Permalänk

Skärm, <2 000 kr?

Hej, letar efter en ny ips-skärm för under 2 000 kr. Ska köras via DVI. Jag vet att Cdons Thor-skärmar var privsvärda när de var nere på 1 600 och 1 000 kr, men när de nu kostar 2 000 kr så känns det som att det borde finnas något bättre för samma pris. Skärmen får gärna vara på rea!

Förslag?

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid kolla hos Webhallen, gillar deras system med fyndvaror. Denna snubblade jag över direkt: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/181487-benq_xl2420t_2...

Lite mer än budget, men med tanke på Prisjakt ett riktigt bra pris: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997160

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcissisten:

Hej, letar efter en ny ips-skärm för under 2 000 kr. Ska köras via DVI. Jag vet att Cdons Thor-skärmar var privsvärda när de var nere på 1 600 och 1 000 kr, men när de nu kostar 2 000 kr så känns det som att det borde finnas något bättre för samma pris. Skärmen får gärna vara på rea!

Förslag?

frågan sen är väll vad du ska använda skärmen till samt vad du prioriterar? korekta färger å bra betraktningsvinklar eller 120fps ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Jag har hört en del gott om den, verkar intressant

Permalänk
Skrivet av norrby89:

frågan sen är väll vad du ska använda skärmen till samt vad du prioriterar? korekta färger å bra betraktningsvinklar eller 120fps ?

Letar som sagt efter en ips-skärm

Permalänk
Medlem

Jag har 3 stycken Dell u2312hm. Väldigt bra för det priset, men väldigt tjock anti-glare. De skärmarna har även DisplayPort så man slipper ansluta skärmen med 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcissisten:

Letar som sagt efter en ips-skärm

Aah missade den biten ^^ regerade bara på att ett tidigare inlägg länkade 120fps skärmar =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Jag har 3 stycken Dell u2312hm. Väldigt bra för det priset, men väldigt tjock anti-glare. De skärmarna har även DisplayPort så man slipper ansluta skärmen med 90-talet.

På vilket sätt är DP bättre än DVI?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcissisten:

På vilket sätt är DP bättre än DVI?

Du slipper använda aktiva displayport adaptar när du ska koppl in tre eller fler skärmar i samma grafikkort, DP och DVI skickar samma signal så det kvittar vad man använder. Kör på en Ultrasharp, jag kunde inte vara nöjdare med min och den kostar bara 1700kr just nu.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

CDON säljer denna skärm för 1690kr. Köpte själv en sådan och är riktigt nöjd. Stör mig inte alls på bländskyddet och inga döda pixlar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcissisten:

På vilket sätt är DP bättre än DVI?

Argument 1:

Argument 2:

Argument 3:

Argument 4:

Argument 5:
Man slipper ansluta sina grejer till 90-talet.

Argument 6:
Displayport kan också överföra ljud

Argument 7 (bäst av allt!):
Man behöver inte tjafsa med aktiva adaptrar

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Jag har 3 stycken Dell u2312hm. Väldigt bra för det priset, men väldigt tjock anti-glare. De skärmarna har även DisplayPort så man slipper ansluta skärmen med 90-talet.

Rekommenderar dessa skärmar, har en själv, riktigt bra kvalitet och prisvärt!

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Argument 1:
http://www.hdmicabler.com/images/v/minidp-dvi022.jpg

Argument 2:
http://forums.lenovo.com/t5/image/serverpage/image-id/13611i8...

Argument 3:
http://media.bestofmicro.com/club3d-mst-hub,Z-6-379698-13.jpg

Argument 4:
http://cdn.arstechnica.net/macbookair-questions/IMG_2628.JPG

Argument 5:
Man slipper ansluta sina grejer till 90-talet.

Argument 6:
Displayport kan också överföra ljud

Argument 7 (bäst av allt!):
Man behöver inte tjafsa med aktiva adaptrar

Sen utifrån vad jag forskat i DP så kan man även köra längre kablar utan problem än med DVI. Kör själv 7,5m DP kabel mellan skärmen och datorn och funkar prima. Sen är den enklare att koppla i och ur. Föredrar även DP över HDMI alla dagar

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Rekommenderar dessa skärmar, har en själv, riktigt bra kvalitet och prisvärt!

Sen kanske det är värt att lägga någon hundring extra för att köra på 24" istället för 23" men det är ju upp till var och en, valde själv 23" just för att allt annat kring datorn drog iväg i pris.

Trodde inte kvaliteten skulle vara såhär bra. Sist jag köpte en skärm var någon 20" Viewsonic för 3600kr och den kändes som om den var köpt på Rusta/ÖoB medan denna känns det som om NASA står som tillverkare (nästan). Köp du kommer inte ångra dig!

Permalänk
Medlem

24" betyder ofta att det är 16:10 upplösning istället för 16:9 - Så bredden är samma, men höjden annorlunda.

16:9 är billigare att tillverka samt att TV-apparater har den upplösning, så det är sakta på väg att homogeniseras (bra) mot att alla är 16:9

Permalänk
Medlem

En kompis kör med denna: http://www.dustinhome.se/product/5010601425/dell-u2412m-ultra... och är väldigt nöjd. Jag ska nog också köpa mig en eller två såna men väntar lite och ser om det kommer någon på bättre rea.

Permalänk
Skrivet av Potrovski:

Sen kanske det är värt att lägga någon hundring extra för att köra på 24" istället för 23" men det är ju upp till var och en, valde själv 23" just för att allt annat kring datorn drog iväg i pris.

Trodde inte kvaliteten skulle vara såhär bra. Sist jag köpte en skärm var någon 20" Viewsonic för 3600kr och den kändes som om den var köpt på Rusta/ÖoB medan denna känns det som om NASA står som tillverkare (nästan). Köp du kommer inte ångra dig!

Trodde också att 23 tums skulle bli en besvikelse, men efter att forskat lite och försiktigt nästan sagt YOLO och tryckt på knappen för att beställa... Så ångrar jag mig inte det minsta.

På tala om kvalitén, så har du helt rätt!

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.