Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Alpha77
Verkar ju grymmt bra med IPS för det priset... lite prischock där

finns det några *budget ips* eller är detta dom riktiga ??
....
I de billigare skärmarna sitter det alltid eIPS-paneler, det är en budgetvariant ja, men frågan är om de är direkt sämre...
Det skulle vara betraktningsvinklarna då (plus att de alltid har normal färgrymd och ingen möjlighet till neonfärger), men samtidigt så kan vinklarna variera mellan olika batchar och modeller oavsett om det sitter en eIPS-panel eller någon dyrare variant i skärmen.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Alpha77
Mitt huvud vill inte fatta hur dessa kan kosta 2K när Nec IPS går lös på 10-14K

eller har priserna gått ner så mycket sedan sist jag köpte skärm för något år sedan.
Det beror på vilka marknadssegment produkten riktar in sig på.
Du kan få en äckligt bra japansk eller amerikansk sportbil för 700 000, eller en röd med en häst på emblemet för tre gånger pengarna som kommer stå på verkstaden mer.
Prestandan är likvärdig, men utseende och "image" skiljer.
15K för en bildskärm är mycket för de flesta konsumenter, men småpengar för ett företag som har direkta lönekostnader på 45k (brutto 30k på lönebeskedet)
varje månad för den anställde.
Har funnits billiga IPS-skärmar länge för övrigt, kommer ihåg att jag för en fyra år sen eller så sedan rekommenderade en riktigt bra 20-tummare (4:3-format, 1600*1200) som gick för 3000, en hel tusenlapp under Dells variant.