Sidan 1 av 2 1 2
 
Verktyg Visningsval
2012-04-04, 14:16   #1

Hawken

Medlem

Hawkens avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: aug 2004

Hjälp med att löda kondensator i Göteborg


Min skärm har krånglat ett tag nu, den blinkar vid uppstart, måste starta och stänga av den flera ggr innan den startar. Nu går den inte att starta alls längre. Plockade isär den och hittade några kondesatorer som var uppsvällda och en som börjat läcka.



Finns det nått ställe eller någon person här i Göteborg som kan sätta dit nya? Måste ju bli bra mkt billigare än att köpa ny skärm
Hawken är inte uppkopplad
2012-04-04, 15:55   #2

Aristotele

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hawken Visa inlägg
Min skärm har krånglat ett tag nu, den blinkar vid uppstart, måste starta och stänga av den flera ggr innan den startar. Nu går den inte att starta alls längre. Plockade isär den och hittade några kondesatorer som var uppsvällda och en som börjat läcka.

http://i42.tinypic.com/29g1xg2.jpg

Finns det nått ställe eller någon person här i Göteborg som kan sätta dit nya? Måste ju bli bra mkt billigare än att köpa ny skärm
Om du hittar någon som gör jobbet gratis kanske Komponenter kostar inte mycket, men det är väl arbetstid och hantering.

Annars om du inte har någon extremt värstingskärm skulle jag personligen inte laga en skärm.

Vill du ha en utmaning har ju biltema bra lödstationer och ELFA har komponenter. Men det kostar nog mer besvär än att köpa en ny skärm.
Aristotele är inte uppkopplad
2012-04-04, 16:01   #3

Likvid

Medlem

Likvids avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2003

Om det är blyfritt tenn som allting har idag så är det ett helvete värma upp om man inte har exakt rätt lödkolv.
Likvid är inte uppkopplad
2012-04-04, 16:14   #4

Aristotele

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: nov 2010

Biltema har en temperaturreglerade lödstation som går till 480 grader, det räcker gott. Har en sådan själv och fungerar fint för hemmapul.

Håll dig borta från den billigaste oreglerade lödkolvarna bara, de brukar också ha för klumpiga spetsar för finlödningar
Aristotele är inte uppkopplad
2012-04-04, 16:37   #5

Dreas89

Medlem

Plats: Karlstad

Registrerad: sep 2006

Gör det själv? Det är enkelt, även som totalt okunnig att göra det. Jag trodde att jag hade sabbat min skärm när jag gick lös på kringliggande saker med lödkolven, men icke.

Lättast är att bara värma upp kring kondensatorerna, dra, ta fram nya, värma och stoppa dit.
Dreas89 är inte uppkopplad
2012-04-04, 16:53   #6

Aristotele

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: nov 2010

En gång (men då var jag 14 år) lyckades jag bränna sönder ytskiktet på kretskortet när jag skulle byta en konding i min gamla TV med min första lödkolv. Dels var den inte tillräckligt varm, och så var det alldeles för grov. Men jag lärde mig nåt iallafall
Aristotele är inte uppkopplad
2012-04-30, 16:24   #7

Hawken

Medlem

Hawkens avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: aug 2004

Någon som vet var man kan hitta en kondensator

Elektrolytkondensator 820 µF 25 VDC
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...9-15&toc=19089

Eller om en
Elektrolytkondensator 820 µF 35 VDC kan fungera istället?
Hawken är inte uppkopplad
2012-04-30, 16:50   #8

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Om du rivit isär det och skaffar delarna så går det fort jag skulle försöka muta nån reparatör med fikabröd för jobbet att löda 4 kondingar utan att behöva göra nått mer tar max 5minuter, eller så löder du själv, det där är ett relativt lätt jobb och en bra övning inför svårare saker, det är stora och relativt värmetåliga komponenter, och utrustningen som krävs kostar kring 1000kr om du inte redan har en lödstation, ser du det som att det blir ungefär samma slutpris som om du lämnat in den på rep så är det ett ok pris, och verktygen har du kvar.
Det brukar finnas hela satser med alla kondingar till en monitor på ebay, sök på namnet och repair kit eller liknande
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...station-19727/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...gsflata-19720/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...odtenn-192385/
Så är du igång verktygsmässigt.
__________________
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-04-30, 16:57   #9

loefet

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hawken Visa inlägg
Någon som vet var man kan hitta en kondensator

Elektrolytkondensator 820 µF 25 VDC
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...9-15&toc=19089

Eller om en
Elektrolytkondensator 820 µF 35 VDC kan fungera istället?
Du kan alltid byta mot en med högre toleranser.

Kanske lite dumt att fråga här då de flesta här är mer inriktade mot Datorer, kolla med folket på: http://elektronikforumet.com/
Finns nog garanterat någon som kan hjälpa. Vet att där finns långa trådar om just att byta kondensatorer i diverse "död" elektronik...
loefet är uppkopplad nu
2012-04-30, 16:58   #10

muppens

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: aug 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hawken Visa inlägg
Någon som vet var man kan hitta en kondensator

Elektrolytkondensator 820 µF 25 VDC
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...9-15&toc=19089

Eller om en
Elektrolytkondensator 820 µF 35 VDC kan fungera istället?
Spänning är toleransnivå, dvs kör du med samma eller högre än ursprungliga värdet är du safe.
__________________
Citera om du vill ha svar.
muppens är uppkopplad nu
2012-04-30, 17:00   #11

w1per

Medlem

w1pers avatar

Registrerad: jul 2001

http://www.robertservice.se/ Brukar vara billig och otroligt snabb.
w1per är inte uppkopplad
2012-04-30, 17:02   #12

Sajmon37

Medlem

Sajmon37s avatar

Registrerad: okt 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Om du rivit isär det och skaffar delarna så går det fort jag skulle försöka muta nån reparatör med fikabröd för jobbet att löda 4 kondingar utan att behöva göra nått mer tar max 5minuter, eller så löder du själv, det där är ett relativt lätt jobb och en bra övning inför svårare saker, det är stora och relativt värmetåliga komponenter, och utrustningen som krävs kostar kring 1000kr om du inte redan har en lödstation, ser du det som att det blir ungefär samma slutpris som om du lämnat in den på rep så är det ett ok pris, och verktygen har du kvar.
Det brukar finnas hela satser med alla kondingar till en monitor på ebay, sök på namnet och repair kit eller liknande
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...station-19727/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...gsflata-19720/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...odtenn-192385/
Så är du igång verktygsmässigt.
Måste bara ställa en fråga, jag personligen tror inte att han har en skärm för 5000 som han vill fixa. Då hade det där varit ett jätte bra alternativ!, men när han frågar om hjälp eftersom att det "Lär" vara billigare än en ny skärm så antar jag att han inte vill lägga ut ~1000 kr på verktyg bara
__________________
2600K @4.8Ghz | 6970 @920/1500 | Galaxy i9305 CM10.1
Sajmon37 är inte uppkopplad
2012-04-30, 17:44   #13

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sajmon37 Visa inlägg
Måste bara ställa en fråga, jag personligen tror inte att han har en skärm för 5000 som han vill fixa. Då hade det där varit ett jätte bra alternativ!, men när han frågar om hjälp eftersom att det "Lär" vara billigare än en ny skärm så antar jag att han inte vill lägga ut ~1000 kr på verktyg bara
Jag började med ett billigt alternativ för de som inte har prylar för lödning eller kunskap eller intresse att lära sig, men lödning är ju en av grunderna i att hålla på med elektronik och datorbyggen, bara att fixa rätt kabellängder i en låda kan vara bökigt utan att löda så man behöver inte hålla på med elektronik för att ha nytta av det det räcker ibland med att försöka få ordning på kablagen i lådan, och att fråga nån mindre repverkstad om de gör det för några bullar är ofta en fungerande metod, har själv gått på den några gånger
__________________
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-05-03, 13:27   #14

aniron

Medlem

Plats: Västra Götaland

Registrerad: jul 2008

Det där påminner kraftigt om min Samsung 226BW som slutade visa bild.
Jag bytte de markerade kondensatorerna mot 105c-varianter från ELFA, och nu fungerar den felfritt.
Jag använde ett lödkit med tennsug för 200:-.
http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...kolvset-p40060
__________________
Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.
aniron är inte uppkopplad
2012-05-03, 13:39   #15

blackeagle

Medlem

blackeagles avatar

Plats: Lidköping

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aniron Visa inlägg
Det där påminner kraftigt om min Samsung 226BW som slutade visa bild.
Jag bytte de markerade kondensatorerna mot 105c-varianter från ELFA, och nu fungerar den felfritt.
Jag använde ett lödkit med tennsug för 200:-.
http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...kolvset-p40060
Jag har jobbat som reparatör av mobiltelefoner och reparation/elektronikmontering av styrlådor för borr-riggar, så jag har några års lödvana till att börja med, men de här stora komponenterna är lätta att byta.

Gjorde samma sak, fast med en gammal P4-dators moderkort. Inga problem att byta med en enkel 30W-penna även på blyfritt tenn, det blir varmt nog. Behövs ingen Weller-station även om det gör saken mycket enklare såklart.

Så länge man har med lödfläta (ge fan i tennsug, det kan komma små metallbitar under benen på komponenterna när de ramlar ur igen) och eventuellt lite extra flussmedel så går det på en grisblink att byta när man väl har ersättningskondensatorer.

Det ska för övrigt fungera fint med 35V istället för 25V, med reservation för att de kan vara för stora fysiskt för att få plats bredvid varandra på kortet. Så länge det är högre spänning än originalet och inte lägre så är det ok. Kapacitansen däremot bör man ha samma eller max ett snäpp högre.
__________________
Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +8GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 120GB Samsung 830 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, 80GB Intel X-25 G2 SSD
blackeagle är inte uppkopplad
2012-05-04, 12:38   #16

aniron

Medlem

Plats: Västra Götaland

Registrerad: jul 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av blackeagle Visa inlägg
Så länge man har med lödfläta (ge fan i tennsug, det kan komma små metallbitar under benen på komponenterna när de ramlar ur igen) och eventuellt lite extra flussmedel så går det på en grisblink att byta när man väl har ersättningskondensatorer.
Hur menar du?
__________________
Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.
aniron är inte uppkopplad
2012-05-04, 20:47   #17

blackeagle

Medlem

blackeagles avatar

Plats: Lidköping

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aniron Visa inlägg
Hur menar du?
Att en tennsug är sämre att använda än en lödfläta i de flesta fall.

När man suger upp tennet snabbt, så ska det kylas ner och fastna inuti sugen, men det kan åka tillbaka en del ut igen, eller så hinner inte allt sugas in utan stelnar på vägen och ramlar ner igen vid sidan av där man hade sugen.

Vid maximal otur åker en sån liten tennbit under benen på t.ex. en elektrolytkondensator och syns inte, då smäller det när man slår på strömmen.
__________________
Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +8GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 120GB Samsung 830 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, 80GB Intel X-25 G2 SSD
blackeagle är inte uppkopplad
2012-05-04, 20:51   #18

Thomas

Hedersmedlem

Thomass avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av blackeagle Visa inlägg
Att en tennsug är sämre att använda än en lödfläta i de flesta fall.

När man suger upp tennet snabbt, så ska det kylas ner och fastna inuti sugen, men det kan åka tillbaka en del ut igen, eller så hinner inte allt sugas in utan stelnar på vägen och ramlar ner igen vid sidan av där man hade sugen.

Vid maximal otur åker en sån liten tennbit under benen på t.ex. en elektrolytkondensator och syns inte, då smäller det när man slår på strömmen.
Lödfläta har väl dock nackdelen att kopparbitar kan fastna? Kanske inte lika lätt utan att märks, visserligen.
__________________
MacBook Pro 15" / i7 Quad 2.2 GHz (Sandy) / 16 GB RAM / Samsung 840 250 GB / 1 TB 2.5" HDD + 2 TB extern / 6750M 1 GB (OC) / OS X, Win 7
E2200 @ 3.0 GHz / 4 GB RAM / 2x2 TB + 2x1 TB + 1.5 TB WD Extern / Gentoo Linux
Samsung Galaxy S III
Thomas är inte uppkopplad
2012-05-04, 21:07   #19

blackeagle

Medlem

blackeagles avatar

Plats: Lidköping

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thomas Visa inlägg
Lödfläta har väl dock nackdelen att kopparbitar kan fastna? Kanske inte lika lätt utan att märks, visserligen.
Jo, men det blir inte alls lika stor chans eftersom man trycker den försiktigt mot där man vill suga upp tenn, istället för det rycket som blir med en tennsug och dess fjäder.
__________________
Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +8GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 120GB Samsung 830 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, 80GB Intel X-25 G2 SSD
blackeagle är inte uppkopplad
2012-05-04, 21:08   #20

bibblebong

Medlem

bibblebongs avatar

Plats: Strängnäs

Registrerad: nov 2011

om du skickar grejerna till mig och ett par nya kondar kan jag löda dit dem för en hundring?

edit: lödstationen jag använder mig utav är den här http://www.wnet.com.cn/product/tp/20...4316234614.jpg

Senast redigerad av bibblebong 2012-05-04 klockan 21:17.
bibblebong är inte uppkopplad
2012-05-04, 21:23   #21

proxies

Medlem

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av muppens Visa inlägg
Spänning är toleransnivå, dvs kör du med samma eller högre än ursprungliga värdet är du safe.
Jag lånar denna tråd en aning
Jag håller på att byta ut en kondensator på moderkortet men jag har ingen som har exakt samma spec som 1500 µF 16 VDC
det är en fråga från en total Noob inom detta ämne.

kan man byta ut kondensatorn om en som har 1000 µF 16 VDC?
kan man byta ut kondensatorn om en som har 2200 µF 16 VDC?

jag antar att v tecknet på kondensatorn betyder VDC (räta mig om jag har fel)

Senast redigerad av proxies 2012-05-04 klockan 21:29.
proxies är uppkopplad nu
2012-05-04, 21:48   #22

muppens

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: aug 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av proxies Visa inlägg
Jag lånar denna tråd en aning
Jag håller på att byta ut en kondensator på moderkortet men jag har ingen som har exakt samma spec som 1500 µF 16 VDC
det är en fråga från en total Noob inom detta ämne.

kan man byta ut kondensatorn om en som har 1000 µF 16 VDC?
kan man byta ut kondensatorn om en som har 2200 µF 16 VDC?

jag antar att v tecknet på kondensatorn betyder VDC (räta mig om jag har fel)
Du kan byta till andra värden, men gör det inte.
__________________
Citera om du vill ha svar.
muppens är uppkopplad nu
2012-05-04, 22:00   #23

proxies

Medlem

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av loefet Visa inlägg
Du kan alltid byta mot en med högre toleranser.

Kanske lite dumt att fråga här då de flesta här är mer inriktade mot Datorer, kolla med folket på: http://elektronikforumet.com/
Finns nog garanterat någon som kan hjälpa. Vet att där finns långa trådar om just att byta kondensatorer i diverse "död" elektronik...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av muppens Visa inlägg
Du kan byta till andra värden, men gör det inte.
betyder det inte att man kan byta originalet( 1600 µF 16 VDC? ) mot en 2200 µF 16 VDC?
proxies är uppkopplad nu
2012-05-04, 22:13   #24

Johan1980

Medlem

Plats: Svedala

Registrerad: sep 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thomas Visa inlägg
Lödfläta har väl dock nackdelen att kopparbitar kan fastna? Kanske inte lika lätt utan att märks, visserligen.
Det lättats är att värma upp lödflätan mot det området man önskar, sen kan man förtenna lödflätan lite lagom så flusset börjar verka. Då ska ni se att det händer grejer.
Johan1980 är inte uppkopplad
2012-05-04, 22:17   #25

Johan1980

Medlem

Plats: Svedala

Registrerad: sep 2007

Byt själv är mitt tips, du har ju skruvat ur kortet och vet vilka komponenter du ska byta. Så förmodligen har du glädje av en lödkolv i framtiden. Det är ganska lätt och löda. Svårast är felsökning om man inte som i ditt fall ser att komponenter är brända eller kondringar skjutna.
Johan1980 är inte uppkopplad
2012-05-05, 01:04   #26

dumbo

Medlem

Plats: Gbg

Registrerad: maj 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av proxies Visa inlägg
betyder det inte att man kan byta originalet( 1600 µF 16 VDC? ) mot en 2200 µF 16 VDC?
Det beror helt på vad kondingen har för funktion om det går att byta mot en med större kapacitans. Är det en konding för att jämna ut ripplet på utgången till en nätdel går det i regel bra om det inte är en väldigt mycket större konding, men skulle det vara så att det är en konding som sitter i någon form av oscillator eller filter så ändras ju frekvensen om man sätter dit en konding med annat värde, vilket kan göra att funktionen blir annorlunda eller helt upphör.
dumbo är inte uppkopplad
2012-05-05, 07:53   #27

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av proxies Visa inlägg
Jag lånar denna tråd en aning
Jag håller på att byta ut en kondensator på moderkortet men jag har ingen som har exakt samma spec som 1500 µF 16 VDC
det är en fråga från en total Noob inom detta ämne.

kan man byta ut kondensatorn om en som har 1000 µF 16 VDC?
kan man byta ut kondensatorn om en som har 2200 µF 16 VDC?

jag antar att v tecknet på kondensatorn betyder VDC (räta mig om jag har fel)
Kapacitansen kan man ibland öka, men inte alltid, du bör aldrig minska den.
Spänningen får du aldrig minska, då går nått sönder, oftast men inte alltid kan man öka spänningen.
Temperaturen kan du alltid öka, men aldrig minska.
Det är det man kan säga utan att veta hur kretsen ser ut och vad kondingen har för funktion.
__________________
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-05-05, 13:44   #28

Thomas

Hedersmedlem

Thomass avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Kapacitansen kan man ibland öka, men inte alltid, du bör aldrig minska den.
Spänningen får du aldrig minska, då går nått sönder, oftast men inte alltid kan man öka spänningen.
Temperaturen kan du alltid öka, men aldrig minska.
Det är det man kan säga utan att veta hur kretsen ser ut och vad kondingen har för funktion.
Hm, hur kommer det sig att man inte alltid kan byta mot en med högre spänningstolerans?
Är det pga saker som ovälkommen induktans?
__________________
MacBook Pro 15" / i7 Quad 2.2 GHz (Sandy) / 16 GB RAM / Samsung 840 250 GB / 1 TB 2.5" HDD + 2 TB extern / 6750M 1 GB (OC) / OS X, Win 7
E2200 @ 3.0 GHz / 4 GB RAM / 2x2 TB + 2x1 TB + 1.5 TB WD Extern / Gentoo Linux
Samsung Galaxy S III
Thomas är inte uppkopplad
2012-05-05, 14:25   #29

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Thomas Visa inlägg
Hm, hur kommer det sig att man inte alltid kan byta mot en med högre spänningstolerans?
Är det pga saker som ovälkommen induktans?
Det ändras ibland andra parametrar på oönskade sätt som inre resistansen, induktans, inga passiva komponenter är "rena" i sin önskade huvudegenskap, utan man bör se allt som RCL nät med div egenskaper och ibland spelar allt roll, ibland inte, det är nått man får kolla på i varje specifikt fall och man får läsa databladen och jämföra, ändrar man nått i en känslig del kan helheten bli nått annat än det var från tänkt, det enda som är "enkelt" är nog måtten på komponenten. Men inte ens de är jättelätta, i känsliga kretsar kan även benlängden påverka, eller att man får en annan påverkan från magnetfält om måtten på komponenten har ändrats, den "når fram" och plockar upp "skräp" men en nätdel är nog inte jättekänslig utan har hyffsat stora toleranser. Men är det högfrekvens, som radio eller i en dator då blir det mesta väldigt kinkigt.
__________________
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-08-26, 20:08   #30

tooobe

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2005

Bumpar den här tråden då jag tycker ämnet passar mig.

Det är så att min TV har gått sönder med symptomet att den slår på och av sig hela tiden. Glapp eller kondensator tänkte jag och tog isär den för att kolla.

Hittar inget glapp men däremot dessa två kondensatorer som jag tycker ser suspekta ut...

Min fråga är: håller ni med mig? Dvs är det värt att försöka byta?

Bild 1
Bild 2
Bild 3

(bilden blev upp-o-ner av nån anledning, dom är rätt roterade på min dator, hoppas det går att se ändå)

Mvh
Tobbe
tooobe är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb