Permalänk
Medlem

LED eller LCD

Tänkte köpa en ny skärm, vad är det för skillnad mellan dessa två ?

Är LED att rekommendera ?

Permalänk

LED är att föredra då det drar mindre ström, blir ljusstarkare och ljuset bättre fördelat över skärmen.

Permalänk
Avstängd

LED och LCD?! det finns inga LED skärmar bara skärmar med LED bakgrundsbelysning...du menar LED eller CCFL!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är LED att föredra, drar mindre ström också.

Denna använder jag, billig och tunn http://goo.gl/5cyUG

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

LED och LCD?! det finns inga LED skärmar bara skärmar med LED bakgrundsbelysning...du menar LED eller CCFL!

Jag tror nog att LED skärmar finns, sitter på en nu....

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Jag tror nog att LED skärmar finns, sitter på en nu....

Det heter inte LED skärm...det är ett marknadsförings trick för att lura lågintelligenta! Inte kallar vi vanliga skärmar för CCFL skärmar?! Vanligen kallar man skärmar vid panel typen typ TN,IPS,VA,CRT o.s.v

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jag tror nog att LED skärmar finns, sitter på en nu....

Då sitter du inte på en LED utan en oled.
LED är typen av bakgrundsbelysning.
Och där finns som sagt CCFL och LED att välja på.
Panelerna är lcd och finns i olika variationer.
Om skärmen är av kvalite så får du bättre belysning med LED men LED är ingen mirakelteknik för bleading etc utan kan vara minst lika kasst som vilka ccfl som helst.

Dock föredrar jag led pga den lägre strömförbrukningen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

LED och LCD?! det finns inga LED skärmar bara skärmar med LED bakgrundsbelysning...du menar LED eller CCFL!

LED skärmar finns visst, brukar vara LED skärmar på jumbotroner och ljusväggar på scener och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

LED och LCD?! det finns inga LED skärmar bara skärmar med LED bakgrundsbelysning...du menar LED eller CCFL!

Förstår inte förvåningen, du vet ju att butikerna använder beteckningen för att det ska låta nytt. Inte konstigt att ingen vet.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Alltid lika obegripligt för mig varför man blandar ihop begreppen med LED och LCD, LED eller CCFL ska det vara
LCD är skärmtekniken i bägge, LED är en bakgrundsbelysning

Men nåja, vilket som är att föredra, bägge har sina för och nackdelar LED drar mindre ström, samt har kanske längre livslängd, samt skärmen kan göras tunnare, nackdelar kan vara blåaktig bild, samt ojämn belysning och ibland mer bleeding

Föredrar CCFL framför billiga konstruktioner med LED, Men bra gord LED kan nog vara bättre, dock finns inte många skärmar som har det samt blir en hel del dyrare

EDIT: Vilka två skärmar är det TS har tittat på, fanns inga länkar eller annat i TS inlägg, så blir bara generella tyckanden om det hela

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

LED är att föredra då det drar mindre ström, blir ljusstarkare och ljuset bättre fördelat över skärmen.

Är inte detta kantbelysta LED skärmar? Då blir väl ljuset tvärt om sämre fördelat än om det varit bakbelyst (?) med LED. Den senare är ju betydligt dyrare.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

LED-Display:

Ni vill inte ha en sån hemma, kass upplösning och drar massvis med ström, färgåtergivningen är usel dessutom.

LCD med LED-belysning är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jag tror nog att LED skärmar finns, sitter på en nu....

Nej, det gör du inte, tyst nu!

Det går inte att säga att Led-belysta eller CCFL-belysta är att föredra. Rätt utnyttjat ger LED-belysta lägre strömförbrukning, det är en fördel.

Utöver det finns det inga klara fördelar. Kontrasten kan variera lika mycket på en LED, Clouding likaså.

Ge en budget sen tar vi fram något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Är inte detta kantbelysta LED skärmar? Då blir väl ljuset tvärt om sämre fördelat än om det varit bakbelyst (?) med LED. Den senare är ju betydligt dyrare.

Jo dom flesta skärmar är kantbelysta bara cathoderöret som är utbytt mot ledstrips.
Sen finns det som du säger dyrare skärmar där det är sektioner bakom panelen som kan variera i styrka och samt stängas av för att öka svärtan och kontrasten.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Alltid lika obegripligt för mig varför man blandar ihop begreppen med LED och LCD, LED eller CCFL ska det vara
LCD är skärmtekniken i bägge, LED är en bakgrundsbelysning

Men nåja, vilket som är att föredra, bägge har sina för och nackdelar LED drar mindre ström, samt har kanske längre livslängd, samt skärmen kan göras tunnare, nackdelar kan vara blåaktig bild, samt ojämn belysning och ibland mer bleeding

Föredrar CCFL framför billiga konstruktioner med LED, Men bra gord LED kan nog vara bättre, dock finns inte många skärmar som har det samt blir en hel del dyrare

EDIT: Vilka två skärmar är det TS har tittat på, fanns inga länkar eller annat i TS inlägg, så blir bara generella tyckanden om det hela

Det är inte så stor skillnad på strömförbrukningen faktiskt mellan LED och CCFL, även det är tyvärr lite av en myt, men fördelar med LED är:
* Går dimma riktigt lågt - något som ibland kan begränsa användningen av skärmar med CCFL
* Fungerar bra i kyla. CCFL förlorar mycket ljusstryka och livslängd i temperaturer under -5 grader
* Tål montering i 90 grader vinkel
* Något lägre strömförbrukning

fördel med CCFL är:
* Oftast stabilare och bättre färgåtergivning, många dåliga LED lösningar glider runt i färgtempertur i timmar efter påslag och ändrar man ljusstryka eller temperatur i rummet så börjar färgtemperturen fara runt igen.
* Ofta kortare livslängd än CCFL vid drift i höga temperaturer

Permalänk

Jag har en CFL och en LED sida vid sida hemma. Den skillnaden jag framför allt märker, är att LED-belysningen tänds ögonblickligen, medans CFL tar nån minut att komma upp i full styrka.

Sedan upplever jag även LED-belysningen som behagligare, då man sitter lång tid med mycket vitt på skärmen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Bakgrundsbelysningen är ju en teknisk detalj som du inte behöver bry dig om, om du gillar skärmen i övrigt. Läser du en recension och allt pekar på att du ska välja skärm X före skärm Y finns det ingen anledning att ändra sig för att Y har "fel" belysning.

Permalänk
Medlem

Lol @ besserwissers.

LED bakgrundsbelysning ger oftast lite jämnare bakgrundsbelysning. Lysrör drar mer och kan vara något ojämnare. Det viktiga är dock panelen på skärmen. Köp en med IPS panel. TN paneler suger oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har en CFL och en LED sida vid sida hemma. Den skillnaden jag framför allt märker, är att LED-belysningen tänds ögonblickligen, medans CFL tar nån minut att komma upp i full styrka.

Sedan upplever jag även LED-belysningen som behagligare, då man sitter lång tid med mycket vitt på skärmen.

Har du kalibrerat båda skärmarna?

Och inte ens då kan vi säga bu eller bä egentligen.

Två olika skärmar blir svåra att jämföra. Om du hade haft CCFL på din "LED" kanske belysningen hade upplevts likadant.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Har du kalibrerat båda skärmarna?

Och inte ens då kan vi säga bu eller bä egentligen.

Två olika skärmar blir svåra att jämföra. Om du hade haft CCFL på din "LED" kanske belysningen hade upplevts likadant.

Ja.

Nej.

Antagligen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Skall man vara jobbig så finns det två geometiska och två olika belysningsvaraianter av LED också. Antigen "LED-rör" där man har kvar samma system med ljusstridare som man hade med CCFL rören -nackdelen är dålig kylning och samma potentiella problem med ojämn ljusfördelning (ett icke problem senan många åt tillbaka hos bra skärmar iofs). Den andra lösningen är fördelade LEDs på ytan och den tekniken ger bättre kylning (vilket ger bättre livslängd och bättre verkningsgrad).

Nästa val är Vita dioder eller RGB dioder. vita dioder lider av massor av problem som dålig CRI, temperturdrift, åldring och liknande. RGB är mycket smuttare och medger också kalibrering av färgtemperatur/färgballans genom justering av backlighten, högre CRI och högre komplexitet med medföljande högre pris.

Vita dioder är verkligen inte roliga - de är känsliga för allt då de inte är "vita" av naturen utan har ett fosforlager och fosforn påverkas av många saker förutom att dioden i sig (blå/uv) också är tempertur, ström, åldringberoende... Inte lätt att få bra CRI och rätt färgtempertur stabilt med dessa förutsättningar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infinity08:

LED är att föredra då det drar mindre ström, blir ljusstarkare och ljuset bättre fördelat över skärmen.

Tvärtom... ljuset blir oftast sämre fördelat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Lol @ besserwissers.

LED bakgrundsbelysning ger oftast lite jämnare bakgrundsbelysning. Lysrör drar mer och kan vara något ojämnare. Det viktiga är dock panelen på skärmen. Köp en med IPS panel. TN paneler suger oftast.

Bättre jämnare bakgrundbelysning ska absolut inte ses som definitiv för LED belysta skärmar.

Om det sitter en strip ljusblå (finns såvitt jag vet inga sanna vita leds utan de är ljusblå med ett enkelt färgfilter för att verka vitare) leds i en kant så ser det ut som skräp men marknadsförs som led ändå. Sitter det vita RGB leds runt hela kanten eller ännu bättre bakom hela panelen så ser det fantastiskt ut och ger i det senare fallet möjlighet till bättre kontrast.

Säger inte ditt påstående är fel utan bara lite för vagt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Tänkte på denna:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635506

Vet inte om den är bra eller dålig.
Vad tror ni ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jag tror nog att LED skärmar finns, sitter på en nu....

Är det inte lite obekvämt att sitta på den? Själv sitter jag på en stol

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Två olika skärmar blir svåra att jämföra. Om du hade haft CCFL på din "LED" kanske belysningen hade upplevts likadant.

Har läst liknande information från andra källor. Jag tror sandström har rätt trots allt.

Jag har en Asus pro art CCFL IPS skärm och jag har lagt ned pinsamt med krut på mina kalibreringar och faktum är att det tar låång tid för en backlight att uppnå stabil ljusstyrka och färgtemperatur. Det förändras rätt mycket första 5 minuterna men klart mätbara förändringar sker under första timmen.

Jag låter alltid skärmen vara på ca 1 timmen innnan jag kalibrerar om. Min skärm har faktiskt en svag grön-tint omedelbart när man slår på den, men den ger sig allteftersom blir varm.

Däremot har jag sett andra rapporter om att generellt hos billiga LED skärmar så är färgtemperaturen mer variabel med ljustyrkan jämfört med CCFL skärmar. Och de dyrare LED skärmarna som är avsett för mer proffsbruk har speciell elektronik som stabiliserar och kompenserar temperaturdriften. Så en kompenserad LED skärm kan nog lätt vara bättre än en CCFL burk eftersom spektrumen är mer kontrollerat, men de flesta amatörer lägger kanske max 5k på en skärm.

Jag har tom mätt spektrumen på min skärm och skillnaden är framförallt i det blå området ser man hur det driver från man sätter på dne tills jämvikt uppnåtts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nej, det gör du inte, tyst nu!

Det går inte att säga att Led-belysta eller CCFL-belysta är att föredra. Rätt utnyttjat ger LED-belysta lägre strömförbrukning, det är en fördel.

Utöver det finns det inga klara fördelar. Kontrasten kan variera lika mycket på en LED, Clouding likaså.

Ge en budget sen tar vi fram något vettigt.

Jag har tänkt att ge 2000-2200:- 27 tum

Permalänk
Medlem

Är folk seriösa med att sitta och nöta på att det enbart är belysningen som är LED? Asså era kötthuven, bidra i tråden eller håll käft.

OnT: LED då det drar mindre ström, har längre livslängd samt fördelar ljuset bättre. Även så brukar dom va tunna också.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Det finns flera omdömen på Prisjakt, Dustin Home och Inet på BenQ 27" LED GL2750HM och dom verkar vara nöjda med denna bildskärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=917001

Och när det gäller debatten om "LED" så frågar trådskaparen i första inlägget vad som är skillnaden mellan LED och LCD och då är det naturligtvis helt rätt att förklara detta.

Och alla som vill lära sig vad som skiljer mellan LED vs LCD kan läsa första inlägget i denna tråd från Minhembio http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=257270

Edit: Här har vi en 27 tum bildskärm som har VA panel och den ger mycket bra svärta som passar bra för film http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=810864

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Det finns flera omdömen på Prisjakt, Dustin Home och Inet på BenQ 27" LED GL2750HM och dom verkar vara nöjda med denna bildskärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=917001

Och när det gäller debatten om "LED" så frågar trådskaparen i första inlägget vad som är skillnaden mellan LED och LCD och då är det naturligtvis helt rätt att förklara detta.

Och alla som vill lära sig vad som skiljer mellan LED vs LCD kan läsa första inlägget i denna tråd från Minhembio http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=257270

Tack så jättemycket !!!