Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-04-27, 19:15 | #1 |
GabrielJooMedlem Registrerad: apr 2012 |
Efterlyser experthjälp, reklamationskonflikt med NetonNet.
För drygt 2,5år sen köpte jag en Packard Bell Maestro 242DX 24". Sen fram tills nyligen har denna bildskärmen varit placerad hos mina föräldrar. Det var inte förrän nyligen bildskärmen började användas i mitt hushåll och jag uppfattade detta felet:
![]() Alltså en hel linje i högra sidan av skärmen som lyser antingen violett eller blått ljus. Efter googlande passade felet bäst in på något som kallas pixelfel. Eftersom pixelfel är ett vanligt produktionsfel hos LCD skärmar lämnade jag in produkten med en reklamation till NetonNet. Efter en vecka fick jag svaret att reklamationen godkändes inte pga Packard Bells reklamationspolicy, vilket sa att man inte fick lämna in en vara på reklamation det 3:e året om man inte lämnat in den på de 2-tidigare åren. Samtalet blev inte så lyckat och vi kom inte fram till något. Jag kontaktade därefter kundombudsmannen med detta mailet: (varning, ganska lång text) Citat:
Dagen efter jag hade skickat detta mailet (idag alltså) till kundombudsmannen fick jag ännu ett mail från infocare angående ett kostnadsförslag som såg ut så här: Citat:
Jag fick äntligen tag på kundombudsmannen för någon timme sen. Varav hon hävdar att Packard Bells policy inte gäller, och håller med mig angående min rätt att reklamera. MEN reklamationen är fortfarande ogiltigförklarad även fast det i första fallet var pga Packard Bells policy som nu enligt henne inte längre gäller. Hon menar att jag måste bevisa att det är ett ursprungsfel det handlar om. Under hela samtalet försöker hon få mig till att ta tillbaka varan utan kostnad, eller föra över reklamationen mellan mig och NetonNet till mellan mig och Packard Bell. Något jag vägrar. Speciellt när personen på InfoCare redan har sagt att felet inte orsakats av användarna av bildskärmen. Vi avslutade samtalet med att jag fick övertala NetonNet att göra en ny felsökning på InfoCare för att ta reda på om felet är ett ursprungsfel eller inte. De vill alltså att jag ska bevisa att det är ett fabrikationsfel. Problemet är att jag förlorat all min tillit för både NetonNet samt InfoCare efter hur detta ärendet behandlats. Och misstänker att analysen de kommer att genomföra kommer att bli till NetonNets fördel eftersom NetonNet är en kund till InfoCare. Tillsammans känns det som om de kommer att göra allt de kan för att slippa bli ersättnings skyldiga. Min vädjan är till någon av er, som helst jobbar eller har professionel erfarenhet med just LCD skärmar, att hjälpa mig kunna bevisa att det är ett ursprungsfel det handlar om (om detta är fallet). Jag har redan fått svaret att felet inte är pga åverkan eller handhavandefel, finns det något annat sätt man kan bevisa att det är ett ursprungsfel det handlar om? Tack i förhand för att ni tagit tid att läsa igenom denna vägg med text. All hjälp är uppskattad. Ni kan nå mig på joo_gabriel@hotmail.com eller lägg bara in svaren på denna tråd. Mvh Gabriel |
|
|
| 2012-04-27, 20:04 | #4 |
Citat:
Förlåt SayZk men det är ett ganska ingående problem
|
|
|
| 2012-04-27, 20:10 | #5 |
ThomaZ84Medlem Plats: Stockholm Registrerad: feb 2002 |
Som jag förstår det så:
Skärmen köps, 2,5år senare uppstår ett fel som du uppmärksammar, du försöker reklamera det som ett ursprungsfel, den oberoende verkstaden säger att dom bekräftar felet, och Packardbell nekar dig reklamation pga att skärmen inte haft detta problem under dom 2år som Garantin gällde. Om Packard Bell har 2års garanti (Där ibland deras Pixel policy gäller, samt annan garanti gällande funktion, där du kostnadsfritt så få avhjälpt ett uppkommet fel) Men du som konsument har alltid 3års reklamationsrätt, dock måste du påvisa att det är ett ursprungsfel. Hur ska du bevisa att det är ett ursprungsfel, som skärmen haft hela tiden sedan leverans. Borde du/ni inte ha sett det när ni körde den första gången? Jag tror du gör rätt i att ta tillbaka skärmen, och gå vidare. Alternativt så gnäller du i lokal tidningen och gör dig till ett offer, då får du säkert pengarna tillbaks för skärmen och ett presentkort för att du "lidit" så mycket. Min högst personliga åsikt.
Main: i7 2600k, 16Gb Corsair LP, 850w Seasonic, Fractal R4, Sandisk Extreme 240Gb, OCZ MaxIOPS 120Gb, Asus Matrix 580, Asus Gene iV . Laptop Lenovo T430i Laptop Work Lenovo X1 Carbon Confidence in Motion. |
|
|
| 2012-04-27, 20:19 | #6 |
lanbondenMedlem Plats: Lund Registrerad: jan 2004 |
Vi avslutade samtalet med att jag fick övertala NetonNet att göra en ny felsökning på InfoCare för att ta reda på om felet är ett ursprungsfel eller inte. De vill alltså att jag ska bevisa att det är ett fabrikationsfel.
Detta är ren goodwill från deras sida. Det är DIN uppgift att bevisa att det är ett ursprungsfel inte NetonNet och det har med andra ord all rätt att debitera dig för denna felsökningskostnad om det visar sig att det inte är ett fabrikationsfel. Jag skulle även rekomondera dig att ta dig en titt i http://www.sweclockers.com/forum/13-...l#post12206561 då den tråden behandlar ett liknande fall fast med ett grafikkort som lagt av efter de 2 årens garanti gått ut. Sist men inte minst vill jag säga att jag tycker det är tråkigt att din skärm gav upp så snabbt som efter 2.5år men jag hoppas inte du får igenom en reklamation då jag inte anser att reklamationsrätten är till för denna typ av ärenden då det bara ger högre kostnader för företagen och högre priser för konsumenterna. Vill man ha skydd köp en produkt med längre garanti. |
|
|
| 2012-04-27, 21:05 | #7 |
Citat:
@Landbonden. När både NetonNet och andra källor skriver att pixelfel sällan uppstår under produktens livslängd, och att Packard Bell är medveten om att dessa felen uppstår i produktionen (därför de har en pixelpolicy) samt att InfoCare säger att felet inte kan ha skapats av användaren så känns det inte helt rätt att acceptera felet på varan. Vad som är ännu konstigare är att vår TV la av pga ett nätaggregatsfel för drygt 2 månader sen. Köpte även den på NetonNet. Jag reklamerade den med bara 1 månad kvar på reklamationsrätten. NetonNet hade -inga som helst- problem med det. Blev inte ifrågasatt en ända gång. Citat:
InfoCare sa att det inte finns några tecken på åverkan eller handhavandefel som kan ha varit orsak till skadan. Det känns som det borde vara bevis nog att felet fanns från början. Om inga användare av datorskärmen kan ha orsakat skadan, måste ju felet ha funnits i skärmen sen början. Ett fel kommer inte från ingenting. Jag tycker inte heller man ska reklamera när man inte känner att rätten finns på en sida. Men i detta fallet gör jag verkligen det. Mycket pga hur suspekt det hela har hanterats av NetonNet. |
|
|
| 2012-04-27, 21:31 | #8 |
rockabilly65Medlem Plats: Ludvika Registrerad: jul 2001 |
[QUOTE=GabrielJoo;12210991]Inte riktigt, skärmen användes av en anhörig som inte uppmärksammat problemet. En äldre anhörig som inte förstått att det är ett fel. Mycket pga linjen har lyst med blå färg oftast, och smält väldigt bra in i windows bakgrunden.
Från en som jobbat inom denna bransch. Har haft mycket med just Infocare att göra och jag lämnar min egen personliga åsikt om dom utanför denna tråd. Jag har också haft mycket med kunder att göra och det heter kunden har alltid rätt. Sen klagar kunder på att det kostar. Om alla bolag skulle ge garanti på allt som felanmäls utan vare sig bevisning eller vettig info om felet. Ja då kostade nog en skärm 35000:- Med det sagt, att din släkting varit nöjd i 2,5 år och först då hör ni av er. Det är lite skumt för mig. Men visst, har man rätt så har man... Har man inte rätt kanske man kan trixa så man får rätt. Inget mot just dig, vet ej tillräckligt om just ditt fall. Vet bara din sida av saken. Vem vet?
| 2012-04-27, 21:45 | #9 |
CFSsssMedlem Plats: Stockholm Registrerad: okt 2001 |
Hade jag köpt en vara och inte lämnat tillbaka den på 2.5 år hade jag nog skyllt mig själv, bara min personliga åsikt alltså.
Sedan ett litet tips bara: ingen läser en sådan text, ingen. För lång, ingen har tid. Inte på ARN heller.
| 2012-04-27, 21:54 | #10 |
lanbondenMedlem Plats: Lund Registrerad: jan 2004 |
Citat:
Sen kan ett fel som detta dyka upp av många olika anledningar, kan vara tex en transport skada (antar att släktingen som använt skärmen i över 2år inte delar lägenhet med dig) eller helt enkelt en förslitningsskada pga att de snålat in på några kondningar tex. Var inte felet där från just början så är det inget ursprungsfel. Schyst av dom med TVn förresten, se det som bra service att dom hjälpt dig med något dom inte behöver istället för att vara arg över detta
|
|
|
| 2012-04-27, 21:55 | #11 |
NimroodMedlem Plats: Göteborg Registrerad: nov 2009 |
Tråkigt med detta, dock så kan jag i detta fallet hålla med NetonNet. Du har som kund en skyldighet att reklamera ett ursprungsfel inom rimlig tid, att upptäcka ett så pass stort fel, så sent som 2,5 år efter inköpsdatum, det är lite sent.
Skulle tro att du helt enkelt får bita i det sura äpplet. Skulle bli förvånad om du ens får tillbaka skärmen utan att betala de där 700:- Kanske om NetonNet är riktigt snälla. Återigen, taskigt läge, men en viss skyldighet att undersöka produkten man köper har man ju faktiskt som kund.
#1: Phenom II X4 965@4,0Ghz, 8 GB DDR3 @ 1600Mhz, 2x ATI 6970 @ 950Mhz 2GB @ 1450Mhz, Corsair Force 120GB SSD, 2x1TB Samsung F1 i RAID-1, Win7 Pro x64 - 3Dmark 11 - P5323 X1891 #2: Phenom X4 9950, 4 GB DDR2-800, ATI 5770 1GB, Win7 Home x64 #3: MSI GE620-DX i72630QM, 8GB DDR3, Nvidia GT 555 M 2GB, Seagate Momentus XT 500GB Win7 Pro x64 |
|
|
| 2012-04-27, 22:23 | #13 |
Det är många som reagerar på tiden det tog att upptäcka felet. Vilket handlar mer om tekniskt okunnande från min anhörigs sida än att "de sket i det". Orsaken till att de har en 3års reklamationsrätt är väl synnerligen för att det kan ta tid att uppmärksamma ett fel? Det är även inget större avstånd mellan mig och denna anhörig. Eftersom InfoCare har medgett att defekten inte kan ha orsakats av användaren så känns det inte så troligt att det har uppkommit en defekt från transport.
NetonNet har inte kommenterat att felet tog så lång tid att uppmärksammas. Förutom Packard Bells policy angående reklamation, vilket NetonNet senare tog avstånd från i mitt fall. Problemet handlar om att min datorskärm har en defekt som InfoCare har medgett inte är ett fel som jag eller andra användare har gett upphov till. Och om inte jag eller någon annan har gett upphov till felet, så måste felet ha funnits i datorskärmen till att börja med? |
|
|
| 2012-04-28, 11:50 | #14 |
senzMedlem Registrerad: sep 2004 |
Har skärmen varit till er belåtenhet i 2,5år skulle jag personligen tro att det är svårt att hävda reklamation. Tyvärr tar man inte hänsyn till hurvida ägaren är tekniskt okunnig eller kunnig, min mamma som är helt tekniskt okunnig fick titta på bilden du la upp och hon skulle kontaktat inköpsstället direkt.
De krävs nog alltså ingen teknisk expertis eller utbildning för att avgöra att skärmen är felaktig. Dessutom har din anhörig använt skärmen i 2,5år utan att tycka att produkten är felaktig, inte ens rådfrågat kollega/kompis/inköpsstället, så i din anhörigs ögon är ju skärmen fullt fungerande fortfarande och bör således kunna fortsätta använda den? Har skärmen dessutom aldrig strulat under de 2åren (i din anhörigs ögon har den ju varit fullt fungerande och är fortfarande?) så tror jag tyvärr inte ARN kommer ge dig rätt. Reklamationsrätten fungerar inte som en förlängd garanti. Man har rättigheter i reklamationsrätten, men även skyldigheter som tex att anmäla ett fel inom rimlig tid efter de att man upptäckt felet, vilket inte gjorts i detta fallet. Du har rätt i att reklamationsrätten gäller mellan dig och inköpsstället, även om Netonnet gjort fel och hänvisat till packardbell så har dem ändå tydligt klargjort att dem inte tänker godkänna denna reklamation. Om du vill driva de vidare så ta de med ARN, NetOnNet har redan gett sin syn på saken och står fast vid det. Frågan är om det är värt det med tanke på vad en ny skärm kostar idag? Infocare tar fläskigt betalt, du fick säkert ett kostnadsförslag på 700kr för retur utan åtgärd. Själva fakturan som NetOnNet får betala infocare är oftast högre än så, så redan där har NetOnNet tagit en kostnad för dig. Bjuder dem dessutom på dessa 700kr så är de bra goodwill från deras sida och de har redan gjort bra mycket mer än vad lagen kräver. Kunden har tyvärr inte alltid rätt, dessutom i en bransch så prispressad och sjukt låga marginaler finns de inte utrymme för att lösa allt på goodwill. NetOnNet har i min mening inte gjort något fel och jag har svårt att tro att någon annan kedja skulle bedömt detta ärende annorlunda. Mitt råd: Köp en ny skärm eller låt dem använda den som uppenbarligen fungerat bra för dem i 2,5år. Lycka till! |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes