A modest man is usually admired, if people ever hear of him.
Field of view med högre upplösningar, 2560x1440
Som du är lite inne på redan i början: Upplösningen i sig ska inte påverka field of view, utan det är aspect ration som gör det.
Upplösningen gör bilden mer detaljerad helt enkelt... (Vilket i sin tur kan göra att man kan ha skärmen närmre utan att det blir för grynigt - se konsekvenser på det nedan)
...
Ett sidospår:
I de spel man kan påverka field of view själv, så är det vettigt att anpassa field of view efter hur stor del av ditt synfält som täcks av skärmen. Ju större skärm man har, och ju närmre den står , desto högre fov värden kan man köra och fortfarande få perspektivet att se någorlunda naturligt ut.
För att att köra med en helt matematiskt korrekt fov och få det att se någorlunda "rätt" ut kräver dock en rätt rejäl skärm och att man sitter riktigt nära... (Typ tripleheadlösningar osv) Det blir lite för mycket tunnelseende annars (tänk själv efter hur litet "fönster" man faktiskt tittar genom med skärmen framför sig)
Som du är lite inne på redan i början: Upplösningen i sig ska inte påverka field of view, utan det är aspect ration som gör det.
Upplösningen gör bilden mer detaljerad helt enkelt... (Vilket i sin tur kan göra att man kan ha skärmen närmre utan att det blir för grynigt - se konsekvenser på det nedan)
...
Ett sidospår:
I de spel man kan påverka field of view själv, så är det vettigt att anpassa field of view efter hur stor del av ditt synfält som täcks av skärmen. Ju större skärm man har, och ju närmre den står , desto högre fov värden kan man köra och fortfarande få perspektivet att se någorlunda naturligt ut.
För att att köra med en helt matematiskt korrekt fov och få det att se någorlunda "rätt" ut kräver dock en rätt rejäl skärm och att man sitter riktigt nära... (Typ tripleheadlösningar osv) Det blir lite för mycket tunnelseende annars (tänk själv efter hur litet "fönster" man faktiskt tittar genom med skärmen framför sig)
Tack för svar, det bekräftade en del egna teorier och gav en del nya. Jag har hört argument för att bilden skulle bli både skarpare och samtidigt öka "fov" men har haft svårt att få ihop teorin till det. Som sagt i första inlägget borde det vara antingen det ena eller det andra men inte båda två samtidigt.
Gällande tillfällen då man kan ställa fov själv, förstod jag dig korrekt som så att den faktor som avgör huruvida man kan få ett bredare synfält att se naturligt ut, är vinkeln mellan ögonen och de yttre kanterna på skärmen. I princip vill man alltså komma så nära som möjligt en så stor skärm som möjligt för att närma sig 180 graders synfält. (begränsat av att skärmen är flat naturligtvis). (?) Detta i teorin, naturligtvis vill man inte ha näsan tryckandes mot glaset/plasten.
Gällande tillfällen då man kan ställa fov själv, förstod jag dig korrekt som så att den faktor som avgör huruvida man kan få ett bredare synfält att se naturligt ut, är vinkeln mellan ögonen och de yttre kanterna på skärmen. I princip vill man alltså komma så nära som möjligt en så stor skärm som möjligt för att närma sig 180 graders synfält. (begränsat av att skärmen är flat naturligtvis). (?) Detta i teorin, naturligtvis vill man inte ha näsan tryckandes mot glaset/plasten.
Japp, typ så!
FOV värdet är ju helt enkelt synvinkeln i spelet, och i teorin så så skulle man alltså kunna räkna ut synvinkeln man faktiskt har mellan ögonen och skärmen (enklast är nog att räkna på bara ett öga) och anpassa foven i spelet så att den blir den samma. Men i praktiken innebär det oftast som en alldeles för liten fov, så att det upplevs som att springa runt med kikare fasttejpad på ögonen, och blir i praktiken ospelbart. (som sagt, tänk efter själv hur liten del av synfältet som skärmen egentligen tar upp)
Att kunna uppleva 180 graders fov är ju i praktiken omöjlig att uppnå med en vanlig platt skärm som du är inne på (och man får problem med distortion - fisheye - en bra stund innan dess) och är väl för den delen lite overkill för att egentligen behövas... Bara att fixa till förutsättningar för att en så låg fov som 90 grader ska kännas helt naturlig är långt från trivialt att få till: för att en horisontell fov på 90 grader ska bli "naturlig" på en vanlig platt skärm, så innebär det tex att skärmen ska vara dubbelt så bred som avståndet till skärmen. Och det är väl i princip bara trippelskärmslösningar som fixar det i praktiken? (eller möjligen någon som sitter väldigt nära en TV-skärm eller en 30tummare, vilket nog inte är så skönt för ögonen )
Så oftast använder man ju rätt mycket större fov i spelet än den "naturliga" iallafall, för att det ska bli spelbart. Men grundprincipen är värd att hålla i bakhuvudet
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.
Hade 85 i Skyrim med 1920x1080 och 90 med 2560x1440. Inte testat mer i 2560 då 90 känns bra...
- Igår Efter konkursryktena – Louqe är tillbaka 13
- Igår Kunskapsquiz: IT och det moderna försvaret 41
- 17 / 4 Datorhallar åker på miljardstor skattesmäll – ljög om att utvinna krypto 54
- 17 / 4 Veckans fråga: Möss eller ljud – Vad lägger du mest pengar på? 73
- 16 / 4 X kan råda bot på bottar med betallösning 33
- Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto100
- Krönika: Dagens spelkonsoler lockar inte som de gamla75
- Kunskapsquiz: IT och det moderna försvaret41
- Vad vill ni se i nästa Battlefield?76
- Problem med google konto1
- Har Microsoft blockad nätverket?6
- Fick varning i F-secure om Trojan.TR/Crypt.ZPACK.Gen2 efter att ha uppdaterat mitt Steam bibliotek, bland annat cs2 go4
- Söker samarbetsspel, tacksam för tips!20
- ShikakuOfThe.Day - Dagliga shikaku pussel2237
- Rabbel.se - Ett dagligt ordspel689
- Säljes 12700k | 980 PRO 1tb | Contact Frame TG
- Köpes Söker Dongle till Steelseries Arctis 7X PLUS
- Säljes Diverse PS5-spel, Ritplatta och Motorola Moto G 5g plus!
- Säljes RTX 3050 8 GB ROG STRIX GAMING OC
- Säljes Sennheiser HD560S och RÖDE NT-USB
- Säljes Mp600 Pro 2TB, hel dator gtx 1080,6700k, ryzen 3600 samt gtx 1070
- Säljes AOC AGON PRO PD32M - 32" 4K IPS MiniLED 144 Hz
- Säljes ASUS Z170-A inklusive CPU i7-6700 och kylare "be quiet! Pure Rock"
- Säljes Inno3D 4070 Super
- Säljes Herman Miller Embody + Atlas headrest
- Edge kan få klassisk sci-fi-funktion7
- Efter konkursryktena – Louqe är tillbaka13
- Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto100
- Kunskapsquiz: IT och det moderna försvaret41
- Här är priserna på LG:s nya OLED-arsenal46
- 3dfx grafikkort återuppstår i hobbyprojekt16
- Logitech släpper ”AI-knapp” – snabbgenväg till Chat GPT11
- Här är systemkraven för Ghost of Tsushima till PC30
- Välj rätt TV för ljusa rummet13
- Bli ett RGB-Pro med Razers nya musmatta för 1 100 kronor18
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Kingdom Come: Deliverance II igår
- Todd Howard: "Väldigt bra" Starfield-uppdateringar väntar runt hörnet igår
- No Rest for the Wicked släpps strax i early access igår
- Diskutera – De värsta logiska vurporna du (tyvärr) sprungit på i spel igår
- World of Warcraft på konsol? Blizzard: "Ingenting är omöjligt" igår