Verktyg Visningsval
2012-07-26, 07:26   #1

TheGiant

Medlem

Registrerad: aug 2011

Ny plasma surrar störande! Normalt?

Precis köpt en LG 50" plasma en 50PA550T och är mycket nöjd med utseende och bild i förhållande till pris.

Men en otroligt störande sak har jag upptäckt som jag måste fråga om det är normalt för plasma eller inte.
Den surrar otroligt störande. Ett konstant "bzzzzzzzzzz. Vår gamla 32"lc var iaf knäpptyst

Har man på lite ljud så stör det inte så mycket men ofta vill man ha lågt ljud eller iblan blir det tysta sekvenser....då hör man surret.

Är det onormalt så får jag åka tillbax med den.
Är det normalt för en plasma får jag lämna tillbax den och köpa en 46"led istället i samma prisklass.Kan inte ha en "surrtv"

Tack!
NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB
TheGiant är inte uppkopplad
2012-07-26, 07:40   #2

Mixe

Medlem

Mixes avatar

Registrerad: aug 2008

Jag har en gammal 32" som var likadan, vet inte om det är normal eller icke. Ska bli intressant att höra
HDD: 3TB Seagate @ 7200RPM -  SSD: Samsung 840 120gb
Mixe är inte uppkopplad
2012-07-26, 07:45   #3

TorrentKatten

Medlem

Plats: Sundsvall

Registrerad: jul 2006

Har inte upfattat ngt surr från mina 3 plasmor (dock ingen LG utan 2 Samsung & en Panasonic). Iofs inte lyssnat så noga, kan lyssna närmare när jag kommer hem.
2012-07-26, 07:49   #4

kol

Avstängd

Plats: Stockholm

Registrerad: aug 2009

Alla plasmor har ett buzz-ljud. Så om man är ljudkänslig är LCD ett bättre alternativ.
kol är inte uppkopplad
2012-07-26, 07:51   #5

SuperRetard

Medlem

SuperRetards avatar

Plats: Löfstad

Registrerad: nov 2010

Har en Andersson XQ5 42" plasma som har varit knäpptyst sedan jag köpte den 2005. Så en ny plasma 2012 bör vara tyst.
SuperRetard är inte uppkopplad
2012-07-26, 07:54   #6

Dreas89

Medlem

Plats: Karlstad

Registrerad: sep 2006

Buzzing kan förekomma hos såväl plasmor som LCDer.
Dreas89 är inte uppkopplad
2012-07-26, 08:06   #7

xarl

Medlem

Plats: örebro

Registrerad: jun 2006

det är vanligt med ett buzz ljud från plasma ja, speciellt när det är mycket ljuset på skärmen
I7 920 @ 4 ghz - 2x HD 6950 CrossfireX - Asus P6T Delux v2 - Corsair force 60gb *2 raid - 2 * 500 WD Black - Corsair TX750 - Coolermaster V8 - Asus Xonar Essence STX - Denon AH-D2000 - Antec p182 - Dell Ultrasharp u2711
xarl är inte uppkopplad
2012-07-26, 08:18   #8

n_sandstrom

Medlem

n_sandstroms avatar

Plats: Huddinge

Registrerad: feb 2011

Tyvärr är det inte alls ovanligt.
Det verkar inte ha med vissa modeller att göra, utan förekomma slumpvis hos olika exemplar.

Nästa gång jag köper Plasma blir det ifrån en dyr/generös butik, där man får möjlighet att testa exemplaret först.

Och det blir inte en Samsung, eftersom jag enligt deras support var korkad som inte förstod att surret var normalt.
2012-07-26, 08:27   #9

vipah

Medlem

Registrerad: aug 2008

Kolla med supporten, alla tillverkare hanterar detta olika. Det är normalt med surr både på LCD och plasma även om LCD generellt låter mindre.

Tumregeln jag kört när jag hanterat såna ärenden är att det får surra, men ska inte vara hörbart när du sitter i soffan där du normalt ser TV. Om du behöver resa dig och gå bort och lyssna på TVn för att höra surret, så är det normalt, men kan du med volymen av störas av det i soffan kan man ta in TVn för undersökning. Ofta är det drivern till bakgrundsbelysningen som surrar och den kan bytas ut.

Det hela handlar ju om att kunden ska använda TVn utan att bli störd.

Edit: Det hjälper supporten ganska mycket om du kan berätta varifrån det surrar, typ 'baksidan, uppifrån höger hörn' eller var det nu låter mest.

Senast redigerad av vipah 2012-07-26 klockan 08:32.
vipah är inte uppkopplad
2012-07-26, 08:31   #10

Fade-swe

Medlem

Plats: Kalmar

Registrerad: feb 2002

Rekomenderar forumet på www.minhembio.com. Sök där efter buzz.

Ja, plasma buzzar normalt, men inte så mycket att man bör störa sig. Ibland kan det vara tillverkningsfel som orsakar ett värre buzzande.
Desktop... i5 2500k@4.5Ghz (offset), ASUS P8Z68-V PRO, Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz, 2x Zotac 470GTX in SLI, OS disk: Crucial M4 64Gb, Game disk: Corsair Force 120GB, Fractal Design Arc, Corsair H80, HP 2207h
HTPC... E7200, ASUS P5G41T-M LE, 4GB Corsair XMS3 1333MHz, Radeon 5450, Crucial RealSSD C300, 5TB WDGreen, OrigenAE H6
Fade-swe är inte uppkopplad
2012-07-26, 11:17   #11

TheGiant

Medlem

Tack för alla svar o länken.

Av vad jag kan läsa så är buzzandet jag har inte normalt. Vid tv tittande på låg volym men ändå normal ljudnivå så hör jag det i soffan 3,5 meter itrån tvn. Så ska det ju inte vara... Ok vid ljuelöst eller örat vid tvn.

Kommer åka tillbax till affären och begära att byta mot ett nytt exemplar. Om inte lämnar jag tillbax. Lägger inte 7000 spänn på en tv som irriterar!

Låter som om värsta ljudet kommer nere ifrån högra hörnet.... Men hela tvn låter.
NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB
2012-07-26, 11:57   #12

n_sandstrom

Medlem

n_sandstroms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TheGiant Visa inlägg
Tack för alla svar o länken.

Av vad jag kan läsa så är buzzandet jag har inte normalt. Vid tv tittande på låg volym men ändå normal ljudnivå så hör jag det i soffan 3,5 meter itrån tvn. Så ska det ju inte vara... Ok vid ljuelöst eller örat vid tvn.

Kommer åka tillbax till affären och begära att byta mot ett nytt exemplar. Om inte lämnar jag tillbax. Lägger inte 7000 spänn på en tv som irriterar!

Låter som om värsta ljudet kommer nere ifrån högra hörnet.... Men hela tvn låter.
Jag kan ju förmedla vad supporten på Samsung sade om saken, så ordagrant jag minns. Så kan du ju hoppas på att LG har bättre policy

"Folk förstår sig inte på dom här nya TV-apparaterna. Dom där 50 tum, dom måste man ju översätta till meter. Så du ska sitta 5 meter ifrån TV'n, och ha TV-volymen på 20 (40 är max). Om ljudet då kan överrösta surret, är det normalt"
2012-07-26, 12:32   #13

Dreas89

Medlem

Plats: Karlstad

Registrerad: sep 2006

Hahaha, tum till meter. 50 tum = 5 meter. Det var ju något vi trodde på för typ 5 år sedan!
Dreas89 är inte uppkopplad
2012-07-26, 12:36   #14

ToJa92

Medlem

ToJa92s avatar

Plats: /dev/null

Registrerad: aug 2010

Själv har jag en LCD-tv från Grundig, som även den surrade när jag precis köpt den. Efter en tur till Mediamarkt och några veckors väntan kom den tillbaka med nytt nätaggregat, och då fanns inget surrande ljud kvar.
Citera för större chans till svar! | Förbehåller mig mot eventuella faktafel. | Stationär(4TB + 128GB SSD, AMD 955, 560Ti OC, Arch Linux + W7) | iPad mini(iOS 6.1.2, 32GB, svart, WiFi) | iPhone 4(iOS 6.1.2, 32GB, svart) | PC Engines Alix.2d3 (Arch Linux)
ToJa92 är uppkopplad nu
2012-07-26, 13:22   #15

TheGiant

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av n_sandstrom Visa inlägg
Jag kan ju förmedla vad supporten på Samsung sade om saken, så ordagrant jag minns. Så kan du ju hoppas på att LG har bättre policy

"Folk förstår sig inte på dom här nya TV-apparaterna. Dom där 50 tum, dom måste man ju översätta till meter. Så du ska sitta 5 meter ifrån TV'n, och ha TV-volymen på 20 (40 är max). Om ljudet då kan överrösta surret, är det normalt"
Om detta är vad jag får höra så är jag inte speciellt sugen på en LG produkt! Känns mer som något från gamla Goldstar tiden
Sitta på 5 meter med ashög volym funkar inte...ljudet och småbarn som ska sova går inte ihop här

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dreas89;125
12500
Hahaha, tum till meter. 50 tum = 5 meter. Det var ju något vi trodde på för typ 5 år sedan!
Ja man köper ju en 50" för att ha en stor tv och inte för att sitta i andra änden av huset

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ToJa92 Visa inlägg
Själv har jag en LCD-tv från Grundig, som även den surrade när jag precis köpt den. Efter en tur till Mediamarkt och några veckors väntan kom den tillbaka med nytt nätaggregat, och då fanns inget surrande ljud kvar.
Intressant. Men om det är nätagg så borde en annan lika tv lösa problemet.
Var noga med att jag skulle kunna lämna tillbax tvn om den inte funkade hemma. Och surret gör att det inte funkar hemma.
2012-07-26, 21:32   #16

Danne ruffare

Medlem

Plats: Forsheda

Registrerad: jan 2008

Testat med ferritkärna? De flesta brukar faktist skicka med en sådan till just plasma tv.

Ferrritkärna: http://www.tested.com/news/feature/1...-do-they-work/
Danne ruffare är inte uppkopplad
2012-07-26, 21:40   #17

Lasergurka

Medlem

Lasergurkas avatar

Registrerad: jul 2011

Citat:

Köpte du den inte från en återförsäljare?
Spelburk: Mobo: Asus P8Z68-V CPU: i7-2600 @ 4.0GHz kyld av Antec Kühler H2O 920 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB GPU: MSI TF GTX 680 SLI +120/+350 PSU: Corsair HX850W Chassi: HAF X SSD: OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Corsair Intern Force GT 240GB HDD: 5TB Skärm: Eizo Foris FS2333 IPS
Lasergurka är inte uppkopplad
2012-07-26, 21:47   #18

n_sandstrom

Medlem

n_sandstroms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lasergurka Visa inlägg
Köpte du den inte från en återförsäljare?
Jo. Men då det enligt tillverkaren var en fullt fungerande produkt fanns det inte mycket för återförsäljaren att göra.

Edit: Eller, dom kunde ha gjort en del, dom ville snarare inte.
2012-07-26, 21:48   #19

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Plats: sektor 001

Registrerad: aug 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dreas89 Visa inlägg
Buzzing kan förekomma hos såväl plasmor som LCDer.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ToJa92 Visa inlägg
nätaggregatet är oftast inte vad som surrar hos en LCD, det är invertern. LED-LCD är därför av naturliga skäl immuna mot detta.

plasmor surrar dock alltid, mer eller mindre. avskärmning har tyvärr inget med den saken att göra.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Danne ruffare Visa inlägg
Testat med ferritkärna? De flesta brukar faktist skicka med en sådan till just plasma tv.

så dessa hjälper antagligen inte här.
2012-07-26, 21:56   #20

FANTEN

Medlem

FANTENs avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: okt 2004

Hej TS,

Jag har letat efter en TV ett tag nu och att det surrar i TV verkar normalt(läs: ganska vanligt förekommande). Det verkar dock som att det mest beror på vilken exemplar du fått av TVn och inte vilken modell du valt. Har sett många inlägg på tex prisjakt där några klagar på buzzing medans andra säger att just deras TV är knäpptyst.
Men iaf, om det surrar väldigt mycket så ska du såklart inte vara nöjd med det utan kontakta affären som sålde den genast och klaga. Dom, om några, kommer veta att detta är vanligt och jag tror inte dom är omöjliga med att du vill få TVn utbytt.
2012-07-26, 21:58   #21

luddev

Medlem

luddevs avatar

Registrerad: dec 2011

Jag har faktiskt hört att man bör sitta lite längre bort än vanligt med dagens stora tv-apparater.

Men det beror på HD upplösningen, nånting om att om du sitter för nära så kan inte ögat uppfatta vissa saker som HD för med sig, dvs sitter du för nära så går du miste om själva HD effekten.

Men huruvida det stämmer och exakt hur det var vet jag inte.

Min LCD surrar förövrigt, men man hör det nog bara när jag "mute'ar", fast den har ca: 6-7 år på nacken nu.
luddev är inte uppkopplad
2012-07-26, 22:12   #22

backfeed

Medlem

backfeeds avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: okt 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av luddev Visa inlägg
Jag har faktiskt hört att man bör sitta lite längre bort än vanligt med dagens stora tv-apparater.

Men det beror på HD upplösningen, nånting om att om du sitter för nära så kan inte ögat uppfatta vissa saker som HD för med sig, dvs sitter du för nära så går du miste om själva HD effekten.

Men huruvida det stämmer och exakt hur det var vet jag inte.

Min LCD surrar förövrigt, men man hör det nog bara när jag "mute'ar", fast den har ca: 6-7 år på nacken nu.
Hur långt man bör sitta från en skärm har enbart och endast att göra med vad man föredrar. Sitter man "för nära" en stor hd-skärm så kommer man förstås att se pixlarna. Om man tycker att det är hemskt och dåligt, så sätter man sig helt enkelt längre bak.

OT: Surrande i alla apparater (inte bara tv) kan bero på nätagget: om den har en ringformad (toroid) järnkärna så ska den inte surra, men det är dyrare och tar mer plats, så tillverkare brukar så gott som alltid snåla in på nätagget och använda kvadratisk järnkärna istället. Dessa har stor benägenhet att surra, men behöver förstås inte alltid göra det ändå, beroende på konstruktion (vet inte alls, men kan ju gissa att om man t.ex. dränker en färdiglindad spole med smältlim så borde ju surret, som beror på att ledaren vibrerar, försvinna).

Det brukar (alltid?) gå att se på ett nätagg vilken typ av kärna som används; en kvadratisk eller ringformad symbol.

Om jag snackar strunt så rätta mig gärna.

Tillägg: Jag verkar ha både rätt och fel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Transformer#Cores

"Toroidal transformers are more efficient than the cheaper laminated E-I types for a similar power level. Other advantages compared to E-I types, include smaller size (about half), lower weight (about half), less mechanical hum (making them superior in audio amplifiers), lower exterior magnetic field (about one tenth), low off-load losses (making them more efficient in standby circuits), single-bolt mounting, and greater choice of shapes. The main disadvantages are higher cost and limited power capacity (see "Classification" above). Because of the lack of a residual gap in the magnetic path, toroidal transformers also tend to exhibit higher inrush current, compared to laminated E-I types."

Hade fel angående storlek och vikt, men de surrar som sagt mindre (eller inte alls, åtminstone inte hörbart, av egen erfarenhet), och är dyrare pga att det är betydligt omständigare att linda dem.

Tillägg 2: Switchade nätagg lever förstås också om, just pga switchandet.

Senast redigerad av backfeed 2012-07-26 klockan 22:46.
2012-07-26, 22:13   #23

Lasergurka

Medlem

Lasergurkas avatar

Registrerad: jul 2011

Citat:
Jo. Men då det enligt tillverkaren var en fullt fungerande produkt fanns det inte mycket för återförsäljaren att göra.

Edit: Eller, dom kunde ha gjort en del, dom ville snarare inte.
Okej, du kunde inte häva köpet då, eller hade det gått för lång tid?
Spelburk: Mobo: Asus P8Z68-V CPU: i7-2600 @ 4.0GHz kyld av Antec Kühler H2O 920 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB GPU: MSI TF GTX 680 SLI +120/+350 PSU: Corsair HX850W Chassi: HAF X SSD: OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Corsair Intern Force GT 240GB HDD: 5TB Skärm: Eizo Foris FS2333 IPS
Lasergurka är inte uppkopplad
2012-08-05, 19:12   #24

TheGiant

Medlem

Dags för en uppdatering för nu är problemet löst efter många turer...

Åkte tillbaka till SIBA och lyssnade på demo exemplaret dom hade på väggen och det var knäpptyst.
Kom överens om att byta ut min. Men dom hade ingen hemma men skulle få hem dagen efter (fredag) eller senast på måndag. Försäljaren lovade att ringa senast 16 på fredag och meddela om dom fick hem någon. Tror ni dom ringde? Nej så klart inte.
Åkte tillbaka torsdagen efter och snackade med dom och då skulle dom få hem men hade inte fått några ännu. Fredag, nästa säljare sa att dom inte ens hade beställt några.
Duktigt förbannad att dom snackar så mycket skit och inte tar sina kunder seriöst. Min 10 år bojkott av SIBA har inte slutat efter jag gav dom chansen nu.
Idag åkte jag tillbaka till SIBA med tvn och lämnade tillbaka skiten.
Men eftersom vi gillade tvn och ville ha den så blev det en tur till Netonnet och jag köpte den där. Ok jag gillar inte SIBA och Netonnet ägs av SIBA men där handlar jag gärna. Man plockar det man vill ha och sen är det bra. På SIBA måste man snacka med inkompetenta säljare...

Packade upp tvn hemma och nu är den knäpptyst.

Så en tv med störande ljud är fel!
Får ni det lämna tillbaka och testa ett nytt exemplar så blir det nog bättre.

Annars kan jag bara tala gott om LG'n. Bra bild för priset och ganska enkel och stilren. Kommer helt klart rekommenderbara tvn till andra.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Danne ruffare Visa inlägg

Ferritkärnorna gjorde inte någon skillnad och jag tror det var 3 st som skickades med.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FANTEN Visa inlägg
Hej TS,

Jag har letat efter en TV ett tag nu och att det surrar i TV verkar normalt(läs: ganska vanligt förekommande). Det verkar dock som att det mest beror på vilken exemplar du fått av TVn och inte vilken modell du valt. Har sett många inlägg på tex prisjakt där några klagar på buzzing medans andra säger att just deras TV är knäpptyst.
Men iaf, om det surrar väldigt mycket så ska du såklart inte vara nöjd med det utan kontakta affären som sålde den genast och klaga. Dom, om några, kommer veta att detta är vanligt och jag tror inte dom är omöjliga med att du vill få TVn utbytt.
Japp ser ut att bero på exemplaret för nu med ny tv är det tyst och fint som det ska vara.
2012-08-05, 19:21   #25

chipfunk

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2010

Buzzing kan förstärkas av kretskort som inte sitter fastskruvade ordentligt. Om man googlar hittar man många fall där buzzandet har minskat avsevärt genom att öppna på bakpanelen och skruva åt alla lösa skruvar. Vet dock inte om det brukar finnas warranty void-lappar på panelen.

Görs på egen risk såklart.
chipfunk är inte uppkopplad
2012-08-05, 21:47   #26

TheGiant

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av chipfunk Visa inlägg
Buzzing kan förstärkas av kretskort som inte sitter fastskruvade ordentligt. Om man googlar hittar man många fall där buzzandet har minskat avsevärt genom att öppna på bakpanelen och skruva åt alla lösa skruvar. Vet dock inte om det brukar finnas warranty void-lappar på panelen.

Görs på egen risk såklart.
ja men har man köpt en ny tv är det ju dumt att öppna och skruva själv när man kan lämna tillbaka och få ett nytt exemplar. Om man har öppet köp förståss...
2012-08-05, 22:02   #27

Bighultsfred

Medlem

Plats: Halmstad

Registrerad: apr 2012

Buzzing kan förekomma på billigare plasmaTV
Köper du en bra plasma från Panasonic eller Samsung så kommer du inte ha något buzzing

men gör man som normal svensson köper en 50" plasma för under 10 000kr ja då får man leva men att man faktiskt får en TV som presterar som en tv för under 10000kr

man får inte en kvalitets tv för 20 000 om man endast betalar 10 000 tyvärr svensson men så funkar det.
De finns ingen genväg till den perfekt bilden !!
Bighultsfred är inte uppkopplad
2012-08-05, 22:15   #28

chipfunk

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TheGiant Visa inlägg
ja men har man köpt en ny tv är det ju dumt att öppna och skruva själv när man kan lämna tillbaka och få ett nytt exemplar. Om man har öppet köp förståss...
Därför görs det på egen risk.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bighultsfred Visa inlägg
Köper du en bra plasma från Panasonic eller Samsung så kommer du inte ha något buzzing

men gör man som normal svensson köper en 50" plasma för under 10 000kr ja då får man leva men att man faktiskt får en TV som presterar som en tv för under 10000kr

man får inte en kvalitets tv för 20 000 om man endast betalar 10 000 tyvärr svensson men så funkar det.
Jag förstår inte allt du skriver, men även toppmodeller kan buzza.
chipfunk är inte uppkopplad
2012-08-06, 07:01   #29

TheGiant

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bighultsfred Visa inlägg

Jo men buzzningen har ju inget att göra med bilden!
Bilden på LGn är precis identisk på tvn som buzzade och den som inte buzzade.
Att bilden är som den är på en tv för 7000 är jag medveten om men det duger gott till våran familj som mest använder tvn till bolibompa.

Oavsett vad tvn kostar ska störande surr inte finnas! Kanske större risk att råka ut för det på en billigare tv men det är ändå ett fel som går at slippa.

Är riktigt nöjd nu den "billiga" tvn inte buzzar!
Sök jobb