Permalänk
Medlem

15m HDMI-kabel

Hej,

Funderar på att köpa en hdmi kabel + optisk ljudkabel för att dra mellan datorn i sovrummet till TVn i vardagsrummet. Kommer behöva en 15m lång kabel, och böja denna i 90° 9 gånger. Tror ni att detta kommer att fungera problemfritt? Har inget större behov av det så köper billigaste möjliga kabel, som är en Deltaco från webhallen.

Har läst massvis på nätet om det och kommit fram till att vid långa sträckor så kan en dyrare kabel faktiskt göra skillnad. Hittar dock olika info om den kritiska längden för dessa kablar överallt... Läste även att antal böjningar av kabeln påverkar (därför jag nämnde det i början av inlägget).

Någon som har en liknande lösning hemma? Hur funkar det?

Angående den optiska ljudkabeln, funkar de på samma längd?

Mvh,
Zach

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Mina personliga åsikter är att det inte kommer vara några problem.
Har själv en 12meter, ger flawless bild och aldrig märkt minsta störning. Dock är det en suprakabel.
Angående optisk ljud så bör det fungera, där har jag ett noname på 10 meter, fungerar även den utmärkt. Det är väl ändå fiberoptik och bör i teorin fungera över stora avstånd.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Den optiska är inte känslig alls för längd vad jag vet, dock kan du inte böja den för kraftigt så se upp med det.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Jag hade en 10m billig hdmi kabel, den klarade inte av att hålla signalen när jag skulle köra 720p @ 120hz till min projektor.
Köpte en lite dyrare för ca 400-500 kr så fungerar det galant så visst gör kabel skillnad när det gäller att hålla signal.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har använt exakt en sådan kabel mellan dator och 1080p TV utan problem, skulle säga att du är safe!

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med att montera bla. tv apparater i butiker, och kan säga med säkerhet att en 15m kabel av låg kvalite kommer du inte långt med, köp en av högre kvalitet istället, http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi... t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Testpilot
Skrivet av shaglord:

Den optiska är inte känslig alls för längd vad jag vet, dock kan du inte böja den för kraftigt så se upp med det.

/s

Faktum är att Toslink bara är specat för ca 10m men jag har själv kört längre kablar än det så det är ingen exakt längd. Ljus kan inte lysa hur långt som helst utan studsar och försvagas i kabeln.

Det smidigaste i trådskaparens fall hade ju dock varit om han kunde köra ljudet via HDMI med så slipper han en extra kabel, genom HDMI kan man även köra okomprimerat ljud i fler än 2 kanaler.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns bara en hdmi kabel som lyckats klara certifieringskraven för "hdmi high speed with ethernet" vid 15m längd och den görs i Ljungskile, så om 15 m är ett krav så gynna våra inhemska tillverkare (Supra) som gör seriösa kablar som fungerar. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=310731 om det vore enkelt att certifiera kablarna vid 15m längd så skulle det nog finnas många som gjort det, men de flesta klarar inte av längden, billiga/ocertade kablar brukar inte klara över 10m, däremot under 5 m brukar det mesta fungera.
Supra gör dessutom bättre fiberledare som har bra toslinkanslutningar och även de funkar bra vid 15m längder fastän det är toslink anslutning, men ska man ha långa sträckor är det st som gäller och då krävs det även st interface på prylarna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=359338
http://www.jenving.se/?p=hdmi_met ser att de lyckats nå upp till 30m nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns bara en hdmi kabel som lyckats klara certifieringskraven för "hdmi high speed with ethernet" vid 15m längd och den görs i Ljungskile, så om 15 m är ett krav så gynna våra inhemska tillverkare (Supra) som gör seriösa kablar som fungerar.

Nu har jag inte grävt så djupt i ämnet men jag ställer mig mycket kritisk till ditt uttalande.
"Seriösa kablar som fungerar", herregud, hur instängd får man bli om man tror att Supra är "the ruler of the world".

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=991466,310731

Har själv inte testat Deltaco's 15 m så jag vet inte. Men den uppfyller ju standarden som finns. Själv har jag en billig Matsui på 10 m. Fungerar ypperligt.

Till TS kan jag bara säga; Testa Deltaco kabeln och återkom med resultat. Jag menar, företag kan inte specificera hur de vill och sälja saker som inte fungerar. Det borde vara värt en chansning med tanke på priset.
Sen skulle jag personligen kört med endast HDMI, om det är möjligt, som någon skrev längre upp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Falcon:

Nu har jag inte grävt så djupt i ämnet men jag ställer mig mycket kritisk till ditt uttalande.
"Seriösa kablar som fungerar", herregud, hur instängd får man bli om man tror att Supra är "the ruler of the world".

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=991466,310731

Har själv inte testat Deltaco's 15 m så jag vet inte. Men den uppfyller ju standarden som finns. Själv har jag en billig Matsui på 10 m. Fungerar ypperligt.

Nu är det ju lättare att göra en kabel som fungerar för det mesta, men att klara kraven för certning är betydligt svårare, många kablar brukar gå bra om de är raka eller med mycket mjuka böjar och oftast använder man inte full bandbredd heller, men vad händer om du böjer den lite tightare och verkligen lastar kabeln med full bandbredd åt båda hållen och kör nätverket i den ? Kabeln ska klara 4k upplösning, nätverk och arc, inte bara 1080p åt ett håll, supra är klart sunda kablar, de är bra konstruerade och inte så farligt dyra, och framförallt så fungerar de i verkligheten även om du böjer kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu är det ju lättare att göra en kabel som fungerar för det mesta, men att klara kraven för certning är betydligt svårare, många kablar brukar gå bra om de är raka eller med mycket mjuka böjar och oftast använder man inte full bandbredd heller, men vad händer om du böjer den lite tightare och verkligen lastar kabeln med full bandbredd åt båda hållen och kör nätverket i den ? Kabeln ska klara 4k upplösning, nätverk och arc, inte bara 1080p åt ett håll, supra är klart sunda kablar, de är bra konstruerade och inte så farligt dyra, och framförallt så fungerar de i verkligheten även om du böjer kabeln.

Utan att ha jämfört med berörd Supra v Deltaco så är ditt uttalande felaktigt. Jag är dock med på att det till 100% säkerhet kommer fungera med en Supra med certifiering. Men med tanke på priset så anser jag att man bör testa med Deltaco kabeln. Det skiljer bortåt 800:- i pris. Inga stora summor men varför "spola bort" de pengarna om det inte behövs? Det kan man ju lägga på mycket annat roligt, faktiskt. Huvudsaken är ju att det fungerar.

Jag funderar på att beställa hem och testa både Supran och Deltacon faktiskt. Se om prissättningen är motiverad eller om det ligger mycket i märket och certifieringskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nu har jag inte grävt så djupt i ämnet men jag ställer mig mycket kritisk till ditt uttalande.
"Seriösa kablar som fungerar", herregud, hur instängd får man bli om man tror att Supra är "the ruler of the world".

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=991466,310731

Har själv inte testat Deltaco's 15 m så jag vet inte. Men den uppfyller ju standarden som finns. Själv har jag en billig Matsui på 10 m. Fungerar ypperligt.

Till TS kan jag bara säga; Testa Deltaco kabeln och återkom med resultat. Jag menar, företag kan inte specificera hur de vill och sälja saker som inte fungerar. Det borde vara värt en chansning med tanke på priset.
Sen skulle jag personligen kört med endast HDMI, om det är möjligt, som någon skrev längre upp.

Jag har en 15meters MATSUI och det fungerar för mina ändamål

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Kan bara hålla med om att det är värt att testa deltacokabeln först. Om det skulle visa sig att den inte klarar av det borde du kunna lämna tillbaks den då produkten inte klarar av det den ska. Tror inte att webbhallen skulle gå emot konsumentverkets regler hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabeln ska klara 4k upplösning, nätverk och arc, inte bara 1080p åt ett håll, supra är klart sunda kablar, de är bra konstruerade och inte så farligt dyra, och framförallt så fungerar de i verkligheten även om du böjer kabeln.

ehm, 4k upplösning? Finns ju knappt spelare för detta ännu.(Jag vet att det finns men förstå vad jag menar) Och ännu mindre bildvisare som kör 4x2k. Nog för att jag hoppas att det kan dyka upp intressanta saker med 4k under 2012 men ja.

Skrivet av Dr. MASS:

Jag har en 15meters MATSUI och det fungerar för mina ändamål

Jag har som sagt en 10 meters och den fungerar super

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Kan bara hålla med om att det är värt att testa deltacokabeln först. Om det skulle visa sig att den inte klarar av det borde du kunna lämna tillbaks den då produkten inte klarar av det den ska. Tror inte att webbhallen skulle gå emot konsumentverkets regler hur som helst.

Jag kommer få hem följande kablar nästa vecka(tack Fynda.se) och det ska bli intressant att testa dessa, en "minireview" kommer upp på MHB när jag är klar.

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4915

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=1859

Längd som gäller är 15 m. Prisskillnaden är som ni själva ser närmare 1000:- och 1000:- kan man ju definitivt spendera på roligare grejer om man inte är gjord av pengar, vilket de flesta inte är.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Falcon:

ehm, 4k upplösning? Finns ju knappt spelare för detta ännu.(Jag vet att det finns men förstå vad jag menar) Och ännu mindre bildvisare som kör 4x2k. Nog för att jag hoppas att det kan dyka upp intressanta saker med 4k under 2012 men ja.

Ja 4K, hdmi 1,4a måste klara en hel del förutom en del mekaniska parametrar för att få officiellt godkänt,
http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/index.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja 4K, hdmi 1,4a måste klara en hel del förutom en del mekaniska parametrar för att få officiellt godkänt,
http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/index.aspx

Jo, jag vet. Det jag menade var bara att det är lite svårt att testa HDMI-kabeln "fullt ut" med t.ex 4k då det dels är höga priser på spelare/bildvisare och sen vet jag inte ens hur bra dagens 4k bildvisare är. Gemene man har definitivt inte tillgång till det.

Hur som haver, det ska bli intressant att testa de olika kablarna. Både den billiga Deltaco kabeln och den dyrare Supran är specificerade för 4k osv. Sen att Supra fått ett "godkännande", som antagligen kostar en del pengar att få, gör ju inte den kabeln bättre egentligen. Men vi får se. Jag kanske blir helt lyrisk över Supra kabeln

Permalänk
Medlem

Jag skulle iaf inte böja en HDMI i 90 grader, rekommenderas ej.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Köp en Deltaco, allt annat är överpris.

Citat:

Svar från TILLVERKAREN SweDeltaco själv på frågan om deras kablar är certifierade Kategori 2 HDMI-kablar!

Fråga:
Hej, efter en hel del info-sökning på nätet har jag förstått att jag behöver en HDMI-kabel av kategori 2 (high-speed) för överföring av 1080p/60. Då undrar jag om samtliga era HDMI-kablar är av kategori 2 och garanterar att klara överföring av 1080p/60? Exempelvis artikelnr HDMI 001, 102, etc? ANLEDNINGEN till att jag frågar är att flera återförsäljare (ex Webhallen) av t ex kabeln "HDMI 001" specificerar den som att vara av Kategori 1. Tacksam för svar eftersom jag var på väg att köpa ett antal av era hdmi-kablar, som förefaller mest prisvärda, men jag blev osäker när jag såg att vissa specar era kablar som Kategori 1.

Svar:
Hej,

vi är precis färdiga med att certifiera våra kablar för kategori 2, så vilken kabel du än köper är numera det. HDMi-001, 002 och 003 har varit kategori 2 hela tiden.

Med vänliga hälsningar
/Thomas

Kundtjänst

SweDeltaco AB
Alfred Nobels Allé 109
146 48 Tullinge

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Jag använder själv en Deltaco 15M flatkabel, för att överföra bild till min projektor. Fungerar utmärkt. kostar 350 kr

Permalänk

Kabeln ska helst böjas "mjukt" (inte som ett L, mer som ett C) för att undvika att kabeln skadas invändigt eller att det blir impedansfel, ett bra riktmärke är att använda en CD-skiva och låta böjen följa omkretsen av skivan. Gäller alla kablar som bär känsliga och högfrekventa signaler.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Jag kommer få hem följande kablar nästa vecka(tack Fynda.se) och det ska bli intressant att testa dessa, en "minireview" kommer upp på MHB när jag är klar.

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4915

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=1859

Längd som gäller är 15 m. Prisskillnaden är som ni själva ser närmare 1000:- och 1000:- kan man ju definitivt spendera på roligare grejer om man inte är gjord av pengar, vilket de flesta inte är.

Kul att du är villig att lägga ut pengar för att testa, ska bli intressant att se resultaten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Kul att du är villig att lägga ut pengar för att testa, ska bli intressant att se resultaten

Som sagt, jag blir "sponsrad" . Är moderator borta på Minhembio.com så vi får ta in lite saker och testa.

Permalänk
Medlem

Jag har använt både deltacos och supras kablar, DVI, VGA och HDMI. Varierande längder, 5, 7, 10m. Visst, jag har bara kört 720p och 1080p, men jag tror att det är vad de flesta kör.
Enda gången jag fått problem, är när jag använt fullständigt undermåliga konverterare, tex från DVI-HDMI eller miniHDMI-HDMI, samt när jag köpte ett bra mkt billigare "lakritssnöremärke" på DVIkabel eftersom jag bara skulle ha den till min server ändå. Det slutade med att jag fixk köpa en vettigare delatco istället.

Något som däremot är värt att nämna är att fler faktorer än kabelkvalitet och längd avgör resultatet. De största problemen jag sett (digialsnö, artefakter, ingen bild alls) har kunnat härledas till för klena/defekta nätagg och specifika grafikkortsmodeller. (problemet försvinner när man kör samma kabel, montering, projektor men byter PSU eller grafikort) Detta har jag upplevt både i min yrkesroll och på vänner/bekantas datorer.

Skall man köra HDMI från dator och ha en riktigt lång kabel är mitt råd därför (förutom att satsa på en välbyggd och välavskärmad kabel) att man använder ett grafikkort som har riktig HDMI onboard, samt ett nätaggregat som klarar belastningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoZo:

Köp en Deltaco, allt annat är överpris.

Svar från TILLVERKAREN SweDeltaco själv på frågan om deras kablar är certifierade Kategori 2 HDMI-kablar!

Fråga:
Hej, efter en hel del info-sökning på nätet har jag förstått att jag behöver en HDMI-kabel av kategori 2 (high-speed) för överföring av 1080p/60. Då undrar jag om samtliga era HDMI-kablar är av kategori 2 och garanterar att klara överföring av 1080p/60? Exempelvis artikelnr HDMI 001, 102, etc? ANLEDNINGEN till att jag frågar är att flera återförsäljare (ex Webhallen) av t ex kabeln "HDMI 001" specificerar den som att vara av Kategori 1. Tacksam för svar eftersom jag var på väg att köpa ett antal av era hdmi-kablar, som förefaller mest prisvärda, men jag blev osäker när jag såg att vissa specar era kablar som Kategori 1.

Svar:
Hej,

vi är precis färdiga med att certifiera våra kablar för kategori 2, så vilken kabel du än köper är numera det. HDMi-001, 002 och 003 har varit kategori 2 hela tiden.

Med vänliga hälsningar
/Thomas

Kundtjänst

SweDeltaco AB
Alfred Nobels Allé 109
146 48 Tullinge

deltaco tillverkar ingenting, utom förpackningar då

Permalänk

Törs inte tala för optiska kablar. Däremot hade jag problem med exakt samma typ utav deltaco-kabel i 10m. Det gav artefakter (schackbräde-bild, svarta fyrkanter), färgstörningar(gröna prickar) vid 1080p. Skaffade en exakt likadan 7m-kabel och möblerade om lite vilket löste problemet.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Nu har jag inte grävt så djupt i ämnet men jag ställer mig mycket kritisk till ditt uttalande.
"Seriösa kablar som fungerar", herregud, hur instängd får man bli om man tror att Supra är "the ruler of the world".

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=991466,310731

Har själv inte testat Deltaco's 15 m så jag vet inte. Men den uppfyller ju standarden som finns. Själv har jag en billig Matsui på 10 m. Fungerar ypperligt.

Till TS kan jag bara säga; Testa Deltaco kabeln och återkom med resultat. Jag menar, företag kan inte specificera hur de vill och sälja saker som inte fungerar. Det borde vara värt en chansning med tanke på priset.
Sen skulle jag personligen kört med endast HDMI, om det är möjligt, som någon skrev längre upp.

Kör du med en billig kabel som inte är certifierade för "high speed" så kommer du b.la. inte kunna använda :

  • ARC

  • 3d

  • 4K

  • Internet

Vid längre längder. (10 +)

Anledningen till varför inte detta går är för att signalen blir för svag vid långa sträckor!
Kabeln måste kunna föra över x antal Gb/s.

Det är ingen myt att en dyrare certifierade kabel är bättre än en "icke certifierade". Det är fakta och det är bara att läsa på lite för att förstå!

Däremot så är sträckor från 0.5-3 inte så noggrant. Där kan mycket väl en billigare kabel fungera.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Kör du med en billig kabel som inte är certifierade för "high speed" så kommer du b.la. inte kunna använda :

  • ARC

  • 3d

  • 4K

  • Internet

Vid längre längder. (10 +)

Anledningen till varför inte detta går är för att signalen blir för svag vid långa sträckor!
Kabeln måste kunna föra över x antal Gb/s.

Det är ingen myt att en dyrare certifierade kabel är bättre än en "icke certifierade". Det är fakta och det är bara att läsa på lite för att förstå!
Däremot så är sträckor från 0.5-3 inte så noggrant. Där kan mycket väl en billigare kabel fungera.

Ja, jag har inte sagt något annat heller. Det är när man pratar lite längd på kabeln i samband med hög bandbredd som det börjar bli lite intressant, helt klart.

Det jag och många med mig ställer sig frågande till är om en prisskillnad på 1000:- för en 15 m kabel är rimlig? Är den ena bättre? Varför? Jag får som sagt ett par kablar av fynda.se i nästa vecka så jag ska kolla detta. Givetvis är det inget avancerat jag ska göra utan helt enkelt "titta och jämföra", kolla byggkvalité på kontakter. Kommer bli ett blindtest då jag inte själv kommer switcha mellan kablarna.
Primärt gör jag detta för egen del, då jag är genuint intresserad av varför en kabel är hutlöst mycket dyrare än en annan med samma spec.
Jag menar 4K har ju inte kommit på bred front än så det blir ju svårt att testa. Lite samma med Internet möjligheten i kabeln, inget som direkt är "stort".
Observera att båda kablarna jag pratar om är specificerade enligt HDMI 1.4 d.v.s High Speed HDMI with Ethernet, prisskillnad 1000:-.
Du får använda en HDMI-kabel för 5000:- om du vill, jag kunde verkligen inte bry mig mindre. Men jag tycker inte man ska överdriva och man behöver inte "pressa på" andra här på Swec att en Supra för 1300:- är bättre än en Deltaco för 350:- utan att ens ha testat och jämfört på den nivå som man rimligtvis använder den på. D.v.s HDMI används i dagens hem för att transportera ljud/bild(1080p, 3D). Att i det här läget blanda in Internet i HDMI-kabeln och 4K, som knappt ens existerar känns ju bara onödigt. Kablarna klarar betydligt mer än vad det finns hårdvara för idag. Men jag tror ändå att Deltaco kabeln hade klarat det, tillverkare kan inte sätta en standard på en kabel hur som helst och sen bara skita i det.

Återigen, om folk vill lägga 1300:- eller mer på en Supra så är det helt ok med mig men för oss andra som är frågande och prismedvetna så är den här tråden, enligt mig, mycket intressant.

Permalänk
Rekordmedlem

Att jämföra kan väl vara intressant, men man ska hålla i minnet att det blir ungefär som att jämföra cat 5 mot cat 7 kablar, cat 7 är inget man märker av innan man verkligen går upp och behöver köra 10Gbit, detsamma gäller ju för hdmi kablagen, enklare kablage funkar bra så länge de belastas "snällt".
Supra är ju dessutom ingen dyrkabel, det är en sunt konstruerad kabel där man inte betalar för magiska egenskaper eller varumärket, den är dessutom svensktillverkad.
Om det vore så att enklare kablar klarade certningen så skulle de nog göra den, eftersom det är ett starkt argument (konkurensfördel) för de som bygger hembiosar.
Om man gör en fast installation så är ofta priset för kablaget en bråkdel av kostnaden för att dra den, och iofs så är det många yngre på det här forumet som inte tänker sig att lägga kablagen i väggarna, men de som gör det vill ofta undvika att behöva byta ut det inom en nära framtid, det är inte många som drar cat 5 nätverk idag vid fast installation, cat 6 är marginellt dyrare kablar, och är ett vettigare val, cat 7 är ännu bättre men dyrare, på samma sätt bör man tänka om man drar en hdmi kabel till sin projektor för det är där det brukar bli frågan om kablar över 10m, 4 k projar finns redan, inte som budget modeller ännu men de kryper nedåt i pris.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att jämföra kan väl vara intressant, men man ska hålla i minnet att det blir ungefär som att jämföra cat 5 mot cat 7 kablar, cat 7 är inget man märker av innan man verkligen går upp och behöver köra 10Gbit, detsamma gäller ju för hdmi kablagen, enklare kablage funkar bra så länge de belastas "snällt".

Visst är det så. Det är dock väldigt svårt att testa bandbredden på en "1.4 kabel" idag med både 4K och internet strömmandes samtidigt. Det finns inte hårdvara till det för vanliga människor. Men man ska också komma ihåg att snacket alltid varit likadant, oavsett vilken bandbredd, version eller betäckning HDMI-kabeln haft, så har det alltid vara samma visa. Dyrare är bättre.
Jaha, men varför? Bara för att, är typ svaret man får.
Jag räknar med att kablarna jag får i nästa vecka klarar av det jag ska använda den till. Och då kan jag iaf med gott samvete säga att jag testat den, till skillnad från vissa andra.
Och till den minoriteten av folk som gräver in sina Cat6/HDMI-kablar i VP-rör bakom väggen kan jag bara säga, bry er inte om den här tråden. Den är inte för er.

Skrivet av mrqaffe:

4 k projar finns redan, inte som budget modeller ännu men de kryper nedåt i pris.

Som sagt, har man råd att köpa en vettig 4K uppspelare och bildvisare(projektor) etc då är man heller inte intresserad av att det skiljer 1000:- på en kabel.
Håll dock med om att 4K lär dröja till den når en stor massa, jag menar, det är ju först nu det sista året som blu-ray kommit fram ordentligt.
4K kräver projektor, en duk på minst 100", en bra uppspelare och bra 4K material. Knappast något av detta existerar idag i speciellt intressant skala.

Mitt syfte är inte att vända "märkesbögarna", det är lönlöst. Jag är bara glad att jag inte själv har ramlat ner i den gropen så jag kan granska detta på ett konstruktivt sätt. Blir givetvis svårt att använda hela bandbredden då jag saknar 4K utrustning
Kanske skulle jag testat en "1.3 kabel" istället.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Ja, jag har inte sagt något annat heller. Det är när man pratar lite längd på kabeln i samband med hög bandbredd som det börjar bli lite intressant, helt klart.

Det jag och många med mig ställer sig frågande till är om en prisskillnad på 1000:- för en 15 m kabel är rimlig? Är den ena bättre? Varför? Jag får som sagt ett par kablar av fynda.se i nästa vecka så jag ska kolla detta. Givetvis är det inget avancerat jag ska göra utan helt enkelt "titta och jämföra", kolla byggkvalité på kontakter. Kommer bli ett blindtest då jag inte själv kommer switcha mellan kablarna.
Primärt gör jag detta för egen del, då jag är genuint intresserad av varför en kabel är hutlöst mycket dyrare än en annan med samma spec.
Jag menar 4K har ju inte kommit på bred front än så det blir ju svårt att testa. Lite samma med Internet möjligheten i kabeln, inget som direkt är "stort".
Observera att båda kablarna jag pratar om är specificerade enligt HDMI 1.4 d.v.s High Speed HDMI with Ethernet, prisskillnad 1000:-.
Du får använda en HDMI-kabel för 5000:- om du vill, jag kunde verkligen inte bry mig mindre. Men jag tycker inte man ska överdriva och man behöver inte "pressa på" andra här på Swec att en Supra för 1300:- är bättre än en Deltaco för 350:- utan att ens ha testat och jämfört på den nivå som man rimligtvis använder den på. D.v.s HDMI används i dagens hem för att transportera ljud/bild(1080p, 3D). Att i det här läget blanda in Internet i HDMI-kabeln och 4K, som knappt ens existerar känns ju bara onödigt. Kablarna klarar betydligt mer än vad det finns hårdvara för idag. Men jag tror ändå att Deltaco kabeln hade klarat det, tillverkare kan inte sätta en standard på en kabel hur som helst och sen bara skita i det.

Återigen, om folk vill lägga 1300:- eller mer på en Supra så är det helt ok med mig men för oss andra som är frågande och prismedvetna så är den här tråden, enligt mig, mycket intressant.

Jag håller med dig delvis.
Skulle inte heller köpa kablar för 5000 kr. För mig är det väldigt onödigt
Står det "Hdmi 1.4" på kablarna så är dem ej certifierade, det måste stå "High Speed" på dem. Att kabeln har 1.4 säger inget, det är bara en ny version. 1.3 hade vissa saker, 1.4 hade andra. Att en kabel är 1.4 är bluff, för en kabel kan inte tillföra 3d, arc osv. den ska bara klara av att skicka en tillräckligt stark signal för att dessa funktioner ska fungera (Nu snackar vi x Gb/s). Därav "high speed" och de andra bemärkelserna

Testa att köra en 15 m hdmi som kostar 350 kr och dra på en 1080p + 3d film och se om du får bra resultat, sen testar du med en LITE dyrare kabel (700-1100 kr).

Meddela mig när du har gjort det

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii