100hz clearmotion och allt vad det heter, användbart?

Permalänk
Medlem

100hz clearmotion och allt vad det heter, användbart?

Funderar på en billig 42 tums tv då min diboss som jag köpte av en kollega för ett par år sen börjar bli sliten. den är en av de första "billiga" lcd apparaterna och kostade ca 12 tusen när den kom. den lider av bla inbränningar(lcd brukar inte ha det men den här har det),clouding och seghet så känslig är jag knappast.

har kikat på billiga 42 tummare i 5000kr klassen och en del har 100hz clearmotion och allt vad det nu heter, är det något man använder i tex spel?(kommer koppla tv'n till min htpc som jag även spelar med)

känns lite som en försälningsknep då det inte riktigt är äkta 100 hz?

ska jag välja en dyrare modell med 100hz eller skita i det. ni kan även rekomendera tv apparater i min prisklass som ni tycker är bra, enda kravet är väll 42 tum eller uppåt och helst led eftersom dem är strömsnålare.
finns det någon tv under 10000kr som inte är edge led då dom ska vara mkt bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det blir faktiskt mjukare rörelser och panoreringar med den funktionen, speciellt om man kollar på 24p material. Klarar mig inte utan den funktionen nu efter att jag har vant mig!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Funderar på en billig 42 tums tv då min diboss som jag köpte av en kollega för ett par år sen börjar bli sliten. den är en av de första "billiga" lcd apparaterna och kostade ca 12 tusen när den kom. den lider av bla inbränningar(lcd brukar inte ha det men den här har det),clouding och seghet så känslig är jag knappast.

har kikat på billiga 42 tummare i 5000kr klassen och en del har 100hz clearmotion och allt vad det nu heter, är det något man använder i tex spel?(kommer koppla tv'n till min htpc som jag även spelar med)

känns lite som en försälningsknep då det inte riktigt är äkta 100 hz?

ska jag välja en dyrare modell med 100hz eller skita i det. ni kan även rekomendera tv apparater i min prisklass som ni tycker är bra, enda kravet är väll 42 tum eller uppåt och helst led eftersom dem är strömsnålare.
finns det någon tv under 10000kr som inte är edge led då dom ska vara mkt bättre.

Nej tvärtom. Det blir sämre i spel att använda 100Hz. Det finns inga TV som tar emot signaler på över 60Hz.
Ska du spela spel så bör du gå efter hur hög inputlag de har. Då är oftast plasmor överlägsna.

Permalänk
Medlem

Jepp, "fejkade" 100hz lägen ger genenerellt inputlag... Men japp de kan ge ett mjukare flyt till filmmaterial i 24.
Ingen såndär interpoleringsmetod är felfri dock, så lite artefakter/ryckigheter får man räkna med.

Är TV:n mest till spelande så är det bortkastat, men kollar du mycket på film kan det vara lite användbart att ha möjligheten att kunna aktivera ett 100hz läge. Men gäller som nämnts att hitta en med lågt inputlag om du nu ska spela alls.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har en Panasonic VT20 och jag använder mig av deras 600Hz implementation IFC (Intelligent Frame Creation) enbart vid film och TV. Vid vanligt TV-tittande (50Hz) förbättras bilden avsevärt med IFC aktiverat, och även BluRay får sig en liten puts när den går från 24fps till 72fps.
För spelande skulle jag aldrig ha det aktiverat eftersom det i mitt tycke inte är nödvändigt, men detta kan förstås skilja sig från apparat till apparat.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Medlem

Sen brukar ju de flesta tv apparater nu för tiden ha ett "Gaming Mode" då den slår av allt som höjer input lag.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Methroix:

Har en Panasonic VT20 och jag använder mig av deras 600Hz implementation IFC (Intelligent Frame Creation) enbart vid film och TV. Vid vanligt TV-tittande (50Hz) förbättras bilden avsevärt med IFC aktiverat, och även BluRay får sig en liten puts när den går från 24fps till 72fps.
För spelande skulle jag aldrig ha det aktiverat eftersom det i mitt tycke inte är nödvändigt, men detta kan förstås skilja sig från apparat till apparat.

Smaksak antar jag. Det är olika från tv till tv också så man måste prova själv.
Jag har ingen interpolering på min plasma och kan inte påstå att det är ngt jag saknar. Min TV visar istället samma bild flera gånger. Bluray visas tex i 24x5 = 120 bildrutor per sekund.

Permalänk
Medlem

Tycker allt sånt är skräp och slår av det så fort jag bara kan. Flytet ser förjävligt ut imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Tycker allt sånt är skräp och slår av det så fort jag bara kan. Flytet ser förjävligt ut imo.

Håller med. Stängt av i princip all "image enhancing" bs i min samsung TV och bilden har aldrig sett bättre ut. Just interpolering har jag mest svårt för. Dels blir det alltid alltid artefakter och dels var det ju inte precis tänkt att ses på det sättet. Filmat och postat i 24p ska ses som 24p, tycker jag. 50i ska ses i 50i etc. ("The Hobbit" ska ses i 48p ;o)

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Kikade på lite tv apparater igår på mediamarkt speciellt en lg jag sneglat på ett tag.

Försökte sätta på 100hz men lyckades inte, får väll fråga en säljare att visa skillnaden.

Känns dumt att vara dum snål, min budget ligger som sagt på ca 5000kr men betalar hällre nån tusing mer och blir nöjd.

Verkar som att antingen älskar man det eller hatar det. Vid spel verkar det ganska menlöst då det ökar inputlagget vilket man vill unvika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kikade på lite tv apparater igår på mediamarkt speciellt en lg jag sneglat på ett tag.

Försökte sätta på 100hz men lyckades inte, får väll fråga en säljare att visa skillnaden.

Känns dumt att vara dum snål, min budget ligger som sagt på ca 5000kr men betalar hällre nån tusing mer och blir nöjd.

Verkar som att antingen älskar man det eller hatar det. Vid spel verkar det ganska menlöst då det ökar inputlagget vilket man vill unvika.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte TV för 4 mån sedan och hade jätteproblem med alla dessa Hz! Jag kom fram till att numera kan många TV stänga av 100Hz funktionen och då är det inget problem. Däremot är 100Hz otroligt skönt vid film när det är panoreringar. Om du ska få se en demo, se till att han visar när bilden visar panoreringar över skyskrapor eller något liknande. Jag har upplevt att de mest kunniga har varit på mediamarkt, om man hittar killen som ansvarar för mediarummet som dom har ibland (där man testar TV och högtalare).

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är fasansfullt med bildinterpolering. Allt ser ut som gelé - i alla fall på min LG led.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kikade på lite tv apparater igår på mediamarkt speciellt en lg jag sneglat på ett tag.

Försökte sätta på 100hz men lyckades inte, får väll fråga en säljare att visa skillnaden.

Känns dumt att vara dum snål, min budget ligger som sagt på ca 5000kr men betalar hällre nån tusing mer och blir nöjd.

Verkar som att antingen älskar man det eller hatar det. Vid spel verkar det ganska menlöst då det ökar inputlagget vilket man vill unvika.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att i butik ser det oftast okej ut, hemma, not so much.

Permalänk
Medlem

Antar att dom i butik alltid försöker få till optimala förhållanden så det verkligen ska se bra ut.
Det skadar nog inte med 100hz då man kan stänga av det om man vill.
men det är en onödig kostnad om man inte gillar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

100hz är oanvändbart till datorn med tanke på att nästan alla TV-skärmar har max 60hz när man kopplar in dom till en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

100hz är oanvändbart till datorn med tanke på att nästan alla TV-skärmar har max 60hz när man kopplar in dom till en dator.

Är det inte så att TVn max tar in 60hz men sedan fixar 100, 200 och 23049 Hz med hjälp av sin interpolering?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Jag letar lite efter en bra 46-47" tv också. Såg att elgiganten har en LG 47" för 6990 som verkar bra. Den har också någon 100Hz trumotion men kanske funkar bra ändå. Vet någon om den är bra eller anus? http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/47LW540N/lg-47-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kyre:

Är det inte så att TVn max tar in 60hz men sedan fixar 100, 200 och 23049 Hz med hjälp av sin interpolering?

Precis! Du kommer alltså inte dra någon nytta av det. Så om man är en CSnötare så bör man köpa en 120hz skärm där man får 120hz input.

Men jag rekommenderar ändå STARKT att om man nu ska använda sin TV som datorskärm så ska man ändå köra på 100hz istället för 50hz med tanke på att man måste ha minst 60hz i många snabba spel som t.ex. FPS och Racing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Precis! Du kommer alltså inte dra någon nytta av det. Så om man är en CSnötare så bör man köpa en 120hz skärm där man får 120hz input.

Men jag rekommenderar ändå STARKT att om man nu ska använda sin TV som datorskärm så ska man ändå köra på 100hz istället för 50hz med tanke på att man måste ha minst 60hz i många snabba spel som t.ex. FPS och Racing.

Eeeh, så först säger du att man inte har nytta av det, men sen ska man aktivera det iallafall??

Jag håller inte med: Bildinterpolering bygger (såvitt jag vet) ofta på att den "väntar in" nästa frame för att kunna räkna ut hur den bäst ska interpolera in sina egna frames emellan, vilket automatiskt ger mer inputlag. Men hur man än gör interpoleringen så innebär den att bilden måste processas, vilket tar tid och ökar lagget.

Dessutom: det ska inte vara något problem för alla moderna TV-apparater att matas med 60hz. (Det är snarare tvärtom att vissa TV-apparater är dåliga på att hantera 25/50hz PAL-sändningar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Eeeh, så först säger du att man inte har nytta av det, men sen ska man aktivera det iallafall??

Jag håller inte med: Bildinterpolering bygger (såvitt jag vet) ofta på att den "väntar in" nästa frame för att kunna räkna ut hur den bäst ska interpolera in sina egna frames emellan, vilket automatiskt ger mer inputlag. Men hur man än gör interpoleringen så innebär den att bilden måste processas, vilket tar tid och ökar lagget.

Dessutom: det ska inte vara något problem för alla moderna TV-apparater att matas med 60hz. (Det är snarare tvärtom att vissa TV-apparater är dåliga på att hantera 25/50hz PAL-sändningar)

Det jag menar är att man inte får fler 'olika' bilder per sekund. Du får 100 fps varav 40 av dem är 'dubbletter' eller bara helt svarta bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Precis! Du kommer alltså inte dra någon nytta av det. Så om man är en CSnötare så bör man köpa en 120hz skärm där man får 120hz input.

Men jag rekommenderar ändå STARKT att om man nu ska använda sin TV som datorskärm så ska man ändå köra på 100hz istället för 50hz med tanke på att man måste ha minst 60hz i många snabba spel som t.ex. FPS och Racing.

Vid datorläge slås 100hz-funktionen av såvitt jag vet.

Permalänk
Inaktiv

Man får bara max 60 'användbara' fps.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Problemet är att i butik ser det oftast okej ut, hemma, not so much.

Då har du väldigt märklig syn. kan en tv se bra ut i en butik full med lampor, kan den deffintivt se bra ut hemma.

Att bilden skulle vara bättre i butik är bara en gammal myt, baserad på att otekniskt folk kom hem med sin nya dyra tv, pluggade in den i sin sketna comhem-box, och sket i att peta på en enda inställning.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Då har du väldigt märklig syn. kan en tv se bra ut i en butik full med lampor, kan den deffintivt se bra ut hemma.

Att bilden skulle vara bättre i butik är bara en gammal myt, baserad på att otekniskt folk kom hem med sin nya dyra tv, pluggade in den i sin sketna comhem-box, och sket i att peta på en enda inställning.

Nu får du ju förstå vad vi diskuterar också.

Vi pratar om 100hz och det är också det jag kommenterar på.

Permalänk
Medlem

Jag tycker film som interpoleras upp till 100/600 el.dyl fullständigt förstör filmeffekten. 24 fps är hur det är tänkt att man ska se det.
Sen har jag märkt att (i alla fall den TVn jag tittade på) kunde inte riktigt hålla interpoleringen mjuk till 100% utan i snabba klipp gick det växelvis smidigt i panoreringarna växelvis hackigt. Av den anledningen stängde jag av effekten.

En annan effekt är att man tappar BIO känslan av en film och allt känns lite som om det är inspelat med en handhållen amatörkamera.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Nu får du ju förstå vad vi diskuterar också.

Vi pratar om 100hz och det är också det jag kommenterar på.

Ja, och det är samma sak med 100Hz-funktioner som övriga bildegenskaper. Kan det se bra ut i butik, kan det se bra ut hemma.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ja, och det är samma sak med 100Hz-funktioner som övriga bildegenskaper. Kan det se bra ut i butik, kan det se bra ut hemma.

Har jag sagt något annat?

Jag finner detta smått roligt

Men jag kan skriva om: I butik väljs källor som gör att det ser bra ut, t.ex. animerade filmer brukar vara en bra källa för att visa 100hz-funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Antar att dom i butik alltid försöker få till optimala förhållanden så det verkligen ska se bra ut.
Det skadar nog inte med 100hz då man kan stänga av det om man vill.
men det är en onödig kostnad om man inte gillar det.

Såhär, försök få en visning av skillnaden mellan 100Hz och 50Hz. Fråga specifikt efter en scen där det ÄR panoreringar. Stör du dig på hacket som jag, så köp 100/200Hz. Jag har en Sony 46Nx720 och är glad att jag Möjligheten till interpolering, och dessutom den snyggaste TVn på marknaden ;).

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag tycker film som interpoleras upp till 100/600 el.dyl fullständigt förstör filmeffekten. 24 fps är hur det är tänkt att man ska se det.
Sen har jag märkt att (i alla fall den TVn jag tittade på) kunde inte riktigt hålla interpoleringen mjuk till 100% utan i snabba klipp gick det växelvis smidigt i panoreringarna växelvis hackigt. Av den anledningen stängde jag av effekten.

En annan effekt är att man tappar BIO känslan av en film och allt känns lite som om det är inspelat med en handhållen amatörkamera.

Mjukheten är till 100% en vanesak. Första gången jag såg interpolerat material kändes det som att alla panoreringar gick "för snabbt" pga mjukheten, och flickvännen tyckte att allt såg ut som hem till gården. Nu märker vi det inte alls.

Jag interpolerar dock direkt i datorn, och det känns som att jag får bra mycket mindre artefakter än de flesta TV-apparater jag sett. Då har jag ändå en duk på 90" så eventuella fel syns jävligt tydligt när man sitter nära. Om jag interpolerar 24 -> 60Hz blir det en del fel i snabba scener eftersom bara 12 "riktiga" bilder kan användas per sekund(resten interpoleras fram), men 24 -> 48Hz blir faktiskt riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Det blir faktiskt mjukare rörelser och panoreringar med den funktionen, speciellt om man kollar på 24p material. Klarar mig inte utan den funktionen nu efter att jag har vant mig!

Du borde testa på en tv som klarar av att spela upp 24p utan att trixa med lägen som dessa. Tänk om du dock har en tv som klarar spela upp 24hz korrekt och så förstör du det med att dra igång något mumbojumbo läge.

LG som har mkt bra uppspelning av 24(23.976)fps material spelar upp det med ca 72hz(3x24) på deras plasmor iaf de senaste 2-3 åren.

Offtopic: Enligt mig så ska man inte trixa med bilden förutom att kalibrera (färg, gråskala, gamma, pixelmappning och motion) bildvisaren tillsammans med källan (spelare). Inga färgade lampor vid sidan av skärmen aka philips ambilight osv vilket förstör färguppfattningen katastrofalt. (En lampa på 10% av skärmens ljusstyrka med en färgtemp på 6500k är det man isf ska satsa på och då självklart vit eller grå vägg bakom bildvisaren.) Men men, vissa är petigare än andra

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....