Permalänk
Medlem

Spela upp video via..USB?

Hej! Jag har precis köpt en ny tv och min gamla 42" Samsung har hamnat i sovrummet. Jag har alltid datorn kopplad till tv'n för att kika på serier osv osv. Eftersom datorn(stationär) nu "samarbetar" med den nya tvn så undrar jag hur jag på enklaste sätt kan spela upp filmer/serier på den gamla tvn. Det finns plats för USB, men verkar inte finnas någon inbyggd mediaspelare i tv'n utan den är till för att se på bilder/spela upp musik. Måste jag köpa en dyr mediaspelare eller finns det någon enkel lösning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En raspberry pi kanske?

Tänker även bryta mot § 5 och påpeka att bumpning inte är tillåtet enl § 4. Tänk på det till nästa gång

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Kör du inte alltför tunga grejjer kan jag rekommendera en Raspberry Pi, kör själv en och det fungerar väldigt smidigt
Annars kanske Chromecast kan vara något? (Vet dock inte själv hur den fungerar och har ingen erfarenhet)

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Om jag skulle använda denna + usbminne/extern hårddisk, skulle det fungera för att titta på saker på min gamla tv?

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/184665-netgear_n...

Permalänk

Ja, den verkar fungera fint för ditt ändamål. Tänk på att denna mediaspelare skall ha stöd för att spela upp de filer som du faktiskt vill spela upp. De flesta likadana spelare har väl stöd för de "flesta" formaten som avi (divx/xvid), mp4 (xvid/h264), mkv etc. Har du exempelvis hela filmer i dvd format i .iso format, så kanske inte de spelas upp. Vidare så är det värt att veta att filmer med högre upplösning blir rejält tyngre att spela upp för mediaspelaren, inte säkert att den "klarar" att streama trådlöst filmer i 720p/108p från din stationära, utan du får kanske köra sådana filer genom gammal hederlig trådbunden teknik. Många mediaspelare med imponerande specifikationer har problem med trådlös streaming, trots att källan är väldigt nära. Kanske värt att ansluta någon disk eller sticka till mediaspelaren för att slippa buffringsproblem/hackig bild. Trots att specifikationerna ofta säger att den skall klara det och det, så är det ofta det händer att det helt enkelt inte fungerar. Har ett par prylar hemma som ex stödjer WiDi, WiFi-Direct etc, men aldrig fått dem att fungera. Enklast skulle väl vara om du kunde testa produkten hemma om den uppfyller de mål du har, gör den inte det så är det bara att lämna tillbaka prylen, och testa någon annan. (Om möjligheten finns)

Lite synd att USB porten i TV'n blir oanvänd, men finns det ingen inbyggd spelare, så är det väl endast en port för att ansluta en disk eller minne för inspelning. Lite konstigt att det inte finns någon inbyggd spelare i tv'n, då det är genom den inbyggda spelaren som den spelar upp materialet du själv spelat in från tv'n. I alla fall de få Samsung tv's som jag haft att göra med.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Kör du inte alltför tunga grejjer kan jag rekommendera en Raspberry Pi, kör själv en och det fungerar väldigt smidigt
Annars kanske Chromecast kan vara något? (Vet dock inte själv hur den fungerar och har ingen erfarenhet)

Vad menar du med "Allt för tunga grejjer.." ? Menar du då så som 4k filmer eller ngt?