Citat:
Ursprungligen inskrivet av
kol
* Skärmen tar onödigt stor plats
* Blir onödigt dyr
* Drar onödigt mycket ström
* Back light bleed och IPS glow blir mer synligt.
Jovisst men jag markerade värdet av relevansen genom att skriva "så pass stor nackdel", med saker som du nämner i åtanke.
Enkelt uttryckt: Hur högt värderar folk vanligen dessa negativ? Energiförbrukningen är det bästa exemplet och hur vanligt är det att folk väljer en mindre skärm pga att den drar exempelvis 40 i stället för 50(en 20-procentig minskning) watt? Enligt min erfarenhet verkar det vara mycket ovanligt. Och nu skrev jag inte svarta kanter(eller gröna eller vita osv) utan "oanvänt utrymme" men svarta kanter är det vanligaste som tas upp och visst, om skärmen lider av problem med svärtan som man irriterar sig på är svarta områden negativt, i vilket fall om skärmen endast eller mestadels används på det sättet.
Dina andra exempel känns inte sådär jätterelevanta i en generell formatdiskussion även om jag kan förstå varför du nämner dem i relation till det citerade.
-Den som vill ha något med specifika yttermått är givetvis redan medveten om detta och varför. Det säger inte heller något om vilket format som passar bäst.
-Kostnad är iofs viktigt med det har ingenting att göra med vilket bildformat i sig som skulle passa bäst. Däremot ät kostnad självklart viktigt för vad som kan tänkas vara bästa köp. Det känns dock värt att påpeka att de allra flesta är redan högst medvetna om vad de kan tänkas betala eller betalar för något.
Dina exempel förändrar med andra ord inte nämnvärt "av för mig okänd anledning".
Men jag skulle kunna hålla med om att en 6 meter bred och 3 meter hög skärm borde vara helt onödig om man aldrig kommer använda mer än tex 100x50cm, fast även det exemplet blir ju beroende av nackdelar i jämförelse med någonting annat om man ska vara riktigt petig...