Skärm för gaming/bildredigering - max 2500kr?

Permalänk
Medlem

Skärm för gaming/bildredigering - max 2500kr?

Tjenare tjenare!

Jag blev lite sugen här om dagen på att eventuellt uppgradera min nuvarande skärm (en BenQ G2420HBD) till något bättre. Eftersom att jag hade tänkt studera nu till hösten och just nu jobbar någorlunda mycket så har jag inte jättemycket pengar att röra mig med så budgeten är som i titeln: MAX 2500kr, helst runt 2000kr.
Användningsområdena är framförallt gaming och bildredigering (Photoshop), där gaming är det jag håller på med mest utav dem två. Jag spelar inga mmos, egentligen bara bilspel och FPS.
Vill helst att skärmen ska ha 1080p-upplösning, men gärna något högre om det finns, och panelen ska gärna vara något med bra betraktningsvinklar och bra färger. Uppdateringsfrekvens spelar ingen större roll för mig just nu när det handlar om den här budgeten, men går det att klämma in 120/144Hz tillsammans med de andra sakerna så vore det ju inte helt fel!
Min.krav på storleken är minst 24" då jag har vant mig vid den storleken, och jag skulle inte tacka nej till större!

Så summa summarum:
* Ska vara bra i färger och betraktningsvinklar för bildredigering.
* Ska vara rätt så snabb och ha bra flyt i skärmen för olika spel (framförallt FPS och bilspel)
* Ska ha minst 1080p-upplösning, men gärna högre.
* Får kosta MAX 2500kr, gärna mindre!

Så nu är jobbet ert, vilken eller vilka skärmar börjar kika närmare på, och vad för egenskaper tycker ni jag ska prioritera om ni vore i min sits?
Tack på förhand för alla svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd

Intressanta krav för så lite pengar.

Du får inte båda i samma skärm så du måste prioritera vad du finner viktigast.
IPS - Ger bra färger/betraktningsvinkel och är utmärkt för bildredigering och liknande. Här stannas det på 60Hz
TN - Usel färgåtergivning/betraktningsvinkel. Används för 144Hz skärmar och är perfekt för FPS och liknande.

IPS Skärmar

144Hz Skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tjenare tjenare!

Jag blev lite sugen här om dagen på att eventuellt uppgradera min nuvarande skärm (en BenQ G2420HBD) till något bättre. Eftersom att jag hade tänkt studera nu till hösten och just nu jobbar någorlunda mycket så har jag inte jättemycket pengar att röra mig med så budgeten är som i titeln: MAX 2500kr, helst runt 2000kr.
Användningsområdena är framförallt gaming och bildredigering (Photoshop), där gaming är det jag håller på med mest utav dem två. Jag spelar inga mmos, egentligen bara bilspel och FPS.
Vill helst att skärmen ska ha 1080p-upplösning, men gärna något högre om det finns, och panelen ska gärna vara något med bra betraktningsvinklar och bra färger. Uppdateringsfrekvens spelar ingen större roll för mig just nu när det handlar om den här budgeten, men går det att klämma in 120/144Hz tillsammans med de andra sakerna så vore det ju inte helt fel!
Min.krav på storleken är minst 24" då jag har vant mig vid den storleken, och jag skulle inte tacka nej till större!

Dold text

Så summa summarum:
* Ska vara bra i färger och betraktningsvinklar för bildredigering.
* Ska vara rätt så snabb och ha bra flyt i skärmen för olika spel (framförallt FPS och bilspel)
* Ska ha minst 1080p-upplösning, men gärna högre.
* Får kosta MAX 2500kr, gärna mindre!

Så nu är jobbet ert, vilken eller vilka skärmar börjar kika närmare på, och vad för egenskaper tycker ni jag ska prioritera om ni vore i min sits?
Tack på förhand för alla svar

Som ovan skriver så ber du i princip om två motsatser. Du ber om bilen som går i 300 Km/h men som kan ta hela tjocka släkten på 10 pers.
Tror nog du får finna dig med att välja skärm för ett av områdena eller välja ett mellanting som inte gör någon av dom toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Intressanta krav för så lite pengar.

Du får inte båda i samma skärm så du måste prioritera vad du finner viktigast.
IPS - Ger bra färger/betraktningsvinkel och är utmärkt för bildredigering och liknande. Här stannas det på 60Hz
TN - Usel färgåtergivning/betraktningsvinkel. Används för 144Hz skärmar och är perfekt för FPS och liknande.

IPS Skärmar

144Hz Skärmar

Ja jag misstänkte detta, skrev bara ner saker och ting som var intressanta! Men tack för svaren, lutar mest åt ips/60hz för min del då, men kan bli ett köp senare när jag får in lite mer pengar. Tack för att du länkade några stycken av varje iaf!

Skrivet av Gublo:

Som ovan skriver så ber du i princip om två motsatser. Du ber om bilen som går i 300 Km/h men som kan ta hela tjocka släkten på 10 pers.
Tror nog du får finna dig med att välja skärm för ett av områdena eller välja ett mellanting som inte gör någon av dom toppen.

Som jag svara ovan, jag misstänkte detta, det slog mig dock först rejält efter att jag hade postat tråden! Men sen så är det ju alltid bra att fråga någon som vet bättre, för då får man ett definitivt svar, eller iaf ett bra mycket säkrare svar!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna? Läste lite snabbt att IPS och PLS är i princip lika bra i kvalité, och denna är ändå en 27" med FHD-upplösning, PLS-panel, och allt för 2,2k. Verkar väl vara en rätt så hyffsad deal?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Vad sägs om denna? Läste lite snabbt att IPS och PLS är i princip lika bra i kvalité, och denna är ändå en 27" med FHD-upplösning, PLS-panel, och allt för 2,2k. Verkar väl vara en rätt så hyffsad deal?

Känns som att det saknas en länk här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Känns som att det saknas en länk här?

Antar att han menar någon av Samsung-skärmarna http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s179748890&o=produkt_pr...

Permalänk
Avstängd

Koreaskärm.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Känns som att det saknas en länk här?

Haha men gud förlåt mig...
http://www.inet.se/produkt/2303859/samsung-27-s27d590p-pls-le... ska det vara!

Skrivet av Gublo:

Jajjemen, denna dock:
http://www.inet.se/produkt/2303859/samsung-27-s27d590p-pls-le...

Skrivet av Isse00:

Koreaskärm.

Motivering?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

TN - Usel färgåtergivning/betraktningsvinkel. Används för 144Hz skärmar och är perfekt för FPS och liknande.

''Usel'' ska man ta med en hink salt. Stor skillnad mellan bra och dålig TN panel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT