köpte en dell u2711 kan inte vara mer besviken

Permalänk
Avstängd

köpte en dell u2711 kan inte vara mer besviken

ville äntligen testa plattskärm så jag valde den bästa plattskärmen som finns enligt många

dell u2711

jag fick den för 4000.kr från cdon halva priset eftersom den var använd normal pris 9000.kr (2010)

nu efter att jag har kopplat in den så mår jag ärligt talat illa

bilden är överljus

skärpan är hemsk allt är så kladdigt skärmen på min xperia z1 går inte att jämföra med

bilden har massa fläckar överallt som syns tydligast i en vit bild som har en liten regnbågs effekt

den är rent av hemsk på alla sätt och vis tillochmed min pappa tyckte det när han såg min fw900 bredvid och sedan fick veta vad den skärmen kostar

det måste vara något fel på skärmen jag är fruktansvärt besviken

allt är så grynigt och kladdigt jag har inte mycket hopp att kallibrering skulle göra något med den

otroligt besviken

enda bra jag kan se med skärmen är byggkvaliten den är otroligt välbyggd och känns riktigt bra ingen plast

Permalänk
Rekordmedlem

Jaha du har kanske råkat ut för en skärm som någon skitstövel returnerat i stället för att reklamera.
Och kolla hur skärmen är inkopplad, suddig bild kan bero på att du kör via dvi singellink och inte duallink som är det som krävs för rätt upplösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jaha du har kanske råkat ut för en skärm som någon skitstövel returnerat i stället för att reklamera.
Och kolla hur skärmen är inkopplad, suddig bild kan bero på att du kör via dvi singellink och inte duallink som är det som krävs för rätt upplösning.

enligt intruktionerna så ska man använda dvi för bästa upplösning men kan alltid testa med hdmi

bilder på den ser kladdiga och lågupplösta ut

men jag är van vid crt så jag har ingen aning om en plattskärm ska vara så här

om jag ska jämföra med min fw900 så kan jag säga att dell skärmen har en kladdig bild där alla färger är kladdade ihop med varandra

vit färg har mass prickar i

blå ser hemskt ut

Permalänk
Rekordmedlem

Du skall specifikt använda duallink, kör du singellink så skiter det sig och det har inte bara med kabeln att göra utan många ny grafikkort har bara en duallink utgång så du måste även välja rätt port.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

enligt intruktionerna så ska man använda dvi för bästa upplösning men kan alltid testa med hdmi

bilder på den ser kladdiga och lågupplösta ut

men jag är van vid crt så jag har ingen aning om en plattskärm ska vara så här

om jag ska jämföra med min fw900 så kan jag säga att dell skärmen har en kladdig bild där alla färger är kladdade ihop med varandra

vit färg har mass prickar i

blå ser hemskt ut

En bild skulle passa fint...

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-son78:

En bild skulle passa fint...

jag tror inte man kan ta bild av kvaliten på en skärm men kan alltid försöka

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du duallink eller singellink?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Använder du duallink eller singellink?

jag vet inte hur kollar man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag vet inte hur kollar man detta?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://forums.lenovo.com/t...

Permalänk
Inaktiv

Det är inte coatingen som stör dig? Det är många som inte klarar av annat än högblanka, reflektiva skitskärmar.

Permalänk
Avstängd

jag använde dvi kabeln som kom med men kan titta vad den är

dvi d dual link

Permalänk
Hedersmedlem

Om bilden är fläckig är skärmen defekt, nog inte svårare än så. Har svårt att se hur single-link skulle kunna orsaka fläckar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zzcool:

jag använde dvi kabeln som kom med men kan titta vad den är

dvi d dual link

Och porten på grafikkortet stödjer också duallink?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag använde dvi kabeln som kom med men kan titta vad den är

dvi d dual link

och ditt grafikkort stödjer det? (har den flera dvi-platser är det inte säkert att alla har det. inte alla som kan sända 2560x1440 heller.)
känns som att det måste vara upplösningen du har fel på, har två 2713h och kan inte tänka mig att det skulle bli "kladdigt" utan åt helvete fel upplösning

i värsta fall kan du ju iallafall skatta dig lycklig att du köpt den hos cdon och inte begagnat.. (måste vara en retur då 2711 verkar ha sålts ut/slutat tillverkas runt slutet på 2012.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Och porten på grafikkortet stödjer också duallink?

gtx 580 jag vet inte jag använde port 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zzcool:

jag tror inte man kan ta bild av kvaliten på en skärm men kan alltid försöka

Om problemen är så allvarliga som du beskriver så borde en bild med en hyfsad bra mobil räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

gtx 580 jag vet inte jag använde port 2

brukar vara port 1 som gäller...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zzcool:

gtx 580 jag vet inte jag använde port 2

Det säger inte mycket men prova att byta port och förvissa dig om att upplösningen är rätt, många nya kort har bara en duallink utgång och vill man ha flera får man köra via displayport med en aktiv multi stream adapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det säger inte mycket men prova att byta port och förvissa dig om att upplösningen är rätt, många nya kort har bara en duallink utgång och vill man ha flera får man köra via displayport med en aktiv multi stream adapter.

den liggerpå 2560 1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det säger inte mycket men prova att byta port och förvissa dig om att upplösningen är rätt, många nya kort har bara en duallink utgång och vill man ha flera får man köra via displayport med en aktiv multi stream adapter.

eller bara använda displayport-kabel...

Permalänk
Medlem

Jag har just den skärmen du beskriver.

Låter som den är felinställd eller sönder, min har perfekt bild och allt funkar mycket bra. Enda negativa jag hittat är att jag får tearing i bilden utan vsync då min dator levererar mer än 60fps utan vsync men det är jy en 60hz skärm så det var iofs väntat.

Du kunde köpt min istället , har den på annons för 2500kr o anledningen att jag vill byta är att jag vill ha en 120hz skärm.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Kan du använda punkt och skriva med en versal i början av meningen?

OnT:

Skicka tillbaka skärmen om du upplever att den inte presterar som den ska.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azz0n^:

Kan du använda punkt och skriva med en versal i början av meningen?

OnT:

Skicka tillbaka skärmen om du upplever att den inte presterar som den ska.

som jag sa jag är van vid crt detta var min första plattskärm jag vet inte hur en ips är jag såg en för länge sedan och kommer ihåg att jag inte tyckte om den men jag kommer inte ihåg hur den var

(alienpc är en tradition från när jag var 13 och tyckte om alienware och brukade kalla min dator det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

som jag sa jag är van vid crt detta var min första plattskärm jag vet inte hur en ips är jag såg en för länge sedan och kommer ihåg att jag inte tyckte om den men jag kommer inte ihåg hur den var

https://lh6.googleusercontent.com/-4zOzf6OcTrI/Ulg-0RNDOpI/AA...

(alienpc är en tradition från när jag var 13 och tyckte om alienware och brukade kalla min dator det)

skicka tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoz:

skicka tillbaka.

får göra det då trodde cdon var nogrannare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

får göra det då trodde cdon var nogrannare

Cdon är nog inte nogrannare än att dom kollat så "den funkar" när dom fått tillbaka den på ångerrätten (så vitt dom vet har ju kunden bara ändrat sig)
gör du på rätt sätt och reklamera den så inte nån annan stackare får den.

Permalänk
Medlem

Jävla tråkigt när sånt där händer!
Hoppas de går smidigt med cdon.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka eller ta en ny genom dell, dell är nog det snabbare valet då de kommer ut med en ny skärm dagen efter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zzcool:

dell u2711

jag fick den för 4000.kr från cdon halva priset eftersom den var använd normal pris 9000.kr (2010)

4000 kr är inte halva priset för U2711. Ordinarie pris var drygt 5000 kr innan den fasades ut. Om du betalade 4000 kr för någon typ av demoex har du i princip lurat dig själv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tror nog också att den är defekt. Speciellt när det är ett demo-ex. Antagligen har väll cdon bara kopplat i och se så att den ger bild och inte är repad utan att kontrollera hur bilden är. Eller om man fruktar det värsta, de har bara ställt den på hyllan utan att kontrollera den.