot en med högre spänningstolerans?
Är det pga saker som ovälkommen induktans?

Det ändras ibland andra parametrar på oönskade sätt som inre resistansen, induktans, inga passiva komponenter är "rena" i sin önskade huvudegenskap, utan man bör se allt som RCL nät med div egenskaper och ibland spelar allt roll, ibland inte, det är nått man får kolla på i varje specifikt fall och man får läsa databladen och jämföra, ändrar man nått i en känslig del kan helheten bli nått annat än det var från tänkt, det enda som är "enkelt" är nog måtten på komponenten. Men inte ens de är jättelätta, i känsliga kretsar kan även benlängden påverka, eller att man får en annan påverkan från magnetfält om måtten på komponenten har ändrats, den "når fram" och plockar upp "skräp" men en nätdel är nog inte jättekänslig utan har hyffsat stora toleranser. Men är det högfrekvens, som radio eller i en dator då blir det mesta väldigt kinkigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bumpar den här tråden då jag tycker ämnet passar mig.

Det är så att min TV har gått sönder med symptomet att den slår på och av sig hela tiden. Glapp eller kondensator tänkte jag och tog isär den för att kolla.

Hittar inget glapp men däremot dessa två kondensatorer som jag tycker ser suspekta ut...

Min fråga är: håller ni med mig? Dvs är det värt att försöka byta?

Bild 1
Bild 2
Bild 3

(bilden blev upp-o-ner av nån anledning, dom är rätt roterade på min dator, hoppas det går att se ändå)

Mvh
Tobbe

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌