Alltid ett intressant ämne att diskutera om och kring, och kul att se hur inkompetenta många som faktiskt jobbar med att sälja tv-apparater är. Pratade med en säljare på Mediamarkt för några veckor sen och fick lust att testa hans kunskaper och frågade varför deras tvapparater har både 50hz och 200hz (Mediamarkt skriver ut tv'ns egentliga unika bilduppdateringsfrekvens och sedan tillverkarens fusksiffra bredvid, inom parentes), och fick då svaret att 50hz är panelens uppdateringsfrekvens och fusksiffran är "hur hög frekvens tv'n kan ta emot".. what?! Jag gick då till en panasonic som tydligen skulle ha 2000 hz och frågade vilka sändningar som gav tv'n 2000hz, en fråga han inte kunde svara på givetvis, eftersom han hittade på svar med sin röv.
Jag har dock försökt utbilda mig själv i ämnet vilket är jävligt svårt idag eftersom tillverkarna nu fuskar ihop sina egna siffror och det dessutom är svårt att veta vad de gör för att fuska ihop dem. Jag fick förklarat för mig av en representant för tillverkaren LG varför många plasmor påstår sig ha "600 hz" som de ofta kallar "sub-field drive", och enligt honom skulle det vara så att de i teorin delar in tv'n i tio olika rutor som vardera blinkar 60 bilder per sekund (60 grundhz), vilket ju blir 60hz x 10 rutor = 600hz. Har man dock ett tränat öga så kan man urskilja vilka apparater som uppdaterar bilden 50 gånger per sekund eller >100. Var även i kontakt nyligen med en representant för Philips och ställde honom mot väggen och frågade varför det står 200hz PMR när tv'n egentligen bara visar 50, och fick svaret:
"skit i vad det står på skylten. Lär dig istället vilken siffra du ska dela varje enskild series påstådda hz med, så får du rätt hz".
I dagsläget visade det sig vara att alla apparater upp till 4-serien har 50 hz (modellen som heter 3807 påstår sig ha 100hz, men delar du det med två blir det korrekt, och 4-serien påstår sig ha 200hz, vilket du delar på 4), 5-serien och 6-serien har båda 400hz pmr men siffran delas med 4 för att få korrekt hz (eller rättare sagt: uppdateringsfrekvens, hz är egentligen något helt annat) så får du rätt siffra, dvs 100. Och man ser stor skillnad mellan en philips 4-serie och 5 eller framförallt 6-serie.
Samsung förhåller sig så att alla under 6-serien har 50hz oavsett vad som står, och 6-serien och uppåt har 100 eller mer. Om jag inte missfinner mig har till och med samsungs 8-serie som påstår sig ha 800hz "bara" 200, vilket egentligen räcker gott och väl.
När vi snackar plasma har de flesta 50hz, oavsett vad för slags sub-field-drive som ligger och inte gör ett skit, med skillnad för Panasonic som faktiskt verkar ha implementerat någon slags 100hz-teknik som annars oftast bara finns i kombination med lcd-paneler, om ingen jättekunnig kan vara vänlig och rätta mig?
Oavsett så märker jag stor skillnad på en 50hz och 100hz och plasmor tycker jag hackar bedrövligt förutom panasonics lite bättre modeller (st och vt). Hade dock varit jävligt kul att veta exakt vad det nu är tillverkarna gör med sina CMR och PMR och PMS CMI STFU och allt vad fan de nu vill kalla det, för att få rätten att fuska till siffrorna och lura kunderna.