|
Film som argument för 16:9 faller ju totalt på sin orimlighet eftersom filmer i ungefär 60 år för det mesta har använt helt andra format, spelfilm har för det mesta varit klart bredare eller fyrkantigare, Cinemascope och Panavision har regerat i filmvärlden på i stort sett alla större spelfilmer som gjorts de sista 60 åren, men aldrig någonsin har 16:9 varit ett format man gjort filmer i.
16:9 är ett mycket färsk format som börjat dyka upp med tv "widescreen tv" troligen för att det var i princip tekniskt omöjligt att göra crt bildrör i 2,35:1 när man lanserade wideformaten på 90 talet, en crt 16:9 36" are, villket var det största som såldes i lite volymer var redan det en riktig best, de vägde inte sällan +100kg och att göra ett bildrör som hade behövt ännu mera glas och fått mått på över en meter hade inte bara gjort dem oerhört tunga, det hade dessutom gjort att man inte kunde passera de flesta dörrar med dem, jag har varit med om att plocka ut fönster och lyfta in tv med mobilkran för det var lättaste lösningen, crter var oerhört stora, Mitsubishi gjorde 40" are, men de sålde i princip inget, 36" var den största storlek som gick att hantera i bostäder, dagens lätta plattskärmar är nått helt annat, man hanterar en 60" are ganska lätt med 2 personer, en 70" då kan det vara bra att vara 3 , men att flytta en 36" crt i emballage då vill man helst vara 4 st och gärna ha mätt att man kan passera dörrar och andra trånga passager.
Dessutom så fanns det på den gamla goda tiden en del tv program som inte omedelbart gick över till wide, med svarta kanter på dem på en 2,35:1 40" så hade de gett väldigt liten bild, tänk på att vi idag generellt sitter mycket närmare våra bildvisare än på 90 talet, 5-10 bildbredder i tittavstånd var normalt förut, idag är det nog få som har över 5 bildbredder i avstånd.
Därför blev det nog 16:9 som ett sätt att få folk att fortsätta köpa nya apparater, Man hade ju redan lanserat text tv och nicam, och tv branschen behövde nått nytt för att fortsätta sälja, och vad var då bättre än något som kräver att man byter bildrör? text tv å nicam kunde man ju få via sin video, dessutom kunde det nog vara en bra förberedelse med widescreen inför lanseringen av laserdiscens efterträdare.
Och nä, jag har inga problem med att köra saker i fönster eller med svarta kanter, och angående det med att skalera filmer till fullskärm så vet jag inte om det blir sämre av det, jag tycker att det är bättre bild via en 2560 bred monitor än via de flesta 1920 tvar jag någonsin sett, jag har kollat på många tvar och brukar för det mesta inte bry mig om billiga modeller, men även mot tvar i hembioklassen med bra inställnnigar så är det inte så att en skalerad datorbild bild behöver se dålig ut, det kanske beror på hur komprimeringen av filmen arbetar, men en skalerad bild kan se mycket bra ut oavsett vilken tv man jämför mot.
Billiga tvar/monitorer har för det mesta rätt usel bild, ljusläckage o dyl är en sak, men fabriksinställningar på färger o dynamisk kontrast o dyl är ofta helt uppåt väggarna fel, det är lite synd att de inte gör att bättre grundläge på billigare skärmar.
Framtiden är bildvisare där pixlarna belyses en o en eller alstrar eget ljus, oled eller en led per pixel, då blir det led tv på riktigt o vi slipper nackdelarna, även om segmenterad belysning är mycket bra och börjat närma sig plasmorna i svärta så är de inte riktigt framme än. kan man reglera ljuset bra så lär det gå bra att anpassa sig till olika bildformat genom att stänga av den yta som inte används..
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
|