DVD spelare till skärm, scart till vga?

Permalänk

DVD spelare till skärm, scart till vga?

Hejsan! Har försökt att koppla in en DVD spelare till en skärm och skärmen skall även ska fungera som en andra PC monitor (skall ha den vänd mot sängen så man kan ha en 2-i-1 lösning med en skärm istället för en för pc och en för dvd som vi haft innan).

Skärmen har DVI och VGA, så att koppla den till PC är inga problem men när det kommer till DVD spelaren som bara har Scart och komposit är det en annan historia. Köpte en Scart-till-VGA-sladd och hoppades att det skulle vara min räddning men det var det inte då skärmen helt enkelt inte känner av någon koppling på det sättet.

Behöver verkligen hjälp med detta, så om nån har ens ett litet hum om vad som är fel eller hur man löser det vore jag evigt tacksam!

Sladden i fråga är nog den här http://www.cableworld.se/videokablar/scart-till-vga-kabel/scart-till-vga-kabel-2-meter.asp min köpte jag från Dustin så jag är inte helt säker men den ser likadan ut.

Det här är skärmen http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&objectID=c00348876&prodTypeId=382087&prodSeriesId=346619

Och det här är DVDspelaren http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/cpindex.pl?ctn=HTS3011/12&scy=&slg=SWE

Permalänk
Medlem

OBSERVERA: Apparaten som mottar signalen SKALL kunna motta en RGB signal.

Dvs kabeln är för dig värdelös.
En signalaomvandlare kostar typ 800 kr dvs mer än en ny dvdspelare med hdmi, vilket är det du istället bör köpa.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av muppens:

OBSERVERA: Apparaten som mottar signalen SKALL kunna motta en RGB signal.

Dvs kabeln är för dig värdelös.
En signalaomvandlare kostar typ 800 kr dvs mer än en ny dvdspelare med hdmi, vilket är det du istället bör köpa.

Ah, synd att jag inte kollade det på cableworld först då... Men det finns alltså inga andra vägar att gå? För jag vill inte bara ha en ny dvdspelare, jag vill ha ett hemmabiosystem som det jag har, för annars har jag inget ljud riktat åt sängen till, vilket gör att det låter ganska grumligt och fult.

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/Laptop-PC-VGA-to-TV-Video-converter-S...

Asså vet inte om den konverterar RGB, står iallafall scart i namnet, men verkar lite mysko.

Permalänk

Ja, det är alltid ett alternativ, men fasen.. Jag är fortfarande mer inne på en enkel sladdlösning

Kom att tänka på att vi har faktiskt en andra ps3a som står och dräller - Kanske skulle man kan kunna koppla in den? Funkar HDMI till DVI och fungerar det isåfall mellan t.ex. då ett ps3 och den skärmen jag länkade?

Permalänk

Bryr du dig inte om kvalitet finns sådana här lösningar som kan konvertera Komposit/S-Video till VGA för 30 dollar (inkl frakt) på eBay. Förresten, lösningen som "hejjk" visar är nästan den samma, fast åt fel håll. Det finns två varianter VGA->TV och TV->VGA, det är den sistnämna du skulle behöva om du inte vill köra med HDMI->DVI.

http://www.ebay.com/itm/TV-RCA-AV-S-video-to-PC-VGA-LCD-CRT-C...

EDIT: Javisst, en PS3 går bra med HDMI->DVI kabel, finns på de flesta hemelektronikaffärer tror jag. Ljudet måste du dock köra separat eftersom DVI inte bär ljud.
EDIT 2!!!!: Ser att din skärm inte har HDCP-stöd, vilket kan ställa till problem eventuellt vid uppspelning av visst videomaterial, ska inspektera lite mer.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Bryr du dig inte om kvalitet finns sådana här lösningar som kan konvertera Komposit/S-Video till VGA för 30 dollar (inkl frakt) på eBay. Förresten, lösningen som "hejjk" visar är nästan den samma, fast åt fel håll. Det finns två varianter VGA->TV och TV->VGA, det är den sistnämna du skulle behöva om du inte vill köra med HDMI->DVI.

http://www.ebay.com/itm/TV-RCA-AV-S-video-to-PC-VGA-LCD-CRT-C...

EDIT: Javisst, en PS3 går bra med HDMI->DVI kabel, finns på de flesta hemelektronikaffärer tror jag. Ljudet måste du dock köra separat eftersom DVI inte bär ljud.
EDIT 2!!!!: Ser att din skärm inte har HDCP-stöd, vilket kan ställa till problem eventuellt vid uppspelning av visst videomaterial, ska inspektera lite mer.

Okey, jättebra, tack ^^ Men jo lite kvalitetsbunden är jag allt, är väl därför jag vägrar använda den lilla tvn istället. Ljudet från ps3an kör jag via en komposit kabel från ps3an till hemmabiot, det har jag gjort innan och det funkar super... Bara att man måste komma ihåg att sänka själva tvn (om man nu använder det) annars låter det lite skumt

Permalänk

Du kan ju prova med HDMI->DVI kabel med PS3:an och hoppas det går utan HDCP, fungerar inte det så fann jag denna konverterare som kan köra om HDMI (HDCP om man får tro titeln av produkten) till VGA, men vi börjar då redan närma oss priser som är likvärdig billig DVD-spelare med HDMI. http://www.ebay.com/itm/HDMI-to-VGA-RGB-Component-Stereo-Audi...

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Du kan ju prova med HDMI->DVI kabel med PS3:an och hoppas det går utan HDCP, fungerar inte det så fann jag denna konverterare som kan köra om HDMI (HDCP om man får tro titeln av produkten) till VGA, men vi börjar då redan närma oss priser som är likvärdig billig DVD-spelare med HDMI. http://www.ebay.com/itm/HDMI-to-VGA-RGB-Component-Stereo-Audi...

Får kolla på't! Tack igen! Nåt tills om vart man kan vända sig för billiga hdmi-dvi kablar? Clas Ohlson? Kjell? Teknikmagasinet? Är väl typ de jag har i närområdet

Permalänk

Jag skulle ta Kjell, de är hemskt kunniga och hjälpsamma ifall något går fel. Läste att PS3 bör funka utan HDCP, men då drar ner signalen till 480p för kopieringsskyddat material - så det är väl den enda fallgropen.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av Wild_Thing:

Får kolla på't! Tack igen! Nåt tills om vart man kan vända sig för billiga hdmi-dvi kablar? Clas Ohlson? Kjell? Teknikmagasinet? Är väl typ de jag har i närområdet

http://www.webhallen.com/hemelektronik/103315-deltaco_hdmi_ha...

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Jag skulle ta Kjell, de är hemskt kunniga och hjälpsamma ifall något går fel. Läste att PS3 bör funka utan HDCP, men då drar ner signalen till 480p för kopieringsskyddat material - så det är väl den enda fallgropen.

På en så pass liten skärm som ändå bara kollas på när man slöar i sängen så känns det som att det är fullkomligt acceptabelt!

Tack allihop för hjälpen, skall se om jag kan sätta det svarta, pianolackade monstret i tjänst än en gång. Fallerar även detta hoppar jag f*nimej ut genom fönstret

Permalänk

Uppdaterar lite - Köpte mig en HDMI-DVI sladd, kopplade glatt i PS3an och satte igång men när jag gör det följer enbart meddelandet "out of range, set monitor to 1280x1024 @ 60 Hz". Problemet är att jag kan inte göra detta då jag inte kan gå in på skärmens inställningar och ändra när det står sådär (och ej heller någon annan gång, det är enbart när skärmen är igång och får signal som jag kan göra det).

Så vad gör jag nu? Är det HDCP grejen som strular, är sladden fel på nåt sätt iallafall?

Permalänk
Skrivet av Wild_Thing:

Uppdaterar lite - Köpte mig en HDMI-DVI sladd, kopplade glatt i PS3an och satte igång men när jag gör det följer enbart meddelandet "out of range, set monitor to 1280x1024 @ 60 Hz". Problemet är att jag kan inte göra detta då jag inte kan gå in på skärmens inställningar och ändra när det står sådär (och ej heller någon annan gång, det är enbart när skärmen är igång och får signal som jag kan göra det).

Så vad gör jag nu? Är det HDCP grejen som strular, är sladden fel på nåt sätt iallafall?

Testa att koppla PS3:an till en TV och ställ in 720p eller 480p i konsollens inställningar som utsignal på HDMI, se till att det är 60Hz (om det går att justera), kanske försöker den mata ut 1080p. Problemet ligger i att skärmen inte klarar upplösningen som ges av PS3:an just nu, förmodligen för att den är för hög.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Testa att koppla PS3:an till en TV och ställ in 720p eller 480p i konsollens inställningar som utsignal på HDMI, se till att det är 60Hz (om det går att justera), kanske försöker den mata ut 1080p. Problemet ligger i att skärmen inte klarar upplösningen som ges av PS3:an just nu, förmodligen för att den är för hög.

Skall prova detta, tack! Skall även se om jag kan koppla in skärmen till nåt som fungerar och se om man kan ställa in skärmen på sådant sett då det som sagt verkar som om den bara svarar om den får signal.

Permalänk
Skrivet av Wild_Thing:

Skall prova detta, tack! Skall även se om jag kan koppla in skärmen till nåt som fungerar och se om man kan ställa in skärmen på sådant sett då det som sagt verkar som om den bara svarar om den får signal.

Problemet är inte inställningar hos skärmen i sig, bara det att källan (PS3 i detta fall) skickar en upplösning som skärmen inte stödjer. Se till dock att rätt "Source" är vald på skärmen, i detta fall DVI. Inte alla skärmar slår över automatiskt mellan VGA och DVI, brukar göras lätt med en knapp på framsidan med symbol som liknar en pil som går in i en ruta.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wild_Thing:

Skall prova detta, tack! Skall även se om jag kan koppla in skärmen till nåt som fungerar och se om man kan ställa in skärmen på sådant sett då det som sagt verkar som om den bara svarar om den får signal.

Håll i påknappen 5 sekunder från avstängt läge.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det billigaste och enklaste är väl att du spelar via datorn men överför ljudet och kör ut det i dolby prologic och inte lägger ner en massa pengar på signalomvandlare, spara de pengarna och köp ett riktigt hembiosystem när du får råd
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scar...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
Det är det du behöver, tyckde dock kjell var lite dyra, men köp det nån annanstans om du hittar det billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det billigaste och enklaste är väl att du spelar via datorn men överför ljudet och kör ut det i dolby prologic och inte lägger ner en massa pengar på signalomvandlare, spara de pengarna och köp ett riktigt hembiosystem när du får råd
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scar...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
Det är det du behöver, tyckde dock kjell var lite dyra, men köp det nån annanstans om du hittar det billigare.

Du får läsa tråden en gång till. TS vill kunna använda apparat för DVD-spelning (i detta fall blev det PS3) till en 19" datorskärm som erbjuder DVI och VGA. Ljudet vill han köra digitalt till sitt existerande hembiosystem. Visst, han skulle kunna använda dator istället för PS3, men det kanske blir lite omständigt i långa loppet att använda om han inte köper en fjärrkontroll till datorn och kör XMBC.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Fick inget svar i en annan tråd så försöker här

Det är så att vi har en lcd platt tv från 06 (tror jag) allt är paj utom vga anslutningen så tänkte köpa en scart>vga kabel mellan våran DVB-T Mottagare till tv:n.

Det jag undrar är om en vanlig DVB-T Mottagare har HDCP eller inte för tv:n har inte HDCP stöd...

Väldigt tacksam för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga scart till vga "kablar", det är olika signaler, men det finns vissa enheter som kan använda båda typerna av signal och man ställer då om dem så de byter signaltyp, kabalrna är för den typen av apparater, men om du inte kan växla så får du inte bild, tvns rgb är inte samma som datorns rgb via vga utgången, det kräver en elektrisk omvandling så läs manualerna om det går, annars kan du chansa, eller så får du skaffa en signalomvandlare eller bygga en, det har varit upp förut några gånger, tex här http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko... är en typ.

Annars finns det färdiga omvandlare att köpa på kjell och teknikmaghasinet (artikel nummer 480422)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga scart till vga "kablar", det är olika signaler, men det finns vissa enheter som kan använda båda typerna av signal och man ställer då om dem så de byter signaltyp, kabalrna är för den typen av apparater, men om du inte kan växla så får du inte bild, tvns rgb är inte samma som datorns rgb via vga utgången, det kräver en elektrisk omvandling så läs manualerna om det går, annars kan du chansa, eller så får du skaffa en signalomvandlare eller bygga en, det har varit upp förut några gånger, tex här http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko... är en typ.

Annars finns det färdiga omvandlare att köpa på kjell och teknikmaghasinet (artikel nummer 480422)

Så om jag kopplar denna kabel mellan min gamla boxer och min TV så får jag ingen signal :(? http://www.net2world.se/scart-till-hd15-ho-high-quality-guldp...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alfsvåg:

Så om jag kopplar denna kabel mellan min gamla boxer och min TV så får jag ingen signal :(? http://www.net2world.se/scart-till-hd15-ho-high-quality-guldp...

Svaret på det blir "kanske" en del prylar kan hantera båda formaten eller går att ställa om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Svaret på det blir "kanske" en del prylar kan hantera båda formaten eller går att ställa om.

När du säger hantera båda formaten syftar du på boxern då?

Permalänk
Rekordmedlem

I vilken ände det görs spelar ingen roll, bara apparaterna kan överföra signaler av en typ de båda kan förstå, det än nog iofs mer troligt att tvn kan hantera "tv rgb" i vga ingången, den kan ju hantera signalen via scarten, medans vga rgb inte är nått en kabelbox normalt hanterar, men det är ingen större vits att spekulera, endera så letar du reda på manualerna, eller går in i menyerna och letar om det finns nån justering som växlar mellan synktyperna, eller så får du chansa och se om det funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I vilken ände det görs spelar ingen roll, bara apparaterna kan överföra signaler av en typ de båda kan förstå, det än nog iofs mer troligt att tvn kan hantera "tv rgb" i vga ingången, den kan ju hantera signalen via scarten, medans vga rgb inte är nått en kabelbox normalt hanterar, men det är ingen större vits att spekulera, endera så letar du reda på manualerna, eller går in i menyerna och letar om det finns nån justering som växlar mellan synktyperna, eller så får du chansa och se om det funkar.

Okej men du de där konverterarna du länkade till är ju VGA>Scart jag vill ju tvärt om (Scart>VGA).

Permalänk
Rekordmedlem

Ok ursäkta, vga ingångar på projektorer brukar ha en funktion som kallas sync on green, kolla om du hittar det i tvn.
Annars får du chansa eller fixa en enhet som gör om signalen, men en bra scaler är troligen dyrare än tvn om det inte är en värsting, dvdo har annars bra enheter för hembiosetupper det kan nog gå att hitta en äldre enhet begagnad för nån 1000lapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok ursäkta, vga ingångar på projektorer brukar ha en funktion som kallas sync on green, kolla om du hittar det i tvn.
Annars får du chansa eller fixa en enhet som gör om signalen, men en bra scaler är troligen dyrare än tvn om det inte är en värsting, dvdo har annars bra enheter för hembiosetupper det kan nog gå att hitta en äldre enhet begagnad för nån 1000lapp.

Saken är den att det inte för kosta mycket men har en annan teori som hänger på att tvns komponent ingångar fungerar, scart sockeln var glapp så bilden blev lila då när vi öppnade den (för typ 2 år sedan) satt sockeln med alla intag så hårt satt det knäcktes lite anledningen till att vga intaget fungerar är att den sitter längst till vänster.

Höger om VGA intaget sitter komponentintaget och jag testade den gula kompositkabeln i det gröna komponentintaget och då fick jag en svartvit bild som verkar logiskt. Problemet är att jag inte vet ifall de röda och blåa rca kontakerna fungerar för kompositintaget som är till höger om komponentintaget fungerar inte.

Jag har inget komponentkabel så kan ju inte testa ifall det intagets alla 3 kontaker fungerar, så ska köpa en och om det funkar kan jag ju köpa en billig komponentsväxel och en scart>komponent kabel

Permalänk
Rekordmedlem

Komponentvideo är inte samma som rgb och kan du inte ställa om nått så lär det inte fungera det heller, videoformaten är helt olika och möjligtvis kan man få fram en enfärgad bild.
Scart innehåller inte komponentvideo, det finns komposit, s-video och RGB i scarten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Komponentvideo är inte samma som rgb och kan du inte ställa om nått så lär det inte fungera det heller, videoformaten är helt olika och möjligtvis kan man få fram en enfärgad bild.
Scart innehåller inte komponentvideo, det finns komposit, s-video och RGB i scarten.

Funkar inte en sån här? http://www.kabelbutiken.com/adapterkabel-komponent-till-scart tänkte isofall ha den som ut från scart switchen till komponent switchen..