Nedsatt pris på Acer 24" Predator GN246HLBbid 144Hz. Behöver råd!

Permalänk

Nedsatt pris på Acer 24" Predator GN246HLBbid 144Hz. Behöver råd!

Nu är det så att jag behöver en skärm främst för gaming (mestadels FPS spel) men jag håller även på med en hel del bildredigering. Jag är ganska övertygad om att denna skärm håller måttet för gaming men frågan är om den duger för bildredigering. Någon som har/har prövat denna skärm eller kan säga på rak arm om den fungerar bra för det eller ej? Det bör tilläggas att jag inte är allt för petig när det gäller färger osv. då jag sitter framför en skräphög till skärm just nu.

När jag såg att skärmen var nedsatt känns det nästan som ett givet köp. Vad tycker ni? Är den värd pengarna? Har ni något annat förslag inom samma prisram?
Acer 24" Predator GN246HLBbid 144Hz

EDIT: Hittade en annan nedsatt skärm på Komplett, vilken rekommenderar ni? Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Inaktiv

Jag har nog en likvärdig skärm.
Jag är nöjd med denna spelskärm.

Jag köpte till 3D-glasögon men nu i efterhand så var det onödigt extraköp då jag inte använder men 3D-funktionen i spel ser bra ut men jag är för ovan att använda.

ASUS 24" VG248QE 144Hz
2 795 kr
http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Permalänk
Skrivet av anon130942:

Jag har nog en likvärdig skärm.
Jag är nöjd med denna spelskärm.

Jag köpte till 3D-glasögon men nu i efterhand så var det onödigt extraköp då jag inte använder men 3D-funktionen i spel ser bra ut men jag är för ovan att använda.

ASUS 24" VG248QE 144Hz
2 795 kr
http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Härligt att höra! 3D-funktionen är dock ingenting jag planerar att använda så det blir nog inget sådant extra inköp för min del.

Såg nu att det är tillfällig rea på Komplett och hittade då denna skärm nedsatt: Asus 24" LED VG248QE. Vad rekommenderar ni, denna skärm eller skärmen jag länkade först?

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden då jag gärna vill höra lite tankar kring dessa två skärmar då jag skall införskaffa mig en ny! För- och nackdelar?

Visa signatur

[CENTER]ROGERCPU Intel Core i5 3570k | GPU Gigabyte Windforce GTX670 2GB OC | MOBO MSI Z77A-GD55 | PSU Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD Seagate Barracuda 1TB| SSD Samsung 840 Basic 120GB| RAM Corsair Vengeance 16GB CL9| CASE BitFenix Shinobi Window | OS Windows 8[/CENTER]

Permalänk
Medlem

Köpte Acern idag på Inet, tidigare haft Benq XL2410T sen 2010.

Denna skärmen är mycket bättre, men mycket mindre inställningar att ändra i OSD.

Standard kan man inte få gamma 2.2, men färgåtergivning och gråskalan är bra från start.
Med skärmen brightness 50, contrast 50 och colour User (95/90/95) ändrade jag sedan i Nvidias färginställningar:

Färg, Brightness, Contrast, Gamma
Red, 50, 57, 0.80
Green, 50, 45, 0.83
Blue, 50, 45, 0.92

Då blev det så nära gamma 2.2 jag kunde komma enligt mitt öga som måttstock.

Använt http://www.lagom.nl/lcd-test, och med ovan är Constrast och Gamma godkänt.
Black Level och White saturation kunde jag se skillnad på allt, t.o.m. 254 på white och 1 på black.
På respons time är black-to-gray en minimal delay, input lag ska vara 1 ms (inte testat) och ingen ghosting.

Mitt exemplar har ingen tydlig clouding, men det finns där då det är ljusare ute på kanterna och om jag tittar från sidorna. Ingenting som märks för mycket, till skillnad från min XL2410T som hade blacklight bleeding samt dålig utskiljning på mörkaste skalorna av svart så mörkare partier kunde t.o.m. ljusa upp mer än de näst mörkare -- Acern har inte detta problemet utan jag ser utan problem i mörka spel, även om svartan inte är den mörkaste man kan önska (har en plasma-TV med grym svarta)

Jag vet inget om Asus:en, men för 2000 kr är detta en väldigt bra skärm - köper en till som jag hämtar imorgon. Kommer köra på dessa tills framtiden ger oss en skärm med IPS, G-Sync, 4K och 144 MHz kommer ut för en billig slant

Edit: Glömde bort, skärpan är hög - inget man verkar kunna ändra. Den är tack och lov inte för hög, liten text syns fortfarande perfekt utan att bli kornig som den blir med för hög skärpa.

Permalänk

Lånar tråden lite. Nån som vet vad det är för 3D teknik på Acer GN246HLBbid? Har inte hittat någon info ang detta. Jag själv föredrar passiv 3D.
Eftersom jag har 3 st Acer G246HLBbid (60hz) just nu så går jag i tankarna att byta ut den primära skärmen till 144hz skärmen då det är samma "skal/ram".

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz