Verktyg Visningsval
2013-03-30, 11:08   #1

MrTall

Medlem

MrTalls avatar

Plats: http://localhost

Registrerad: jan 2012

Screen-tearing trots FPS cappad till 60.

Tjenare, jag har ett litet problem med min spelupplevelse. Jag upplever enligt min smak galet mycket screen-tearing. Jag har en BenQ G2420HDB som är en 60Hz skärm. I spelen cappar jag alltid FPS'en till 60 men får ändå massvis med Screen-tearing. Vad beror detta på?

// MrTall
Cpu Kylare: Thermalright Silver Arrow
MrTall är inte uppkopplad
2013-03-30, 11:19   #2

Hardstyler

Medlem

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MrTall Visa inlägg
Tjenare, jag har ett litet problem med min spelupplevelse. Jag upplever enligt min smak galet mycket screen-tearing. Jag har en BenQ G2420HDB som är en 60Hz skärm. I spelen cappar jag alltid FPS'en till 60 men får ändå massvis med Screen-tearing. Vad beror detta på?

// MrTall
Testa cappa den på 58 eller 62-65 och se om det blir skillnad..
Corsair 350D | Asus Maximus VII Gene | 4670K | Corsair Vengeance LP | Corsair H100i | 2x Asus GTX 780Ti Matrix Platinum | Corsair AX860i | Corsair GT 120GB SSD | WD Black 1TB | WD Red 2TB | Dell U2711 | 2x Dell 1704FPVs | MK-85 MX-Black | 5K | QH-90E
Hardstyler är inte uppkopplad
2013-03-30, 11:21   #3

lorgix

Medlem

Registrerad: jul 2011

Testat V-sync?
lorgix är inte uppkopplad
2013-03-30, 12:45   #4

Zero Walker

Medlem

Plats: Unknown

Registrerad: jul 2007

Man fåt alltid screen tearing, om man så cappar till 30, ja vet dock inte varför.
V-sync är den enda garanterade lösningen.

Att cappa nära 60 eller 60 är sämst från va ja märkt, då blir tearingen sjukt slö och går sakta genom skärmen, vilket är otroligt störande.
Zero Walker är uppkopplad nu
2013-03-30, 12:52   #5

Pejnar

Medlem

Pejnars avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2011

Gå till catalyst drivrutinen och testa sätt på V-sync där om det kan hjälpa dig.
2013-03-30, 13:09   #6

SanyaIV

Medlem

SanyaIVs avatar

Plats: Orussia

Registrerad: jun 2012

Det som står under är vad jag TROR och absolut ingenting jag faktiskt vet är sant.

Det är väll så att screen tearing händer när en bild är skriven och skickas innan den tidigare bilden är klar med att visas eller var det att bilden inte skrivs klart innan den skickas till skärmen? Ehh någonting sådant. Om man bara förhindrar spelet att visa över 60 bilder per sekund så kan dessa fortfarande skrivas lite hej vilt och hur de vill tex så kommer 10 frames inom en tidsram men sedan så kommer kanske 3 frames i en lika lång tidsram. Om man sätter på VSYNC så ritar den upp hela bilden och visar den.

Så även om du bara tillåter ett visst antal FPS så kan tearing fortfarande förekomma, därför så skiter jag själv i VSYNC och att cappa FPS, jag har hellre screen tearing än sirapsmus.
CPU Kylare: Prolimatech Mega Shadow PSU: Fractal Design Newton R3 800W
Skärm: BenQ 24" LED XL2420T OS: Windows 8.1 64-bit
SanyaIV är inte uppkopplad
2013-03-30, 13:23   #7

Zero Walker

Medlem

Plats: Unknown

Registrerad: jul 2007

Är väl bara spel med Software Mouse som påverkar musen i sig?
Hårdvaru Mus ska gå lika fort, sen om bilderna inte är lika snabba är en annan sak.
Zero Walker är uppkopplad nu
2013-03-30, 14:50   #8

MrTall

Medlem

MrTalls avatar

Plats: http://localhost

Registrerad: jan 2012

Okej, tack för svaren. Jag gillar inte V-sync då min dator inte håller stabila 60fps i alla spel så då blir det ett jävla hoppande i fps'en med V-sync på. Aja... Får väll leva med det då tills man kan köpa en 120hz skärm
Cpu Kylare: Thermalright Silver Arrow
MrTall är inte uppkopplad
2013-03-30, 15:47   #9

huttala

Tangentbords-
konnässör

huttalas avatar

Plats: Örebro

Registrerad: sep 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MrTall Visa inlägg
Okej, tack för svaren. Jag gillar inte V-sync då min dator inte håller stabila 60fps i alla spel så då blir det ett jävla hoppande i fps'en med V-sync på. Aja... Får väll leva med det då tills man kan köpa en 120hz skärm
En 120hz kommer inte göra saken bättre om du har problem att upprätthålla 60FPS i spel redan som det är, tyvärr.

Så det jag skulle satsa på är att skaffa ett grafikkort som klarar av att leverera konstanta 60fps, eller dra ner på grafiken. Då kommer din tearing bli bättre också, använder själv aldrig vsync och har inga problem alls med tearing, och då har jag inte cappat hzen heller.
2013-03-30, 17:06   #10

JimmieSan

Medlem

JimmieSans avatar

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SanyaIV Visa inlägg
Det som står under är vad jag TROR och absolut ingenting jag faktiskt vet är sant.

Det är väll så att screen tearing händer när en bild är skriven och skickas innan den tidigare bilden är klar med att visas eller var det att bilden inte skrivs klart innan den skickas till skärmen? Ehh någonting sådant. Om man bara förhindrar spelet att visa över 60 bilder per sekund så kan dessa fortfarande skrivas lite hej vilt och hur de vill tex så kommer 10 frames inom en tidsram men sedan så kommer kanske 3 frames i en lika lång tidsram. Om man sätter på VSYNC så ritar den upp hela bilden och visar den.

Så även om du bara tillåter ett visst antal FPS så kan tearing fortfarande förekomma, därför så skiter jag själv i VSYNC och att cappa FPS, jag har hellre screen tearing än sirapsmus.
Jepp, aldrig haft v-sync på i spel där jag använder musen mycket, helt sjukt segt.
Jag är dock petig som sören med sådant.

JimmieSan är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker