Permalänk
Medlem

Dell U2713HM

Dell u2713 finns nu på dell's svenska sida: http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?c=se&cs=...

Hade tänkt köpa denna skärmen förutsatt att recensionerna är goda. Någon annan som hade tänkt köpa denna? Vad tror ni priset landar på?

Permalänk
Medlem

"Pris från.......7248,75 kr"
Troligen översatt från ungefär 1000 USD.
Så jag tvivlar på att den kommer säljas för mycket under 7000:- nån gång snart, men man kan ju hoppas.

Permalänk

Om jag köper den eller inte beror på priset och recensionerna. Jag gissar att den kommer kosta lite mindre än vad U2711 kostar idag, så runt 5000,-. Kostar den mer skjuter de bara sig själva i foten.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt om den kommer kosta mer än U2711. Visst, den verkar bättre på vissa punkter, men verkar också ha en lite billigare/sämre panel.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Om jag köper den eller inte beror på priset och recensionerna. Jag gissar att den kommer kosta lite mindre än vad U2711 kostar idag, så runt 5000,-. Kostar den mer skjuter de bara sig själva i foten.

Du har så rätt, u2713 är ju billigare än 2711 på dell's shopp.
Men varför den är 50% dyrare där än hos andra handlare är lite konstigt.

Permalänk
Medlem

Hur står den sig mot Samsung S27A850T som idag kostar 5800 Kr.

Permalänk

Finns upplagd på Dustin Home nu: http://www.dustinhome.se/product/5010645928/dell-u2713hm-ultr...

Liiite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Priset lär ju pressas ner under 5000kr under hösten när fler försäljare får in den (med reservation för dollarkursen).

Detta är en "budget"-variant och skall såklart ha ett pris som återspeglar det.

Permalänk
Medlem

Var ju snack om att U2713 skulle ha blank panel, men det verkar den ju inte ha? Frågan är då om den har samma äckliga AG som U2711?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Är det samma skillnad mot en u2711 som det är mellan u2412 och u2410 i bild kvalité? Jag jämförde u2711 och u2412 och skillnaden mellan dessa i färger var större än mellan u2412 och en tn panel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Väntar på att TFTcentral gör ett test på denna, så får man se om den är lika bra eller bättre än U2711. Så kanske det blir ett inköp, mest för att jag vill ha LED och tunnare design.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Är det samma skillnad mot en u2711 som det är mellan u2412 och u2410 i bild kvalité? Jag jämförde u2711 och u2412 och skillnaden mellan dessa i färger var större än mellan u2412 och en tn panel.

Färgskillnaden beror med all sannolikhet på att 2412 täcker 82% av NTSC medan 2410 täcker 102%. Färgerna upplevs då som "rikare" på 2410:an, men är i själva verket överdrivet mättade.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Väntar på att TFTcentral gör ett test på denna, så får man se om den är lika bra eller bättre än U2711. Så kanske det blir ett inköp, mest för att jag vill ha LED och tunnare design.

Jag är också sugen på den. Vore trevligt med en 27-tummare där man slipper den pest som är wide gamut, vilket dells 2711 är. AG:n borde kvitta då min nuvarande 2311 ska ha samma som 2711:an, och ingen av dem stör mig nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Färgskillnaden beror med all sannolikhet på att 2412 täcker 82% av NTSC medan 2410 täcker 102%. Färgerna upplevs då som "rikare" på 2410:an, men är i själva verket överdrivet mättade.

Jag är också sugen på den. Vore trevligt med en 27-tummare där man slipper den pest som är wide gamut, vilket dells 2711 är. AG:n borde kvitta då min nuvarande 2311 ska ha samma som 2711:an, och ingen av dem stör mig nämnvärt.

En stor skillnad är att u2412m är 6-bitars panel. Det gör att den, som en tn-panel, behöver gissa sig fram till vissa färger. 2711 är mer korrekt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Den måste nog ner en hel del mer i pris om någon ska välja den över 2711, 100kr är inte så mycket i den prisklassen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Färgskillnaden beror med all sannolikhet på att 2412 täcker 82% av NTSC medan 2410 täcker 102%. Färgerna upplevs då som "rikare" på 2410:an, men är i själva verket överdrivet mättade.

Jag är också sugen på den. Vore trevligt med en 27-tummare där man slipper den pest som är wide gamut, vilket dells 2711 är. AG:n borde kvitta då min nuvarande 2311 ska ha samma som 2711:an, och ingen av dem stör mig nämnvärt.

Är inte Wide gamut att föredra om man håller på med foto tex? Kan inte så mkt om just den biten.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Raptor:

Var ju snack om att U2713 skulle ha blank panel, men det verkar den ju inte ha? Frågan är då om den har samma äckliga AG som U2711?

"i see from TFTCentral's twitter feed that the U2713HM arrived with them now and they've already confirmed it's using a light AG coating, and not as heavy a the U2711. good news!"

http://hardforum.com/showpost.php?p=1039056348&postcount=61

Med ett vettigt pris kan denna skärm kanske bli en vinnare.

Permalänk
Avstängd

Skärmen ska tydligen vara riktigt bra enligt prad.de

* Bra inställda färger redan från start
* Semiglossy skärmyta
* Bra ergonomi
* 970:1 i kontrast
* Mycket bra betraktningsvinklar
* 15ms input lag
* Snabb respons

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

En stor skillnad är att u2412m är 6-bitars panel. Det gör att den, som en tn-panel, behöver gissa sig fram till vissa färger. 2711 är mer korrekt.

Sant, men bara om du arbetar utanför srgb:s färgrymd, har kalibrerat den och kör applikationer som stödjer din kalibrerade profil. Annars visar den faktiskt mer fel.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Är inte Wide gamut att föredra om man håller på med foto tex? Kan inte så mkt om just den biten.

Sant, men bara om du fotar med samma färgrymd, dvs inte srgb som de flesta kameror gör default. Dessutom ska det vara väldigt färgkritiskt då, och krävas en bra kalibrator.

Skrivet av kol:

Skärmen ska tydligen vara riktigt bra enligt prad.de

* Bra inställda färger redan från start
* Semiglossy skärmyta
* Bra ergonomi
* 970:1 i kontrast
* Mycket bra betraktningsvinklar
* 15ms input lag
* Snabb respons

Oooh, det blir bättre och bättre. Kanske dags att låta 2311:an få en storebror om det är så bra som det låter!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanslar:

Förutom att den saknar wide gamut så verkar den ju bättre på i stort sett alla punkter jämfört med U2711

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Avstängd

U2713HM verkar vara en riktigt bra allround skärm. Skönt att de lyckades fixa till anti glare coatingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Förutom att den saknar wide gamut så verkar den ju bättre på i stort sett alla punkter jämfört med U2711

Ja måste sätta mig in lite bättre i detta med Wide Gammut. Håller på mycket med foto, så det kanske är dumt att köpa en skärm som inte har det, vet dock inte om min nuvarande skärm har det heller. (Dell 2007WFP)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja måste sätta mig in lite bättre i detta med Wide Gammut. Håller på mycket med foto, så det kanske är dumt att köpa en skärm som inte har det, vet dock inte om min nuvarande skärm har det heller. (Dell 2007WFP)

Wide gamut = större färgrymd. Detta kan vara användbart i vissa fall, men i dom flesta fall klarar man sig utmärkt med sRGB.
Om du inte ens vet om din nuvarande skärm har det och klarar dig med den så behöver du det nog antagligen inte

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Panelen som sitter i U2713HM är en ny revision av den gamla LM270WQ1 panelen från LG, som förövrigt återfinns i Apple, Hazro samt diverse budgetskärmar från Sydkorea. Förvisso inte så konstigt eftersom denna modell inte är en direkt ersättare till U2711 utan skall ses som ett budgetalternativ till en eventuell ersättare av U2711. Själv avvaktar jag nog tills Dell eller någon annan tillverkare släpper en dyrare modell som innehåller den nya LM270WQ3 panelen från LG. Den nya panelen finns trots allt redan i produktion så skärmar med denna ny panel bör förväntas dyka upp någon gång vid årsskiftet, eventuellt senast till våren 2013.

Permalänk

Plötsligt känns det som det börjar hända väldigt mycket på en gång på skärm-marknaden. Äntligen. Jag ska läsa recensionen på TFT sen i lugn o ro, men om den är så bra som det verkar, så kan det nog tänkas bli ett köp.

Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på hur Dells nya 30" kommer prestera. Speciellt om den också har semi-glossy coating och LED-belysning som sänker värmeutvecklingen.

Ersättaren till U2711 som DeepBlue talar om kan också blir intressant. Fast då blir förstås prislappen högre. Men positiv att det börjar bli många fina skärmar att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Plötsligt känns det som det börjar hända väldigt mycket på en gång på skärm-marknaden. Äntligen. Jag ska läsa recensionen på TFT sen i lugn o ro, men om den är så bra som det verkar, så kan det nog tänkas bli ett köp.

Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på hur Dells nya 30" kommer prestera. Speciellt om den också har semi-glossy coating och LED-belysning som sänker värmeutvecklingen.

Ersättaren till U2711 som DeepBlue talar om kan också blir intressant. Fast då blir förstås prislappen högre. Men positiv att det börjar bli många fina skärmar att välja på.

Yup, det börjar onekligen röra på sig lite i skärmdjungeln. Klart positivt att LG har tagit till sig av kritiken och reducerat samt förbättrat antireflexfilmen på sina paneler. Detta bådar gott för framtida modeller. Dessutom är jag smått lyrisk över att det äntligen börjar komma modeller som inte längre använder sig av Pulsbreddsmodulering PWM för reglering av ljusstyrka. För oss med känsliga ögon så är dagarna med irriterade ögon och huvudvärk äntligen över. Vid skrivande stund är det tydligen bara 4 st skärmar på marknaden som är aktuella för oss som är känsliga för PWM , varav U2713HM och Samsung S27B970D är de nyaste och mest intressanta.

Permalänk
Medlem

Förhandsinfo från PRAD.de visar på ett mer korrekt latenstest än det som gjorts av TFTcentral. Följande data har presenterats beträffande U2713HM samt S27B970.

S27B970 - 13.6ms circuit delay, 19.3ms overall latency
U2713HM - 15ms circuit delay, 22ms overall latency

Permalänk
Avstängd

Betyg
prad.de

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Förhandsinfo från PRAD.de visar på ett mer korrekt latenstest än det som gjorts av TFTcentral. Följande data har presenterats beträffande U2713HM samt S27B970.

S27B970 - 13.6ms circuit delay, 19.3ms overall latency
U2713HM - 15ms circuit delay, 22ms overall latency

Finns det något samband mellan Latency och tearing i spel? Jag stör mig så fruktansvärt mkt på tearing, ser rent ut sagt förjävligt ut när det händer.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av DeepBlue:

Panelen som sitter i U2713HM är en ny revision av den gamla LM270WQ1 panelen från LG, som förövrigt återfinns i Apple, Hazro samt diverse budgetskärmar från Sydkorea. Förvisso inte så konstigt eftersom denna modell inte är en direkt ersättare till U2711 utan skall ses som ett budgetalternativ till en eventuell ersättare av U2711. Själv avvaktar jag nog tills Dell eller någon annan tillverkare släpper en dyrare modell som innehåller den nya LM270WQ3 panelen från LG. Den nya panelen finns trots allt redan i produktion så skärmar med denna ny panel bör förväntas dyka upp någon gång vid årsskiftet, eventuellt senast till våren 2013.

Ses som budget alternativ va?? Den är ju bättre Sen ska du nog inte förvänta WQ3 kommer bli magiskt bättre än nuvarande, då den antagligen bara är en uppdatering på gamla u2711 panelen fast med annan ag coating. Detta med tanke på att Dell anger AH-IPS i u2713 men det är fortfarande gamla H-IPS panelen precis som du skriver.