Permalänk
Medlem

Ny 120hz skärm problem!

Hej, köpte en ny spelskärm idag http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=LS23A700DS%2fEN och stöter på problem direkt! nu är fallet så att jag suger på skärmar osv så kan lika gärna vara att jag gjort något fel men det återstår att se!

Packar upp skärmen, tar medförljande "dual dvi kabel" ser ut som en vanlig dvi kabel fast lite större, kopplar in den bak i skärmen, sätter den andra delen bak i grafikkortet. Sätter in min typ 32 tums tv i hdmi uttaget på grafikkortet och startar datorn, går in i bildinställningar och ändrar till 120hz på den nya skärmen, och tv:n är i 60hz startar upp crysis 2 som knappt vill starta först blir bara svart, efter massa om och men drar jag ut hdmi kabeln till tvn, och då får jag bild ?????

Så nu har jag bara den nya skärmen i kopplad med bara den nya dvi kabeln i 120hz... ligger på runt 70fps i crysis 2 men det känns som 30fps? det känns verkligen grymt laggigt.. mycket mer lagg än min gamla 60hz skärm..

Har jag kopplat fel, är det någon inställning jag måste göra ?? trodde att 120hz skulle flyta bättre inte sämre!

Mvh, tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Har du vertical sync aktiverat? I såfall, om du går under 60 fps så kommer du automatiskt gå ner till 30. Vet inte om det är detta som är ditt problem.

Tack för tipset! tror dock inte att det är problemet, tror att vsync var avstängt i crysis 2.. kan dock inte ens starta crysis nu när jag trycker på starta så händer ingenting..

sen så fick jag med en skiva med drivrutiner till skärmen, jag kan välja att installera drivrutiner till HDMI eller till DIGITAL.. antar att jag ska ta till digital ? eftersom att jag inte har någon hdmi kabel i nu till den nya skärmen, sen så ska jag passa på att fråga.. man ska inte både ha dual dvi och hdmi kabeln i samtidigt ? ursäkta om det är en dum fråga men ibland är småfel ett faktum.

P.S startade crysis 2 nu och skärmen blev svart, hörde dock ljudet så jag vet att spelet startade men fick ingen bild... suck -.-

Permalänk
Medlem

Har du skärmen i "extended desktop" mode? Ändra det om det går i grafik drivrutinerna.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Har du skärmen i "extended desktop" mode? Ändra det om det går i grafik drivrutinerna.

Hmm hittar inte det någonstans.. du menar i nvidia control panel eller ?

Det jag fortfarande funderar på är om jag har kopplat skärmen rätt

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

I den tråden sa dom att han skulle köra med DVI sladdar på båda skärmarna, kanske är det även lösningen för dig? Om du har en till DVI sladd liggandes så är det nog värt att prova.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Du behöver bara en DVI Dual-Link kabel för att 120Hz skall fungera, nu vet jag ej hur det är med DVI utgångarna på Asus 580 Matrix kortet men på många grafikkort som har 2st DVI utgångar så klarar bara en av dom Dual-Link.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

I Nvidias kontrollpanel, se till att du valt din datorskärm som primär skärm (under "ställ in flera bildskärmar) och att du valt extend och inte clone på skärmarna.

Kolla att inställningarna under "ändra upplösning" är korrekta, 120Hz för bildskärmen och 60Hz för TVn.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du behöver bara en DVI Dual-Link kabel för att 120Hz skall fungera, nu vet jag ej hur det är med DVI utgångarna på Asus 580 Matrix kortet men på många grafikkort som har 2st DVI utgångar så klarar bara en av dom Dual-Link.

Hmm alltså jag märker att jag har 120hz för musen är mycket "lenare" men sen kanske inte porten stödjer det ändå och det gör så att det laggar ?

Skrivet av era909:

I Nvidias kontrollpanel, se till att du valt din datorskärm som primär skärm (under "ställ in flera bildskärmar) och att du valt extend och inte clone på skärmarna.

Kolla att inställningarna under "ändra upplösning" är korrekta, 120Hz för bildskärmen och 60Hz för TVn.

Allt det du sa är check

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Hmm alltså jag märker att jag har 120hz för musen är mycket "lenare" men sen kanske inte porten stödjer det ändå och det gör så att det laggar ?

Allt det du sa är check

Testa att köra nya skärmen i 60Hz via DVI och även via HDMI bara för att se om det fortfarande krånglar, i så fall tyder ju något på att skärmen är defekt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Testa att köra nya skärmen i 60Hz via DVI och även via HDMI bara för att se om det fortfarande krånglar, i så fall tyder ju något på att skärmen är defekt.

Okej ska göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Testa att köra nya skärmen i 60Hz via DVI och även via HDMI bara för att se om det fortfarande krånglar, i så fall tyder ju något på att skärmen är defekt.

körde på samma kabel fast i 60hz, och då startade crysis 2 direkt.. fast det laggade mer än aldrig förr.. stängde av och byte tillbaks till 120hz då startar spelet fast med svart skärm...

Permalänk

Har du ändrat att det är 120hz på windows ? Om inte gå in på Screen resolution -> advanced settings- > monitor så ser du monitor settings sen screen refresh rate välj 120hz

Fast kan man ändra Hz:n på nvidia mjukvara ? Eftersom jag har amd så vet där det går att välja 75hz på min andra skärm(19tum) och 120hz(24tum main) samt 60hz(tv) då jag har tre skärmar.

Permalänk
Medlem

Jopp har valt 120hz.. men jag hittade lösningen igår byte jag drivers för att se om dom fungerade bättre med ett annat spel.. och det glömde jag bort nu.. så installera de senaste och ny flöt crysis 2 på som förut

har fortfarande ett problem och det är att när jag startar crysis i 120hz så blir skärmen svart bara.. måste sitta och tabba ur och in för att få det att funka till slut, vad kan vara fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Jopp har valt 120hz.. men jag hittade lösningen igår byte jag drivers för att se om dom fungerade bättre med ett annat spel.. och det glömde jag bort nu.. så installera de senaste och ny flöt crysis 2 på som förut

har fortfarande ett problem och det är att när jag startar crysis i 120hz så blir skärmen svart bara.. måste sitta och tabba ur och in för att få det att funka till slut, vad kan vara fel ?

Har inte Crysis 2 själv men går det att ställa in uppdateringsfrekvens i spelet? I BF3 går det att välja i grafikinställningarna, har du Crysis 2 installerat sedan tidigare och inställningarna där kommer i konflikt med inställningarna i windows kanske det är anledningen? Jag gissar bara nu.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har inte Crysis 2 själv men går det att ställa in uppdateringsfrekvens i spelet? I BF3 går det att välja i grafikinställningarna, har du Crysis 2 installerat sedan tidigare och inställningarna där kommer i konflikt med inställningarna i windows kanske det är anledningen? Jag gissar bara nu.

Ominstallerade precis windows, ska se om det fungerar bättre nu

Permalänk
Medlem

Hej igen!

tänkte bara fråga om 3D, någon som har samsung d700 och vet hur man tillexempel gör så att man spelar i 3d eller kollar på film i 3d?

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Hej igen!

tänkte bara fråga om 3D, någon som har samsung d700 och vet hur man tillexempel gör så att man spelar i 3d eller kollar på film i 3d?

Mvh.

Kolla på skivan som följer med skärmen. Finns program där. Tridef3d.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Har ett litet smått problem, varje gång jag startar datorn så kommer jag will typ "windows startar" sen blir skärmen ljus blå i typ 5 sekunder och sen kommer jag in i windows.. och det var inte såhär på min gamla skärm? varför är det så ?

Permalänk
Medlem

En 120 Hz skärm behöver 120 Fps för att det ska flytta,
Sen om du har en 60Hz skärm samtidigt som 120Hz så kan det krångla.
Jag har samma problem med mina skärmar men om du disable 60Hz Skärmen kommer det nog lösa sig för det funkar för mig.
Du måste också ha en Dual link DVI kabel för att kunna få 120Hz,

Visa signatur

CPU: i7 4770k 4.2 Ghz GPU: Asus Geforce GTX 780 DCII, Mobo: ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX, PSU:Corsair TX 850 M SSD: Samsung 830 128GB HDD: Western Digital Green 2TB RAM: Kingstone hyper x 16Gb Chassi: bitfenix prodigy
Skärm: Asus 27" VG278H 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snoze:

En 120 Hz skärm behöver 120 Fps för att det ska flytta,
Sen om du har en 60Hz skärm samtidigt som 120Hz så kan det krångla.
Jag har samma problem med mina skärmar men om du disable 60Hz Skärmen kommer det nog lösa sig för det funkar för mig.
Du måste också ha en Dual link DVI kabel för att kunna få 120Hz,

Nej, en 120 hz skärm flyter bra hursomhelst. Däremot märker jag personligen skillnad vid 100 fps sträcket' men även vid 60fps känner jag skillnad på min ips och 120hz. Om dina drivrutiner är något up to date ska två skärmar inte vara något problem alls, hdmi kan införa delayer mellan starter dock speciellt med en tv inblandad.