Verktyg Visningsval
2012-07-05, 15:13   #1

Wild_Thing

Medlem

Wild_Things avatar

Registrerad: sep 2004

PS3 på VGA/DVI skärm

Hej på er! Har länge kämpat med att koppla min ps3 till en dvi/vga skärm jag har ståendes. Vill gärna se ett slut på denna kamp och jag hoppas ni kan hjälpa mig med det!

Tänkte köra playstationsladden man får med som i andra änden är RCA hanar. Dvs att jag behöver ha en RCA hona till DVI/VGA hane. Finns det sådana sladdar, skulle en sådan fungera och vart får man tag i dem?
Wild_Thing är inte uppkopplad
2012-07-05, 15:18   #2

m1n1h0p

Medlem

m1n1h0ps avatar

Plats: socket am2+ @ stockholm

Registrerad: sep 2008

Leta på webhallen.com och sök på "rca dvi" eller nåt, finns alltid massa småkablar där som kommer till användning.
2012-07-05, 15:31   #3

Wild_Thing

Medlem

Wild_Things avatar

Hittade ej något på Webhallen tyvärr men en prisjakt sökning visade mig detta http://fyndiq.se/elektronik/datorer-...t?ref=prisjakt

Är det nåt som kan funka? Jag är givetvis medveten om att jag bara får bild med den men audio-delen av RCA trion kan jag koppla via ett hemmabiosystem jag har vid skärmen så det borde inte vara några problem. Så teoretiskt sett, är det en möjlighet?
2012-07-05, 15:31   #4

fragande

Medlem

Registrerad: mar 2012

Varför inte använda HDMI->DVI-kabel/adapter? Det lär ju ge bra mycket bättre bildkvalitet än RCA.
fragande är inte uppkopplad
2012-07-05, 15:35   #5

Wild_Thing

Medlem

Wild_Things avatar

Tror mig ha försökt med detta förut med negativt resultat. Minns inte om det var en DVI-I kabel dock. Ge mig en förklaring på hur jag kan kolla så rapporterar jag tillbaks efter ett kort besök på affären.
2012-07-05, 15:38   #6

GizmoTheGreen

Medlem

GizmoTheGreens avatar

Plats: Höganäs

Registrerad: dec 2004

hdmi kabel till dvi adapter (passiv) ska fungera om skärmen har en upplösning på 1920x1080, så mycket vet jag säckert, men om det är en 4:3 ratio 1280x1024 eller nåt sånt vet jag inte om det funkar.
2012-07-05, 15:43   #7

m1n1h0p

Medlem

m1n1h0ps avatar

Plats: socket am2+ @ stockholm

Registrerad: sep 2008

Men problemet är väl att du inte kommer få nåt ljud från ps3:t om du bara kör hdmi - dvi-adapter? du måste ju ha ljud också, tråkiga spel annars huehue
2012-07-05, 15:45   #8

EMMHMMS

Medlem

EMMHMMSs avatar

Registrerad: jun 2012

Med PS3 kan man välja vilken väg ljudet ska ta så det är inget problem.
EMMHMMS är inte uppkopplad
2012-07-05, 15:48   #9

fragande

Medlem

Jag har en Deltaco HDMI-hane till DVI-D Single Link.

http://www.webhallen.com/se-sv/hemel...-_dvi-kabel_2m

Fungerar på min 1080p-skärm hur fint som helst. Testade för skojs skull på en gammal 22" 1680x1050 och fungerade där också, men eftersom PS3 bara skickar ut 16:9-format blir det ju utsträckt i höjdled. Möjligt att skärmen måste vara HDCP-kompatibel, men det är väl typ alla skärmar som inte är från stenåldern, eller? Har ingen koll på det.
2012-07-05, 16:02   #10

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Rca hanar ? Det är ingen signal där som du kan koppla till en monitor, eller har du nån specialkabel?
De ps3 kablar som finns ger endera Kompositvideo eller Komponentvideo samt ljud, en monitor tar normalt bara emot rgb via vga eller digitalvideo via dvi/hdmi så det krävs en enhet som konverterar signalen mellan de olika formaten, så ska du koppla in en monitor så använd hdmi till dvi istället.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-07-05, 16:24   #11

Dr_Spackel

Medlem

Dr_Spackels avatar

Plats: Varberg

Registrerad: nov 2002

Nope HDCP är inte jättevanligt på datorskärmar, särskilt inte äldre av som har DVI. Kanske är vanligare nu iof. HDMI->DVI är bästa lösningen. Då kabeln som förljer med ps3 bara är analog/Composit. För att koppla detta till en datorskärm krävs en konverter som kostar mer än en kabel. Du kan dock fortfarande få ut ljudet på röd/vit på denna kabel. Bilden är ju bara den gula.
2012-07-05, 16:32   #12

matnojje

Medlem

matnojjes avatar

Plats: Löddeköpinge

Registrerad: nov 2010

eller om vga är viktigt så http://www.faceplate.se/ps3-kablar-a...vga-kabel.html
2012-07-05, 16:34   #13

matnojje

Medlem

matnojjes avatar

Plats: Löddeköpinge

Registrerad: nov 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av matnojje Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen inskrivet av fragande Visa inlägg
Jag har en Deltaco HDMI-hane till DVI-D Single Link.

http://www.webhallen.com/se-sv/hemel...-_dvi-kabel_2m

Fungerar på min 1080p-skärm hur fint som helst. Testade för skojs skull på en gammal 22" 1680x1050 och fungerade där också, men eftersom PS3 bara skickar ut 16:9-format blir det ju utsträckt i höjdled. Möjligt att skärmen måste vara HDCP-kompatibel, men det är väl typ alla skärmar som inte är från stenåldern, eller? Har ingen koll på det.
Har testat samma och det fungerade bra. Jag fick dock svarta kanter istället för att det blev utsträckt.
2012-07-05, 16:35   #14

pasta med ingon

Medlem

Plats: ...

Registrerad: apr 2011

Lättaste sättet att koppla är att köra bilden med en hdmi sladd med en dvi adapter. Ljudet kör du via den medföljande kompositkabeln. Sedan får du göra en inställning i din ps3 att den ska köra ut ljudet analogt.
pasta med ingon är inte uppkopplad
2012-07-05, 16:36   #15

Wild_Thing

Medlem

Wild_Things avatar

Okej provade igen nu då och det gick inte bättre än förra gången. Ikopplat rätt (det är dvi-d SL förresten) och skärmen börjar köra igång men möts enbart av meddelandet "out of range, set monitor to 1280x1024 @60hz". Skärmen i fråga är en HP L-1925 och efter en snabbkoll är jag fortf. inte säker om det är HDCP på den. En källa säger det ena och en annan säger det andra.

Hänger inte med på vad du säger gaffe. PS3 sladden jag snackar om är en standardkabel som funnits med sen ps2ans tid (om inte annat ser de iaf förbannat lika ut) och på motsatt ända från det Playstation-specifika uttaget så sitter det RCA hanar (dvs röd,vit,gul... Hoppas jag inte förvirrat det med nåt annat, hade för mig det kallades RCA?).

Skulle mycket väl kunna tänka mig att köra min nuvarande datorskärm med ps3an istället och köra den andra som datorskärm. Men då är det bara VGA som gäller.

Så jag behöver en svindyr adapter för att kunna få bild via tidigare nämnda ps sladd? Underbart... Och jo att ljudet fortf. fungerar det visste jag sen jag tidigare lyckats koppla in hemmabioljud på ps3an via denna sladd och sedan ställt in ljudkälla i ps3an.
2012-07-05, 16:40   #16

SeF.Typh00n

Hedersmedlem

SeF.Typh00ns avatar

Plats: Malmö

Registrerad: sep 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wild_Thing Visa inlägg
Okej provade igen nu då och det gick inte bättre än förra gången. Ikopplat rätt (det är dvi-d SL förresten) och skärmen börjar köra igång men möts enbart av meddelandet "out of range, set monitor to 1280x1024 @60hz". Skärmen i fråga är en HP L-1925 och efter en snabbkoll är jag fortf. inte säker om det är HDCP på den. En källa säger det ena och en annan säger det andra.
Jag använder en HP L1925 dagligen och den är inte HDCP-kompatibel.
2012-07-05, 16:42   #17

Wild_Thing

Medlem

Wild_Things avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n Visa inlägg
Jag använder en HP L1925 dagligen och den är inte HDCP-kompatibel.
Så där har vi det då - Det är helt enkelt så att skärm-demonen inte är kompatibel med ps3an? Och det kvittar om man skulle skaffa den där sladden matnojje länkade eller?
2012-07-05, 16:52   #18

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:

Hänger inte med på vad du säger gaffe. PS3 sladden jag snackar om är en standardkabel som funnits med sen ps2ans tid (om inte annat ser de iaf förbannat lika ut) och på motsatt ända från det Playstation-specifika uttaget så sitter det RCA hanar (dvs röd,vit,gul... Hoppas jag inte förvirrat det med nåt annat, hade för mig det kallades RCA?).

Skulle mycket väl kunna tänka mig att köra min nuvarande datorskärm med ps3an istället och köra den andra som datorskärm. Men då är det bara VGA som gäller.

Så jag behöver en svindyr adapter för att kunna få bild via tidigare nämnda ps sladd? Underbart... Och jo att ljudet fortf. fungerar det visste jag sen jag tidigare lyckats koppla in hemmabioljud på ps3an via denna sladd och sedan ställt in ljudkälla i ps3an.
Den gula kontakten är kompositvideo, det är en signal som de flesta monitorer inte kan ta emot, den är tänkt för att mata tjocktv, jag vet att compaq har gjort nån multimediamonitor som hade kompositingång, men det är nog ett sällsynt undantag, idag är det nog inte vanligt med kompositingång på monitorer överhuvudtaget.
Kolla vad din skärm tar emot för signaltyper, om inget annat sägs så är det nog bara vga och dvi och då kan du inte koppla ps3 an analogt till monitorn, däremot går det fint att köra hdmi till dvi, så gör jag själv, och hdmi-hdmi funkar ju också bra om du har en ledig hdmi ingång på monitorn, ljudet kör jag ut via toslink till hembioreceivern.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-07-05, 16:56   #19

mini_rappen

Medlem

mini_rappens avatar

Plats: Vänersborg

Registrerad: maj 2011

Citat:
Hej på er! Har länge kämpat med att koppla min ps3 till en dvi/vga skärm jag har ståendes. Vill gärna se ett slut på denna kamp och jag hoppas ni kan hjälpa mig med det!

Tänkte köra playstationsladden man får med som i andra änden är RCA hanar. Dvs att jag behöver ha en RCA hona till DVI/VGA hane. Finns det sådana sladdar, skulle en sådan fungera och vart får man tag i dem?
Om du tar en HDMI > DVI adapter så funkar borde det funka. Sänk först upplösningen till lägsta så skärmen kan visa den, hade problemet när jag fick min PS3 att den var inställd på HDMI och jag inte hade en HDTV...fick kasta upp den i mammas och pappas sovrum och fixa inställningarna och sedan ta in den till mig
2012-07-05, 21:48   #20

Wild_Thing

Medlem

Wild_Things avatar

Borde funka med hdmi till dvi ja men som sagt så får jag bara det där out of range meddelandet. Betyder det då att som vissa misstänkte att den helt enkelt inte är dhcp kompatibel? Har för mig jag har provat att koppla in den med lägsta möjliga inställningar på en fungerande tv men den svarade likadant då tror jag. Borde jag prova att ställa in den under en hdmi eller "SD" konfiguration?
2012-07-05, 22:26   #21

fragande

Medlem

Citat:
Borde funka med hdmi till dvi ja men som sagt så får jag bara det där out of range meddelandet. Betyder det då att som vissa misstänkte att den helt enkelt inte är dhcp kompatibel? Har för mig jag har provat att koppla in den med lägsta möjliga inställningar på en fungerande tv men den svarade likadant då tror jag. Borde jag prova att ställa in den under en hdmi eller "SD" konfiguration?
Håll inne powerknappen på PS3:an (tills det piper till en andra gång) bara så reset:ar den upplösning och ljudinställningar. Att det står out of range gör ju ändå att det låter som att den får signal. Ganska säker på att HDCP krävs, borde vara lätt att kolla upp. Har för mig att många haft trubbel med HDCP-handshake med PS3. Märkte t.ex. att min 1680x1050-skärm måste sättas på före man sätter på PS3:an, annars får den ingen signal. Även om det skulle fungera kommer det ju se helt åt h-vete ut med 16:9 på en 4:3-skärm, vet inte om PS3 kan skicka andra format via HDMI. Antingen blir det ju utsträckt på höjden eller svarta bars uppe och nere, vilket kommer ge pytteliten bild.
2012-07-05, 22:30   #22

Tohges

Medlem

Registrerad: jan 2012

Citat:
Tror mig ha försökt med detta förut med negativt resultat. Minns inte om det var en DVI-I kabel dock. Ge mig en förklaring på hur jag kan kolla så rapporterar jag tillbaks efter ett kort besök på affären.
har din skärm stöd för hdmi/dvi
Tohges är inte uppkopplad
2012-07-05, 22:36   #23

wasidop

Medlem

wasidops avatar

Plats: Arboga

Registrerad: aug 2009

Inte alls insatt på området, förutom att jag vet av egen erfarenhet att PS3 är väldigt kräsen när det gäller HDCP eller inte. Funkar inte en sån här då?
2012-07-05, 22:46   #24

Cyne

Medlem

Cynes avatar

Plats: Borlänge

Registrerad: maj 2006

HP L1925 har en upplösning på 1280x1024 så vitt jag kan Googla fram. Får du felmeddelande "out of range" på skärmen låter det som att signalen går fram men skärmen klarar inte av den. Troligtvis har du din PS3:a inställd på 1920x1080 och när den försöker skicka denna signal till skärmen så säger den ifrån eftersom den inte klarar av att skala ner signalen.

Testa att ändra upplösning till 1280x720 på din PS3:a innan du kopplar in den till skärmen (alternativt testa att nollställa inställningarna som "fragande" beskriver).
Cyne är inte uppkopplad
2012-07-05, 23:12   #25

Jonathanknet

Medlem

Jonathanknets avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: feb 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fragande Visa inlägg
Håll inne powerknappen på PS3:an (tills det piper till en andra gång) bara så reset:ar den upplösning och ljudinställningar. Att det står out of range gör ju ändå att det låter som att den får signal. Ganska säker på att HDCP krävs, borde vara lätt att kolla upp. Har för mig att många haft trubbel med HDCP-handshake med PS3. Märkte t.ex. att min 1680x1050-skärm måste sättas på före man sätter på PS3:an, annars får den ingen signal. Även om det skulle fungera kommer det ju se helt åt h-vete ut med 16:9 på en 4:3-skärm, vet inte om PS3 kan skicka andra format via HDMI. Antingen blir det ju utsträckt på höjden eller svarta bars uppe och nere, vilket kommer ge pytteliten bild.
Precis, han borde först o främst testa o hålla in power knappen för att reseta bild/ljud inställningarna. Jag körde med någon äldre lg skärm 22" som hade max upplösning på 1680x1050, gick o köra ps3n med 720p galant. Dock körde jag ljudet via optiskt ljud.
Jag har en kompis som körde likadant, vi körde med hdmi-dvi. Han körde dock med hörlurar och det var någon kontakt han köpte, typ en sån här:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...-3-5-mm-p37196
Bara gå in i närmsta elektronikbutik o fråga, dom kan visa
Alltså bild via hdmi-dvi
Ljud via rca kontakten
Jonathanknet är inte uppkopplad
Sök jobb