Eizo FlexScan EV2736 - Den stora ådriga informationstråden

Permalänk
Medlem

Eizo FlexScan EV2736 - Den stora ådriga informationstråden

Här tänkte jag att vi skulle prata samt informera om allt som har med denna eventuella guldklimp ifrån Eizo att göra. Varmt välkomna allihopa !

Permalänk

Hej, Jag fick min Eizo Flexscan EV2736W från Inwarehouse idag. har sett att en del vill ha lite info om den, so here goes.
De största anledningarna till att jag inte vågat chansa på att beställa en Dell 2713HM är p.g.a backbleeding, färgskiftningar och AG-coating, (har inte haft möjlighet att se den i affär), så vi börjar med det.

Backbleedingen är i mitt tycke så gott som obefintlig, minst lika bra som min Samsung 9 series laptop (900x3C-A04). Och ljusår bättre än mina gamla TN-skärmar, (en Samsung 226BW och en Samsung t220 som jag haft de senaste 5 åren.)

Vad gäller AG coatingen så kan jag inte se något som helst problem, minst lika bra som min laptop, (som jag köpte för att skärmen skulle vara en av de bättre). Jag har aldrig testat nån Dell eller liknande så jag kan inte säga hur de är i jämförelse. Men den här är hur klar som helst. Mycket nöjd med de två sakerna jag var orolig över när det gällde Dellskärmen.

Den första bilden är tagen i eftermiddags med nedragna rullgardiner, för att kolla backlightbleeding. Inställning på skärm är: ljusstyrka 100% och kontrast 50%, det gäller alla bilderna.

http://i.imgur.com/g1vqyUy.jpg
Den kommande tre bilderna är för att visa betraktningsvinklarna som är bra.

http://i.imgur.com/dko6SQI.jpg

http://i.imgur.com/Cpfv7K3.jpg

http://i.imgur.com/S40isP5.jpg"

De sista två bilderna är jämförelse med min laptop. Tagna i ett helt mörkt rum ikväll med neddragna rullgardiner (Ljusstyrkan på laptopen fick jag dra ner för att de skulle få liknande ljusstyrka. (Den skärmen är ju en av de ljusstarkaste på marknaden med 400nit.) Men ljusstrykan i Eizon räcker och blir över.

http://i.imgur.com/4hpsIHe.jpg

http://i.imgur.com/i1cPAXa.jpg

Jag ska låna hem en kalibrator från jobbet nästa vecka för att kalibrera skärmen, så jag kan inte säga hur färgerna stämmer än, men de ser fina ut iaf

Jag kommer att använda den mest till webbdesign men spelade igenom första uppdraget på Battlefield 3 för att se hur det funkade. Vill betona att jag inte är någon gamer men jag märkte ingen skillnad mot mina gamla skärmar, så till mig funkar den utmärkt som spelskärm.

Det enda negative är att jag upptäckt två lysande subpixlar, en blå och en röd som syns mot svart bakgrund, men det är inom felmarginalen enligt Eizo. Alltså inga döda pixlar utan 2 subpixlar. Och man får verkligen leta för att se de, men de finns där. De syns på en av bilderna, ser hundra gånger värre ut där än i verkligheten, antar att det blir effekten av ett mörkt rum och lång slutartid på kameran. Länk till Eizos pixelgaranti. http://www.eizo.se/files/oldsite/documents/eizo_pixelfelsdefinition_051125_eng_v2.pdf

Så, det blev en väldigt kort och innehållsfattig recension men hoppas nån fått lite bättre koll på hur skärmen är.

Uppdaterad med länkar till större bilder..

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast för ditt inlägg , mycket intressant och lovande tycker jag.

När det gäller backbleeding så är det inte mycket att klaga på. Om man skulle kosta på sig en lite ordvits så skulle jag vilja påstå att det ser alldeles "lysande" ut Synd dock att du råkade ut för några döda pixlar, kanske du kan massera dom till liv med en mikrofiberduk ?

Permalänk
Medlem

...och där tryckte jag på köpknappen
Tack så mycket för detta Redmosquito, ska bli mycket spännande att få sen denna i verkligheten.
Skriv gärna om du har fler tankar eller om du kommer på någonting som du glömde.

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Passe:

...och där tryckte jag på köpknappen
Tack så mycket för detta Redmosquito, ska bli mycket spännande att få sen denna i verkligheten.
Skriv gärna om du har fler tankar eller om du kommer på någonting som du glömde.

Haha, jag tänkte just att nu trycker snart Passe på köpknappen efter att han har sett bilderna med noll backlightbleed

Permalänk

Åh gud jag är så kluven. Hade i princip bestämt mig för en overlord tempest OC men vacklar nu när jag ser den här skärmen. Fördelarna med overlorden är att den går att överklocka upp till 120hz och den är en tusenlapp billigare. Fördelarna med Eizon är kvalité och fem års garanti medan overlorden bara har ett år. Attans, vilken ska jag ta??

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Åh gud jag är så kluven. Hade i princip bestämt mig för en overlord tempest OC men vacklar nu när jag ser den här skärmen. Fördelarna med overlorden är att den går att överklocka upp till 120hz och den är en tusenlapp billigare. Fördelarna med Eizon är kvalité och fem års garanti medan overlorden bara har ett år. Attans, vilken ska jag ta??

Tror du vet vilket svar jag kommer att ge dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Åh gud jag är så kluven. Hade i princip bestämt mig för en overlord tempest OC men vacklar nu när jag ser den här skärmen. Fördelarna med overlorden är att den går att överklocka upp till 120hz och den är en tusenlapp billigare. Fördelarna med Eizon är kvalité och fem års garanti medan overlorden bara har ett år. Attans, vilken ska jag ta??

Frågan är ju om ditt 680 kommer att leverera över 60 FPS i 2560*1440?
Det beror ju helt klart på vad du spelar.

Jag har länge velat mellan alla dessa 27", men nu slog jag till på denna, ska bli mycket spännande!

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Skrivet av DeepBlue:

Tror du vet vilket svar jag kommer att ge dig

Haha. Ja, sunt förnuft säger väl att jag borde ta Eizon.. Men jag har hört så mycket gott om 120hz! Har dock aldrig provat. Men 120hz ips känns ju lite som en helig graal.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av Passe:

Frågan är ju om ditt 680 kommer att leverera över 60 FPS i 2560*1440?
Det beror ju helt klart på vad du spelar.

Jag har länge velat mellan alla dessa 27", men nu slog jag till på denna, ska bli mycket spännande!

Mja, tänkte lägga till ett extra 680 för att avnjuta 60+hz. Så många planer, så lite pengar..

Fast blir nog att jag slår till på en Eizo ändå. Om de garanterar att den inte kommer braka ihop på fem år så borde jag ju kunna övertala sambon att det är värt hoppet från min nuvarande TN skärm för 1500 spänn.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av DeepBlue:

Tackar ödmjukast för ditt inlägg , mycket intressant och lovande tycker jag.

När det gäller backbleeding så är det inte mycket att klaga på. Om man skulle kosta på sig en lite ordvits så skulle jag vilja påstå att det ser alldeles "lysande" ut Synd dock att du råkade ut för några döda pixlar, kanske du kan massera dom till liv med en mikrofiberduk ?

Ja det är synd, får se om jag får liv i de

Skrivet av Passe:

...och där tryckte jag på köpknappen
Tack så mycket för detta Redmosquito, ska bli mycket spännande att få sen denna i verkligheten.
Skriv gärna om du har fler tankar eller om du kommer på någonting som du glömde.

Hoppas du blir nöjd. Tänk på att när man lyfter i skärmen så glider den väldigt lätt uppåt (alltså höjdregleringen), om man inte håller i foten, märkte det när jag skulle lyfta den ur kartongen. Smidig att ändra i höjdled och vrida, dock inget fast läge så man vet när den står rakt vad jag märkt. Men är inget större problem.

Permalänk
Skrivet av Redmosquito:

Ja det är synd, får se om jag får liv i de

Hoppas du blir nöjd. Tänk på att när man lyfter i skärmen så glider den väldigt lätt uppåt (alltså höjdregleringen), om man inte håller i foten, märkte det när jag skulle lyfta den ur kartongen. Smidig att ändra i höjdled och vrida, dock inget fast läge så man vet när den står rakt vad jag märkt. Men är inget större problem.

Inget fast läge? Vad menar du? Tar det inte stopp när man tiltat den 90 grader?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Inget fast läge? Vad menar du? Tar det inte stopp när man tiltat den 90 grader?

Ergonomisk design : spola fram till 1:45 min.

Youtube film som enbart tar upp Flexstand2 ergonomi :

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Inget fast läge? Vad menar du? Tar det inte stopp när man tiltat den 90 grader?

Jo det tar stopp, men det finns inget fast läge den klickar i när den är i exakt 90 grader. Utan man kan vrida den lite över 90 grader, både upp och ner.
Fungerar precis som dess lillebror 2436w kolla videon, är i början.

Permalänk
Skrivet av Redmosquito:

Jo det tar stopp, men det finns inget fast läge den klickar i när den är i exakt 90 grader. Utan man kan vrida den lite över 90 grader, både upp och ner.
Fungerar precis som dess lillebror 2436w kolla videon, är i början.

Då förstår jag. Tack.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet för dig Redmosquito att ta redo på vad det är för panel? Jag är antagligen lika okunnig som dig i detta.

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Uppdaterar tråden lite senare med kalibreringsresultat och bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Passe:

Finns det någon möjlighet för dig Redmosquito att ta redo på vad det är för panel? Jag är antagligen lika okunnig som dig i detta.

Det är en PLS panel ifrån Samsung. Håller på och luskar fram panelnumret. Mycket troligt att det är LTM270DL02 , eller en nyare revision av denna panel det är frågan om.

Permalänk
Skrivet av Passe:

Finns det någon möjlighet för dig Redmosquito att ta redo på vad det är för panel? Jag är antagligen lika okunnig som dig i detta.

Jag har ingen aning hur man gör det. Står inget på baksida och inget i medföljande papper.

Litar på DeepBlue

Skrivet av DeepBlue:

Det är en PLS panel ifrån Samsung. Håller på och luskar fram panelnumret. Mycket troligt att det är LTM270DL02 , eller en nyare revision av denna panel det är frågan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Uppdaterar tråden lite senare med kalibreringsresultat och bilder.

Skrivet av DeepBlue:

Det är en PLS panel ifrån Samsung. Håller på och luskar fram panelnumret. Mycket troligt att det är LTM270DL02 , eller en nyare revision av denna panel det är frågan om.

Väntar med spänning känner mig lite som ett barn på julafton.

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Passe:

Väntar med spänning känner mig lite som ett barn på julafton.

Här har du ytterligare en som känner sig som ett barn, den har ankommit till min ort och har redan sorterats

Permalänk
Medlem

Ser fram emot framtida uppdateringar i tråden :).

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sitter just nu och kör igenom med lite colorHCFR, blir väl en validering med BasICColor sen också. Kommer väl en uppdatering om en timme eller så

Bilder på själva skärmen känns ganska onödigt då det redan finns, men har en bild från en annan tråd jag kan länka iaf. Kolsvart rum och utan blixt (ofc).

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jahaja, då har jag gjort en liten kalibrering. Gjorde så mycket jag kunde med bara hårdvaran, kom under 2 dE direkt.

Sen tog jag och körde lite basICColor för att fixa det sista och fick dessa resultat:

För den som inte förstår vad allt det där betyder så kan jag säga att skärmen ligger under 1dE, alltså är färgerna så bra de behöver bli (du kan omöjligt se skillnaderna).

Kan tillägga att jag älskar min skärm även om jag köpte den för 7500kr när den var nylanserad.

Om det är någon som vill ha mina inställningar så har ni dem här:

Mode: Usermode

Brightness: 45
Contrast: 50(kan inte gå över 50 utan att spräcka gamman).
Temperature: Off
Gamma: 2.2

Advanced settings:
Gain(R): 91
Gain(G): 99
Gain(B): 95

Kan även passa på att ladda upp ICC profilen om det är någon som vill leka med den lite, någon som har tips på var man kan ladda upp sånt?

Permalänk
Medlem

Det där verkar vara en riktigt härlig skärm! Den hade en ganska liten fot dock. Priset är ju nästan för bra från inWarehouse.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av GooGeL:

Det där verkar vara en riktigt härlig skärm! Den hade en ganska liten fot dock. Priset är ju nästan för bra från inWarehouse.

Skärmen är verkligen inte ostabil trots att foten är "liten". Tycker själv den är alldeles normalt stor jämfört med de andra skärmar jag har haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Skärmen är verkligen inte ostabil trots att foten är "liten". Tycker själv den är alldeles normalt stor jämfört med de andra skärmar jag har haft.

Hur upplever du skärmen över lag?

Kvalitet, AG-Coating, osv?

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kan även passa på att ladda upp ICC profilen om det är någon som vill leka med den lite, någon som har tips på var man kan ladda upp sånt?

Hej och tack för dina informativa inlägg! Prova och lägg upp ICC profilen på följande sida.

http://www.2shared.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Skärmen är verkligen inte ostabil trots att foten är "liten". Tycker själv den är alldeles normalt stor jämfört med de andra skärmar jag har haft.

Det var mer att den såg lite udda ut.

Permalänk

vet inte men står mellan denna och Asus PB278Q undrar vilken som ger bäst bild för pengarna

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |