Verktyg Visningsval
2012-07-01, 08:31   #1

Silent Warrior

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2010

Trevande skärmfunderingar [Löst]

Jag känner mig plötsligt stadd vid kassa, och funderar på att skaffa en ny skärm. (Outnyttjade HDMI/DisplayPort-kontakter på grafikkortet, med mera med mera.) Just nu sitter jag med en Samsung SyncMaster 931c (TN), som isf flyttas över till "skrotdatorn" (byggd på rester från tidigare uppgraderingar, M/K: ASUS M2N-E, de flesta komponenter från c:a den generationen), där det nu sitter en fin gammal Compaq 7500 (CRT).

Min plan var att ta ett steg upp till en VA-variant, men de är inte lika lätta att hitta som IPS-skärmar... De jag har tittat på hittills är Samsungs 650 och 850 (finns 950 och 700 i Sverige?), men så snubblade jag över Dells Ultrasharp hitan-och-ditan (23?? och 24??, hos Inet) och har sett att det finns folk här som tycker jag kan nöja mig med valfri Dell-skärm. Är de kanske t.o.m. billigare än de VA-skärmar som finns på marknaden? Jag har för övrigt också snubblat över en PLS-skärm, men de recensioner jag såg var... varken nådiga eller måttfulla.

I alla fall, jag har inga stora krav på upplösning (använder mest 1280x1024) och svarstid, eller att färgåtergivningen ska vara i absolut toppklass - fast är den bättre än nuvarande skärm (931c) är det ju utan tvekan ett plus. Eftersom jag inte jobbar med grafik utan mest spelar spel på den berörda datorn känns det på marknadsspråket som att IPS är lite som att skjuta mygg med luftvärnsrobotar, därför är jag lite tveksam till hela IPS-grejen. Men nu ligger ju de flesta intressanta skärmarna i samma prisområde, med snarlika svarstider...
Funderingar/kommentarer/rekommendationer?

Så:
Gärna VA
Gärna HDMI/DVI/DisplayPort
OGÄRNA inbyggda högtalare <- !!!!*morr* (Har för tillfället ingen högtalare som väger mindre än två kilo, och tänker allt fortsätta med det.)

[Uppdatering]
Om nu någon skulle råka snubbla över det här, och få för sig att svara, vill jag bara berätta att jag nyligen gick till en Inet nära mig, där vi trots krånglande HDMI-switch bestämde mig för att jag vill ha en VA-variant, inge' annat. Härifrån borde jag alltså klara mig själv.

Senast redigerad av Silent Warrior 2012-07-10 klockan 02:22. Anledning: Inet to the rescue!
Silent Warrior är inte uppkopplad
Sök jobb