Citat:
Ursprungligen inskrivet av
luddev
Jag har faktiskt hört att man bör sitta lite längre bort än vanligt med dagens stora tv-apparater.
Men det beror på HD upplösningen, nånting om att om du sitter för nära så kan inte ögat uppfatta vissa saker som HD för med sig, dvs sitter du för nära så går du miste om själva HD effekten.
Men huruvida det stämmer och exakt hur det var vet jag inte.
Min LCD surrar förövrigt, men man hör det nog bara när jag "mute'ar", fast den har ca: 6-7 år på nacken nu.
Hur långt man bör sitta från en skärm har enbart och endast att göra med vad man föredrar. Sitter man "för nära" en stor hd-skärm så kommer man förstås att se pixlarna. Om man tycker att det är hemskt och dåligt, så sätter man sig helt enkelt längre bak.
OT: Surrande i alla apparater (inte bara tv) kan bero på nätagget: om den har en ringformad (toroid) järnkärna så ska den inte surra, men det är dyrare och tar mer plats, så tillverkare brukar så gott som alltid snåla in på nätagget och använda kvadratisk järnkärna istället. Dessa har stor benägenhet att surra, men behöver förstås inte alltid göra det ändå, beroende på konstruktion (vet inte alls, men kan ju gissa att om man t.ex. dränker en färdiglindad spole med smältlim så borde ju surret, som beror på att ledaren vibrerar, försvinna).
Det brukar (alltid?) gå att se på ett nätagg vilken typ av kärna som används; en kvadratisk eller ringformad symbol.
Om jag snackar strunt så rätta mig gärna.
Tillägg: Jag verkar ha både rätt och fel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Transformer#Cores
"Toroidal transformers are more efficient than the cheaper laminated E-I types for a similar power level. Other advantages compared to E-I types, include
smaller size (about half),
lower weight (about half),
less mechanical hum (making them superior in audio amplifiers), lower exterior magnetic field (about one tenth), low off-load losses (making them more efficient in standby circuits), single-bolt mounting, and greater choice of shapes. The main disadvantages are
higher cost and limited power capacity (see "Classification" above). Because of the lack of a residual gap in the magnetic path, toroidal transformers also tend to exhibit higher inrush current, compared to laminated E-I types."
Hade fel angående storlek och vikt, men de surrar som sagt mindre (eller inte alls, åtminstone inte hörbart, av egen erfarenhet), och är dyrare pga att det är betydligt omständigare att linda dem.
Tillägg 2: Switchade nätagg lever förstås också om, just pga switchandet.