Permalänk
Medlem

Köpråd: TV/Projektor

Har beslutsångest.. och jag brukar inte ha det i vanliga fall. Oftast impulsköper jag saker och det blir bra ändå. Magkänslan får styra helt enkelt.

Men nu har jag hamnat i dilemmat om jag ska köpa en TV som jag tänkt först eller en projektor för en större bild, vilket skulle vara najs.
Men vilket är bäst? Ska i huvudsak titta på film, men även kanske spela spel ibland..

När det gäller projektorer så har de bara en lamplivstid på ca: 3000tim normalt. Sen har vi LED-projektorerna som ligger på 20000-50000tim.
Hur är dem i jämförelse med vanliga lampor?

Hittade en kinatillverkad på Ebay.. men det finns massor av andra. Denna hade i alla fall bra spec. vad jag kan se..
http://viewitem.eim.ebay.se/3500-Lumens-2-x-HDMI-LED-LCD-Proj...
Har sett liknande prestanda på andra modeller som sålts inom EU, så man slipper moms/tull..

Men frågan är TV eller Projektor.. om Projektor vanlig lampa eller LED?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker att det beror på vad du har i nuläget, om du har en hyfsad TV skulle jag satsa på projje. Om du inte har det blir det lite svårare, då jag själv aldrig skulle kunna ha bara en projektor, alldeles för omständigt/obehagligt på något vis om man bara ska se på nyheterna eller liknande. Om du bara ska se på filmer och spela som du säger kan du nog ända ta en projektor.

Skulle avråda dig att köpa Kinesisk noname-projektor för övrigt. Skulle kunna hjälpa dig att hitta något bra om du gav en budget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hittade en kinatillverkad på Ebay.. men det finns massor av andra. Denna hade i alla fall bra spec. vad jag kan se..
http://viewitem.eim.ebay.se/3500-Lumens-2-x-HDMI-LED-LCD-Proj...
Har sett liknande prestanda på andra modeller som sålts inom EU, så man slipper moms/tull..

Jag hade inte köpt den från Ebay om jag var du. Har bara 800x600 upplösning.

Permalänk
Medlem

Jag är väl ganska partisk men jag säger helt klart projektor

Jag tittar aldrig på tv och använder kanske min projektor ca 10 timmar i veckan och är inte orolig över min lampa som håller ca 3000-4000 timmar.

Att gå till en 50' tv från 113 duk som jag har nu känns lite som att titta på en mobildisplay.
Det du får fråga dig själv är:
Hur mycket kommer du titta?
Hur ser rummet ut? Mycket svårare att placera en projektor med dukstorlek avstånd osv.

Tänk på att det blir mycket mer pill med projektor eftersom du behöver fixa fästen, duk ljudsystem om du inte redan har det.

Jag vet bara att jag trivs fruktansvärt bra med min w600+, älskar att titta på 3D filmer hemma och 720p räcker gott åt mig.

PS, Alla tvapparater kommer vara så väldigt små efter att du fixar en riktig duk

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag är väl ganska partisk men jag säger helt klart projektor
Jag tittar aldrig på tv och använder kanske min projektor ca 10 timmar i veckan och är inte orolig över min lampa som håller ca 3000-4000 timmar.
Att gå till en 50' tv från 113 duk som jag har nu känns lite som att titta på en mobildisplay.

Jag håller med. Beror givetvis lite på vilket tittavstånd man har också. En 113" duk med tittavstånd på 4-5 m är inte så imponerande. Tycker mig ligga rätt lagom med min 90" @ 2.5 m.(Kan tyckas nära, men det är faktiskt enligt THX referensramar. Men viktigast av allt, vi gillar det)

10 timmar i veckan? Det är vad jag gör av med per dag.(En anledning till det kan vara Epson's fina lampgaranti)

Till TS: Köp ingen LED från Kina! Ett hett tips är iaf Epson's TW3200. En prisvärd full-hd LCD, med lensshift, som förenklar installationen avsevärt. Dessutom har den väldigt låg input lag jämfört mot andra projjar, 24-25 ms, jämfört mot en CRT-skärm då. Jag har den själv och lirar bl.a BF3, ta gärna en titt i mitt bildgalleri så ser du min duk/projektor setup.
Och för att återkoppla lite till lampan så har Epson 3 års lampgaranti, iaf på TW-3200. Och detta helt oavsett antal timmar!! Vilket är väldigt generöst, ingen annan tillverkare lämnar så generös garanti på lampan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Tycker att det beror på vad du har i nuläget, om du har en hyfsad TV skulle jag satsa på projje. Om du inte har det blir det lite svårare, då jag själv aldrig skulle kunna ha bara en projektor, alldeles för omständigt/obehagligt på något vis om man bara ska se på nyheterna eller liknande. Om du bara ska se på filmer och spela som du säger kan du nog ända ta en projektor.

Skulle avråda dig att köpa Kinesisk noname-projektor för övrigt. Skulle kunna hjälpa dig att hitta något bra om du gav en budget!

Du får gärna hjälpa mig att hitta något och jag hade väl tänkt mig något runt 5000kr, men kan sträcka mig upp till 7000kr om det blir bättre grejer..
Ska göra lite investeringar i sourroundljud också, då min 5.1 förstärkare har lagt av.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

En annan fråga när man ändå är inne på projektor..

Duk, måste man ha det eller går det att tapetsera med en vit tapet alternativt måla vitt på den vägg man har bilden mot?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag har en LG 47 LD450 som min vanliga tv för vanligt skräp.

Sen har jag min nya Epson TW-3200 projektor i FUll HD och kör på 108" på en motoriserad duk från netonet.
Kunde inte varit nöjdare med projjen, helt underbart att se film,streama Starcraft2, serier och allt som ahr med media att göra. Att jag inte köpt projektor tidigare var dumt.

Det går att köra på vit färg på väggen , blir helt ok. Finns även speciell färg för detta men duk blir lite bättre. Är de videofob så borde du ta duk

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag håller med. Beror givetvis lite på vilket tittavstånd man har också. En 113" duk med tittavstånd på 4-5 m är inte så imponerande. Tycker mig ligga rätt lagom med min 90" @ 2.5 m.(Kan tyckas nära, men det är faktiskt enligt THX referensramar. Men viktigast av allt, vi gillar det)

10 timmar i veckan? Det är vad jag gör av med per dag.(En anledning till det kan vara Epson's fina lampgaranti)

Till TS: Köp ingen LED från Kina! Ett hett tips är iaf Epson's TW3200. En prisvärd full-hd LCD, med lensshift, som förenklar installationen avsevärt. Dessutom har den väldigt låg input lag jämfört mot andra projjar, 24-25 ms, jämfört mot en CRT-skärm då. Jag har den själv och lirar bl.a BF3, ta gärna en titt i mitt bildgalleri så ser du min duk/projektor setup.
Och för att återkoppla lite till lampan så har Epson 3 års lampgaranti, iaf på TW-3200. Och detta helt oavsett antal timmar!! Vilket är väldigt generöst, ingen annan tillverkare lämnar så generös garanti på lampan.

Jag köpte min projektor från hifiklubben och då köpte jag till en extra försäkring för 1000 kr. Den försäkringen är en "drulleförsäkring" OCH täcker lampan i 4 år, rekommenderas riktigt mycket!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag köpte min projektor från hifiklubben och då köpte jag till en extra försäkring för 1000 kr. Den försäkringen är en "drulleförsäkring" OCH täcker lampan i 4 år, rekommenderas riktigt mycket!

Jupp, den känner jag till. Och den är bra! Den tog jag med min förra projektor som var en DLP från Infocus, en X10. Men det är ju ingen tillverkargaranti och utbudet som HiFi klubben har på projektorer är inte stort. Så Epson står ändå i en klass för sig när det kommer till tillverkargarantier.

Permalänk
Medlem

Okej.. har funderat och funderat ett tag nu och har fortfarande svårt att bestämma mig.

De projar som jag tittar på just nu är dessa..

http://www.dustinhome.se/product/5010600447/benq-projector-w7...
http://www.dustinhome.se/product/5010609051/benq-projector-w1...

http://www.dustinhome.se/product/5010550780/infocus-sp8600-pr...

Edit: Glömde lägga till denna..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=472452

Och denna bara för att det kanske skulle kunna vara roligt att koppla in iPad/iPhone i den någon gång..
http://www.dustinhome.se/product/5010615018/epson-mg-850hd/?i...

Sen kom helt plötsligt denna in i bilden.. och eftersom jag är av den sorten som gärna lägger till lite extra än vad jag tänkt mig från början, för att få bra kvalité och bli nöjd, är ju inte helt oäven även om priset rusat iväg lite.
http://www.dustinhome.se/product/5010191756/lg-af115-projekto...

Några tips på vad jag ska välja och varför? Annat förslag?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sen kom helt plötsligt denna in i bilden.. och eftersom jag är av den sorten som gärna lägger till lite extra än vad jag tänkt mig från början, för att få bra kvalité och bli nöjd, är ju inte helt oäven även om priset rusat iväg lite.
http://www.dustinhome.se/product/5010191756/lg-af115-projekto...

Några tips på vad jag ska välja och varför? Annat förslag?

Är du ändå uppe i denna prisklass, runt 9k, så är det givna valet en Epson TW-3200. LGn du länkar till är fullständigt värdelös i jämförelse. Otroligt dyr. Den må vara hur prissänkt som helst men den kommer inte vara prisvärd ens om den kommer ner till 5k.

+/- med TW-3200

+
* Tyst
* Generös lampgaranti, 3 år, oavsett antal brinntimmar!
* Lätt att installera, tack vare lensshift
* Bilden är mer än godkänd efter lite justeringar
* Bra och snabb support
* Ljusstark
* Förhållandevis låg input lag via HDMI, 24-25 ms, jämfört mot en CRT-skärm. Detta är ett lågt värde för en projektor! Så den duger till FPS spelande också, en fröjd att köra BF3 på 90" @ 2.5 m

-
* Den har inte 3D(inget som jag är intresserad av så det är ingen nackdel för min egen del)
* Får du problem med projektorn så har Epson en tveksam hantering av felaktiga projektorer
* Det där riktiga "trycket" i bilden saknas p.g.a av lite dålig svärta, men den kan inte heller vara bättre än så här, för det här priset.

Jag jämför svärtan och "trycket" i bilden med två av instegs DLP:erna från Infocus, X10 och IN80, har haft båda. Detta(TW-3200) är min tredje Full-HD proj.
Av de du listar ovan så funkar ju helt klart t.ex en benq W700. Men det är ju "bara" en 720p. Det jag har sett av TW-3200, har använt min bortåt 800 timmar sen i November, så är det utan tvekan en av marknadens just nu mest prisvärda 1080p projje, om du klarar dig utan 3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Är du ändå uppe i denna prisklass, runt 9k, så är det givna valet en Epson TW-3200. LGn du länkar till är fullständigt värdelös i jämförelse. Otroligt dyr. Den må vara hur prissänkt som helst men den kommer inte vara prisvärd ens om den kommer ner till 5k.

+/- med TW-3200

+
* Tyst
* Generös lampgaranti, 3 år, oavsett antal brinntimmar!
* Lätt att installera, tack vare lensshift
* Bilden är mer än godkänd efter lite justeringar
* Bra och snabb support
* Ljusstark
* Förhållandevis låg input lag via HDMI, 24-25 ms, jämfört mot en CRT-skärm. Detta är ett lågt värde för en projektor! Så den duger till FPS spelande också, en fröjd att köra BF3 på 90" @ 2.5 m

-
* Den har inte 3D(inget som jag är intresserad av så det är ingen nackdel för min egen del)
* Får du problem med projektorn så har Epson en tveksam hantering av felaktiga projektorer
* Det där riktiga "trycket" i bilden saknas p.g.a av lite dålig svärta, men den kan inte heller vara bättre än så här, för det här priset.

Jag jämför svärtan och "trycket" i bilden med två av instegs DLP:erna från Infocus, X10 och IN80, har haft båda. Detta(TW-3200) är min tredje Full-HD proj.
Av de du listar ovan så funkar ju helt klart t.ex en benq W700. Men det är ju "bara" en 720p. Det jag har sett av TW-3200, har använt min bortåt 800 timmar sen i November, så är det utan tvekan en av marknadens just nu mest prisvärda 1080p projje, om du klarar dig utan 3D.

Tackar för input..! Låter ju bra.. och 3D är inget jag har tänkt mig ändå.
Sen finns den på Pixmania för 8412kr inkl. frakt.. eller Webhallen för 8490kr.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tackar för input..! Låter ju bra.. och 3D är inget jag har tänkt mig ändå.
Sen finns den på Pixmania för 8412kr inkl. frakt.. eller Webhallen för 8490kr.

Pixmania måste jag avråda dig ifrån. Kolla även in t.ex Elgiganten Megastore om du har någon i närheten, jag tror inte de är så mycket dyrare. Och är de 200-500:- dyrare så köp ändå och "deala" till dig en lång och fin HDMI-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Pixmania måste jag avråda dig ifrån. Kolla även in t.ex Elgiganten Megastore om du har någon i närheten, jag tror inte de är så mycket dyrare. Och är de 200-500:- dyrare så köp ändå och "deala" till dig en lång och fin HDMI-kabel.

Då går jag hellre till Webhallen... Den ska även finnas hos Komplett och Netonnet till liknande pris.

Har så mycket dåliga erfarenheter av Elgiganten, så där sätter jag inte min fot igen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Hittade en kinatillverkad på Ebay.. men det finns massor av andra. Denna hade i alla fall bra spec. vad jag kan se..
http://viewitem.eim.ebay.se/3500-Lumens-2-x-HDMI-LED-LCD-Proj...

Haha var bara tvungen.

Har sj en Epson-3200. Är nöjd men har inte "kalibrerat" den ännu + att min duk är gammal och förstör nog bilden en aning.

Hur lång sladd behöver du? Rekommenderar en kvalitetskabel om du ska ha en sladd på 5m+. Supra är ett bra märke ligger på ca 3-500 kr.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Haha var bara tvungen.

Har sj en Epson-3200. Är nöjd men har inte "kalibrerat" den ännu + att min duk är gammal och förstör nog bilden en aning.

Hur lång sladd behöver du? Rekommenderar en kvalitetskabel om du ska ha en sladd på 5m+. Supra är ett bra märke ligger på ca 3-500 kr.

Har en 5 eller om det var 10m HDMI-kabel liggandes i förrådet, som är av god kvalité.. så det behöver jag inte i första läget.
Kanske blir att införskaffa senare om jag ska koppla in något mera senare.

Tittade på duk precis.. dock hos Pixmania. Då jag ändå var på den sidan och hittade denna.. är den något att ha?
http://www.pixmania.se/se/se/440784/art/optoma/16-9-projektio...

Blir det stor skillnad på om man använder duk eller kör på en vitmålad/tapetserad vägg?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vilket avstånd ska du sitta på?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Vilket avstånd ska du sitta på?

Kommer nog bli 4-5m.. ev. 6m. Beroende på hur vi möblerar i våran nya lägenhet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kommer nog bli 4-5m.. ev. 6m. Beroende på hur vi möblerar i våran nya lägenhet.

Okej, sätt dig gärna och kolla vilka avstånd projektorn klarar av att jobba mellan. Det kan du göra här: http://www.projectorcentral.com/BenQ-W600+-projection-calcula...
Det där är min projektor men det är bara att välja en annan modell.

Säker på att 90 är stort nog för 6m?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Säker på att 90 är stort nog för 6m?

Nog för att "smaken är som baken" men 90" @ 6 m är verkligen bortkastad bildkvot enligt mig. 90" så säger jag högst 3.5 m ifrån! Jag sitter 2.5 m ifrån min 90". Inget jag växer ur. Men 90" på 6 m kommer man växa ifrån snabbt.

Permalänk
Medlem

Okej.. vad tycker ni är bra storlek för 4-5m resp. 6m?

Jag har ingen aning, då jag aldrig haft en projektor förut..

Det enda jag har att gå på är att tjejen inte vill bli skelögd..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Okej.. vad tycker ni är bra storlek för 4-5m resp. 6m?

Jag har ingen aning, då jag aldrig haft en projektor förut..

Det enda jag har att gå på är att tjejen inte vill bli skelögd..

På 6m så bör det vara över 100 iallafall. Bästa är nog att mäta och sen försöka testa med ett lakan eller något bara för att bilda dig en uppfattning om hur stort du kommer att vilja ha det.

Min duk som är 113 är 252cm (bredd) utan ram.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

En meter är nog längre än vad ni föreställer er, att sitta sex meter från en 90" duk är väl lite överdrivet, inte sant? Själv sitter jag ungefär tre meter från en 135" duk och det är inga problem alls för min del. Knappt att jag behöver vrida och vända på huvudet för att få koll på vad som sker eller inte. Ett behagligt avstånd om ni frågar mig, men det är ju mitt tycke. Bara lite input för att få er en uppfattning om det hela.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag kommer testa på väggen först och se vad som passar mig... sen köper jag duk efter det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Jag kommer testa på väggen först och se vad som passar mig... sen köper jag duk efter det.

Funderat på vilken duk du skall köpa då? Rent av nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Funderat på vilken duk du skall köpa då? Rent av nyfiken.

Vet inte.. frågade om en längre upp i tråden, då jag inte har en aning om vad som är bra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tycker att 5 cm per tum är lagom, dvs 90 tum - 450cm - 4,5 meter.
Sen är väl det mer en smaksak och hur man upplever bilden, sitter ju inte direkt 120cm från datorskärmen (24 tum) men jag gillar att sitta långt bak i en biosalong däremot.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Vet inte.. frågade om en längre upp i tråden, då jag inte har en aning om vad som är bra.

Satsa på en vit duk med en gain på 1.0, eftersom den fördelar ljuset bäst över hela duken och ger dig en utomordentlig bild, i mitt tycke, till ett bra pris. Vill du åt mer svärta är en grå duk att föredra med en gain på 0.8, den ger dig 20% bättre svärta men samtidigt försämrar ljusstyrkan med 20%. Inget som skall vara ett problem då de flesta hemmabioprojektorer idag är ljusstarka nog. Gråa dukar är generellt sett mycket dyrare än vita.

http://www.dustinhome.se/product/5010092139/multibrackets-pro... - Detta skulle kanske vara något?

EDIT: Kan tillägga att jag äger en sådan fast i 135" och är otroligt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Satsa på en vit duk med en gain på 1.0, eftersom den fördelar ljuset bäst över hela duken och ger dig en utomordentlig bild, i mitt tycke, till ett bra pris. Vill du åt mer svärta är en grå duk att föredra med en gain på 0.8, den ger dig 20% bättre svärta men samtidigt försämrar ljusstyrkan med 20%. Inget som skall vara ett problem då de flesta hemmabioprojektorer idag är ljusstarka nog. Gråa dukar är generellt sett mycket dyrare än vita.

http://www.dustinhome.se/product/5010092139/multibrackets-pro... - Detta skulle kanske vara något?

Tackar för tipsen! Ska ha dem i åtanke när jag satt upp och testat på väggen.. Kanske rent av vill ha större..? Man vet aldrig förrens man testat..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD