120hz-skärm för att använda LightBoost, Benq eller Asus

Permalänk
Medlem

120hz-skärm för att använda LightBoost, Benq eller Asus

För kanske två år sen gallrade jag bland 120hzskärmar och kom fram till att ASUS VG236H var det bästa alternativet. Bättre bild, bättre inställd, mindre "ghosting", och mindre "inputlag" jämfört med Benq XL2420T.

Men vid det laget hade 27"-skärmen VG278HE ersatt den. Tror jag försökte forska mig till om den var lika bra, men är osäker på om jag kom fram till någonting.

Hur som helst sköt jag på allt. Börjar peta i det igen nu, och det är lika om inte mer förvirrande. Det första jag ser är att Asus har en ny 24" men att den ska ha mer inputlag (mätning från koreansk sida ingen källhänvisning) än BenQ XL2411T, OCH likvärdig eller sämre bildkvalitét.

LightBoost teknologin (som gör mig än mer benägen att köpa en 120hz nu) och vad man ska köpa i förhållande till det. Benqs förvirrande sortiment - kollat faktablad men kan inte direkt se vad som är med bundlad 3d och inte etc.
Kortfattat: jag undrar om någon som löpande håller koll kan bespara mig, och reda ut det här åt mig, om det är enkelt att göra dvs. Jag ska söka mer själv parallelt med att jag gör det här inlägget men blir lite stressad eftersom modeller kan vara påväg bort i Benqs sortiment.

Vad är vad i Benqsortimentet, är den gamla bättre, vad är prylen med Asus nya 24" (trodde det var färdigt när jag såg den), vad är bäst att tjacka med framförallt LightBoost, och komponentslag, i åtanke, men också allt annat.

TLDR-varning men jag försökte hålla det kortfattat! Tack.

Permalänk
Medlem

Jag fyller på med det jag sammanställt för att göra något användbart av den här trötta trådstarten:

BenQ-XL2420T
3.4ms @ 120hz
referens till PRAD.DE av NCX

ASUS VG236H
2.2ms @ 120hz
om siffran som är överförd från PRAD.des mätning är tillförlitlig

BenQ XL2411T
1.7 ms @ 144Hz
ASUS VG248QE
3.1 ms (?) @ 144Hz
Squiddo top 20 gaming monitors

Det är oklart var den sista siffran kommer ifrån, men det kan vara så att Asus inte tappat något, utan att BenQ XL2411T är marginellt bättre (om den siffran stämmer).

Hur somhelst är det vääldigt små skillnader, när det redan är nere på den nivån. Fortsätter mina efterforskningar.

Permalänk
Medlem

Om du köper skärmen för att köra LightBoost på den är en liten detalj du bör tänka på att det inte spelar någon roll om skärmen klarar 120Hz eller 144Hz - LightBoost fungerar bara i 120Hz ändå. Det kan ju sen råka vara så att en viss skärm som klarar 144Hz ser bättre ut i 120Hz än en viss annan som bara klarar 120Hz, men om fallet inte är så har inte de extra 22Hz:en något extra värde i sig.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE