Vänta på 4K LCD/LED eller ta en Panasonic Plasma 65"?

Permalänk
Medlem

Vänta på 4K LCD/LED eller ta en Panasonic Plasma 65"?

Hej,

Jag har funderat fram och tillbaka om att köpa ny TV. Den jag har idag är en LG 60PK550 och den har fått en aningen gul tint över halva skärmen, inget som egentligen stör så den går säkert att leva med något år till.

Vi vet alla att Plasma är oslagbart när det kommer till film, de lider inte av view angle(som många LCD gör) och de producerar i regel en bättre bild jämfört med LCD/LED. Det tråkiga är att plasma har inga 4K TV apparater, Panasonic har sagt att 4K är möjligt med Plasma men att det troligen aldrig kommer nå handeln efter som en sådan TV skulle kräva tokigt mycket ström.

Nu är jag inte extremt petig med bilden(jag har trotts allt en LG 60PK550 som jag annars är nöjd med) men när man tittar på LCD apparater i butiken och även läser lite på nätet så är view angle verkligen ett problem med många av apparaterna(särskilt Samsung och Sharp).

Och då kommer frågan, kan 4K göra en så stor skillnad för 60"+ TV apparater att det ändå är värt att välja en LCD/LED TV när tekniken väl kommit till rätta om 1-2 år? Eller ska man helt enkelt slå till på en Panasonic (ex 65ST60) nu och sitta med den i 5-10 år? Är inte risken stor att man kommer känna att man behöver uppgradera om 1-2 år då 4K är standard?

OLED ser intressant ut men jag tror att det kommer dröja 5+ år innan det blir en allmän teknik.

TVn används för
- XBOX 360
- 720p/1080p
- Lite SD TV

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta lite så tror jag nog 4K OLED sjunker i pris rätt fort. Vid tidigare teknikintroduktioner som 1080P, LCD, Plasma och 3D så har priset fallit rätt snabbt från den nivån som OLED befinner sig på idag. Tror vi kan se liknande utveckling på OLED-priserna framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om du kan vänta lite så tror jag nog 4K OLED sjunker i pris rätt fort. Vid tidigare teknikintroduktioner som 1080P, LCD, Plasma och 3D så har priset fallit rätt snabbt från den nivån som OLED befinner sig på idag. Tror vi kan se liknande utveckling på OLED-priserna framöver.

Ja, jag har egentligen inga problem att vänta, det lilla fel jag har på TVn syns inte vid normal anvädning.

Man har hört mycket bra om OLED men det verkar bygga på Amoled och iallafall i telefoner brukar de har en blå tint? Men det kanske inte gäller TV apparaterna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ja, jag har egentligen inga problem att vänta, det lilla fel jag har på TVn syns inte vid normal anvädning.

Man har hört mycket bra om OLED men det verkar bygga på Amoled och iallafall i telefoner brukar de har en blå tint? Men det kanske inte gäller TV apparaterna?

OLED har de bästa betraktningsvinklarna du kan få tag på. Du kan ju knalla in på Elgiganten eller Mediamarkt och spana in ifall du hittar något fel på färgerna vid olika vinklar. Många varuhus har en 55" LG OLED för 40000:- som de visar upp. Ska man titta på den passiva 3Dn så vill man nog ha 4K, men utan 3D duger ju 1080P rätt bra. Fast jag upplever att OLED är så skarpt i bilden att det är lättare att urskilja individuella pixlar än på LCD och Plasma. Jämför LCD mor Plasma eller Plasma mot gammal tjockrörs-TV så förstår du vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Ja om 5 år kanske du kan få en OLED i 50" för under 20000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

OLED har de bästa betraktningsvinklarna du kan få tag på. Du kan ju knalla in på Elgiganten eller Mediamarkt och spana in ifall du hittar något fel på färgerna vid olika vinklar. Många varuhus har en 55" LG OLED för 40000:- som de visar upp. Ska man titta på den passiva 3Dn så vill man nog ha 4K, men utan 3D duger ju 1080P rätt bra. Fast jag upplever att OLED är så skarpt i bilden att det är lättare att urskilja individuella pixlar än på LCD och Plasma. Jämför LCD mor Plasma eller Plasma mot gammal tjockrörs-TV så förstår du vad jag menar.

OLED ser bra ut men tekniken verkar fortfarande ha lite problem, ex mycket inputlagg. OLED kan mycket väl bli allmänt tillgängligt för rimligt pris men när? Pratar vi 5 år? 10 år?

Jag hänger inte upp mig så mycket på 3D men folk säger att ex Panasonic 65 Plasma ska ha väldigt fin 3D. Menar du att bara för att TVn har 4K så kommer 3D bli mycket bättre? Jag vet att upplösning har en viss roll i 3D men spelar det roll för aktiv 3D?

Frågan är också hur lång tid det verkligen tar innan vi ser 4K på materialet vi spelar upp? Vad jag förstår så är det bara netflix än så länge som är på gång? Hur ser det ut med vanliga filmer som man hyr? När kommer man kunna hyra 4K filmer?

Skrivet av ozo64:

Ja om 5 år kanske du kan få en OLED i 50" för under 20000.

Ja det är just detta jag funderar på, 5 år låter fraktiskt ganska rimligt. 4K är dock närmare men jag tror ändå att det tar ett tag innan vi har hyrfilmer i 5K, troligen merän 1-2 år.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

........

Nu är jag inte extremt petig med bilden(jag har trotts allt en LG 60PK550 som jag annars är nöjd med) men när man tittar på LCD apparater i butiken och även läser lite på nätet så är view angle verkligen ett problem med många av apparaterna(särskilt Samsung och Sharp).

Fast hade du läst lite recensioner av senaste plasmorna så hade du sett att betraktningsvinklarna inte alls är perfekta längre, p.g.a. de filter de använt för att få upp ljusstyrkan samt eliminera reflektioner.
(Detta gäller i och för sig inte de riktiga budgetmodellerna)

Citat:

Eller ska man helt enkelt slå till på en Panasonic (ex 65ST60) nu och sitta med den i 5-10 år? Är inte risken stor att man kommer känna att man behöver uppgradera om 1-2 år då 4K är standard?

Uh? 4k kommer inte vara standard om några år. Jämför med bluray, standarden kom 2006, dvs. för åtta år sedan. Det är fortfarande så att de flesta tv-serier ännu inte ens släppts på bluray.

Sen förstår jag inte riktigt hypen kring 4K, du måste sitta väldigt nära din tv för att ens se skillnad.
Folk som är imponerande och dreglar över 4K har i 99% av fallen inte sett de demos som rullar på 4K-apparaterna på någon av de andra tv-apparaterna i affären. Det finns anledningar till att de bara kopplat in 4K-slingan på "UltraHDTVn".

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14543261']Fast hade du läst lite recensioner av senaste plasmorna så hade du sett att betraktningsvinklarna inte alls är perfekta längre, p.g.a. de filter de använt för att få upp ljusstyrkan samt eliminera reflektioner.
(Detta gäller i och för sig inte de riktiga budgetmodellerna)

Vad jag förstår så har panasonic p65ST60 väldigt bra viewing angle? De reviews jag sett har sagt att det är mer eller mindre perfekt. Se här :

https://www.youtube.com/watch?v=cuJ91aPtgBc

Det som sägs är att de har lite sämre viwing angle i verticalt läge men det är bara ett problem om man placerar TVn på golvet.

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14543261']
Uh? 4k kommer inte vara standard om några år. Jämför med bluray, standarden kom 2006, dvs. för åtta år sedan. Det är fortfarande så att de flesta tv-serier ännu inte ens släppts på bluray.

Sen förstår jag inte riktigt hypen kring 4K, du måste sitta väldigt nära din tv för att ens se skillnad.
Folk som är imponerande och dreglar över 4K har i 99% av fallen inte sett de demos som rullar på 4K-apparaterna på någon av de andra tv-apparaterna i affären. Det finns anledningar till att de bara kopplat in 4K-slingan på "UltraHDTVn".

Ja, är det verkligen såhär? Så på en 60-70" TV så ser man inte skillnad på 4K jämfört med 1080p från soffan(par meter bort)? Är det något du testat eller gissar du?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Skulle inte satsa idag på 4K varken till datorn eller som TV, tekniken för 4K är inte mogen, diverse standar är inte satta ännu, eller inte lanserade.

Emil och Jonas tog upp lite i senaste fredagspanelen om allt trasslande som är med 4K bara för att få det att (kanske) fungera.

Men när 4K finns, fungerar, och standard är på plats, kommer övergången till 4K gå fort som attan, och det vare sig det finns 4K material att titta på eller ej.

Tror max 2 år för det hela, och om 3 år kommer 1080p TV vara lika ute som CD spelare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tror max 2 år för det hela, och om 3 år kommer 1080p TV vara lika ute som CD spelare

Folk som inte är nördar på teknik(vilket är den större delen) bytar inte TV så ofta så jag tror det kommer ta ganska mycket längre tid än så. 10 000 kr anses av många vara ganska mycket pengar för en TV och förväntar sig att de ska hålla ett ganska bra tag. De flesta av de som lägger 20 000 kr på en TV förväntar sig nog ha TVn i 4-5 år iallafall.

För min egen del låter det som OLED 4K är det ändra rätta val när jag väl följer ny TV och det lär ju ta några år innan vi har sådana för rimliga pengar. Så länge kan säkert en Panasonic Plasma duga merän väl.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

OLED ser bra ut men tekniken verkar fortfarande ha lite problem, ex mycket inputlagg. OLED kan mycket väl bli allmänt tillgängligt för rimligt pris men när? Pratar vi 5 år? 10 år?

Med tanke på hur fort de fallit till 40000:- och hur fort LCD, Plasma, 3D med mera fallit i pris så lär det inte ta så lång tid. Vilken prisklass pratar vi om förresten?

Skrivet av Jimmy:

Jag hänger inte upp mig så mycket på 3D men folk säger att ex Panasonic 65 Plasma ska ha väldigt fin 3D. Menar du att bara för att TVn har 4K så kommer 3D bli mycket bättre? Jag vet att upplösning har en viss roll i 3D men spelar det roll för aktiv 3D?

Det spelar roll för passiv 3D, som är att föredra i min mening. Fast OLED har ju så ruskigt snabb uppdateringsfrekvens så det är mycket möjligt att aktiv 3D kommer ikapp på OLED.

Skrivet av Jimmy:

Frågan är också hur lång tid det verkligen tar innan vi ser 4K på materialet vi spelar upp? Vad jag förstår så är det bara netflix än så länge som är på gång? Hur ser det ut med vanliga filmer som man hyr? När kommer man kunna hyra 4K filmer?

Som sagt, 3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Folk som inte är nördar på teknik(vilket är den större delen) bytar inte TV så ofta så jag tror det kommer ta ganska mycket längre tid än så. 10 000 kr anses av många vara ganska mycket pengar för en TV och förväntar sig att de ska hålla ett ganska bra tag. De flesta av de som lägger 20 000 kr på en TV förväntar sig nog ha TVn i 4-5 år iallafall.

För min egen del låter det som OLED 4K är det ändra rätta val när jag väl följer ny TV och det lär ju ta några år innan vi har sådana för rimliga pengar. Så länge kan säkert en Panasonic Plasma duga merän väl.

Nja om man just nu skaffar en TV, så är det naturliga en 1080P och den kan man säkert ha 4-5 år eller mer, men om gissningsvis 3 år kommer det vanligaste vara 4K TV ute i handeln, med bra priser 5-7000 kanske, dvs samma som idag för en OK TV.

Tveksamt om ens TV över 40" kommer att gå att få tag på då med "bara" 1080P
Kanske billigaste budget segmentet då.

Tror däremot inte större OLED kommer vara vanligt då, utom kanske i högbudget klassen, vilket få kommer skaffa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja om man just nu skaffar en TV, så är det naturliga en 1080P och den kan man säkert ha 4-5 år eller mer, men om gissningsvis 3 år kommer det vanligaste vara 4K TV ute i handeln, med bra priser 5-7000 kanske, dvs samma som idag för en OK TV.

Tveksamt om ens TV över 40" kommer att gå att få tag på då med "bara" 1080P
Kanske billigaste budget segmentet då.

Tror däremot inte större OLED kommer vara vanligt då, utom kanske i högbudget klassen, vilket få kommer skaffa.

Ja, helt klart, inom 2-3 år så är standarden 4K, inom 5-10 år är det 8K. Problemet är att plasma försvinner nu och istället måste man välja LCD/LED med alla dess problem. Det finns väldigt många som kommer sitta med sina plasma TV apparater tills något bättre alternativ dyker upp eller iallafall tills LCD/LED blir markant bättre(om det är möjligt). Prismässigt kommer det troligen bara vara högre priser i början och sen kommer det falla ner i liknande priser som vi har idag (om nu inte 4K tekniken måste driva upp priset på grund av dyr produktion).

Det säljs ganska stora mängder budget apparater så om tillverkarna kan hålla 1080p apparater nere i pris så är det inte helt omöjligt att de finns kvar om 3-4 år men allt efter som fabrikerna ställer om sig till 4K så kommer troligen 1080p bli dyrare att tillverka och därmed falla bort naturlig.

Pratade med en kompis som har en finare Pioneer, redan när han köpte den för en massa år sen så var det snack om att man skulle vänta på OLED så det ska bli intressant att se när tekniken verkligen kommer och om det överhuvudtaget kommer nå någon bred publik.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med tanke på hur fort de fallit till 40000:- och hur fort LCD, Plasma, 3D med mera fallit i pris så lär det inte ta så lång tid. Vilken prisklass pratar vi om förresten?

OLED har det varit snack om hur många år som helst, pratades ju även om när Pioneer var kungen på plasma. Men visst, nu har vi ändå fått ett par 55" för 40 000 på marknaden så det är mycket möjligt att det börjar röra på sig. Det verkar dock bara vara LG än så länge?

När OLED 50" når 15 000 - 20 000 så tror jag det kommer ta fart. Men vad jag förstår så finns det fortfarande problem med OLED? Inbränningar? Delays? o.s.v? Och då har de ändå hållit på med OLED ganska många år. Det verkar vara en svår teknik att tämja men får de rätt på den så lär det vara ett bra steg upp.

Skrivet av Aleshi:

Som sagt, 3D.

Verkar vara väldigt få som uppskattar 3D. De flesta verkar inte ens titta på hur bra 3D en TV har innan den köps.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Vad jag förstår så har panasonic p65ST60 väldigt bra viewing angle? De reviews jag sett har sagt att det är mer eller mindre perfekt. Se här :

https://www.youtube.com/watch?v=cuJ91aPtgBc

Det som sägs är att de har lite sämre viwing angle i verticalt läge men det är bara ett problem om man placerar TVn på golvet.

Ja, är det verkligen såhär? Så på en 60-70" TV så ser man inte skillnad på 4K jämfört med 1080p från soffan(par meter bort)? Är det något du testat eller gissar du?

Hur skulle jag ha testat det?
Jag har däremot läst en hel del och minns allt tjafs om 720 vs 1080. Har bl.a. en 42-tums Pioneer själv. Hinner inte leta fram testat nu men ja, den (upplevdes)gav skarpare bild än 1080-apparater i ett svenskt test.

Detta test motsäger dock ovanstånede lite, men tänk på att det var en demosekvens med exceptionellt hög kvalité. Det mesta materialet i 4K kommer se sämre ut.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htm

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

OLED har det varit snack om hur många år som helst, pratades ju även om när Pioneer var kungen på plasma. Men visst, nu har vi ändå fått ett par 55" för 40 000 på marknaden så det är mycket möjligt att det börjar röra på sig. Det verkar dock bara vara LG än så länge?

När OLED 50" når 15 000 - 20 000 så tror jag det kommer ta fart. Men vad jag förstår så finns det fortfarande problem med OLED? Inbränningar? Delays? o.s.v? Och då har de ändå hållit på med OLED ganska många år. Det verkar vara en svår teknik att tämja men får de rätt på den så lär det vara ett bra steg upp.

Ja och man pratade om Plasma hela 90-talet, men när det kom så gick det fort ner så fort raset kommit igång, OLED är precis där Plasma var kring 2003.
LG har inte problemen med inbränningar då de bara kör med vita subpixlar med klassisk mask framför, alltså inte RGB-subpixlar där en subpixel tappar ljusstyrka snabbare än en annan. Dessutom är OLED-tekniken mycket snabbare än LCD. Så jag vet inte vart du fått ifrån att det skulle vara problem med input lag i själva tekniken.

Skrivet av Jimmy:

Verkar vara väldigt få som uppskattar 3D. De flesta verkar inte ens titta på hur bra 3D en TV har innan den köps.

Jo men om 4K eller 3D inte är viktigt så lär ju OLED bli prisvärt ännu tidigare.

Permalänk

Enda gången man har någon verklig nytta av 4K är ifall man skall koppla en kraftfull dator till skärmen, ps4/xbone/tv-sändningar kommer aldrig att nyttja 4K.

Permalänk
Medlem

Hej på er, finns det idag någon LED, helst från Panasonic, som kan mäta sig med deras bästa plasma?

Eller varför slutade de med sina fantastiska plasma-tv, först Pioneer, och några år efter Panasonic.

Är det mest en marknadsanpassning eller är det för att de anser att det ska till ny teknologi för att ytterligare avancera?

Min fråga grundar sig på att det känns lite avigt att köpa något de har slutat med, när jag vill ha det mest uppdaterade de kan leverera?

Jag står alltså inför exakt samma fråga som TS, dock kan jag tänka mig att betala 40-50, om det krävs för att få det jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Konsumenter har tyvärr väldigt dålig koll. Det är otroligt lätt lura konsumenter med "100 hz" LED och allt möjligt blaj. LCD TV är billigare att producera men går att sälja dyrt ändå så lättare göra pengar på dem. Allt går att sälja med mördande reklam som det heter.

Är beats världens bästa hörlurar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Konsumenter har tyvärr väldigt dålig koll. Det är otroligt lätt lura konsumenter med "100 hz" LED och allt möjligt blaj. LCD TV är billigare att producera men går att sälja dyrt ändå så lättare göra pengar på dem. Allt går att sälja med mördande reklam som det heter.

Är beats världens bästa hörlurar?

Med tanke på att vi pratar om subjektiva bedömningar så finns det inget svar. Usain Bolt är snabbast på 100 m. Det är fakta. Men vad som är behagligast att titta på är en smaksak.

Om Beats är världens bästa hörlurar? För någon är dem säkert det. Precis som någon tycker han har världens bästa tjej. Och han har inte fel.

Nu snackar vi inte om att lura folk utan vi är varken dumma eller blinda, jag skulle helst av allt velat haft en plasma anno 2014 fullsmetad med smarta funktioner, utöver den underbara bilden. Jag har alltid kört Panasonic sedan Pioneer la av, och nu har Panasonic lagt av, och börjat med dessa främmande prylar, inget som lockar, men jag ställer ändå frågan.

Du är glad över det du uppger i din signatur, nästan så du är lite stolt, annars hade du förmodligen inte uppgivit det. Är det signaturmaterial? Nej, inte enligt mig, men det är det enligt dig, och då har du det.

Apropå att tycka om saker andra ifrågasätter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:
  1. Hej på er, finns det idag någon LED, helst från Panasonic, som kan mäta sig med deras bästa plasma?

  2. Eller varför slutade de med sina fantastiska plasma-tv, först Pioneer, och några år efter Panasonic.

    Är det mest en marknadsanpassning eller är det för att de anser att det ska till ny teknologi för att ytterligare avancera?

  3. Min fråga grundar sig på att det känns lite avigt att köpa något de har slutat med, när jag vill ha det mest uppdaterade de kan leverera?

    Jag står alltså inför exakt samma fråga som TS, dock kan jag tänka mig att betala 40-50, om det krävs för att få det jag vill ha.

  1. Panasonics toppserie av årets 4k LCDer har fått riktigt bra kritik. Men tyvärr så är svärtan bra mycket ljusare än på plasma, vilket gör att kontrasten fortfarande inte är något att hänga i granen i jämförelse, och det är just kontrasten som gör att Plasma och OLED är så överlägsna i bildkvalité.

  2. Taget ur Sweclockers nyhetsarkiv:

    Vad jag har förstått så är plasma-apparater mycket dyrare att producera än LCD, samt att de endast stod för en liten del av den totala marknaden, typ <5%. Vem som helst förstår att det inte är ett smart val att fortsätta producera saker som inte är lönsamma, oavsett hur bra de är.

  3. Vad skulle du välja; en Ferrari av årsmodell 2013 eller en Volvo V70 av årsmodell 2014? Nyast ≠ Bäst

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ja, helt klart, inom 2-3 år så är standarden 4K, inom 5-10 år är det 8K. Problemet är att plasma försvinner nu och istället måste man välja LCD/LED med alla dess problem. Det finns väldigt många som kommer sitta med sina plasma TV apparater tills något bättre alternativ dyker upp eller iallafall tills LCD/LED blir markant bättre(om det är möjligt). Prismässigt kommer det troligen bara vara högre priser i början och sen kommer det falla ner i liknande priser som vi har idag (om nu inte 4K tekniken måste driva upp priset på grund av dyr produktion).

Det säljs ganska stora mängder budget apparater så om tillverkarna kan hålla 1080p apparater nere i pris så är det inte helt omöjligt att de finns kvar om 3-4 år men allt efter som fabrikerna ställer om sig till 4K så kommer troligen 1080p bli dyrare att tillverka och därmed falla bort naturlig.

Pratade med en kompis som har en finare Pioneer, redan när han köpte den för en massa år sen så var det snack om att man skulle vänta på OLED så det ska bli intressant att se när tekniken verkligen kommer och om det överhuvudtaget kommer nå någon bred publik.

Oled och bra 4K kommer nog låta vänta på sig så du kan nog köpa dig en 65" plasma från Panasonic. Den kommer göra sitt jobb busslängder bättre än vilken lcd/led som helst ute på marknaden.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Vad jag har förstått så är plasma-apparater mycket dyrare att producera än LCD, samt att de endast stod för en liten del av den totala marknaden, typ <5%. Vem som helst förstår att det inte är ett smart val att fortsätta producera saker som inte är lönsamma, oavsett hur bra de är.

Av samma anledning som Pioneer la av då med andra ord, och självklart är det förståeligt.

Citat:

Vad skulle du välja; en Ferrari av årsmodell 2013 eller en Volvo V70 av årsmodell 2014? Nyast ≠ Bäst

Fast jag tycker nog den frågan är aningen vinklad, Panasonics plasma må vara Ferrari men de nya är inga V70s, så en mer rättvis jämförelse hade varit, en Ferrari och en BMW X6, och då skulle jag ta BMWn för den är jävligt mycket snyggare.

Men jag fattar vad du menar. Det trista är att Panasonics plasma saknar väl mycket av de smarta funktionerna som jag inte står och dör med, men som jag ändå vill ska ingå.

Så jag vete fan om man kommer störa sig så mycket på bilden ändå. Men, och det är lite det du åsyftar, jag kommer skita fullständigt i om teven är fullspäckad med finesser om bilden stör mig eller inte är okej.

Så det är lite av ett moment 22, då jag vet att jag får en helt fantastisk bild av en VT-65, den är ljuvlig. Men då missar jag massa/några roliga saker som WiDi, Miracast, osv, men såg nu att den ändå har en del.

Den verkar ju dessutom knappt säljas längre.

Är det så att de nya har en tillräckligt bra bild, så är ju de egentligen de mest optimala.

Hela grejen är ju att man hamnat i ett vakuum pga av att de slutat med sina plasma, så man måste köpa en snart 2 år gammal pryl, eller en annan som behöver ytterligare 2 år för att växa till sig. Man kan inte köpa den prylen man vill ha, som förr, utan nu får ta det minst sämsta, typ. Den känslan irriterar mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Så jag vete fan om man kommer störa sig så mycket på bilden ändå. Men, och det är lite det du åsyftar, jag kommer skita fullständigt i om teven är fullspäckad med finesser om bilden stör mig eller inte är okej.

Läs igenom meningen igen. Jag fattar noll i dagsläget.

Skrivet av Telepati:

Så det är lite av ett moment 22, då jag vet att jag får en helt fantastisk bild av en VT-65, den är ljuvlig. Men då missar jag massa/några roliga saker som WiDi, Miracast, osv, men såg nu att den ändå har en del.

Om jag vore du så skulle jag fråga mig om jag verkligen behöver alla dessa små finesser, eller om det mest bara är en cool sak som jag kommer att testa men som sedan kommer att bli bortglömd 99% av tiden. Eller om dessa finesser går att lösa på ett annat smidigt vis, typ Chromecast eller HTPC.

Skrivet av Telepati:

Den verkar ju dessutom knappt säljas längre.

Ska du köpa en Plasma så är det bara att slå till för snart är det för sent tyvärr.

Skrivet av Telepati:

Är det så att de nya har en tillräckligt bra bild, så är ju de egentligen de mest optimala.

Taget från en recension på Panasonics AX800:

Samt en liten länk om toppmodellen AX900.

The choice is yours!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Den finns inte ens på hemsidan, den sista AX900, den ska iaf undersökas. (kommer i slutet på 2014)

Har du läst om testet när de satte den kant i kant med TX-P65ZT60, som får anses vara den bästa plasman de gjort. Den drar jämnt och de skulle nog aldrig satt dem kant i kant om det inte var för att det var en bra värdemätare.

Kul att den innan, WT600 blev utklassad. Så detta ska vara det bästa de sett

Panasonic kallar den för "plasma-grade picture quality using LED LCD".

Denna ska kollas upp, tack som fan!

Den verkar ju vara ett ruskigt kliv uppåt för Panasonic själva och den är jämn med ZT-plasman, och i vissa aspekter är den vassare.

Denna är betydligt mer lik plasman än vad den är lik ex WT600, som de säger, "den blåser Wt600 i vattnet". Så denna ska nog tas med en hel del mer allvar, eller som de säger

"Med tanke på att många av de ingenjörer som nu arbetar på Panasonics LCD-TV, en gång var de viktiga ingenjörerna på Panasonics plasma-avdelningen och Pioneers plasma-avdelningen innan dess"

Så detta är nog fan en ruskig kandidat, minst sagt.

http://www.trustedreviews.com/panasonic-tx-l65ax900_TV_review

Du har nog plockat fram exakt det jag sökte, en modern värsting med alla finesser, plus att den är ruskigt vass bildmässigt. Jag ska läsa vidare på den men på forum å annat så är de lyriska över AX800, men förväntansfulla inför denna, är den så bra som den verkar, typ.

Den lär kosta, men den är ju å andra sidan så löjligt fet så tro fasen att den kostar. Jag ska inte ropa hej än, men bara det att de kör kant i kant med sin bästa plasma, något de av förklarliga skäl inte gjort innan, då det först nu har kommit något likvärdigt. Och skulle den vara likvärdig så slår den ändå plasman då den har så mycket vassare specs plus annat, utöver bilden.

Du är grym

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

gul tint över halva skärmen

Fy helvete, det hade jag aldrig accepterat. Ändå stod jag ut med Samsung i så många år, S2, S3, S4, S5, Note II, Note III

Alla hade den jävla gula tinten. Sen gick man över till Sony och Z1 hade gul tint medan Z Ultra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

[LIST="1"]
[*]Panasonics toppserie av årets 4k LCDer har fått riktigt bra kritik. Men tyvärr så är svärtan bra mycket ljusare än på plasma, vilket gör att kontrasten fortfarande inte är något att hänga i granen i jämförelse, och det är just kontrasten som gör att Plasma och OLED är så överlägsna i bildkvalité

"At this year’s CES Panasonic made one hell of a claim. Namely that the new flagship LCD model in its 2014 LCD range would better the performance of its best plasma TVs – including the spectacular P60ZT65."

"Black levels too look stunningly deep on the new LCD – and yes, at their deepest they actually do go beyond the black level of even the mighty ZT65 model. There’s no sign on the AX900 of the gentle green dot noise you can get with the ZT65 if you try and run it too brightly.

Så stor skillnad verkar det inte vara längre. Panasonic är väldigt rutinerade inom detta och skulle dels inte uttala sig så, de har ju inte sagt så om någon av de andra nya panelerna vad jag vet, och denna ställde de upp bredvid sin bästa plasma, för att verkligen utsätta den för det de påstod. Inte bara det att den såg bra ut bredvid den bästa plasman som nånsin gjorts, den briljerade inom vissa aspekter dessutom.

"new panel design using Panasonic’s Studio Master Color technology to deliver what Panasonic claims is a plasma-beating colour performance."

Och denna har tydligen förbättrats väldigt sedan i Januari, och det säger han i Mars, alltså på 2 månader:

"Panasonic was daring enough to show a new L65AX900 vs P60ZT65 head-to-head to underline its point. This time, though, it was using different content to the comparison I saw at the CES back in January, delivering some interesting new results. Panasonic also revealed a great deal more about the other features of its flagship TV for the year."

Att den förbättras sedan han först såg den är förmodligen anledningen till att han avslutar med detta:

"However, as well as suspecting that Panasonic was running the L65AX900 demo unit’s local dimming feature on its most (over) aggressive level for the presentation,it’s also worth remembering that there are still many months of engineering time available before the set is due to launch.

Given that many of the engineers now working on Panasonic’s LCD TVs were once key engineers in Panasonic’s plasma department and Pioneer’s plasma department before that, there seems every reason to hope that the backlight haloing issue will be resolved before the TV finally goes on sale"

http://www.trustedreviews.com/panasonic-tx-l65ax900_TV_review

Av olika recensioner att döma så är den mer jämn med ZT än den gör bort sig, vilket säger oerhört mycket. De skulle kunna valt en annan grym plasma men valde sin bästa, som inte ens lanserats i hela världen.

Detta gjordes inte på ex på Wt600 och anledningen är solklar, det är först nu de anser att de producerat något som matchar upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Du är grym

Skrivet av Telepati:

"At this year’s CES Panasonic made one hell of a claim. Namely that the new flagship LCD model in its 2014 LCD range would better the performance of its best plasma TVs – including the spectacular P60ZT65."

"Black levels too look stunningly deep on the new LCD – and yes, at their deepest they actually do go beyond the black level of even the mighty ZT65 model. There’s no sign on the AX900 of the gentle green dot noise you can get with the ZT65 if you try and run it too brightly.

Så stor skillnad verkar det inte vara längre. Panasonic är väldigt rutinerade inom detta och skulle dels inte uttala sig så, de har ju inte sagt så om någon av de andra nya panelerna vad jag vet, och denna ställde de upp bredvid sin bästa plasma, för att verkligen utsätta den för det de påstod. Inte bara det att den såg bra ut bredvid den bästa plasman som nånsin gjorts, den briljerade inom vissa aspekter dessutom.

Med tanke på att AX900 har local dimming så är det inte så konstigt att svärtan går ännu djupare eftersom pixlar kan stängas av helt till skillnad från plasma där pixlarna måste ha en viss spänning på sig för att kunna svara snabbt på signalförändringar. Däremot så är denna local dimming inte på per pixel basis utan det hela sker i sektioner. Detta kan leda till en s.k. halo-effekt (exempel) när bakgrundsbelysningen lyser upp sektioner på skärmen med små ljusstarka delar medans sektioner med mörka områden förblir släckta/dämpade. Tydligast går det nog att se på eftertexter och liknande.

Edit; Såg att du redan kommenterat local dimming.

Nu har jag inte sett en local dimming LCD personligen så jag vet inte hur stort problemet är i praktiken, men skulle jag köpa en LCD idag så tar jag hellre en TV med halo-effekt och djup svärta än en TV utan halo-effekt och blaskig svärta. Inte för att jag kommer att köpa en TV de närmaste åren, min VT60 är fortfarande bättre än samtliga LCDer jag sett, endast utmanad av LGs OLED-TV.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Med tanke på att vi pratar om subjektiva bedömningar så finns det inget svar. Usain Bolt är snabbast på 100 m. Det är fakta. Men vad som är behagligast att titta på är en smaksak.

Om Beats är världens bästa hörlurar? För någon är dem säkert det. Precis som någon tycker han har världens bästa tjej. Och han har inte fel.

Nu snackar vi inte om att lura folk utan vi är varken dumma eller blinda, jag skulle helst av allt velat haft en plasma anno 2014 fullsmetad med smarta funktioner, utöver den underbara bilden. Jag har alltid kört Panasonic sedan Pioneer la av, och nu har Panasonic lagt av, och börjat med dessa främmande prylar, inget som lockar, men jag ställer ändå frågan.

Du är glad över det du uppger i din signatur, nästan så du är lite stolt, annars hade du förmodligen inte uppgivit det. Är det signaturmaterial? Nej, inte enligt mig, men det är det enligt dig, och då har du det.

Apropå att tycka om saker andra ifrågasätter.

Nej signaturen handlar ju om att ge en referens till vissa kommentarer eller om man vill ha hjälp med något behöver man ju inte uppge vad man har för prylar :). Borde väl komplettera med Samsung PS51D7005 och Sony W6 för tillfället också förutom mina BenQ monitorer Vet inte ens om jag uppdaterat den förvisso men jag postar inte så mycket häröver längre. Jag har haft värre prylar förut. Kollade nu under redigeringen och jo det stämmer faktiskt.

Allt kan sägas vara subjektivt om man vill köra den vinklingen. En rostig gammal ford kanske är subjektivt bättre än en splitterny BMW M5.
Den axar bättre på 2n än M5an på 6an då är den objektivt bättre?

Men överlag så ljuger branschen i sin marknadsföring friskt och konsumenter som inte är insatta låter sig köpas. Kolla hur många konsumenter här på Sweclockers som frågar efter 100 hz TV? Något som inte ens existerar och nyttan är högst diskutabel. Grafikfel orsakar det ju obönhörligt det är fakta.

Om vi har verkligheten som bakgrund så är ju inte bra bild subjektivt. En tv som kan återge referensmaterial så korrekt som möjligt är objektivt bättre.

Grejen är att det är ju inte så många unt att enkelt kunna dra hem en massa tv och avgöra vilken de vill behålla. Kräver ju instrument och skicklighet att kunna kalibrera rätt också. De flesta går till ellador snackar med en säljare. Säljaren styr allt som oftast in dig på tv apparater de har störst vinstmarginal på och vissa saker är otroligt effektiva som 100 hz. Samt platthetsfaktor är ju något som är enkelt bedöma i affärerna. Man kan ju tycka att de skulle försöka sälja in 600 hz tramset på plasma också men nej det gör de aldrig varför?

Jag har nästan aldrig träffat en säljare i ladorna som försöker få mig att köpa plasma.

När det gäller beats hade de sålt lika bra om inte beats betalt en massa kändisar för att visa sig med hörlurarna? Om de är så bra varför har inte alla sanna ljudentusiaster beats? Varför mäter de så dåligt om de är så bra? Ljuger mätningar?

Om man med tv är ute efter verklighetstrogen bild och om man med hörlurar är ute efter verklighetstroget ljud så skulle försäljningssiffrorna se annorlunda ut utan missvisande reklam. Och den genomsnittlige konsumenten skulle va mycket mer nöjd med sitt köp eller så fungerar det tvärtom att man är lättare nöjd med sitt köp om man låtit någon annan berätta vad man ska tycka om det :).

Men du har helt rätt att det finns inte en bildteknik idag som tillfredställer alla. En del är känsliga för flimmer ex men när vi snackar referens är det ju rätt tydligt vilka ofantliga brister lcd tekniken har och att det uppenbarligen inte är väsentligt att en tv ger en bra bild för att kunna säljas dyrt. Dagens referens tv apparater matchar ju inte några av de som sålde för ex antal år sedan...

Ibland verkar det som exakt allting annat styr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nej signaturen handlar ju om att ge en referens till vissa kommentarer eller om man vill ha hjälp med något behöver man ju inte uppge vad man har för prylar :). Vet inte ens om jag uppdaterat den förvisso men jag postar inte så mycket häröver längre. Jag har haft värre prylar förut

Allt är subjektivt argumentet visst en rostig gammal ford kanske är subjektivt bättre än en splitterny BMW M5.

Men överlag så ljuger branschen i sin marknadsföring friskt och konsumenter som inte är insatta låter sig köpas. Kolla hur många konsumenter här på Sweclockers som frågar efter 100 hz TV? Något som inte ens existerar och nyttan är högst diskutabel. Grafikfel orsakar det ju obönhörligt.

Om vi har verkligheten som bakgrund så är ju inte bra bild subjektivt. En tv som kan återge referensmaterial så korrekt som möjligt är objektivt bättre.

Grejen är att det är ju inte så många unt att enkelt kunna dra hem en massa tv och avgöra vilken de vill behålla. De flesta går till ellador snackar med en säljare. Säljaren styr allt som oftast in dig på tv apparater de har störst vinstmarginal på och vissa saker är otroligt effektiva som 100 hz. Man kan ju tycka att de skulle försöka sälja in 600 hz tramset på plasma också men nej det gör de aldrig varför?

Jag har nästan aldrig träffat en säljare i ladorna som försöker få mig att köpa plasma.

När det gäller beats hade de sålt lika bra om inte beats betalt en massa kändisar för att visa sig med hörlurarna? Om de är så bra varför har inte alla sanna ljudentusiaster beats?

Om man med tv är ute efter verklighetstrogen bild och om man med hörlurar är ute efter verklighetstroget ljud så skulle försäljningssiffrorna se annorlunda ut utan missvisande reklam. Och den genomsnittlige konsumenten skulle va mycket mer nöjd med sitt köp.

Men du har helt rätt att det finns inte en bildteknik idag som tillfredställer alla. En del är känsliga för flimmer ex men när vi snackar referens är det ju rätt tydligt vilka ofantliga brister lcd tekniken har och att det inte är väsentligt att en tv ger en bra bild för att kunna säljas dyrt. Ibland verkar det som exakt allting annat styr...

Det är fortfarande människor som sitter i de analyspanelerna som ska avgöra hur bra de tycker hörlurar är, en tv är, osv, det refereras av människor, de ger sin syn på det. Alla reviews som finns är gjorda av personer som gjort sin subjektiva bedömning, för du kan inte använda mätinstrument för att göra en helhets-review, det är ju ändå en annan människa som ska titta/lyssna i slutändan.

Så det finns inte lista för den bästa bilen, den bästa tv:n, bästa hörlurarna, då det är så många olika subjektiva preferenser att ta hänsyn till.

Men det finns listor på bästa 100m-löpare, bästa boxare i tungvikt just nu, bästa fotbollslaget i världen 2014, etc, för detta avgör inte det personliga tycket utan det är bara simpel fakta. Klart man tycka att någon annan är bättre på 100 m, men det går att bevisa att han har fel. Men när smak och tycke avgör så kan man aldrig motbevisa att något är fel, då skönheten ligger i betraktarens ögon/öron.

Mycket kan man enas om, många parametrar, det kan man, men inte fullt ut, för det är alltid plats för att den som gör testerna ska ge sin syn på det han upplever, det är liksom lite av själva poängen, och vissa anses seriösare än andra.

Men i slutändan så är den hur den i soffan upplever det han ser som är avgörande, och han kanske inte ser/har öga för, de detaljer och massa annat som en inbiten tv-analytiker har. Förmodligen inte.

Det är ju dock detta som är charmen med det, att du kan tycka det du tycker och även om världens bästa tv-analytiker säger annat så kan han aldrig ändra på att du inte upplever det så, att du inte känner samma kryddiga eftersmak i den där grillade köttbiten, för ni har olika smaklökar.

Men det har aldrig funnits en bättre brottare än Alexander Karelin. Han är den bäste genom alla tider. Det är faktum för en blind, döv och helt utan smaklökar.