Snabbaste 27" med 2560x1440 där ute?

Permalänk
Medlem

Snabbaste 27" med 2560x1440 där ute?

Som titeln säger, vilken 27" med 2560x1440 upplösning på dagens marknad har lägst input lag?
Funderat på att köpa en korea skärm länge då priset är lite mer humant på dessa men efter en del läsning så verkar dessa lida av en del ghosting så nu letar jag efter något annat.
Skärmen kommer primärt att användas till BF3, wow och film.
Sen har jag en till fråga angående 2560x1440 upplösningen och det jag undrar är vad man måste ha för grafikkort för att kunna köra wow i iaf high med en skaplig fps (50+)?
BF3 skulle köras i 1920x1080 då jag finner detta lämpligare för fps spel.
Mvh

Permalänk
Medlem

Att köra 1920x1080 på skärmen är nog ingen höjdare, LCD-skärmar ser inte riktigt bra ut om man inte kör i maximal upplösning på grund av uppskalningen som måste göras. Om du ska ha skärmen främst till att spela tycker jag att du antingen ska skaffa en 1920x1080 skärm eller så ser du till att du har tillräckligt med power för att köra i 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Att köra 1920x1080 på skärmen är nog ingen höjdare, LCD-skärmar ser inte riktigt bra ut om man inte kör i maximal upplösning på grund av uppskalningen som måste göras. Om du ska ha skärmen främst till att spela tycker jag att du antingen ska skaffa en 1920x1080 skärm eller så ser du till att du har tillräckligt med power för att köra i 2560x1440.

Jag har spelat BF3 på en 27" med 1920x1080 och jag föredrar faktiskt lite lägre upplösningar i just FPS spel och det såg inte heller dåligt ut.
Detta var på samsungs s27a950d (120hz/TN).
I wow syndes helt klart det du pratar om dock, pixlarna var för stora vilket gjorde att mitt interface såg helt skevt ut.

Permalänk
Medlem

Ska du ha låg inputlag ska du väl ha en skärm utan omskalare?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Tja, jag har 3 st Dell U2713HM och jag märker inte av något input lag alls. Nu har jag ingen som helst fakta att backa upp mitt påstående med men jag tror bestämt att det inte finns någon som märker skillnad på 8 ms och 2 ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Ska du ha låg inputlag ska du väl ha en skärm utan omskalare?

Vad är det?

Permalänk
Skrivet av aXz:

Jag har spelat BF3 på en 27" med 1920x1080 och jag föredrar faktiskt lite lägre upplösningar i just FPS spel och det såg inte heller dåligt ut.
Detta var på samsungs s27a950d (120hz/TN).
I wow syndes helt klart det du pratar om dock, pixlarna var för stora vilket gjorde att mitt interface såg helt skevt ut.

Jo, men det såg bra ut för att det var native 1920x1080 på den skärmen. Det som nämns om uppskalning är att det tar prestanda och kvalitet att 'översätta' en upplösning (1920x1080) till en annan (2560x1440) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tja, jag har 3 st Dell U2713HM och jag märker inte av något input lag alls. Nu har jag ingen som helst fakta att backa upp mitt påstående med men jag tror bestämt att det inte finns någon som märker skillnad på 8 ms och 2 ms.

precis. hade en samsung TN panel som sas ha 2ms. köpte en dell u2412m som sägs ha 8ms. input lagget är självklart inte inräknat men märkte jag skillnad? nepps och då kör jag allt från rts till dayz, medal of honor 2010

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jo, men det såg bra ut för att det var native 1920x1080 på den skärmen. Det som nämns om uppskalning är att det tar prestanda och kvalitet att 'översätta' en upplösning (1920x1080) till en annan (2560x1440) .

Det va en 1920x1080 skärm ja. Det är inte för att upplösningen i sig är för låg precis som du säger här utan för att 1920x1080 inte är skärmens fysiska upplösning. Alla som har provat att köra en LCD-skärm i något annat än den maximala / fysiska upplösningen vet ju hur det ser ut - det ser inte bra ut. Skärmen skalar ju upp upplösningen till den fysiska upplösningen så någon prestandaförlust blir det ju inte egentligen om man inte aktiverar skalningen i drivrutinerna istället men vet inte hur stor skillnad det gör för prestandan. Hur som helst är bildkvaliten på att köra 1920x1080 upplösning på en 2560x1440 skärm ett långt större problem än input lag alla dagar i veckan. För övrigt kanske det dessutom skapar input lag eftersom det borde ta längre tid för skärmen att processa signalen när skärmen måste skala upp upplösningen också.

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Det va en 1920x1080 skärm ja. Det är inte för att upplösningen i sig är för låg precis som du säger här utan för att 1920x1080 inte är skärmens fysiska upplösning. Alla som har provat att köra en LCD-skärm i något annat än den maximala / fysiska upplösningen vet ju hur det ser ut - det ser inte bra ut. Skärmen skalar ju upp upplösningen till den fysiska upplösningen så någon prestandaförlust blir det ju inte egentligen om man inte aktiverar skalningen i drivrutinerna istället men vet inte hur stor skillnad det gör för prestandan. Hur som helst är bildkvaliten på att köra 1920x1080 upplösning på en 2560x1440 skärm ett långt större problem än input lag alla dagar i veckan. För övrigt kanske det dessutom skapar input lag eftersom det borde ta längre tid för skärmen att processa signalen när skärmen måste skala upp upplösningen också.

Ja det var precis det jag menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Ja det var precis det jag menade

Jag citerade dig för att jag ville förklara lite mer för dom som kanske inte har det klart för sig hur det fungerar inte för att det var något fel med det du skrev. Vi är ju helt inne på samma linje här att bilden på en LCD-skärm inte ser bra ut om den matas med något annat än dess fysiska upplösning.

Permalänk
Medlem

Ah då vet jag, tack:)
Men vilken 27" med den upplösningen har idag lägst input lag?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om man ska tro vad alla tester på nätet skriver så är det HP ZR27 som har lägst input lag, och det med marginal.

Permalänk
Skrivet av aXz:

Ah då vet jag, tack:)
Men vilken 27" med den upplösningen har idag lägst input lag?

Alla med den upplösningen är IPS och har därför sämre imput lag än TN generellt.
Jag sökte på just din fråga innan jag till slut köpte min ASUS. Jag lyckades inte hitta nåt ställe där jag på vettigt sätt kunde jämföra själv så jag gick på de omdömen jag hittade på nätet. Det som skiljer verkar vara ghostningen dvs hur eftersläpningen ser ut efter ett visst antal millisekunderoch där handlar det om utseende snarare än siffror. En skärm kan ha en svagare men mer utsmetad skugga medan en annan har en tydligare men mindre/kortare 'dubbelexponering' etc . Jag tyckte helt subjektivt att ASUS:en såg mindre störande ut och sen har den fått bättre betyg gällande backbleeding och döda pixlar än tex Dells u2713. Jag hade tur och fick ett bra ex gällande de två sista faktorerna och jag tycker att den funkar fint i FPS trots att jag gick direkt från en CRT med 0 i inputlag. Men man är olika känslig, somliga stör sig som fan och vill ha 120 Hz TN. Det var många år sen jag körde klanspel seriöst så jag är mer casual gamer numera.

Min uppfattning är att bland de 27" IPS man realistiskt har att välja på i ungefär samma prisklass så är skillnaden i input lag i princip omärkbar. EIZO brukar vara i en klass för sig men även prismässigt och den hittade jag ingen recension på före Jul.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Om man ska tro vad alla tester på nätet skriver så är det HP ZR27 som har lägst input lag, och det med marginal.

http://www.tftcentral.co.uk/images/hp_zr2740w_v2/input_lag1.j...

Det är möjligt att det kommit fler tester nu senaste månaden men när jag kollade så var det vissa som sa så och andra som sa ASUS och ytterligare någon annan sa Samsung. Så det där om 'med marginal' skulle jag ta med en nypa salt.
Jag valde mellan HP och ASUS och det blev ASUS mest på grund av att den gick lättast att få tag på då.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Whippoorwill:

Det är möjligt att det kommit fler tester nu senaste månaden men när jag kollade så var det vissa som sa så och andra som sa ASUS och ytterligare någon annan sa Samsung.

Asus och samsung skärmarna är ju med i det där testet, och Asus fick ju näst bäst. Så den är ju att föredra om man vill ha en PLS skärm. Samsung och dell skärmarna ligger ju på över 20ms, vilket man märker om man spelar snabbare FPS spel, även om man inte är så kräsen.

Sen är det ju en vanesak, sitter man bara med en och samma skärm så blir man ju van, så jag tror inte det kommer göra så stor skillnad, men är man som jag och vill ha det bästa och inte kan använda något för att man vet att det finns bättre så är väl HP's skärm att föredra, om man bara tänker efter input lag dvs.

Har själv beställt en Eizo EV2730W nu då jag inte riktigt tyckte om att det var så mycket folk som haft problem med backlighten på sina samgung/asus/dell skärmar.

Kommer antagligen återkomma med en recension av den skärmen när den kommer hem, då det inte finns några recensioner ute på nätet alls som det ser ut just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Ah då vet jag, tack:)
Men vilken 27" med den upplösningen har idag lägst input lag?

samsung S27A850T har 5ms responstid iaf, märker nget speciellt av inputlag . vet ej om det är den kvickaste men snabb nog i BF3 bland annat...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752238#extra
och på den skärmen funkar det bra att köra 1920x1080p om du skulle vilja

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Finns det någon 24" eller större med upplösning högre än full hd, under 3 000kr?

:/Citera mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Finns det någon 24" eller större med upplösning högre än full hd, under 3 000kr?

:/Citera mig

Skärmar med upplösningen 1920x1200 finns ju men du menar antagligen högre upplösningar än så och det tror jag inte att det finns för under 3000kr.

Permalänk
Medlem

Korkat att spela BF3 i 1920x1080 på en 1440p skärm, sänk övriga inställningar istället

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Skärmar med upplösningen 1920x1200 finns ju men du menar antagligen högre upplösningar än så och det tror jag inte att det finns för under 3000kr.

Vad hamnar priset på för en sån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Vad hamnar priset på för en sån?

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du hela listan:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s11413217...

Dom börjar på 2000 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Det är möjligt att det kommit fler tester nu senaste månaden men när jag kollade så var det vissa som sa så och andra som sa ASUS och ytterligare någon annan sa Samsung. Så det där om 'med marginal' skulle jag ta med en nypa salt.
Jag valde mellan HP och ASUS och det blev ASUS mest på grund av att den gick lättast att få tag på då.

Antar att det är den nedan du pratar om? Och har du märkt av någon ghosting i dom spel du testat?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1387727

Skrivet av huttala:

Har själv beställt en Eizo EV2730W

Var finns denna att läsa om? Får 0 resultat på google med det namnet.

Skrivet av Asprarn:

Korkat att spela BF3 i 1920x1080 på en 1440p skärm, sänk övriga inställningar istället

Ja, nu när jag vet vad avskalning är så verkar det rätt korkat:p
Trodde det skulle vara likadant som på den 950D jag tidigare spelat på.

Permalänk
Skrivet av aXz:

Antar att det är den nedan du pratar om? Och har du märkt av någon ghosting i dom spel du testat?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1387727

Japp, det är den. Nej jag har inte märkt någon ghostning alls medan jag spelar, däremot syns i vissa spel en sån effekt i den frysta stillbilden när man pausar vissa spel. Osäker dock om det faktiskt är samma sak. Däremot är det ingen tvekan om att det är tungkört. Jag har GTX 680 och får välja mellan lägre FPS eller lägre kvalitet. Kommer nog skaffa ett till och köra SLI så småningom.

Permalänk
Medlem

Jag själv kör på en Dell U2711 och märker inte alls att den har dålig responstid, även om det är 6 ms på den. Och jag spelar ju Quake III Arena, left 4 dead osv. De spelena jag spelar mest är faktiskt Fps.

Finns säkert andra Ips skärmar i 27 tum som är minst lika bra, men jag kan bara tala för just Dellen då jag har en hemma.

Edit: Hade tidigare en Samsung skärm av random modell med 2 ms på. Märker då ingen skillnad mellan Dellen och Samsungen.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av aXz:

Var finns denna att läsa om? Får 0 resultat på google med det namnet.

Det var just därför jag skrev att jag antagligen kommer gå igenom hur allt fungerar på skärmen och redovisa det här. Då det inte finns någon information alls om den på nätet, mer än att någon hade fått mail från EIZO att det sitter en PLS panel i den som ska ge bättre färger och kontrast.

Skärmen är nu på väg hem till mig och jag bör ha den hemma imorgon, så då kommer jag nog skriva ihop något om den. Om jag hinner få ordning på all kalibrering till dess, sen måste jag få hem min 120hz skärm så jag kan jämföra input lag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Däremot är det ingen tvekan om att det är tungkört. Jag har GTX 680 och får välja mellan lägre FPS eller lägre kvalitet. Kommer nog skaffa ett till och köra SLI så småningom.

Oj, vad spelar du för spel?
Jag som trodde ett gtx70 skulle räcka för wow/bf3.

Permalänk
Skrivet av aXz:

Oj, vad spelar du för spel?
Jag som trodde ett gtx70 skulle räcka för wow/bf3.

Jag har inte gett mig på BF3 än, jag låg lite efter på spel jag vill köra igenom så jag har kört igenom Portal2 som var lättdrivet, håller på med Witcher2 som verkar flyta på bra även om jag inte hunnit så långt, och kört igenom Black Mesa. Det var Black Mesa som märktes. I synnerhet på de största utomhusscenerna runt vattenkraftverket hackar det ordentligt när jag kör på högsta detaljkvalitet. Iofs är det endast ett enstaka spel, så det kan ju vara just det spelet som är buggigt eller dåligt optimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jag har inte gett mig på BF3 än, jag låg lite efter på spel jag vill köra igenom så jag har kört igenom Portal2 som var lättdrivet, håller på med Witcher2 som verkar flyta på bra även om jag inte hunnit så långt, och kört igenom Black Mesa. Det var Black Mesa som märktes. I synnerhet på de största utomhusscenerna runt vattenkraftverket hackar det ordentligt när jag kör på högsta detaljkvalitet. Iofs är det endast ett enstaka spel, så det kan ju vara just det spelet som är buggigt eller dåligt optimerat.

Mjo mycket har ju med grafikmotorn att göra, just BF3 är ju inte direkt krävande.
Håller 60fps rätt stadigt med mitt nuvarande gtx 570 och i5 2600k i 1920x1080.
WoW är dock en annan femma, det kräver tyvärr en hel del.

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1375916

Har läst att dessa är mycket bra för bildredigering osv, att det är bra färger och att den inte glänser mot solen.
Är den bra för spel och programmering också?
Eller har ni något bra tips på en högupplöst skärm med bra färger lämpad för att spela, programmera, bildredigering och surfa?

Skickades från m.sweclockers.com