Köpråd: Kombinerad TV- & datorskärm

Permalänk

Köpråd: Kombinerad TV- & datorskärm

Hej,

Jag håller på att flytta till en 1:a och går i tankarna hur jag kan optimera min boendeyta. En sak som skulle underlätta en hel del är att kunna ha samma skärm för både datorn och TV.

Är det någon som har koll på vad som är ett bra alternativ för inte allt för mycket kronor? Kunde man hålla sig under 5 000 kr vore det helt fantastiskt.

Mitt huvudsakliga användande är datorn och slår bara på tv:n ibland. Så jag har till och med funderat på att göra mig av med den helt. Men tänkte först undersöka om det finns ett bra alternativ.

Tack på förhand för tips!

Permalänk
Avstängd

Det går ju att använda valfri TV som skärm, men de brukar inte hålla samma bildkvalitet som en riktig datorskärm. Jag hade nog satsat på en skärm och sen antingen ett tv-kort till datorn (finns både interna och externa) eller en separat box att koppla in med HDMI direkt i skärmen. Ska du köra digitalt över kabel eller så så kan det bli svårt att hitta ett lämpligt kort till datorn dock.

Permalänk
Medlem

Annars kan du alltid göra som jag har i min setup.
Jag har en 3 + 1 setup med skärma (3 st nere med 1 övre) alla 4 kopplade till datorn, dock är den översta kopplad till en digitalbox. (en sådan här om jag mins rätt: http://www.dustin.se/product/5010744287/humax-bxr-hd2-dvb-t2/)

Då har jag en HDMI -> DVI sladd, som då är kopplad HDMI i digitaboxen och DVI i skärmen.
Sedan har jag en scart -> RCA/video (http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scar...) som är kopplad på scart utgången.
Därifrån (RCA dvs den röda och vita utgången) har jag en som jag kan koppla in ett par högtalar i (http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapter...).

Högtalarna har jag gömt bakom mina skärma (snyggt o prydligt), och behövs inte röras (dessa är på 24/7), volym kan du ändra via digitalboxen/fjärkontrollen.

Sedan vet jag inte vad du har för krav på storlek, mina skärmar är 24" och det fungera super för mig. (tittar aldrig på tv:n, mera sambon som gör det, och med denna lösning kan jag slö titta när jag slö surfar )
Vet att vi ha samma lösning på jobbet i en Lektionssal, där är den kopplad till en projektor i stället för skärm (och då ger 110" bild).

Digitalboxen har stöd för boxer, ifall du inte nöjer dig med dem "vanliga" kanalerna.

EDIT: bästa hade varit att ha en skärm med inbyggda högtalare och HDMI ingång, behöver du bara en sladd mellan digitalboxen och skärmen.
Sedan kanske detta inte är den bästa lösningen för "tv freaks" men för slö tittande på 6:an eller nyheterna, duger den super för mitt ändamål i alla fall

Permalänk

Jag klämde in både TV i ett hörn och stationär dator med skrivbord i ett (i ett fyrkantigt rum) skrivbordet är 180cm långt och 90cm brett.

Gick rätt bra, men hade inte plats för soffa eller fåtölj

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en stor monitor och använd till "tv via datorn" så får du nog bäst valuta för pengarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

En polare körde med en 40'' tv som skärm, funkade helt ok bara man inte satt för nära. Personligen vill jag nog ha högre upplösning när storleken går upp, men klarar man sig med 1080p så borde det inte vara några problem.