IPS vs TN (Ska verkligen TN vara överlägset på detta sätt?)

Permalänk
Inaktiv

IPS vs TN (Ska verkligen TN vara överlägset på detta sätt?)

Har hört folk lovorda IPS paneler länge nu och i samband med Kompletts 24h prisfest så blev det dags för mig att ta steget upp till 1440p IPS (trodde jag). Skärmen jag köpte heter Benq GW2765HT. Men från det att jag slår igång skärmen så är det inte annat än en enda stor besvikelse. Visst färgerna är fina och livfulla men där slutar det positiva.
Förutom att jag har fått ett exemplar med en grön lysande pixel så är även skärmen märkbart långsammare i responsen än min 5 år gamla LG W2453V-PF 1080p TN-Panel som då kostade 2000kr. IPSen känns inte alls lika direkt och följsam som TN-panelen. Detta trots att det endast skiljer 2ms mellan panelerna i hastighet vilket inte ens ska vara märkbart. Så input-lag måste vara betydligt högre på Benq GW2765HT.
Men det allra värsta och något som jag inte kan förstå existerar på en 3400kr skärm är det enorma IPS-glow / BLB på skärmen, här är en snabb suddig bild på båda skärmarna:

http://i3.minus.com/ibxz0M9RFj77A8.jpg
Benq GW2765HT till vänster, LG W2453V-PF till höger

Är det verkligen såhär illa med IPS eller har jag helt enkelt fått den absolut sämsta modellen / exemplaret som finns där ute? Det finns tyvärr inga professionella recensioner på denna skärm ännu, men enligt några forum så ska den ha samma panel som en annan recenserad Benq skärm, och där fick den vettiga betyg. Vågar man köpa en IPS igen eller är det bättre att hålla sig till något man vet är bra som TN.

Permalänk
Medlem

Du har nog haft otur, försök få den utbytt/lämna tillbaka den och köp en annan.

Permalänk
Medlem

Det där er ut som ett måndagsexemplar. Jag har aldrig sett en monitor, IPS eller annat, läcka bakgrundsbelysning så jävligt.

Vad säger Kompletts kundtjänst?

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem

jag har väldigt lite eller ingen ips glow på min skärm i alla fall. den är inte lika rapp, absolut, jag märker det när jag scrollar långsamt genom att trycka på scrollhjulet, annars är det inget jag stör mig på. låter som att du har fått ett riktigt dåligt ex eller en dålig panel.

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka den, det var det jäkligaste jag sett på länge.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Benq är väl budgetmärke eller har jag fel ??

Permalänk
Medlem

Som sagt, du har nog haft otur. Ser ut som extrem BLB.
Sen finns det både snabba och långsamma IPS-paneler, den skärmen är väl långsam helt enkelt.
Min nuvarande IPS-panel är snabbare än många TN-paneler.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Benq är väl budgetmärke eller har jag fel ??

Jag tycker det, men tydligen många som ser dom som flaggskepp inom skärmvärlden.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv

Benq är ett budgetmärke ja, men när en skärm som ser ut såhär är det ju pinsamt, speciellt till det priset. Har aldrig någonsin sett en ny skärm som sett så dålig ut. Köpte en AOC 24" LED 1080p för 800kr för knappt ett år sedan. Budget så det skriker om det och TN-panel. Den är väldigt jämn och fin i bakgrundsbelysningen och har absolut inga defekta pixlar. Samma sak med den Philips 23" LED1080p jag köpte till min morsa för några månader sedan. 799kr, inga defekter eller problem med bilden.

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta har ingenting med själva paneltekniken att göra, utan blödningar av den där sorten uppstår i ojämnt applicerade filter, vanligtvis light guide-filter bakom panelen. Det handlar alltså om bättre och sämre exemplar där jag skulle säga att just ditt exemplar förmodligen aldrig borde ha passerat kvalitetskontrollen.

Din nya IPS-skärm är dessutom uppenbarligen inställd på högre ljusstyrka än den andra skärmen. Ifall du sätter dem båda på samma nivå kommer blödningen att bli mindre tydlig. Är det fortfarande störande efter du satt dem på samma ljusstyrka, reklamera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Detta har ingenting med själva paneltekniken att göra, utan blödningar av den där sorten uppstår i ojämnt applicerade filter, vanligtvis light guide-filter bakom panelen. Det handlar alltså om bättre och sämre exemplar där jag skulle säga att just ditt exemplar förmodligen aldrig borde ha passerat kvalitetskontrollen.

Din nya IPS-skärm är dessutom uppenbarligen inställd på högre ljusstyrka än den andra skärmen. Ifall du sätter dem båda på samma nivå kommer blödningen att bli mindre tydlig. Är det fortfarande störande efter du satt dem på samma ljusstyrka, reklamera!

Faktiskt så har jag ställt dem lite grovt innan jag tog bilden till någorlunda samma ljusstyrka. Provade även sänka långt under min gamla skärm och det såg fortfarande hemskt ut. Så det beror absolut inte på ljusstyrkan i detta fall.

Permalänk
Medlem

Fick precis samma problem med glow på en IPS jag beställde. Läste på mig mer om saken och det verkar vara sjukt vanligt med sådant, så jag gick tillbaka till TN.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

Köpte samma skärm då dom hadde 24h prisfest, hoppas på ingen backlight glow då många tydligen hadde det, tänker annars byta till PB278QR som kostar 1500kronor mer, men slipper input lag + backlight glow hoppas jag.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk

Benq vs Riktig Skärm (Ska verkligen Riktig Skärm vara överlägset på detta sätt?)

Kort svar, Ja. Dels är IPS generellt betydligt dyrare än TN. Att 2000 för 1440p ser ut som skit är inget som egentligen förvånar mig.
Det var lite samma sak när jag köpte mig en Acer 24" 1080p TN för 2000, på den tiden då dom generellt låg runt 4k. Den skärmen var så kass att den åkte tillbaka omedelbart, betydligt värre än den du råkat på nu.

Dels är det Benq. Dom har visserligen modeller som klarar av att visa en bild utan alltför katastrofala fel, men det känns som att dom i dessa fall mest haft otur med sitt misslyckande.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Benq är väl budgetmärke eller har jag fel ??

Inte direkt. BenQ VAR en gång i tiden ett budgetmärke men har sedan dess vuxit till en av de stora inom framförallt spelvärlden. Om du söker budgetmärke så är nog AOC närmare.

Skrivet av Kunzite:

Har hört folk lovorda IPS paneler länge nu och i samband med Kompletts 24h prisfest så blev det dags för mig att ta steget upp till 1440p IPS (trodde jag). Skärmen jag köpte heter Benq GW2765HT. Men från det att jag slår igång skärmen så är det inte annat än en enda stor besvikelse. Visst färgerna är fina och livfulla men där slutar det positiva.
Förutom att jag har fått ett exemplar med en grön lysande pixel så är även skärmen märkbart långsammare i responsen än min 5 år gamla LG W2453V-PF 1080p TN-Panel som då kostade 2000kr. IPSen känns inte alls lika direkt och följsam som TN-panelen. Detta trots att det endast skiljer 2ms mellan panelerna i hastighet vilket inte ens ska vara märkbart. Så input-lag måste vara betydligt högre på Benq GW2765HT.
Men det allra värsta och något som jag inte kan förstå existerar på en 3400kr skärm är det enorma IPS-glow / BLB på skärmen, här är en snabb suddig bild på båda skärmarna:

http://i3.minus.com/ibxz0M9RFj77A8.jpg
Benq GW2765HT till vänster, LG W2453V-PF till höger

Är det verkligen såhär illa med IPS eller har jag helt enkelt fått den absolut sämsta modellen / exemplaret som finns där ute? Det finns tyvärr inga professionella recensioner på denna skärm ännu, men enligt några forum så ska den ha samma panel som en annan recenserad Benq skärm, och där fick den vettiga betyg. Vågar man köpa en IPS igen eller är det bättre att hålla sig till något man vet är bra som TN.

Har själv en IPS skärm och den lider inte i närheten av samma sorts Bleed/IPS glow som din gör. Försök lämna tillbaka den eftersom det där är hemskt. Däremot de döda pixlarna borde inte dyka upp på samma ställe på båda skärmarna.. Responstiden är det inget du kan göra något åt. Det är en nackdel med IPS paneler helt enkelt..

Skrivet av Kunzite:

Benq är ett budgetmärke ja, men när en skärm som ser ut såhär är det ju pinsamt, speciellt till det priset. Har aldrig någonsin sett en ny skärm som sett så dålig ut. Köpte en AOC 24" LED 1080p för 800kr för knappt ett år sedan. Budget så det skriker om det och TN-panel. Den är väldigt jämn och fin i bakgrundsbelysningen och har absolut inga defekta pixlar. Samma sak med den Philips 23" LED1080p jag köpte till min morsa för några månader sedan. 799kr, inga defekter eller problem med bilden.

AOC kör med IPS paneler från Phillips så oftast är panelen det enda som är bra på AOCs skärmar. De sparar pengar på mycket annat som få uttag, byggkvalite och lite sämre komponenter överlag. De kostar däremot ibland mindre än hälften mot sina konkurrenter så man får ju vad man betalar för helt enkelt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Däremot de döda pixlarna borde inte dyka upp på samma ställe på båda skärmarna..

Det gör de ju såklart inte, min TN-panel har absolut inga pixeldefekter och LG hade faktiskt pixelgaranti på den skärmen och lovade att den ska vara 100% felfri på det sättet. Det är väl inte så att du kollar på muspekaren och tror att de är vad jag säger är den defekta pixeln?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kunzite:

Faktiskt så har jag ställt dem lite grovt innan jag tog bilden till någorlunda samma ljusstyrka. Provade även sänka långt under min gamla skärm och det såg fortfarande hemskt ut. Så det beror absolut inte på ljusstyrkan i detta fall.

Det är inte lönt att ställa "lite grovt" utan man behöver vara mer systematisk. Annars kommer exempelvis gamma påverka hur vi uppfattar "ljusheten" i skärmen, särskilt för TN-panelen där gamma helt och hållet baserar på betraktningsvinkel.

Har man ingen mätare (vilket få har) kan man använda en optisk jämförelse och ställa nivån i 100% vitt. Till exempel att sätta nivån mot en mobiltelefon vilken du lägger mot skärmen. En vit bild på alla skärmarna, en tom sida i webbläsaren brukar fungera, och man kan ratta in nivån ganska bra.

IPS och TN brukar ha kontrastförhållanden på 700 till 1000:1, ibland lite mindre, ibland högre där TN-panelerna varierar kraftigt beroende på vinkel. Får du samma nivå på ljusstyrkan bör alltså svärtan vara ungefär likadan på båda skärmarna när du tittar i rak vinkel. Är kontrasten ändå så tydligt lägre på din IPS-skärm som på bilden, så bekräftar det ännu en gång att du har ett måndagsexemplar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Benq vs Riktig Skärm (Ska verkligen Riktig Skärm vara överlägset på detta sätt?)

Kort svar, Ja. Dels är IPS generellt betydligt dyrare än TN. Att 2000 för 1440p ser ut som skit är inget som egentligen förvånar mig.
Det var lite samma sak när jag köpte mig en Acer 24" 1080p TN för 2000, på den tiden då dom generellt låg runt 4k. Den skärmen var så kass att den åkte tillbaka omedelbart, betydligt värre än den du råkat på nu.

Dels är det Benq. Dom har visserligen modeller som klarar av att visa en bild utan alltför katastrofala fel, men det känns som att dom i dessa fall mest haft otur med sitt misslyckande.

Du verkar ha läst väldigt fel, kolla igen. 1440p skärmen kostar 3400kr nu, TN-skärmen kostade 2000kr för 5(!) år sedan. TN-skärmen hade dessutom 100% pixelgaranti vilket LG hade på alla deras 1080p skärmar.

Sen så passar jag på att citera mig själv någon post upp:

"Köpte en AOC 24" LED 1080p för 800kr för knappt ett år sedan. Budget så det skriker om det och TN-panel. Den är väldigt jämn och fin i bakgrundsbelysningen och har absolut inga defekta pixlar. Samma sak med den Philips 23" LED1080p jag köpte till min morsa för några månader sedan. 799kr, inga defekter eller problem med bilden."

Permalänk
Medlem

Ska hem och kolla senare om jag hade backlight glow, däremot så var Input Lag inte något förskräckligt igår när jag testa den

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte lönt att ställa "lite grovt" utan man behöver vara mer systematisk. Annars kommer exempelvis gamma påverka hur vi uppfattar "ljusheten" i skärmen, särskilt för TN-panelen där gamma helt och hållet baserar på betraktningsvinkel.

Har man ingen mätare (vilket få har) kan man använda en optisk jämförelse och ställa nivån i 100% vitt. Till exempel att sätta nivån mot en mobiltelefon vilken du lägger mot skärmen. En vit bild på alla skärmarna, en tom sida i webbläsaren brukar fungera, och man kan ratta in nivån ganska bra.

IPS och TN brukar ha kontrastförhållanden på 700 till 1000:1, ibland lite mindre, ibland högre där TN-panelerna varierar kraftigt beroende på vinkel. Får du samma nivå på ljusstyrkan bör alltså svärtan vara ungefär likadan på båda skärmarna när du tittar i rak vinkel. Är kontrasten ändå så tydligt lägre på din IPS-skärm som på bilden, så bekräftar det ännu en gång att du har ett måndagsexemplar.

Nu försökte ju inte jag kalibrera skärmen, utan bara sätta den på ungefär samma nivå i ljusstyrka som jag kör på min TN-panel. De justeringar som återstår kan absolut inte påverka den allvarliga bleed/glow som syns nämnvärt.

Permalänk
Medlem

En fråga, någon som vet en skärm i samma pris som är IPS+2560x1440 ingen input lag + backlight glow? enda jag har hittat är nya Asus PB278QR som kostar ca 1500kr mer än vad jag fick denna för

Iaf, när jag fick skärmen var Brightness extremt hög, vet inte om detta påverkar backlight glow om man sänker brightness

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Har hört folk lovorda IPS paneler länge nu och i samband med Kompletts 24h prisfest så blev det dags för mig att ta steget upp till 1440p IPS (trodde jag). Skärmen jag köpte heter Benq GW2765HT. Men från det att jag slår igång skärmen så är det inte annat än en enda stor besvikelse. Visst färgerna är fina och livfulla men där slutar det positiva.
Förutom att jag har fått ett exemplar med en grön lysande pixel så är även skärmen märkbart långsammare i responsen än min 5 år gamla LG W2453V-PF 1080p TN-Panel som då kostade 2000kr. IPSen känns inte alls lika direkt och följsam som TN-panelen. Detta trots att det endast skiljer 2ms mellan panelerna i hastighet vilket inte ens ska vara märkbart. Så input-lag måste vara betydligt högre på Benq GW2765HT.
Men det allra värsta och något som jag inte kan förstå existerar på en 3400kr skärm är det enorma IPS-glow / BLB på skärmen, här är en snabb suddig bild på båda skärmarna:

http://i3.minus.com/ibxz0M9RFj77A8.jpg
Benq GW2765HT till vänster, LG W2453V-PF till höger

Är det verkligen såhär illa med IPS eller har jag helt enkelt fått den absolut sämsta modellen / exemplaret som finns där ute? Det finns tyvärr inga professionella recensioner på denna skärm ännu, men enligt några forum så ska den ha samma panel som en annan recenserad Benq skärm, och där fick den vettiga betyg. Vågar man köpa en IPS igen eller är det bättre att hålla sig till något man vet är bra som TN.

BenQ har tyvärr väligt ojämn kvalitet på sina skärmar.
Sist jag köpte en BenQ fick jag byta ut den 2 gånger innan jag fick en som var ok.

Antingen så utnyttjar du din 2 veckors ångerrätt, eller så kontaktar du BenQ direkt och ser om du kan få den utbytt.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

En fråga, någon som vet en skärm i samma pris som är IPS+2560x1440 ingen input lag + backlight glow? enda jag har hittat är nya Asus PB278QR som kostar ca 1500kr mer än vad jag fick denna för

Iaf, när jag fick skärmen var Brightness extremt hög, vet inte om detta påverkar backlight glow om man sänker brightness

Alla skärmar har ett specifikt kontrastvärde, brightness sätter den undre gränsen (svart) för detta kontrastvärde. Har du ljust rum behöver du högre brightness för att kunna se de mörkaste nyanserna, har du ett mörkt rum behöver du låg brightness för att svart inte ska bli urvattnat. När man sedan hittat en vettig nivå på brightness så justerar man kontrast som då bestämmer hur brant kurvan upp mot ljust blir. För hög kontrast fräter ut de ljusaste nyanserna och för låg gör att vitt blir dassig. Kontrastvärdet avgör då hur stor skillnad skärmen klarar av att prestera mellan svart och vitt. Och då menar jag inte dynamisk kontrast som justerar bakgrundsbelysningen för att ge intryck av större kontrast, när det är en ljus bild som visas så dras ljusstyrkan upp, på en märk bild så dras ljusstyrkan ner.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har aldrig hört någon säga att de köpte en bil med bensinmotor som drog åt vänster, men när de bytte till en bil med dieselmotor så åkte den rakt. Ändå resonerar många så runt skärmar och displayer.

IPS-paneler var en gång i tiden så pass dyra att det inte fanns någon poäng att lansera en budgetskärm med IPS-panel. En sådan produkt var fortfarande så mycket dyrare än TN-skärmarna samtidigt som det inte blev särskilt mycket billigare än en gediget konstruerad bildskärm med IPS-panel. Alltså blev IPS med tiden synonymt med hög kvalitet på skärmarna eftersom premiumprodukter hade IPS och budgetprodukter av medioker och usel kvalitet hade TN-paneler. Det var år 2008 väldigt lätt att göra ett val när du köpte skärm. Ville du ha kvalitet köpte du en IPS-skärm och hostade upp rätt så många extra tusenlappar jämfört med en TN-skärm.

Nu gäller inte de reglerna längre. IPS-1920x1080-paneler kan tillverkas nästan lika billigt som en motsvarande TN-panel och det finns TN-paneler som är förhållandevis dyra att tillverka, till exempel de som ska klara 144 Hz. Därför kan du idag köpa riktigt billiga IPS-baserade produkter som håller medioker och usel kvalitet. Det skiljer kring 300-400 kronor mellan de billiga TN-skärmarna och de billiga IPS-skärmarna ifall jag får lita till prisjakt.nu.

Detta utnyttja förstås tillverkarna och vet att de kan sälja skärmar med IPS-panel där kunden tro sig köpa "bra kvalitet" eftersom en gång i tiden var IPS synonymt med premiumprodukter. Så är det inte längre. Det finns produkter med IPS-paneler som är direkt usla och det finns produkter med TN-paneler som är otroligt välgjorda.

Permalänk
Medlem

Mitt tips, är skärmen nyare än 14 dagar, använd konsumenträtten för öppet köp och returnera.
Det borde alla göra med defekta enheter. Köper man nytt så ska man inte få trasiga varor till fullpris.
Sen kan tillverkarna få fundera över varför deras produkter aldrig lämnar butikerna...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kunzite:

Nu försökte ju inte jag kalibrera skärmen, utan bara sätta den på ungefär samma nivå i ljusstyrka som jag kör på min TN-panel. De justeringar som återstår kan absolut inte påverka den allvarliga bleed/glow som syns nämnvärt.

Låt mig förtydliga: Ifall du ställer in ljusstyrkan efter ögat med en bild på skärmen, säg din godtyckliga bakgrundsbild i Windows, så reglerar du inte efter den faktiska ljusstyrkan på bakgrundsbelysningen. Du ställer in efter det intryck du får baserat på skärmarnas gamma.

För mig som har fotograferat skärmar i många situationer och varianter så är det uppenbart från din bild att IPS:n går ljusstarkare än TN-panelen. Muspekaren på IPS-skärmen är mer överexponerad med större gloria runt om. Båda skärmarna borde vara ungefär lika svarta men IPS-skärmen är mycket ljusare i svärtan på en nivå som tyder på att den ligger kanske 50 till 100 procent högre i faktiskt ljusstyrka.

Antingen det, eller så har du verkligen värsta måndagsexemplaret någonsin. Jag gissar på både och.

Permalänk

Som det visserligen har konstaterats tidigare: skyll inte dålig Back Light Bleed på IPS-glow, det är två helt skilda saker. Visst kan IPS-glow vara smått irriterande, men jag kan inte tolerera BLB alls. Input-lag är en annan sak som helt beror på elektroniken i skärmen, inte på paneltypen. Vissa tillverkare och modeller är betydligt värre än andra. Gör lite research så hittar du nog en skärm som passar dig.

Jag har för övrigt MVA, IPS och TN, den med TN ska säljas snarast dock.

Permalänk
Medlem

Kameror brukar överdriva skärmar rätt så rejält, men ja det där ser ut som en IPS skärm med IPS glow, lol. Om OP vill veta varför IPS är överlägsen så är det bara att dra fram en bild, sen röra huvudet 5cm upp och ner. Men visst ser det lite extremt ut där och om man inte gillar det, byt/lämna tillbaka. Skärmar IMO är extremt viktiga, dom ska vara behagliga för ögat (bokstavligen talat) lika mycket som möss/tangentbord är behagliga för fingrarna. Datorn är ju skit samma.

Ska själv lämna tillbaka en "överlägsen" VA panel (Eizo FG2421) som ger ett helt obalanserat intryck med edge glow. Känt problem på den typen av paneler, likadant som IPS glow. Problemet är att det är 0.5cm på vänstra sidan (märkbart, men inte alltför störande) och 10cm på högra sidan (konstant märkbart) vilket gör att mina ögon hela tiden drar åt höger. Det är inte hållbart i längden.

Min IPS skärm (dell 2311h tror jag, eller nån gammal version av den) har rätt så bra med IPS glow och lite horizontell gamma shift men jag märker det inte för att skärmen ger en balanserad bild - IPS glow i hörnen är exakt lika stora och stör mig knappt, gamma shift märks inte förutom när jag trycker näsan mot skärmen och jämför färgerna vid extrem vänster och extrem höger. Bredvid Eizo skärmen så märker jag också att den har rätt så skarp röd ton (felkalibrerad av mig antar jag), nåt som jag inte ens märker när den står ensam eller bredvid en TN, lol. AG coatingen är... blörk.

TL;DR att köpa skärmar är jobbigt för att det är alltid nåt nytt problem, lol.

Permalänk
Medlem

Ska testa BLB/IPS glow i kväll istället, kunde inte se allt för mycket just nu, men lite såg jag :(, responstiden eller input lag har iaf inte min skärm av vad jag märker, och jag är en person som knappt kan stå emot lagg.

Jag har ej mekat med inställningar dock, det enda jag har gjort är att jag har ställt in den på "game" mode vilket har modifierat ljusstyrkan bara, hittar annars inga inställningar på nätet för denna skärmen som är bra för "gaming", hittar knappt nått alls då den är så ny.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Har hört folk lovorda IPS paneler länge nu och i samband med Kompletts 24h prisfest så blev det dags för mig att ta steget upp till 1440p IPS (trodde jag). Skärmen jag köpte heter Benq GW2765HT. Men från det att jag slår igång skärmen så är det inte annat än en enda stor besvikelse. Visst färgerna är fina och livfulla men där slutar det positiva.
Förutom att jag har fått ett exemplar med en grön lysande pixel så är även skärmen märkbart långsammare i responsen än min 5 år gamla LG W2453V-PF 1080p TN-Panel som då kostade 2000kr. IPSen känns inte alls lika direkt och följsam som TN-panelen. Detta trots att det endast skiljer 2ms mellan panelerna i hastighet vilket inte ens ska vara märkbart. Så input-lag måste vara betydligt högre på Benq GW2765HT.
Men det allra värsta och något som jag inte kan förstå existerar på en 3400kr skärm är det enorma IPS-glow / BLB på skärmen, här är en snabb suddig bild på båda skärmarna:

http://i3.minus.com/ibxz0M9RFj77A8.jpg
Benq GW2765HT till vänster, LG W2453V-PF till höger

Är det verkligen såhär illa med IPS eller har jag helt enkelt fått den absolut sämsta modellen / exemplaret som finns där ute? Det finns tyvärr inga professionella recensioner på denna skärm ännu, men enligt några forum så ska den ha samma panel som en annan recenserad Benq skärm, och där fick den vettiga betyg. Vågar man köpa en IPS igen eller är det bättre att hålla sig till något man vet är bra som TN.

det är antagligen ett dåligt exemplar av en av de sämsta IPS skärmarna på marknaden, kan tipsa dig om PLS paneler som det är i min asus skärm, hade en BENQ skärm innan och tycker inte den var särskilt bra heller, LG och Samsung och Asus är de som jag har haft bäst erfarenhet av när det kommer till skärmar iaf

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.