Verktyg Visningsval
2012-05-01, 17:38   #1

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Registrerad: apr 2012

Ny spelskärm utan bleed/ghosting

Hej, min 4 år gammla skärm acer p243w har börjat tjuta som fan, typ låter ett väldigt högt och drygt tjut ljud.. låter mer/mindre beroende på vilken färg det är på skärmen, men jag klarar inte av ljudet så ska köpa ny skärm.

Vill då ha en spel skärm 24 tums.. men har några krav

*max 2000kr +nån hundring

*24tum /ev. 23.6

*ingen ghosting/minimalt eller ingen bleeding
*bra färger

*2ms responstid

Nån som vet en bra skärm som matchar mina krav ?

Mvh.
SwedZi är inte uppkopplad
2012-05-01, 17:55   #2

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Har kollat på denna skärm http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=p...S24B350HS%2fEN men det står ingenting om den någonstans ingen review på youtube eller så, någon som har den och vet om den är bra eller dålig ?

2012-05-01, 17:59   #3

asdfghjklöä

Medlem

Plats: Trelleborg

Registrerad: feb 2012

Demo exemplar, men bra pris

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657165
asdfghjklöä är inte uppkopplad
2012-05-01, 18:18   #4

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av asdfghjklöä Visa inlägg
Har kollat på den, men det står att den skärmen har sjukt mycket bleeding :/
2012-05-01, 19:17   #5

Dreas89

Medlem

Plats: Karlstad

Registrerad: sep 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Theunit Visa inlägg
Hej, min 4 år gammla skärm acer p243w har börjat tjuta som fan, typ låter ett väldigt högt och drygt tjut ljud.. låter mer/mindre beroende på vilken färg det är på skärmen, men jag klarar inte av ljudet så ska köpa ny skärm.

Vill då ha en spel skärm 24 tums.. men har några krav

*max 2000kr +nån hundring

*24tum /ev. 23.6

*ingen ghosting/minimalt eller ingen bleeding
*bra färger

*2ms responstid

Nån som vet en bra skärm som matchar mina krav ?

Mvh.
2ms eller 5ms är tämligen irrelevant. Inget man ska fokusera på utan det är helheten rörande skärmens snabbhet som är intressant. After images och input lag.

Eizo Foris 2323 låter lite som det du söker. Kostar dock lite mer.
Dreas89 är inte uppkopplad
2012-05-01, 19:21   #6

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dreas89 Visa inlägg
2ms eller 5ms är tämligen irrelevant. Inget man ska fokusera på utan det är helheten rörande skärmens snabbhet som är intressant. After images och input lag.

Eizo Foris 2323 låter lite som det du söker. Kostar dock lite mer.
Tyckte den var rätt så ful faktiskt hehe har du något annat tips ?
2012-05-01, 19:36   #7

Dreas89

Medlem

Citat:
Tyckte den var rätt så ful faktiskt hehe har du något annat tips ?
Och vem bryr sig om utseendet? Du är väl ute efter en bra skärm?
2012-05-01, 19:46   #8

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Citat:
Och vem bryr sig om utseendet? Du är väl ute efter en bra skärm?
Visst vill man ha en bra skärm, men vill ju att man ska tycka den ser fräsh och snygg ut, tyckte den där såg så plastig och konstig ut.
2012-05-01, 19:53   #9

Jonte[YoT]

Medlem

Jonte[YoT]s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av asdfghjklöä Visa inlägg

Benqs XL2420 verkar ha lika mycket ghosting som vanliga 60-hertzare... I alla fall om man dömer efter de här kamerabilderna
http://picload.org/view/rigiido/benq...-jpeg.jpg.html
La ihop en egen bild för att skona TFT Central från trafik

TS, är du verkligen känslig mot ghosting eller är det så att du tror dig vara det som så många andra?
Om du nu verkligen vill ha en snabb skärm med bra flyt och minimalt med ghosting så borde du satsa på någon 120-hertzare, men givetvis kommer du inte undan riktigt lika billigt då
Chansen att du blir nöjd och inte känner att du måste byta om ett år igen ökar ju dock avsevärt om du köper något bra med en gång
2012-05-01, 20:05   #10

Dreas89

Medlem

Citat:
Visst vill man ha en bra skärm, men vill ju att man ska tycka den ser fräsh och snygg ut, tyckte den där såg så plastig och konstig ut.
Då köper du en sämre skärm som ser bättre ut.

Du kommer bli nöjd vilket som det är säkert. Prioriteringen att lägga lite pengar på en skärm samt köpa en sämre skärm bildmässigt än vad man kan få för pengarna är dock i mina ögon helt knepig. Men men, vi är alla olika
2012-05-01, 21:06   #11

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Citat:
Då köper du en sämre skärm som ser bättre ut.

Du kommer bli nöjd vilket som det är säkert. Prioriteringen att lägga lite pengar på en skärm samt köpa en sämre skärm bildmässigt än vad man kan få för pengarna är dock i mina ögon helt knepig. Men men, vi är alla olika
Precis, men vad tror du om den där samsung skärmen jag länkade ?
2012-05-01, 21:20   #12

Dreas89

Medlem

Citat:
Precis, men vad tror du om den där samsung skärmen jag länkade ?
http://www.digitalversus.com/lcd-mon...1970/test.html

Den duger troligen bra.
2012-05-01, 22:02   #13

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Citat:
känns som att alla skärmar är dåliga på nått.. verkar inte gå och hitta en 100 procentig skärm nu för tiden ;/ "colors is good but not great" -.-
2012-05-01, 22:16   #14

Dreas89

Medlem

Citat:
känns som att alla skärmar är dåliga på nått.. verkar inte gå och hitta en 100 procentig skärm nu för tiden ;/ "colors is good but not great" -.-
Ja.

Men för det du tänkt lägga ut och med de utslagskrav du har tror jag inte du kommer undan bättre. Och du kommer med stor sannolikhet uppskatta färgerna på skärmen och säga att det är de bästa du sett.

http://www.flatpanelshd.com/review.p...&id=1319623405
2012-05-01, 22:19   #15

Leon1

Medlem

Plats: Sthlm

Registrerad: sep 2009

Ska du ha en spelskärm så får du acceptera bleeding.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=930883
2012-05-01, 22:19   #16

Dassh

Medlem

Dasshs avatar

Registrerad: maj 2009

håller med dig, jag har väntat på en riktigt bra skärm nu för ett "normalt" pris i 2½ år nu och fortfarande inte sett någon som man verkligen skulle bli nöjd med. Fast kanske bara jag som är kräsen^^

Asus G75VX - Samsung Pro 256 GB
Dassh är inte uppkopplad
2012-05-01, 22:20   #17

Dreas89

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dassh Visa inlägg
håller med dig, jag har väntat på en riktigt bra skärm nu för ett "normalt" pris i 2½ år nu och fortfarande inte sett någon som man verkligen skulle bli nöjd med. Fast kanske bara jag som är kräsen^^
Ja. Oavsett vad du har idag så tror jag att du kommer att bli nöjd.

Det är ju bara att se vilka skärmar som får fem stjärnor eller höga betyg på Digitalversus och TFTcentral för att sen köpa
2012-05-01, 22:35   #18

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Citat:

Det är ju bara att se vilka skärmar som får fem stjärnor eller höga betyg på Digitalversus och TFTcentral för att sen köpa
Det ända jag vill när det gäller bildkvaliten, är att den inte är sämre än den jag har en 4 år gammal 24 tums acer p243w tycker dock fortfarande att skärmen fungerar bra och har grymt bra färger, tråkigt med ljudet ..
2012-05-01, 22:54   #19

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT] Visa inlägg
Benqs XL2420 verkar ha lika mycket ghosting som vanliga 60-hertzare... I alla fall om man dömer efter de här kamerabilderna
http://picload.org/view/rigiido/benq...-jpeg.jpg.html
La ihop en egen bild för att skona TFT Central från trafik

TS, är du verkligen känslig mot ghosting eller är det så att du tror dig vara det som så många andra?
Om du nu verkligen vill ha en snabb skärm med bra flyt och minimalt med ghosting så borde du satsa på någon 120-hertzare, men givetvis kommer du inte undan riktigt lika billigt då
Chansen att du blir nöjd och inte känner att du måste byta om ett år igen ökar ju dock avsevärt om du köper något bra med en gång
Missade din post, ursäkta såg den nu alltså.. jag vet inte har inte märkt någon ghosting eller bleeding på den skärmen jag har idag, det var när jag började läsa om det som jag märkte att jag hade lite bleeding på denna skärm, ghosting har jag inte sett röken av.. men denna skärm kostade ändå 4000kr ny för 4 år sedan..

Så antar att jag bara tror att ghosting är jobbigt, men det känns jobbigt med en skärm som man ser rester av bilder man sett i någon sekund efter att man tryckt ner den..
2012-05-01, 22:55   #20

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Någon som vet om det går att laga denna skärm jag har nu ?? , det låter från vänster sidan bak på skärmen, väldigt högt frekvent ljud. Läst om andra med exakt samma skärm som jag har nu och dom har också haft en "high pitch" ljud från denna skärm.. -.-

Jag är kluven nu vet inte hur jag ska göra.. och vet inte vad för skärm jag ska ha..

P.S http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=p...S23A700DS%2fEN denna verkar ha ett bra pris, men verkar bara vara 23 tum ? hur tror ni skillnaden blir från en 60hz 24 tum till en 120hz 23tum ?

blir nästan tokig så fort jag hittar en bra skärm jag tycker verkar bra, så läser man om den och vissa säger att den har bleeding vissa säger att den har lite vissa säger att den inte har alls..

Mvh

Senast redigerad av Theunit 2012-05-01 klockan 23:10.
2012-05-02, 00:12   #21

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Citat:

Du som kan det här med input lag osv, (såg att du svarat i en tråd om input lag 2009 om just skärmen som jag sitter på nu acer p243w) så undrar jag vilken skärm som har mest input lag

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=p...S23A700DS%2fEN (700D)

eller skärmen jag har nu p243w, jag vill absolut inte att en ny skärm jag köper har mer input lag än vad min nuvarande skärm har..

det står såhär på en recension om 700d

"The Samsung feels extremely responsive, only those who are die hard CRT Anti-Vsync users will take issue with the Samsung's delay.

2D-3D Conversion introduces a lot of input lag which affects aiming, movement and general reactivity during games. When using a controller it is still playable, but I found the delay to be unbearable when gaming with a keyboard and mouse."

Så låter på dom som att det är mycket input lag? vad är 2d-3d conversion ? står att det generar mycket input lag, ursäkta att jag suger totalt på den här fronten..

Bara inte samsungen har mer input lag än vad min nuvarande skärm har så är jag nöjd, för har aldrig märkt något input lag i denna skärm

Skulle uppskattas enormt om du tog dig tiden att svara på detta!

Mvh.
2012-05-02, 00:25   #22

StartailAce

Avstängd

Citat:
Har kollat på denna skärm http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=p...S24B350HS%2fEN men det står ingenting om den någonstans ingen review på youtube eller så, någon som har den och vet om den är bra eller dålig ?
Medioker. På sin höjd. Har sparsamt med back-bleed nu för tiden. Antar att panelerna har utvecklats. Men i övrigt...njaaa. Sådär.

Senast redigerad av StartailAce 2012-05-02 klockan 00:55.
StartailAce är inte uppkopplad
2012-05-02, 07:43   #23

Dreas89

Medlem

Citat:
Du som kan det här med input lag osv, (såg att du svarat i en tråd om input lag 2009 om just skärmen som jag sitter på nu acer p243w) så undrar jag vilken skärm som har mest input lag

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=p...S23A700DS%2fEN (700D)

eller skärmen jag har nu p243w, jag vill absolut inte att en ny skärm jag köper har mer input lag än vad min nuvarande skärm har..

"The Samsung feels extremely responsive, only those who are die hard CRT Anti-Vsync users will take issue with the Samsung's delay.

2D-3D Conversion introduces a lot of input lag which affects aiming, movement and general reactivity during games. When using a controller it is still playable, but I found the delay to be unbearable when gaming with a keyboard and mouse."

Så låter på dom som att det är mycket input lag? vad är 2d-3d conversion ? står att det generar mycket input lag, ursäkta att jag suger totalt på den här fronten..

Bara inte samsungen har mer input lag än vad min nuvarande skärm har så är jag nöjd, för har aldrig märkt något input lag i denna skärm

Mvh.
700D har jag ingen koll på. Ja, allt på en skärm som är till för att förändra "grundbilden" skapar input lag.

Jag tvivlar på att du kommer märka en negativ skillnad rörande input lag oavsett vilken skärm du köper.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av StartailAce Visa inlägg
Medioker. På sin höjd. Har sparsamt med back-bleed nu för tiden. Antar att panelerna har utvecklats. Men i övrigt...njaaa. Sådär.
Nee, den där är bättre än medioker.
2012-05-02, 20:37   #24

Jonte[YoT]

Medlem

Jonte[YoT]s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2001

Citat:
Missade din post, ursäkta såg den nu alltså.. jag vet inte har inte märkt någon ghosting eller bleeding på den skärmen jag har idag, det var när jag började läsa om det som jag märkte att jag hade lite bleeding på denna skärm, ghosting har jag inte sett röken av.. men denna skärm kostade ändå 4000kr ny för 4 år sedan..

Så antar att jag bara tror att ghosting är jobbigt, men det känns jobbigt med en skärm som man ser rester av bilder man sett i någon sekund efter att man tryckt ner den..

Då lär du kunna köpa nästan vilken skärm som helst utom kanske de här MVAerna och cPVAerna som finns idag. De tillhör det långsammaste idag och har mer eftersläpningar än äldre MVA- och PVA-paneler. Men å andra sidan har de jättefin svärta. Sitter själv med en cPVA som primärskärm och jag upptäckte att folks avatarer ger spökbilder när man scrollar... Lustiga är att jag haft den i ett halvår och märker det först nu!?

Nåja, här var din skärm på Digitalversus
http://www.digitalversus.com/lcd-mon...3568/test.html
Inte ett helt bra resultat
I princip likadana värden för cPVA-skärmen de testat
http://www.digitalversus.com/lcd-mon...6216/test.html
Men det är inte säkert att det är helt genomgående och därmed jämförbart...

När det gällde inputlagg hade din skärm en hel del av den varan faktiskt. Finns en och annan skärm med lika mycket på marknaden idag, men >95% har mindre.
http://www.digitalversus.com/lcd-mon...52e18077d62412

Citat:
....

Mvh.

Du har inte märkt något inputlag trots att du kör med V-sync ibland? Det ger nämligen en del fördröjning.
2D-3D-konvertering är just vad det låter som, vanliga spel och bilder görs om till 3D. Det är en gimmick som du knappast kommer använda dig av mer än någon enstaka gång (om nu ens glasögon ingår).
Tycker helt klart du ska köpa Samsungskärmen, billigare 120-hertzskärm än så blir svårt att få. Även om det visst gick...
Du kommer antagligen märka av ett helt annat flyt i spelen.

Senast redigerad av Jonte[YoT] 2012-05-02 klockan 20:43.
2012-05-02, 21:51   #25

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT] Visa inlägg
Då lär du kunna köpa nästan vilken skärm som helst utom kanske de här MVAerna och cPVAerna som finns idag. De tillhör det långsammaste idag och har mer eftersläpningar än äldre MVA- och PVA-paneler. Men å andra sidan har de jättefin svärta. Sitter själv med en cPVA som primärskärm och jag upptäckte att folks avatarer ger spökbilder när man scrollar... Lustiga är att jag haft den i ett halvår och märker det först nu!?

Nåja, här var din skärm på Digitalversus
http://www.digitalversus.com/lcd-mon...3568/test.html
Inte ett helt bra resultat
I princip likadana värden för cPVA-skärmen de testat
http://www.digitalversus.com/lcd-mon...6216/test.html
Men det är inte säkert att det är helt genomgående och därmed jämförbart...

När det gällde inputlagg hade din skärm en hel del av den varan faktiskt. Finns en och annan skärm med lika mycket på marknaden idag, men >95% har mindre.
http://www.digitalversus.com/lcd-mon...52e18077d62412

Du har inte märkt något inputlag trots att du kör med V-sync ibland? Det ger nämligen en del fördröjning.
2D-3D-konvertering är just vad det låter som, vanliga spel och bilder görs om till 3D. Det är en gimmick som du knappast kommer använda dig av mer än någon enstaka gång (om nu ens glasögon ingår).
Tycker helt klart du ska köpa Samsungskärmen, billigare 120-hertzskärm än så blir svårt att få. Även om det visst gick...
Du kommer antagligen märka av ett helt annat flyt i spelen.
Kör aldrig med vsync på hmm så verkar samsungen intressant alltså!

EDIT: står såhär i en recension om d700 "The Samsung feels extremely responsive, only those who are die hard CRT Anti-Vsync users will take issue with the Samsung's delay."

då lär jag känna delay alltså ? för jag är anti vsync kille.. hatar vsync kan inte spela med det på ??
2012-05-03, 05:59   #26

palusa

Medlem

palusas avatar

Registrerad: nov 2011

700d blöder rätt mycket. Tillräckligt mycket för att jag Lämnade tillbaka 2 st 700d.

Benq xl2420t däremot har noll blödning och definitivt ingen ghosting som alla pratar om med denna skärm. Aldrig någonsin något jag lagt märke till och har ändå letat.

Skickades från m.sweclockers.com
palusa är inte uppkopplad
2012-05-03, 10:01   #27

Derox

Medlem

Registrerad: okt 2004

Kika på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255

Har den själv och den är riktigt bra.
2012-05-03, 12:42   #28

twebbas

Medlem

Registrerad: jun 2005

Köp min Asus ML249H den har typ ingen bleeding, och supersvärta.
twebbas är inte uppkopplad
2012-05-03, 13:45   #29

Roger W

Medlem

Roger Ws avatar

Plats: Norrtälje

Registrerad: sep 2004

Citat:
EDIT: står såhär i en recension om d700 "The Samsung feels extremely responsive, only those who are die hard CRT Anti-Vsync users will take issue with the Samsung's delay."

då lär jag känna delay alltså ? för jag är anti vsync kille.. hatar vsync kan inte spela med det på ??
Men det står även CRT, dvs de hänvisar till de som håller sig kvar vid tjockskärm.

Skärmen står ju som "extremely responsive" och Jonte har ju redan påvisat att den skärm du kör med nu har rätt dåliga värden, så det är nog ingen större tvekan att den Samsungen skulle vara en förbättring. Sen om jag skulle välja just den vet jag inte (har ingen koll på den) ...

/Roger W
Roger W är inte uppkopplad
2012-05-03, 16:51   #30

SwedZi

Medlem

SwedZis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Roger W Visa inlägg
Men det står även CRT, dvs de hänvisar till de som håller sig kvar vid tjockskärm.

Skärmen står ju som "extremely responsive" och Jonte har ju redan påvisat att den skärm du kör med nu har rätt dåliga värden, så det är nog ingen större tvekan att den Samsungen skulle vara en förbättring. Sen om jag skulle välja just den vet jag inte (har ingen koll på den) ...
Ah ok som sagt kan inte mycket om skärmar så vet inte ens vad CRT är!

Mvh.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker