Verktyg Visningsval
2012-05-01, 10:01   #1

FeverZebra

Medlem

Registrerad: jun 2011

3D TV, hjälp mig förstå.

Var hälsade, kunnigt folk.

Jag skall köpa en TV på 40-44" (maxbredd är 94cm inte hundra på om alla TV har samma bredd). Min tanke är att koppla den till datorn och installera en blu-ray. Insåg att 3D ger sjuk bild och undrar därför vilka alternativ det finns, har de olika system med glasögon? Kan man få 3D med en HD TV om ens grafikkort kan visa 3D?

Personligen känns det slöseri att lägga pengar på en TV med extra allt. Jag har ett surroundsystem, jag har en dator som är kopplad till ett nätverk. Är smart-tv etc något att ha då? Jag tänker mig bara TV:n som en skärm, är egentligen ute efter endast bildkvalité.

While on it... Något tips på en riktigt tyst och bra blu-ray. Min bild av dvd-/blu-ray spelare är att enda skillnaden är hur högt de låter, finns det något annat man skall tänka på?

TV har en budget på typ 7000:-, satsa på en 3D eller bara en vanlig standard?

Tack så jättemycket för hjälpen! Blir så förvirrad när jag googlar runt :/
FeverZebra är inte uppkopplad
2012-05-01, 10:12   #2

Distilled

Medlem

Distilleds avatar

Plats: Motala

Registrerad: feb 2012

Nej du kan inte få ut 3d bara för grafikkortet har det det krävs 120hz skärm .. tänker du på nvidia 3D kitet då eftersom du menar graffe kortet är 3d redo?
Tycker du att appar är nöd vändigt är smart tv något för dig , kolla videos på youtube rewiewer visar oftast allt
Sen är det skillnad på passiv och aktiv 3D det får du nog också bestämma dig för , men ska det vara en tv blir det passiv .. vad jag vet så är dom passiva .. inte så insatt helt och hållet .
Distilled är inte uppkopplad
2012-05-01, 10:28   #3

aragon

Medlem

Registrerad: nov 2005

Samsung har aktiva glasögon. Med aktiva glasögon får du 1080p medans med passiva halveras öpplösningen till 540p för varje öga.

/Aragon

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Distilled Visa inlägg
Nej du kan inte få ut 3d bara för grafikkortet har det det krävs 120hz skärm .. tänker du på nvidia 3D kitet då eftersom du menar graffe kortet är 3d redo?
Tycker du att appar är nöd vändigt är smart tv något för dig , kolla videos på youtube rewiewer visar oftast allt
Sen är det skillnad på passiv och aktiv 3D det får du nog också bestämma dig för , men ska det vara en tv blir det passiv .. vad jag vet så är dom passiva .. inte så insatt helt och hållet .
2012-05-01, 11:03   #4

FeverZebra

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Distilled Visa inlägg
Vad innebär passiv i detta sammanhang? Är aktiva när glasögonen "blinkar" av sig själva och på så sätt skapar 3D?
Vad menar du med appar? Jag är inte insatt för 5 öre på appmarknaden, ingen aning om var ramarna går för en app samt vad de skall vara bra till för en TV^^ Hade bara tänkt ha den kopplad till datorn för whatever jag vill göra, inte till något TV uttag.

Jag vet inte ens om mitt grafikkort är 3D ready, bara undrade^^

Vad har ni för åsikter om 3D TV vs ... 2D (?) TV - HD etc ofc. Vilket är bäst, vad ger mest "bild" för pengarna, biverkningar med aktiva/passiva glasögon?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aragon Visa inlägg
Samsung har aktiva glasögon. Med aktiva glasögon får du 1080p medans med passiva halveras öpplösningen till 540p för varje öga.

/Aragon
Vadå, räcker det med glasögon för att få 3D då eller måste man fortfarande ha en 3D kompatibel TV? Ursäkta min okunskap, hade jag vetat hade jag inte varit här
2012-05-01, 11:32   #5

Zentix

Medlem

Zentixs avatar

Plats: Hässleholm

Registrerad: apr 2007

Du måste ha en glasögonen till en 3D tv.

Aktiva glasögon är sådana som "blinkar",

Kvittar vilket grafikkort man har, man kan spela upp 3D film med alla så länge de orkar driva 1080p upplösning.

Själv så är jag lite anti 3D, visst det är en cool sak men filmskapare kan ägna alldeles för mycket tid på att skapa häftiga scener för 3d och för lite på kvaliteten på filmen. Sen tycker jag det är jobbigt för mina ögon efter en lång film.

Jag hade satsat på en Plasma tv med 3D, utan alla dessa smartfunktioner då man inte behöver dem och att de oftast inte fungerar så bra.

Mitt crib
Zentix är inte uppkopplad
2012-05-01, 11:41   #6

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Registrerad: jan 2011

LG har passiv 3d(de kallar det för Cinema 3d) som är mycket behagligare för ögonen - aktivt känns bara fel för mig.

En till fördel är att glasögonen är
lättare(som vanliga solglasögon) och mycket billigare. Dessutom får du oftast ett helt gäng brillor med tvn så du slipper köpa till fler om du har vänner

Skickades från m.sweclockers.com

Senast redigerad av dagbro 2012-05-01 klockan 11:46.
dagbro är inte uppkopplad
2012-05-01, 11:50   #7

Nalyen

Medlem

Nalyens avatar

Registrerad: dec 2011

Då får ingen super TV för 7000 kr idag. Speciellt inte en 3D TV.
Är ditt enda krav bildkvalitet så får du rådet av mig, spara dina 7000 och låt dem växa till sig lite, och köp en http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=169230.

När du ändå ska spendera 7000kr så är det inte värt att slänga dem i sjön på en billig Samsung eller LG.

Mvh dk
PC-Konsultens X-768 Laptop || 17,3'' 1920x1080 AUO B173HW01 V5 matt skärm 72% NTSC || I7 2760QM || 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 mHz || AMD Radeon 6990M 2 GB || Crucial M4 256 GB SSD || 500 GB 7200 RPM || Blu-ray-combo

Asus Zenbook UX32VD
Nalyen är inte uppkopplad
2012-05-01, 13:32   #8

FeverZebra

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nalyen Visa inlägg
Är ditt enda krav bildkvalitet så får du rådet av mig, spara dina 7000 och låt dem växa till sig lite, och köp en http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=169230.

När du ändå ska spendera 7000kr så är det inte värt att slänga dem i sjön på en billig Samsung eller LG.

Mvh dk
"Plasma" har för mig en negativ klang, vad är egentligen skillnaden på det och LED idag? Trodde LED was the way to go och att Plasma höll på att dö ut. Hur är energi åtgången på en sådan då? Jag är rätt petig vad gäller miljö etc (bara elektronik som jag tänjer på gränserna för). Låt oss inte börja debattera det. Är det inte Plasma som måste stå "rakt" eller är jag SÅ 2004 nu?
2012-05-01, 14:31   #9

ozo64

Medlem

Registrerad: dec 2005

Plasma dö ut? Knappast. Snarare gammal teknik som LCD som kommer dö ut först. En plasma kostar kanske några hundra mer om året i drift.
Har man inte råd med det så ska man inte köpa en tv överhuvudtaget.
ozo64 är inte uppkopplad
2012-05-01, 14:32   #10

ozo64

Medlem

Citat:

Mvh dk
ST verkar vara extremt bra. Lär bli årets TV med tanke på vad man får för det priset.
ozo64 är inte uppkopplad
2012-05-01, 14:37   #11

Nalyen

Medlem

Nalyens avatar

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FeverZebra Visa inlägg
"Plasma" har för mig en negativ klang, vad är egentligen skillnaden på det och LED idag? Trodde LED was the way to go och att Plasma höll på att dö ut. Hur är energi åtgången på en sådan då? Jag är rätt petig vad gäller miljö etc (bara elektronik som jag tänjer på gränserna för). Låt oss inte börja debattera det. Är det inte Plasma som måste stå "rakt" eller är jag SÅ 2004 nu?
Jadu, vart ska man börja.

Den syn du har på Plasma är ganska utdaterad. Plasma har den bästa bildkvaliteten, därav min rekommendation till dig.
Förbrukningen är fortfarande högre än i en LCD men den har sjunkit så markant att det inte längre går att marknadsföra det på samma sätt som för ett antal år sedan.

Jag själv förstår inte varför folk överhuvudtaget köper LCD/LED med de enorma bildproblem som de dras med. Köper man en Plasma av kvalitet är det enda som kan ses som negativt fläktljudet som KAN höras när man har helt tyst i rummet, och för mig är den kompromissen betydligt mer förlåtande än att ha taskig bild

Rekommendationen är fortfarande att man inte skall lägga en Plasma ned. "Stå rak" antar jag att alla TV apparater gör, eller hade du tänkt ha den i taket?

Mvh dk
PC-Konsultens X-768 Laptop || 17,3'' 1920x1080 AUO B173HW01 V5 matt skärm 72% NTSC || I7 2760QM || 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 mHz || AMD Radeon 6990M 2 GB || Crucial M4 256 GB SSD || 500 GB 7200 RPM || Blu-ray-combo

Asus Zenbook UX32VD
Nalyen är inte uppkopplad
2012-05-01, 14:54   #12

Virre39

Medlem

Virre39s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2007

Jag kör på en 40tum Samsung 6-serie 3d-smart-tv kopplad direkt till datorn via hdmi-dvi. Vet inte hur en plasma presterar, men min tv ger gudomlig skärpa, långt mycket bättre än min spelskärm på 22tum. Har inte internet i tvn, så "smart"-delen går bort, men den är inte viktigast för mig utan givetvis bildkvaliteten.
2012-05-01, 14:59   #13

Subbs

Medlem

Plats: Sundsvall

Registrerad: maj 2011

Finns på elgiganten nu 46" led 3d för 6500:- funkar hur bra som helst om du ska ha 3d att se på och spela på. Nvidias 3d kit är smidigt om du har en skärm oavsett storlek´som stödjer 120hz. tänk på att om du ska sitta nära är 46" gränsfall för stort. Själv väntar jag på brillor till min benq mp780st och till min 106 tum luma draper duk kommer de bli nice. Dock funkar inte nvidias kit till den projektorn jag vet tyvärr hehe. nvidia stöder 3d från 8800gts och uppåt. amd är de en annan sak med och verka betydligt mycke omständigare. Det krävs en hyfsad burk att driva 3d osv så kom ihåg det åxå=) Lycka till

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum
Subbs är inte uppkopplad
2012-05-01, 15:18   #14

ozo64

Medlem

Skit i Hz-tjafset. Står det att en tv klarar 3D så klarar den 3D. Ni bara rör till det en massa i onödan.
Max Hz du kan skicka till en tv är 60Hz för övrigt.
ozo64 är inte uppkopplad
2012-05-02, 13:11   #15

FeverZebra

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ozo64 Visa inlägg
Plasma dö ut? Knappast. Snarare gammal teknik som LCD som kommer dö ut först. En plasma kostar kanske några hundra mer om året i drift.
Har man inte råd med det så ska man inte köpa en tv överhuvudtaget.
Right, tror det var LCD jag tänkte på^^

Citat:
Jadu, vart ska man börja.

Den syn du har på Plasma är ganska utdaterad. Plasma har den bästa bildkvaliteten, därav min rekommendation till dig.
Förbrukningen är fortfarande högre än i en LCD men den har sjunkit så markant att det inte längre går att marknadsföra det på samma sätt som för ett antal år sedan.

Jag själv förstår inte varför folk överhuvudtaget köper LCD/LED med de enorma bildproblem som de dras med. Köper man en Plasma av kvalitet är det enda som kan ses som negativt fläktljudet som KAN höras när man har helt tyst i rummet, och för mig är den kompromissen betydligt mer förlåtande än att ha taskig bild

Rekommendationen är fortfarande att man inte skall lägga en Plasma ned. "Stå rak" antar jag att alla TV apparater gör, eller hade du tänkt ha den i taket?

Mvh dk
Tänkte mest på om man flyttar etc

Men säg att jag köper den där du länkade för 10 000, vad får jag?

- Full HD 1080p - HD, right?
- Panasonic G15 Panel med Infinite Black Pro - Vad är detta?
- Smart TV och nätverk - Ärligt, VAD innebär smartTV?

Viera Connect - Är detta något vettigt? Känns bara irriterande^^
Panasonic har gjort en riktig storsatsning på Internetfunktionerna i de här modellerna. Förutom DLNA finns även ett bibliotek med appar som man enkelt styr via fjärrkontrollen. Den inbyggda webläsaren har tom stöd för Flash och HTML5. WiFi är inbyggt i ST50-serien vilket gör det enkelt att koppla upp den till nätverket. Panasonic har också lagt extra vikt på sociala nätverk som facebook, twitter och Skype. De kan användas i en egen tab samtidigt som man tittar på TV.

Inspelning till USB - Innebär det att jag kan spela in filmer jag tittar på (typ youtube etc) eller gäller det bara om jag har kopplat TV till... TV:n?
Den inbyggda digitalboxen har möjlighet att spela in både till USB och SD-kort.

Men fan, den är ju för bred... 100,3 cm har bara en yta bredd på 94-95
2012-05-02, 13:56   #16

SweSG

Medlem

Plats: SWE

Registrerad: jan 2010

Min Samsung UE40D6517 är på 92,5 cm.

SweSG är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker