Nu går jag också i tankarna att köpa ny skärm och har efter STOR ambivalens äntligen kommit fram till (hoppas jag inte ändrar mig igen) att köra på U2412M. Var väldigt nära att köpa PA246Q då jag fick ett bra erbjudande på den, men läste ganska många reviews på dessa två samt U2410. Efter all research jag gjorde insåg jag att U2412M är mer lämpat för min del då jag är en casual gamer (spelar mycket men inte på särskilt hög nivå) och tittar mycket film, surfar etc. på datorn. Med andra ord en typisk datoranvändare.
Vad gäller ms (den här sektionen intresserar dig nog mest) så får du inte stirra dig blind på det som tillverkarna har skrivit. 8 ms är den tid det tar för en pixel att ändra färg (tillverkarna testar grått till grått). När det gäller dagens skärmar (dvs. skärmar som inte är CRT) är den siffran inte ens i närheten av korrekt, då de flesta skärmar har inbyggda element för förbättring av bilden = input lag.
Har du hög ms kommer du märka av ghosting på skärmen, men mindre än 10 ms kommer detta förmodligen inte märkas av alls eller åtminstone väldigt lite (vi pratar trots allt om 1/100 sekund). Har du högt input lag innebär det att bilden reagerar långsammare än dina rörelser (dvs. har du 1 sekunds input lag tar det en sekund från att du rört musen tills dess att du ser att din karaktär i spelet gör samma rörelse).
Vad jag läst är U2412M väldigt bra för sådana som mig, sen kan jag ju givetvis inte uttala mig om vad du är för typ av användare, det får du avgöra själv. Hur som helst ligger U2412M på 2 ms i input lag och 17 ms i "overall lag" (vilket kan sägas är det absolut högsta laget du kan erfara) enligt Anandtech. Hoppas detta hjälpt dig lite