Citat:
Ursprungligen inskrivet av
id_hunter
Känns inte helt rätt att jämföra en 30":are med 27":are (dessutom olika upplösning). En U3011 kostar över 9500kr, ungefär det dubbla med andra ord.
Sedan redde vi ut det där med "perfect pixel" och "pixel perfect" i en annan tråd och kom fram till att det är ytterst få säljare som erbjuder 100% garanti, d.v.s. noll döda pixlar. En del garanterar två eller färre medan vissa garanterar mindre än fem. Läser man i stora tråden och på andra forum så kan man dra slutsatsen att det inte är många som får fler än tre döda pixlar, oavsett om man köper "pixel perfect" eller inte. Enligt mig är "pixel perfect" och dess varianter till stor del slöseri med pengar och i vissa fall på gränsen till bluff, undantaget de fåtalet säljare som faktiskt garanterar noll döda pixlar.
Jo, det är utan tvekan mycket mer prisvärt att köpa 30". Men om vi ska hålla jämförelsen mellan 27":arna så får jag fram dessa siffror:
Perfect pixel priset som jag citerade kom just från handlaren som erbjöd en garanti att det inte skulle finnas några döda pixlar alls. För att komma så nära en U2713HM så får man nog ta den skärmen.
Priset på ca 3350 och 20% moms ger 4020 kr. Så 4020 kr för en skärm som inte har trasiga pixlar.
Om man kör på den lite billigare varianten utan pixelgarantin så får skärmen ha max 3 trasiga pixlar och kostar då 2750. Lägg till 20% på det och man får 3300kr.
En U2713HM kan man hämta ut på webhallen för 4900kr. Skillnaden mellan denna Dell och en koreaskärm med felfria pixlar blir då 880kr.
För en skärm med max 3 trasiga pixlar blir skillnaden bra mycket vettigare, 1600kr.
Sen som ni kanske har märkt så har Dell väldigt bra garanti och support på sina produkter. Och på en 2713HM gäller 3 års på platsen utbyte av skärmen om något skulle vara fel.
Jag har mailat koreahandlaren ifråga angående garanti hos dem, men har ännu inte fått svar. Men i bästa fall gäller 1 års garanti på deras skärmar. De flesta erbjuder dock inte ens det. Och logistiken kring en eventuell retur blir mycket bökigare än om det hanteras inom landet.
Men som ni sa, jämför man 30" skärmarna så finns väldigt mycket att tjäna på att köpa koreaskärm.
Ber om ursäkt om jag verkar tjatig och negativ, men jag vill bara att vi alla ska vara väl insatta i vilka skillnader som egentligen gäller mellan produkterna.