Sidan 1 av 7 1 234 Sista »
 
Verktyg Visningsval
2012-07-13, 01:36   #1

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Registrerad: jan 2011

Oculus Rift - öppna dina ögon!






http://pc.gamespy.com/articles/122/1225382p1.html

John Carmac har en ny leksak!
Spoiler:

Rift är en hemmasnickrad stereoskopisk HMD(Head-mounted Display) med smått sjuka 90° synfält och inbyggd headtracking.

Upphovsmannen heter Palmer Luckey, en kille på 3D-forumet MTBS3D, som vad jag förstår jobbar för US air force med någon slags utveckling och utbildning via VR.
Han gör det här helt utan vinst, fokus ligger till 100% på att öppna folks ögon för VR.

Palmer verkar ha fått bra gehör hos flera av de stora producenterna(förutom John Carmac då som redan är extatisk) så med lite tur kommer det även att finnas ett gediget mjukvarustöd för VR om det blir hype.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av PalmerTech
1) I am talking to Valve.
2) I am talking to id/Zenimax/Bethesda
3) I am talking to Epic
4) I am talking to Crytek
5) I am talking to Unity
6) I am talking to several other development companies

Journalisterna som fått prova Rift på E3 har låtit ungefär så här:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Steve Farrelly@AusGamers
It's hard to convey in words the sensation of Carmack's foray into the world of HMD gaming. Ultimately, as rudimentary as his prototype was, it still worked quite well, and having no other peripheral light sensations piercing the casing helped me transport into the testbed world of Doom III.

Initially it does look quite low-res, but as John points out, this is something that will likely change before any such device with his stamp on it even makes it to market. What was most impressive though was the smooth frame-rate and responsiveness to head movement.

I started out using my thumb on the controller to move the camera, but once I realised my head could do the majority of that, it became far more natural to just move in the game-world as I would in real-life. This sensation was furthered when I started to physically react to fireballs being hurled at me from Imps. I began crouching and stiffeing up and I'm not afraid to admit my heart-rate went up as well.

A few minutes into my eyes-in session and I was moving about the game-space like a pro, peeking in and around corners and eating up the virtual 3D world around me as if I were actually there. Obviously the testbed was not nearly as challenging as the actual Doom III game, but it gave great insight into how this technology, specifically for shooters, can work. And again, the only major issue I had was in the overall resolution. It's also important to point out, for all the FPS keyboard and mouse warriors out there, twitch play with head movement coupled with controller in-hand was just as precise and far more engaging. If this technology goes mass market, honestly it's the only way I'd ever want to play a first-person shooter.

hela intervjun med Carmac: http://www.ausgamers.com/features/read/3226063
Kickstarter-kampanjen börjar 19 juli och pågår i 30 dagar. 500 dollar kommer att ge en komplett Rift i delar som man får bygga ihop själv.

Tankar, funderingar, åsikter? Är VR nästa stora grej eller kommer det här också att rinna ut i sanden?
________________________________________________________________________

Personligen så fullkomligt älskar jag det här. VR är verkligen sjukt underskattat, och jag hoppas att det går bra för Palmer och hans Oculus. Han är en jävligt vettig kille - lite av en amerikansk MBY

Senast redigerad av dagbro 2012-07-14 klockan 01:31.
dagbro är inte uppkopplad
2012-07-14, 02:02   #2

callezetter

Medlem

Registrerad: feb 2012

Såg din önskan på mtbs3d..

Håller med helt i det du säger. Har själv följt VR scenen sen 90-talet och tyvärr sett hur teknologin
om och om igen satt käppar i hjulet för "next big thing"

Men för första gången börjar dom tre huvudbitarna, FOV, Snabb och korrekt tracking och skärmupplösning
äntligen falla på plats. När det är på plats finns det inget som kan stoppa detta. Och detta blir ett litet steg närmare.
När rift kommer i konsumentversion om nåt år, tror jag alla dom tre delarna finns där.

Sen måste folk få se det för att riktigt fatta varför dom ska köpa nåt. Så är det med allt.
Men alla har drömt om ett holodäck nån gång. Att blir förflyttad till en annan verklighet.
En glimt av detta kan räcka långt och sätta bollen i rullning åt rätt håll.

Själv hoppas man ju på att kan få tag i en av dom här första versionerna, så man är med på resan
och del av utvecklingen. Jag tycker 500$ är billigt för en intressant hobby Men det lär blir rusning
efter dom, är säker på det. Att det är lite låg res på skärmen bryr jag mig inte om så mycket, och
jag tror inte det betyder så mycket när det andra fungerar. Men det är klart, kan man slänga i en Toshiba
6.1" 2550x1600 skärm i den senare, så blir man ju inte ledsen

Senast redigerad av callezetter 2012-07-14 klockan 02:15.
callezetter är inte uppkopplad
2012-07-14, 02:14   #3

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Registrerad: jan 2011

Jag själv är inte direkt intresserad av något holodeck, men däremot att kunna spela first person-titlar med riktig headtracking. Jag är inte beredd att släppa musen riktigt ännu.


ett klipp från ARMA2 som tydligen fungerar sjukt bra med headtracking redan nu. DayZ med HMD hade varit grymt
Huvudet styr "ingame-huvudet" och mus/tgb styr siktet och resten av kroppen.

Har hört att Bohemia även gör riktiga VR-stridssimulationer som amerikanska soldater får öva i, det kanske är därifrån stödet kommer?

Senast redigerad av dagbro 2012-07-14 klockan 02:19.
dagbro är inte uppkopplad
2012-07-14, 02:22   #4

callezetter

Medlem

Registrerad: feb 2012

Jag är nog mer åt springa runt och titta på saker, flyga osv. Jag tror fortfarande att VR inte lämpar sig så bra för
snabba 1:a persons spel med krav på maximal reaktionsförmåga. Inte än i alla fall. Men jag kan ha helt fel.
Taktiska spel som BF, CoD, ArmA osv fungerar säkert kanon om man som du säger styr huvudet med rift och resten med mus/tgb.

Det spelet jag tycker fungerat bäst på min Sony HMZ-T1 är Mirrors edge från DICE. Det passar så sjukt bra in i
3d och med HMD. Även det gamla hawx1 spelet fick mig att tappa hakan i början..hehe.

Senast redigerad av callezetter 2012-07-14 klockan 02:32.
callezetter är inte uppkopplad
2012-08-01, 19:55   #5

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2009

Dom la precis upp Kickstarter projektet.

http://www.kickstarter.com/projects/...-into-the-game

Ser ganska najs ut.









Senast redigerad av MulleEng 2012-08-08 klockan 10:45. Anledning: samm
__________________
EVGA Classified SR2 | 48GB 1600mhz | 2st xeon x5650 4ghz 24 trådar | GTX 780 6GB
Mitt Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6...600mhz-patan77
Min Hemsida: www.patan77.com
Patan77 är inte uppkopplad
2012-08-03, 10:43   #6

Naicro

Medlem

Plats: Lidingö

Registrerad: maj 2011

Ser ut att ha väckt lite intresse, uppe i över 400% av begärd summa (just nu $1,055,310)

Hoppas man får sitt ex av Oculus i december som estimerat.. Palmer påstår att de kan skala produktionen från 100-tals till tio tusentals enheter inom tidsramen.
__________________
Sleeve it and they will come
Naicro är inte uppkopplad
2012-08-03, 10:53   #7

jacke910

Medlem

jacke910s avatar

Plats: Norrbotten

Registrerad: jun 2010

Ser riktigt bra ut men kommer nog inte bli mycket mer än en fluga.
__________________
Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550
jacke910 är inte uppkopplad
2012-08-03, 10:56   #8

Naicro

Medlem

Plats: Lidingö

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jacke910 Visa inlägg
Ser riktigt bra ut men kommer nog inte bli mycket mer än en fluga.
Carmack sysslar inte med flugor.
__________________
Sleeve it and they will come
Naicro är inte uppkopplad
2012-08-03, 10:58   #9

ibbles

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: okt 2005

Jag hoppas den blir bra. Bara den inte blir för dyr så köper jag en. Har bara inte bestämt mig för vad som är "för dyrt" än.
ibbles är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:01   #10

Naicro

Medlem

Plats: Lidingö

Registrerad: maj 2011

Du kan köpa den nu för $300 med leverans i December, då inklusive Oculus ready Doom 3.

Känns rätt överkomligt då de som finns på marknaden kostar en bra bit över $100.000 =)

Senast redigerad av Naicro 2012-08-03 klockan 11:08.
__________________
Sleeve it and they will come
Naicro är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:01   #11

defifisk

Medlem

defifisks avatar

Plats: Lund

Registrerad: dec 2010

Intressant. Kommer följa detta!
__________________
Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155
DJ Laptop Acer Aspire 5750G + 80Gb Intel SSD ---> Citera för svar tack =) <---
defifisk är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:05   #12

ibbles

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: okt 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Naicro Visa inlägg
Du kan köpa den nu för $300 med leverans i December, då inklusive Oculus ready Doom 3
En tidig prototyp ja. Den har jag inte så stort intresse av.
ibbles är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:15   #13

Naicro

Medlem

Plats: Lidingö

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ibbles Visa inlägg
En tidig prototyp ja. Den har jag inte så stort intresse av.
Då verkar du inte ha nått större intresse över huvud taget för VR, prototyp eller inte, stora namn i branschen lovordar att det verkligen är något utöver det vanliga.
Det du köper kommer att se ut mer eller mindre som rendering ovanför, för min del får den gärna vara byggd av papp och gaffatejp så länge den ger en riktig VR upplevelse. Det är inte så att man har så många alternativ direkt.
__________________
Sleeve it and they will come
Naicro är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:21   #14

ibbles

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: okt 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Naicro Visa inlägg
Då verkar du inte ha nått större intresse över huvud taget för VR, prototyp eller inte, stora namn i branschen lovordar att det verkligen är något utöver det vanliga.
Det du köper kommer att se ut mer eller mindre som rendering ovanför, för min del får den gärna vara byggd av papp och gaffatejp så länge den ger en riktig VR upplevelse. Det är inte så att man har så många alternativ direkt.
Intresse har jag, men inte som utvecklare utan som slutanvändare. När prototypen kommer i december kommer det inte finnas mycket färdigt att använda den med och i värsta fall kommer den vara inkompatibel när den färdiga produkten kommer. Jag kan gott vänta ett tag till istället för att bråka med en prototyp som vi inte vet någonting om hur funktionell den är.
ibbles är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:29   #15

Naicro

Medlem

Plats: Lidingö

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ibbles Visa inlägg
Intresse har jag, men inte som utvecklare utan som slutanvändare. När prototypen kommer i december kommer det inte finnas mycket färdigt att använda den med och i värsta fall kommer den vara inkompatibel när den färdiga produkten kommer. Jag kan gott vänta ett tag till istället för att bråka med en prototyp som vi inte vet någonting om hur funktionell den är.
Och du är säker på att det kommer en consumer-variant på Oculus? Skulle inte vara helt säker på det, speciellt inte om tittar hur det gått historiskt för VR.

Jag ser detta som ett tillfälle att få möjligheten att prova på kanske den bästa virtual reality som finns idag, till ett löjligt lågt pris. Förväntar mig knappast att det ska komma massa tittlar direkt, Doom3 kommer räcka mer än väl.
__________________
Sleeve it and they will come
Naicro är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:34   #16

ibbles

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: okt 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Naicro Visa inlägg
Och du är säker på att det kommer en consumer-variant på Oculus? Skulle inte vara helt säker på det, speciellt inte om tittar hur det gått historiskt för VR.

Jag ser detta som ett tillfälle att få möjligheten att prova på kanske den bästa virtual reality som finns, till ett löjligt lågt pris. Förväntar mig knappast att det ska komma massa tittlar direkt, Doom3 kommer räcka mer än väl.
Här har vi en tydlig skillnad i inställning. Medan du anser att spela Doom 3 en vända till, den här gången med en HDM, är värt $300 så hade jag tänkt att det mesta ska gå att spela/se på med en sån där. Om Doom 3 blir det man får klara sig med så är jag hellre utan.
ibbles är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:35   #17

Naicro

Medlem

Plats: Lidingö

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ibbles Visa inlägg
Här har vi en tydlig skillnad i inställning. Medan du anser att spela Doom 3 en vända till, den här gången med en HDM, är värt $300 så hade jag tänkt att det mesta ska gå att spela/se på med en sån där. Om Doom 3 blir det man får klara sig med så är jag hellre utan.
Nej, vi har en tydlig skillnad av intresse. Du är mer intresserad av VAD man kan spela med den, jag är mer intresserad att man KAN spela med den. Alltså har du som sagt inget större intresse för just VR, du har intresse för spel

Senast redigerad av Naicro 2012-08-03 klockan 11:41.
__________________
Sleeve it and they will come
Naicro är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:43   #18

ibbles

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: okt 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Naicro Visa inlägg
Nej, vi har en tydlig skillnad av intresse. Du är mer intresserad av VAD man kan spela med den, jag är mer intresserad att man KAN spela med den. Alltså har du som sagt inget större intresse för just VR, du har intresse för spel
Ok du menar så. Ja, jag skulle vilja spela spel och se på film med den. Det är mitt intresse. Upplevelsen är viktigare än tekniken.
ibbles är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:55   #19

Naicro

Medlem

Plats: Lidingö

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ibbles Visa inlägg
Ok du menar så. Ja, jag skulle vilja spela spel och se på film med den. Det är mitt intresse. Upplevelsen är viktigare än tekniken.
I detta fall är det tekniken som ger upplevelsen, när du väl befinner dig helt omsluten av spelet med full headtracking tror jag vilket spel man spelar har mindre betydelse, i alla fall till en början.
__________________
Sleeve it and they will come
Naicro är inte uppkopplad
2012-08-03, 11:57   #20

Frejoh466

Medlem

Registrerad: okt 2011

Undrar om den kommer att bli som virtual boy, som gav en huvudvärk efter 30sec, eller som 3DS, varför inte Nvidia3D vission (hört att tvåan ska vara mycket bättre). Tror inte riktigt på att vi har kommit in på en bra 3D generation, fast vi får väll se när den kommer ut.
Frejoh466 är inte uppkopplad
2012-08-03, 12:09   #21

ibbles

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: okt 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Naicro Visa inlägg
I detta fall är det tekniken som ger upplevelsen, när du väl befinner dig helt omsluten av spelet med full headtracking tror jag vilket spel man spelar har mindre betydelse, i alla fall till en början.
Håller med. Dock tycker jag inte "till en början" duger. Om det fungerar bra så kommer en consumer-variant och i så fall använder jag hellre den då. Om det inte fungerar bra så är jag nöjd nog med det VR jag redan testat.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Frejoh466 Visa inlägg
Undrar om den kommer att bli som virtual boy, som gav en huvudvärk efter 30sec, eller som 3DS, varför inte Nvidia3D vission (hört att tvåan ska vara mycket bättre). Tror inte riktigt på att vi har kommit in på en bra 3D generation, fast vi får väll se när den kommer ut.
Som du själv hintar så har det faktiskt blivit bättre för varje generation. Och med den utveckling vi sett inom high-density paneler de senaste par-tre åren så är jag faktiskt optimistisk den här gången. Och head-tracking delen har fungerat hyffsat sedan länge, har bara varit en fråga om latency mellan rörelse och fotoner på skärmen, som Carmack uttryckte det.

Om latency mellan rörelse och ny bild i glasögonen fortfarande är ett problem till och med i 60Hz ( eller whatever ) så kan man rendera större än vad skärmen visar och låta hårdvaran lokalt översätta rörelser till en offset på den renderade ytan. Man får då så snabba uppdateringar som panelen klarar av att visa oavsett hur mycket latency man har via en round-trip till datorn och tillbaka så länga som man inte tittar längre åt sidan än vad den senaste bilden man fick från datorn räckte till. Vrider man snabbare än så får man hack istället. Vet inte om det behövs men jag antar att utvecklarna har tänkt på det.
ibbles är inte uppkopplad
2012-08-03, 19:22   #22

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Naicro Visa inlägg
Ser ut att ha väckt lite intresse, uppe i över 400% av begärd summa (just nu $1,055,310)

Hoppas man får sitt ex av Oculus i december som estimerat.. Palmer påstår att de kan skala produktionen från 100-tals till tio tusentals enheter inom tidsramen.
Ganska galet, när jag först kollade var den "bara" upp i ca 70k x)
__________________
EVGA Classified SR2 | 48GB 1600mhz | 2st xeon x5650 4ghz 24 trådar | GTX 780 6GB
Mitt Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6...600mhz-patan77
Min Hemsida: www.patan77.com
Patan77 är inte uppkopplad
2012-08-03, 19:48   #23

psychoticus

Medlem

Plats: Grästorp

Registrerad: mar 2006

oculus rift spel


Citat:
Ursprungligen inskrivet av ibbles Visa inlägg
Här har vi en tydlig skillnad i inställning. Medan du anser att spela Doom 3 en vända till, den här gången med en HDM, är värt $300 så hade jag tänkt att det mesta ska gå att spela/se på med en sån där. Om Doom 3 blir det man får klara sig med så är jag hellre utan.
Det Verkar som det inte kommer vara direkt svårt att få igång fler spel än bara Doom 3 enligt denna videon.
psychoticus är inte uppkopplad
2012-08-03, 19:59   #24

Naicro

Medlem

Plats: Lidingö

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av psychoticus Visa inlägg
Det Verkar som det inte kommer vara direkt svårt att få igång fler spel än bara Doom 3 enligt denna videon.
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Bilden måste warpas för att kompensera linseffekten i Oculus, sen måste en hel del annat in, bla. stöd för head tracking.
__________________
Sleeve it and they will come
Naicro är inte uppkopplad
2012-08-04, 12:41   #25

ozo64

Medlem

Registrerad: dec 2005

för låg upplösning
ozo64 är uppkopplad nu
2012-08-04, 13:04   #26

brillorm

Medlem

brillorms avatar

Plats: Uppland

Registrerad: nov 2007

Mycket intressant!

Ska man lätta lite på lädret kanske?
__________________
Gunhead
brillorm är inte uppkopplad
2012-08-04, 13:11   #27

Zaptoit

Medlem

Zaptoits avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2011

Jag gillar såna här lösningar, önskar bara att dom slutade envisas med head tracking. Immersive, ja, men ingenting slår en snabb minimal rörelse med handleden för att dirigera kameravinkeln. Jag skulle jättegärna använda den här som skärm, skulle säkert vara skitballt då sonys lösning är både dyrare och ser obekvämare ut, men förutsatt att man kan avaktivera headtracking. Kommer vrida nacken ur led och dessutom spelar jag inte så många spel som är bäst ur first person view. Den måste ha högre upplösning och funktion för att ta bort 3D'n också.
Zaptoit är inte uppkopplad
2012-08-04, 13:18   #28

Nivius

Medlem

Niviuss avatar

Plats: Skövde

Registrerad: sep 2005

duger... men kommer inte supporta det förs den trackar vart man kollar, om han skulle kolla på sitt vapen nu så skulle det se sjukt wierd ut. det du ser utgår ifrån att du alltid tittar mitt på skärmen, och den är optimerat på ett exakt avstånd thats how optics work. den måste påverkas av ögats rörelser och vad man tittar på
__________________
Windows 7 Professional x64 | Gigabyte GA-X58A-UD3R | Intel Core i7 930 @ ~3.5 | Hydro H50 | Radeon HD7970 DCII TOP | Corsair HX 750W | Corsair 12GB 1333MHz | 80GB SSD Intel X25-M G2 | 3x 1TB Samsung Spinpoint F3 | Cooler Master 690 II Advanced | BenQ XL2411 @ 120hz
Nivius är inte uppkopplad
2012-08-04, 13:25   #29

ozo64

Medlem

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaptoit Visa inlägg
Jag gillar såna här lösningar, önskar bara att dom slutade envisas med head tracking. Immersive, ja, men ingenting slår en snabb minimal rörelse med handleden för att dirigera kameravinkeln. Jag skulle jättegärna använda den här som skärm, skulle säkert vara skitballt då sonys lösning är både dyrare och ser obekvämare ut, men förutsatt att man kan avaktivera headtracking. Kommer vrida nacken ur led och dessutom spelar jag inte så många spel som är bäst ur first person view. Den måste ha högre upplösning och funktion för att ta bort 3D'n också.
tabort 3dn? om du skickar 2d till den så lär den väl visa 2d också?
ozo64 är uppkopplad nu
2012-08-04, 13:33   #30

monster08

Medlem

monster08s avatar

Registrerad: dec 2005

Det är en nisch produkt som har en väldigt restriktiv marknad som det ser ut nu. Och skulle endast fungera för folk som vill spela first person spel, finns ju ingen anledning att spela third person med ett sådant headset. Sen så undrar jag om vissa av de företagen som sagt att de vill göra VR till "the next big thing in competetive gaming". *Ingen som spelar e-sports seriöst kommer att dra på sig ett sådant headset och tävla med det om det inte är ett måste för alla andra att göra det också. Det är en förhållandevis liten upplösning på Oculus Rift än på nuvarande datorskärmar vilket gör att de flesta skulle ta ett steg tillbaka för att lira med detta istället för en vanlig skärm.

En annan sak jag funderar på är om alla som har backat projektet verkligen är utvecklare. Ett SDK kit är ju nämligen det, ett verktyg för utvecklare. Många av de som backat projektet tror säkert att de ska kunna göra så de kan spela WOW i VR, oj vad besvikna de kommer att bli.

Jag är skeptisk till hela idén. Det är riktigt häftigt, men frågan är om det verkligen håller i längden.

Edit: Typos
__________________
CPU: Intel Core i5 2500K@4.5ghz Mobo: MSI P67A-GD55 B3 HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, 1TB Samsung Spinpoint F3 Minne: G.Skill 16GB (4x4096MB) Ripjaws Gaming 1600Mhz CPU Kylare: Noctua NH-D14 Grafikkort: MSI GTX 570 Twin frozr III PE/OC Nätagg: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Fractal Design ARC
monster08 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker