Permalänk
Medlem

Köpråd för en 27"-ish skärm

Hej hopp!
Ursäkta ytterligare en "vad ska jag köpa"-tråd, men jag är tyvärr helt utdaterad på denna fronten sedan flera år tillbaka...

Jag är i farten att investera i en ny skärm. Det enda jag vet är att jag vill ha något som är någonstans 25"-30", varken större eller mindre.
TN/VN-paneler (och liknande skräp) går strikt bort, och att jag vill ha minst 1200px på höjden.

I övrigt finns det egentligen inga krav, jag vill väl däremot hävda att vad jag söker helt enkelt är "bäst skärm per krona".

Vad är det jag söker?
Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Jag håller precis på och letar efter en sådan själv. Det finns en som kostar lite drygt 3000, 27C4QPJKAB. Den har fått ganska bra betyg för själva bilden men mycket gnäll om exempelvis knapparna och foten, men det är ju mindre viktigt när den väl är på plats liksom. Annars är ju Dell U2713HM ett bra val, dock 4000.

De här 29'' med 2560x1080 är ju mindre på höjden än en vanlig 16:9 24'' så de bör man nog undvika om man inte absolut vill ha en jättebred skärm.

Permalänk

Spelar du FPS-spel? Redigerar du foton? ser du hd-film på PC:n? vad är viktigast snabb skärm eller korrekt färgåtergivning. Vad ligger din budget på?

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Permalänk

Är riktigt nöjd med min Asus PB278Q, 27" IPS, 2560x1440.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, so far!
Glömde att nämna att jag ska ha den till min work/media-station, spelar aldrig spel.

Permalänk

Bäst skärm per krona är i de flesta fallen Qnix qx2710;)
Helt underbar skärm, i alla fall när man kommer från 24" 1080 TN xD
Såg nu att du inte spelar, då faller guldvärdet på denna. Bättre att gå på något annat;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av retry:

Tack för alla tips, so far!
Glömde att nämna att jag ska ha den till min work/media-station, spelar aldrig spel.

Grafik och/eller text? Budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Grafik och/eller text? Budget?

50/50 fördelning mellan läsning och grafik/media. Pengar är inte problemet, utan jag söker "bäst skärm per krona".

Permalänk
Medlem
Skrivet av retry:

50/50 fördelning mellan läsning och grafik/media. Pengar är inte problemet, utan jag söker "bäst skärm per krona".

Det beror på hur man rangordnar skärmar. Är det exempelvis flest pixlar per krona du vill ha? Du kan alltid få en skärm som på något sätt är bättre om du lägger ut mer pengar. Mindre än 3000:- kommer du inte undan med, men hur mycket kan du tänka dig att lägga?

Permalänk

Jag skulle verkligen vilja ha en skärm med 1920x1200 pixlar, 16:10 format är underbart att jobba i. Vill inte hijacka din tråd men tror du skulle gilla 16:10 bildformatet

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viliktotr:

Jag skulle verkligen vilja ha en skärm med 1920x1200 pixlar, 16:10 format är underbart att jobba i. Vill inte hijacka din tråd men tror du skulle gilla 16:10 bildformatet

Problemet är ifall man vill ha högre upplösning än så. Det finns inga 27'' 16:10 med hög upplösning (alltså 1600p) utan då får man gå upp till 30'' och då blir det genast väldigt dyrt, minst 10 000. Nu bortser jag dock från QHD-skärmarna för de som finns på marknaden har inte så bra bildkvalitet osv. i alla fall inte de som inte kostar rejält mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det beror på hur man rangordnar skärmar. Är det exempelvis flest pixlar per krona du vill ha? Du kan alltid få en skärm som på något sätt är bättre om du lägger ut mer pengar. Mindre än 3000:- kommer du inte undan med, men hur mycket kan du tänka dig att lägga?

När det kommer till pixlar så är jag nöjd bara det inte är mindre än 1200 på höjden. Däremot så ser jag gärna att skärmen är mer högupplöst än så.
När det kommer till pris så är jag inte begränsad, det finns utrymme för upp till 20kkr om det nu vore så - men jag vet redan att en skärm för 20kkr inte är så himla mycket bättre än en för 7kkr - därmed så är en 20kkr-skärm inte intressant, för den är helt enkelt överprisad.

Men av vad jag har kommit fram till så verkar ju Asus PB278QR kanske vara något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retry:

När det kommer till pixlar så är jag nöjd bara det inte är mindre än 1200 på höjden. Däremot så ser jag gärna att skärmen är mer högupplöst än så.
När det kommer till pris så är jag inte begränsad, det finns utrymme för upp till 20kkr om det nu vore så - men jag vet redan att en skärm för 20kkr inte är så himla mycket bättre än en för 7kkr - därmed så är en 20kkr-skärm inte intressant, för den är helt enkelt överprisad.

Men av vad jag har kommit fram till så verkar ju Asus PB278QR kanske vara något att ha?

"Bättre" är subjektivt.

Men eftersom du kräver minst 1200p och minst 25" så blir det i praktiken (minst) 1440p du måste välja, finns typ inga 27" 1200p.

1600p kostar 9300:- och 4K kan man få från ~15000:-.

Permalänk
Skrivet av retry:

När det kommer till pixlar så är jag nöjd bara det inte är mindre än 1200 på höjden. Däremot så ser jag gärna att skärmen är mer högupplöst än så.
När det kommer till pris så är jag inte begränsad, det finns utrymme för upp till 20kkr om det nu vore så - men jag vet redan att en skärm för 20kkr inte är så himla mycket bättre än en för 7kkr - därmed så är en 20kkr-skärm inte intressant, för den är helt enkelt överprisad.

Men av vad jag har kommit fram till så verkar ju Asus PB278QR kanske vara något att ha?

Du har inte orkat läsa Prads tester förstår jag.

Finns anledningar till att Eizon får sehr gut medan Asusskärmen fick nöja sig med gut.

15.04.2013 veröffentlicht Eizo EV2736WFS-BK 27 sehr gut
01.04.2013 veröffentlicht Asus PB278Q 27 gut

Egentligen behöver man inte ens kunna tyska för att tillgodogöra sig mycket ur deras tester.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14731852']Du har inte orkat läsa Prads tester förstår jag.

Finns anledningar till att Eizon får sehr gut medan Asusskärmen fick nöja sig med gut.

15.04.2013 veröffentlicht Eizo EV2736WFS-BK 27 sehr gut
01.04.2013 veröffentlicht Asus PB278Q 27 gut

Egentligen behöver man inte ens kunna tyska för att tillgodogöra sig mycket ur deras tester.

Jodå, jag försökte i alla fall.

Det framgick inte för mig om EV2736WFS-BK är samma som EV2736W, det är ju trots allt två olika benämningar, och jag hittar inte den förstnämnda på prisjakt.

Samt att PB278Q inte är samma som PB278QR.

Permalänk
Skrivet av retry:

Vad är det jag söker?

Bäst per krona:

AOC q2770Pqu 3490:- - Presterar faktiskt bättre i tester än vissa(Asus, Benq) skärmar för 4k+ , Bäst per krona imo.

Philips 272P4QPJKEB 3490:- - Vet inget om denna, men har fått bra recensioner.

Dell UltraSharp U2713HM 3841:- - Hata/gilla skärm, har grovt antireflexfilter som alla Dell -skärmar som man antingen hatar eller gillar.

Asus PB278QR 4290:- - Väldigt poppis skärm, hittar inga recensioner på denna nya modell men enligt asus produktsida ska denna vara flickerfree.

Lyx

Eizo FlexScan EV2736W 5490:- - Bästa 1440p-skärmen (som inte är proffsskärm)

Samsung S27B970D 6449:- - Grym skärm och i princip det enda alternativet om man är ute efter en Glossy skärm.

Asus PA279Q 7020:- - Professionell skärm för fotografer etc, och därmed också dyr.

Här har du lite tips Själv hade jag nog kört på AOCn eller Asusen för bäst per krona, Eizo eller Samsung om du vill lägga så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Bäst per krona:

AOC q2770Pqu 3490:- - Presterar faktiskt bättre i tester än vissa(Asus, Benq) skärmar för 4k+ , Bäst per krona imo.

Philips 272P4QPJKEB 3490:- - Vet inget om denna, men har fått bra recensioner.

Dell UltraSharp U2713HM 3841:- - Hata/gilla skärm, har grovt antireflexfilter som alla Dell -skärmar som man antingen hatar eller gillar.

Asus PB278QR 4290:- - Väldigt poppis skärm, hittar inga recensioner på denna nya modell men enligt asus produktsida ska denna vara flickerfree.

Lyx

Eizo FlexScan EV2736W 5490:- - Bästa 1440p-skärmen (som inte är proffsskärm)

Samsung S27B970D 6449:- - Grym skärm och i princip det enda alternativet om man är ute efter en Glossy skärm.

Asus PA279Q 7020:- - Professionell skärm för fotografer etc, och därmed också dyr.

Här har du lite tips Själv hade jag nog kört på AOCn eller Asusen för bäst per krona, Eizo eller Samsung om du vill lägga så mycket.

Helt otroligt bra svar, you are one of a kind! Ska ta mig en ordentlig funderare nu

Permalänk
Skrivet av retry:

Helt otroligt bra svar, you are one of a kind! Ska ta mig en ordentlig funderare nu

Hehe no problemo. Är själv på jakt efter en 1440p skärm, vet inte om jag ska köra på en 27" eller denna mastodont Benq BL3200PT ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Bäst per krona:

AOC q2770Pqu 3490:- - Presterar faktiskt bättre i tester än vissa(Asus, Benq) skärmar för 4k+ , Bäst per krona imo.

Philips 272P4QPJKEB 3490:- - Vet inget om denna, men har fått bra recensioner.

Dell UltraSharp U2713HM 3841:- - Hata/gilla skärm, har grovt antireflexfilter som alla Dell -skärmar som man antingen hatar eller gillar.

Asus PB278QR 4290:- - Väldigt poppis skärm, hittar inga recensioner på denna nya modell men enligt asus produktsida ska denna vara flickerfree.

Dold text

Är PB278QR samma skärm som PB278Q bortsett från att den är flickerfri?
Vad är det för skillnad mellan EV2736W och PB278QR?
Är EV2736W värd den extra tusenlappen istället för PB278QR enligt dig?

Tänkte köpa en riktigt bra skärm till vanlig användning och spel i 4000kr klassen ifall jag inte hittar en bra begagnad för mindre än 3000kr.

Hur mycket är PB278Q och U2713HM värda begagnat idag skulle du tro?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

AOC q2770Pqu är en riktigt bra skärm för pengarna, använder Samsungs S-PLS panel och som någon ovan har sagt fått väldigt bra betyg i recensioner. Lite ostabil fot men den har VESA-fäste om man vill hänga upp den på väggen. Använder den själv, var först inne på Samsung S27B970D men valde att testa en mattskärm och är faktiskt nöjd, nästan halva priset jämfört med S27B970D.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Är PB278QR samma skärm som PB278Q bortsett från att den är flickerfri?

Hittar inga recensioner men tvivlar på att svärta, färger, latency etc skulle vara mer än minimalt bättre utan det är nog samma skärm med små uppdateringar. Flickerfri och lowbluelight mode för skonsam långtidsanvändning är najs, dessutom är den billigare på prisjakt just nu än föregående modell.

Skrivet av Justin91:

Vad är det för skillnad mellan EV2736W och PB278QR?

Du får kolla upp recensioner för ingående detaljer men Eizon piskar alla andra 27" 1440p-skärmar på de flesta punkter (utom proffsskärmar förstås)

Skrivet av Justin91:

Är EV2736W värd den extra tusenlappen istället för PB278QR enligt dig?

Vid skrivande stund skiljer det 1200:- . Inte värt enligt mig då Eizon kostar 5500:- , lägg till lite och du har en 32" Benq BL3200PT som släpps snart.

Skrivet av Justin91:

Tänkte köpa en riktigt bra skärm till vanlig användning och spel i 4000kr klassen ifall jag inte hittar en bra begagnad för mindre än 3000kr.
Hur mycket är PB278Q och U2713HM värda begagnat idag skulle du tro?

PB278Q i fint skick, med garanti/kvitto brukar gå för 2500-2800:- här på swec marknaden, U2713HM några hundralappar mindre. Kör på PB278QR om du vill ha en ny skärm nu, kan ju vänta efter någon sexig deal på en beggad skärm på marknaden men kan ju dröja

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

AOC q2770Pqu är en riktigt bra skärm för pengarna

This. Utan tvekan "most bang for the buck" just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retry:

Tack för alla tips, so far!
Glömde att nämna att jag ska ha den till min work/media-station, spelar aldrig spel.

Skrivet av retry:

50/50 fördelning mellan läsning och grafik/media. Pengar är inte problemet, utan jag söker "bäst skärm per krona".

Allt är helt beroende på vad du ska använda den till, med din beskrivning till vad du ska göra så ska du nog inte helt räkna bort VA-paneler

"Conclusion

As you have probably gathered by now, there is no single type of LCD that is good at everything. What panel type you choose must be a compromise based on how you use the monitor. Gamers will generally be happy with TN panels and their exceptional response time. Photographers and graphic designers should buy an IPS monitor instead.

If you are a writer or work in any other field where contrast is an important factor you should have a look at a monitor with an MVA or PVA panel. If you use the screen to the little bit of everything, you might choose a TN-based monitor to save money or a high-end IPS with low response time if you won’t settle for just the mere basics."

TN Vs. IPS Vs. VA

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Precis som TS så letar jag efter en skärm efter mina behov! Vilken 1440P skärm är bäst för spel som inte har TN panel?

Har denna skärmen just nu och märker inte av något eftersläp eller liknande, så då har ni något att utgå från

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1351243

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte6950:

Precis som TS så letar jag efter en skärm efter mina behov! Vilken 1440P skärm är bäst för spel som inte har TN panel?

Har denna skärmen just nu och märker inte av något eftersläp eller liknande, så då har ni något att utgå från

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1351243

Ditt behov är spel, läs ovan

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ditt behov är spel, läs ovan

Ser inget bra svar för behov

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk

Bäst per krona
Qnix QX2710

Lyx
Qnix QX2710

Bäst för spel
Qnix QX2710

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Bäst per krona
Qnix QX2710

Lyx
Qnix QX2710

Bäst för spel
Qnix QX2710

Alla vågar inte beställa en Kina skärm

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Plus mest fel för pengarna oxå, blb, pixelfel osv och dessutom utan garanti, lyx.

Skrivet av xGreenRed:

Bäst per krona
Qnix QX2710

Lyx
Qnix QX2710

Bäst för spel
Qnix QX2710

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late