benQ xl2420t vägrar starta (bäcksvart)

Permalänk
Medlem

benQ xl2420t vägrar starta (bäcksvart)

Fick just min benq xl2420T. Men den vägrar starta. Den har ström för när jag håller handen framför knapparna så lyser de upp. Men inte ett enda livstecken från själva skärmen.

På benQ's hemsida så sa dom att om skärmen bara var svart så skulle man testa att röra på musen för att den kunde vara i energisparläge, man skulle också leta efter böjda pins i kontakten. Har gjort det, men har inte löst mitt problem.

Det som gör mig lite osäker är att min förra skärm också bara vart svart helt plötsligt (tror att kondensatorerna har gett upp). Det är därför jag köper ny, så först trodde jag det var själva datorn. Men har testat att koppla den nya skärmen till en laptop, men inget händer då heller. Så jag tror det är båda skärmarna som är sönder och inte båda datorerna(antar att den ska starta automatiskt när man kopplar den till en laptop precis som en stationär, eller måste man göra något för "aktivera" den? >.<)

I manualen på sida 11 så står det något om att den sidan på kabeln med ferritfilter (?) ska sitta i datorn. Ser ingen skillnad på de båda ändarna och jag har testat båda hållen men inget funkar.

Jag har ett 4850 grafikkort och jag vet inte om det funkar med hdmi, jag har aldrig lyckats få det att funka med min tv tidigare. Men har testat att koppla skärmen via hdmi också, utan resultat.

Hur som helst tycker jag det borde hända något på skärmen (no signal eller en benq-logga eller nått) när jag stoppar in strömkabeln och trycker på powerknappen. Men har som sagt inte fått ett enda liv från skärmen bortsett från att knapparna lyser...

Har tyvärr ingen möjlighet att testa med någon annan dator just nu, men ska beställa en ny dator imorgon. Dock så är jag rätt säker på att den förra skärmen dog och att det inte är datorn då den skärmen stendog och jag har för mig att det inte kom upp något "no signal" när jag stoppade i och drog ur kontakten som det annars.

Några idéer på fler saker att testa innan jag reklamerar den

Kan någon annan med en 2420 testa om det ska komma upp nått på skärmen när man inte har den ansluten till någon dator? Vore högst tacksam i så fall, för i så fall så kan jag med säkerhet utesluta att det är mina datorer som är problemet och reklamera den på stört.

Annars har jag väll 2 alternativ som jag ser det. Reklamera direkt eller bygga ihop min nya dator om någon dag och testa igen då. Men får ångest av att sitta på den här sketna laptopen och jag tycker det pekar ganska starkt mot att det faktiskt är skärmen som är problemet.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

När man sätter på skärmen utan att ha den ikopplad i datorn kommer texten BenQ upp med lila bakgrund och efter det blir den svart..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BYATCH:

När man sätter på skärmen utan att ha den ikopplad i datorn kommer texten BenQ upp med lila bakgrund och efter det blir den svart..

Tack.

Ringde till support och frågade. De visste direkt vad felet var då de får in en hel del likadan felanmälningar >.< Man var tvungen att sätta på skärmen via power-knappen (som jag försökt). sen sa han att man skulle hålla inne i 5 sekunder ( vilket jag försökt). Men jag sa att jag sulle testa igen och ringa tillbaks om det inte löste sig.
Först funkade det inte, men när jag sen höll inne 5 sekunder och sen trycker en gång snabbt precis efter så gick den igång...
nu går det lätt att slå på och av den, vet inte hur jag kunde misslyckas igår.
Problem löst

Permalänk
Medlem

Hade med samma problem trodde min var sönder! Dum knapp det där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|