Permalänk
Medlem

2x27 tum 16:9 eller 1x29tum 21:9

Hej!
Sugen på att skaffa en ny skärm då jag kände begränsningarna med att ha en gammal HP ZR24w (16:10 ) så undrar vad som skulle passa bäst ?
Skärmen kommer användas för programering , läsandes av PDF , surfa samt lite spelandes

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/174905-p...

vs

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-k272hlbd-va-27-black-p...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Du säger att du ska läsa, surfa och programmera, då skulle jag definitivt gå på ett två-skärmsalternativ. (Speciellt för programmeringen)

Problemet med de skärmar du länkat till är att de har alldeles för låg upplösning för detta. Bokstäverna kommer att bli pixliga och du kommer att irritera dig på detta varje gång du slår på skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Hej!
Sugen på att skaffa en ny skärm då jag kände begränsningarna med att ha en gammal HP ZR24w (16:10 ) så undrar vad som skulle passa bäst ?
Skärmen kommer användas för programering , läsandes av PDF , surfa samt lite spelandes

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/174905-p...

vs

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-k272hlbd-va-27-black-p...

Skrivet av Wickman:

Du säger att du ska läsa, surfa och programmera, då skulle jag definitivt gå på ett två-skärmsalternativ. (Speciellt för programmeringen)

Problemet med de skärmar du länkat till är att de har alldeles för låg upplösning för detta. Bokstäverna kommer att bli pixliga och du kommer att irritera dig på detta varje gång du slår på skärmarna.

Sitter på en AOC a2963pm med samme oppløsning og aspekt ratio som den Phillips 298X4QJAB du linker til fra Webhallen dvs 2560 x 1080 punkter og 21:9 AH-IPS. Kan ikke si at teksten er ujevn eller på noen måte er uleselig for meg og det trass jeg kun sitter noen meter fra selve skjermen. Skjermer med denne oppløsning og dimensjon på 29" vil også ha en litt høyere Pixel Per Inch (PPI). Phillips skjermen vil ha 97 PPI i motsetning til 82 PPI på en 1920 x 1080 punkters 27". I følge Phillips egen info om denne skjerm, så ville det være mulig å koble inn to kilder samtidig, så du kan godt både bruke en laptop og samtidig ha billede fra en stasjonær eller tilsvarende på samme skjerm. I Windows så er det lett å bruke to dokumenter/websider side ved side på en 21:9 skjerm, synes jeg og det er ikke mer vanskelig å lese teksten enn på en standard skjerm med 16:9 dimensjon.

http://www.philips.se/c/st-monitorer/brilliance-lcd-skaerm-me...

Noe som kan veie i mot den her typen av større skjermer er de ergonomiske faktorene ettersom de ofte ikke er like fleksible å forandre på høyden med standard foten. Jeg har ikke sjekket for Phillips del om det er mulig å bruke VESA festen for å feste det på en vegg eller på et stativ for større fleksibilitet å stille inn det i høyden. Det er kanskje noe du burde tenke på etter dersom du vil bruke skjermen til lange og intensive arbeide som programmering, lesing av digitale dokumenter etc.

Hva er det for video kort du har i dag og hvile utganger er det du tenkt å bruke på den til skjermen?
Hvilke spill er det du spiller? Er det viktig med farver kvaliteten eller mer viktig med respons på selve skjermen?
Hvordan vil du ha skjermen plassert i forhold til deg selv (avstand) og er rommet utsatt for mye sollys i løpet av dagen (reflekser)?

Slik info vil kunne være til veiledning for hvilke paneler der ville passe deg best. Det ville også være flott dersom du kunne se på lignende skjermer på noen butikk i nærheten for å skape deg egen oppfattelse av hvordan du vil oppleve respektive skjerm. Det er trass alt svært personlig for hvor følsom en er for bakgrunnslys (back lightning/bleeding/IPS glow etc), hvordan en opplever respons og hvorfor en velger en større skjerm enn 24". Det både fordeler og nakkedeler med respektive panel teknologi.

Det er på vei en hel del fler skjermer med 21:9 aspekt ratio og høyere oppløsning enn 2560 x 1080, så det kan være lurt å vente litt for å se hvordan prisene vil forandre seg på disse. Baksiden, i hvert fall for spill, er at disse vil kreve litt mer fra grafikk kortet for å holde FPS på samme nivå som en 1080p skjerm.

Permalänk
Medlem

Gigantrix,
Jag håller med dig om att upplösningen på 29" 21:9 skärmen räcker för text då den blir en bra bit lägre är 27" 16:9 skärmen.

Jag rekommenderade däremot två skärmslösningen om TS skall sitta och programmera, och på den länkade 27" skärmen blir upplösningen för text alldeles för dålig.

När man programmerar vill man ha så stor höjd på skärmen som möjligt plus att man vill ha en extra skärm för att kunna betrakta annan kompletterande information.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wickman:

Jag rekommenderade däremot två skärmslösningen om TS skall sitta och programmera, och på den länkade 27" skärmen blir upplösningen för text alldeles för dålig.

Så stor skillnad mot en 24": are med samma upplösning är det inte. Det är inga som helst problem att köra 1920x1080 på 27". Visst är det inte lika schyst som högre upplösningar, men att det skulle vara för dåligt för nånting överhuvudtaget är rent trams!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är inga som helst problem att köra 1920x1080 på 27". Visst är det inte lika schyst som högre upplösningar, men att det skulle vara för dåligt för nånting överhuvudtaget är rent trams!

Skickades från m.sweclockers.com

Av ditt uttalande att döma har du aldrig suttit och jobbat (programmerat) seriöst på en 27" i nämda upplösning. Man kan med blotta ögat urskilja pixligheten. Det finns mycket skrivet om detta här på Sweclockers (om man söker). För spel däremot är upplösningen inga problem.

Jag föreslår att TS försöker ta sig till en affär någonstans som har en 27" monitor i denna upplösning och en i en högre upplösning så han själv kan jämföra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wickman:

Av ditt uttalande att döma har du aldrig suttit och jobbat (programmerat) seriöst på en 27" i nämda upplösning. Man kan med blotta ögat urskilja pixligheten.

att man kan urskilja pixlarna på nära håll är långt ifrån den överdrift du kom med om att det skulle vara omöjligt att använda. det är som sagt inte särskilt stor skillnad mot 24".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

att man kan urskilja pixlarna på nära håll är långt ifrån den överdrift du kom med om att det skulle vara omöjligt att använda. det är som sagt inte särskilt stor skillnad mot 24".

Skickades från m.sweclockers.com

Vaaa?
Nu får du väl ta och läsa några gånger till, var någonstans har jag sagt att den är omöjlig att använda???
Kommenterar vi i samma tråd??

Det enda jag har sagt är att, citat:
"Bokstäverna kommer att bli pixliga och du kommer att irritera dig på detta varje gång du slår på skärmarna". (27":arna alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Hej!
Sugen på att skaffa en ny skärm då jag kände begränsningarna med att ha en gammal HP ZR24w (16:10 ) så undrar vad som skulle passa bäst ?
Skärmen kommer användas för programering , läsandes av PDF , surfa samt lite spelandes

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/174905-p...

vs

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-k272hlbd-va-27-black-p...

Om jag säger såhär.... 5120x2880 på 27" är runt hörnet om du orkar vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Om jag säger såhär.... 5120x2880 på 27" är runt hörnet om du orkar vänta.

Varför ska han vänta på det?
Det finns ju idag 2560x1440 27" vilket räcker väldigt långt för ändamålet.

Intressant det du nämner dock, vad för typ av panel kommer det att bli, vilken tillverkare är aktuell?

Permalänk

Vid programmering kan man ju tilta 29" för ultimat höjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Vid programmering kan man ju tilta 29" för ultimat höjd

Absolut, problemet är att du vill ha bredden också. (Du vill kunna se fler sidor vid sidan av varandra).

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Absolut, problemet är att du vill ha bredden också. (Du vill kunna se fler sidor vid sidan av varandra).

2 st då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

2 st då?

Ja, det är ju just det jag har rekommenderat.

Undrar var TS tog vägen?
Startar en tråd och sedan ingen kommentar, medans vi bara sitter här och pratar ut i tomma intet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nickhe:

Hej!
Sugen på att skaffa en ny skärm då jag kände begränsningarna med att ha en gammal HP ZR24w (16:10 ) så undrar vad som skulle passa bäst ?
Skärmen kommer användas för programering , läsandes av PDF , surfa samt lite spelandes

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/174905-p...

vs

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-k272hlbd-va-27-black-p...

Skärmarna som du länkar till ger dig egentligen inga fördelar utöver den du har nu. 27" skärmarna har lägre upplösning (1920x1080) jämfört med 1920x1200 på skärmen du har idag.

Behöver du kunna se längre (men färre) rader så är Philipsskärmen bättre. Men misstänker att det inte riktigt är det som begränsar dig idag.

Komplettera med 1-2 24" skärmar till istället, det har du antagligen mer glädje av. Finns gott om bra 24" skärmar i prisklassen cirka 2000kr att välja på, Dell U2412 är vettig och matchar skärmen du har idag storleksmässigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Varför ska han vänta på det?
Det finns ju idag 2560x1440 27" vilket räcker väldigt långt för ändamålet.

Intressant det du nämner dock, vad för typ av panel kommer det att bli, vilken tillverkare är aktuell?

Kan tyvärr inte avslöja mer men kan bekräfta att den är i tillverkning av ett välkänt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Ja, det är ju just det jag har rekommenderat.

Undrar var TS tog vägen?
Startar en tråd och sedan ingen kommentar, medans vi bara sitter här och pratar ut i tomma intet.

jag är här Har mer problem med bredden när jag kodar än längden brukar köra flera kodfönster brevid varandra samt PDF och tycker det är jobbigt i dagsläget med bara 24an . Kommer självklart ha kvar den och kör dual screen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

jag är här Har mer problem med bredden när jag kodar än längden brukar köra flera kodfönster brevid varandra samt PDF och tycker det är jobbigt i dagsläget med bara 24an . Kommer självklart ha kvar den och kör dual screen

Ok, då börjar vi komma någonstans.
Du ska alltså ha kvar din gamla skärm och köra dual med den.

1) 29" Philipsskärmen du länkade till har ungefär samma upplösning som den du har nu (tom något lite bättre). Den har även samma paneltyp (ips), men panelen är 3cm lägre än den du har nu.

2) 27" Acern har också samma paneltyp men har på tok för dålig upplösning och går därför helt bort. Om du vill ha en 27" måste den ha upplösningen 2560x1440 för ditt ändamål, men den hamnar då i 4000:- klassen.

Så med ovan sagda och du tycker att den upplösning du har nu är ok, samt att du kan stå ut med att du får 3cm lägre skärmpanel, blir det naturligtvis Philipsen som gäller.

Vad du kan göra innan du bestämmer dig är att kolla runt på några andra 29" 21:9, samt läsa lite recensioner.
Lycka Till.

Permalänk
Avstängd

Som Wickman säger så är en 21:9 på 29 tum lägre, eller mindre på höjden, än en 24 tums 1080 eller 1200p. Den påminner mer om en 22 tummare med 1080p fast en bra bit bredare förstås. Jag kör en 24'' 1080p och en typ 20'' 1600x1200 på jobbet där jag programmerar hela dagarna och det är definitivt mer höjd som jag saknar. Helst hade jag haft en 30'' med 1600p och sen behållit 20 tummaren på högkant så att jag har två skärmar med 1600p i höjd och nästan samma fysiska höjd, 30'' hade varit 15,9'' hög och 20'' hade varit 16'' hög. Men en 27'' på 1440 hade förstås också varit ett stort steg upp från 24:an jag har idag.

Det är på väg 21:9 skärmar med högre upplösning, 1440 på höjden och typ 3440 breda, men det blir väldigt brett ändå. För film och i viss mån spel så är det nice men för texter eller arbete så känns höjd bra mycket viktigare. Sen är det en så hög upplösning att det börjar krävas ganska feta grafikkort bara för att kunna hantera det vanliga liksom, och även då är det inte helt säkert att allt fungerar. Crossfire i höga upplösningar fungerar exempelvis inte så bra osv.