Permalänk
Medlem

Testa 3D?

Hej,

Jag har nu köpt en 3D TV och skulle vilja prova 3D delen. Jag har en 3D Blu-ray spelare men vad jag förstår så är det inte så lätt att hitta hyrfilm. Att köpa en för över 200 kr bara för att testa 3D känns lite överdrivet. Kan man på något vis testa 3D genom XBMC? Jag har sett att det finns något som heter 3D HSBS men vad jag förstår så ska det inte vara lika bra som blu-ray 3D? Någon som vet mer om detta?

I värsta fall får jag såklart köpa en 3D film men jag lär ju inte göra något annat än att just testa det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hsbs och fsbs är två filformat på 3D om du pratar om att ladda ner film och spela upp. Du kan med lite trixande spela upp 3D i xbmc (kolla tuben för en guide kanske?) men du lär kolla vad din tv klarar av.
Finns även så du kan hyra 3D-film, alternativt streama en film ifrån någon internettjänst?

Permalänk

Här finns samlat en hel hög med 3D demo material från de olika TV-tillverkarna.

http://www.demo-world.eu/trailers/3d-high-definition-trailers...

Bara ladda hem, kopiera över på ett USB minne, och köra i Tv'ns mediaspelare.

Dessa är i formatet 'SBS' 'side by side', vilket innebär att bild för V-öga och H-öga är lagda bredvid varann i en bild.
Eftersom de delar plats i en bild, får vi halva horisontella upplösningen jämfört med en normal bild.
Går också att dela bilden vertikalt 'OU' 'Over Under', och då får man halva vertikala upplösningen.

Bilden från en 3D-bluray ligger i ett annat format, spelaren signalerar TV'n att det är 3D och för för vilket öga (V-H) respektive bild ska visas i full HD.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

SBS kan vara lite trixigt att få igång dock för det är inget som tvn känner av själv så man får slå på det på tvn. 3D på bluray ska aktiveras automatiskt på en 3d tv.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Så med SBS så blir upplösningen mindre? Men inte med 3D från blu-ray diskar? Vad innebär då 3D HSBS? Finns det överhuvudtaget filmer på nätet som har samma kvali´te som Blu-ray skivor? Har sett vissa där man skriver video = untouched?

Jag har hyrt ett par filmer från video butiken och det blir bra på den blu-ray spelare jag har men tyvärr har butiken ett extrem lågt utbud av 3D film.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hsbs = half side by side = lite mindre upplösning ja.
Ja det finns filmer på nätet som är lika bra kvalitet som blurayskivor fast de ligger på 30-50gb st. 1080p-filmerna på ~10gb är ju bra kvalitet men inte lika som de "riktiga" på 30-50gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Tack för svaren.

Finns det överhuvudtaget filmer på nätet som har samma kvali´te som Blu-ray skivor? Har sett vissa där man skriver video = untouched?

Ja bluray isos