Permalänk
Medlem

Ny skärm för dator med gtx 970

Hej alla glada överklockare!

Har precis lagt iväg en beställning på min nya dator men jag har ingen skärm :S!

Vill ha en skärm till wow spelande (och lite witcher 3 och nya releases) spelar inte fps seriöst men det kan nog hända att jag spelar spel som farcry osv där man pangar lite :D!

kort sagt film/serier/wow/skolarbete och nya stora spel releases ska skärmen vara till.

Permalänk
Medlem

Budget? Storlek?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

oj, ja sry.

Ehm jag la ju 16 tusen på datorn så jag är nog villig att lägga 4000 på skärmen iaf.
Känns lite värdelöst att köpa en bra dator om jag snålar på skärmen.

Storlek spelar inte så jätte stor roll, min förra skärm var en U2312 dell ips skärm. och jag kände inte att den var för liten
Vill gärna ha en skärm som man inte får ont i ögonen av om det finns någon sån :D.

23-27 tum men absoulut inte större än 27

Permalänk
Entusiast

Är du säker på att du vill byta då? Dell U2312 är fortfarande helt okej och den är ju faktiskt IPS.
Visst, du skulle kunna köpa en 27" 1440p-skärm men bilden är ändå i stort sett lika pixeltät som 1080p på 23 tum så det enda du får då är ju storleken.

Jag skulle behålla skärmen tills 4K blir mainstream.

Edit: Aj då, såg inte att du skrev att du inte hade en skärm. Antar att en gamla dog?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

hmm det är så att jag vill vara en snäll son, och min mor är i behov utav en skärm då hon inte har någon till skol arbete just nu så tänkte ge henne den jag har.

Detta medför problemet att jag själv inte kommer ha någon skärm xD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gulanka:

hmm det är så att jag vill vara en snäll son, och min mor är i behov utav en skärm då hon inte har någon till skol arbete just nu så tänkte ge henne den jag har.

Detta medför problemet att jag själv inte kommer ha någon skärm xD

Ärligt talat tycker jag att du ger bort en alldeles för bra skärm i så fall, jag tror inte 40+are har så bra koll på skillnaden mellan upplösningar och TN VS IPS etc
Om du verkligen vill vara en snäll son så köp en ny skärm för en tusenlapp åt henne och behåll skärmen!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

haha, ja du tänker helt rätt!

Morsan är 60 och inte teknik intresserad för 5 öre hon använder office och surfar lite grann, det är nog en blandning av att jag är sugen på något nytt samt att det blev en bra timing då hon kan ta min gamla

tror btw min gamla 2312 kostade 1200 när jag köpte den

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gulanka:

haha, ja du tänker helt rätt!

Morsan är 60 och inte teknik intresserad för 5 öre hon använder office och surfar lite grann, det är nog en blandning av att jag är sugen på något nytt samt att det blev en bra timing då hon kan ta min gamla

tror btw min gamla 2312 kostade 1200 när jag köpte den

Jaså där ser man, trodde det var deras lyxmodell.
Hur som helst så kör ju jag med TN-panel varje dag då jag måste ha 120Hz+ men jag har en IPS-panel på min surfplatta så jag vet hur det är hur som helst så vet jag inte hur mycket det skiljer sig mellan de billigaste IPS-skärmarna och de för 3000-4000kr.

Men jag tror ändå att det smartaste är att spara de tusenlapparna för en 4K-skärm i framtiden.
Någon skärmfanatiker är dock välkommen att läxa upp mig och berätta hur världen vrids upp och ned om du köper någon specifik 3000-4000krs IPS-skärm

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201576-a...

Absolut bästa skärmen du kan få för just över 4000kr.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7253560/2014-10-13
Dator är alltså denna, tycker det är riktigt svårt att bestämma sig för en skärm.

Vill ha en skärm till wow spelande (och lite witcher 3 och nya releases) samt film och skolarbete

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

Hej alla glada överklockare!

Har precis lagt iväg en beställning på min nya dator men jag har ingen skärm :S!

Vill ha en skärm till wow spelande (och lite witcher 3 och nya releases) spelar inte fps seriöst men det kan nog hända att jag spelar spel som farcry osv där man pangar lite :D!

kort sagt film/serier/wow/skolarbete och nya stora spel releases ska skärmen vara till.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190788-a...

För wow will du inte ha TN-panel. 144hz är också ganska onödigt då man extremt sällan har 144 fps i wow. Färgerna är mycket bättre på en IPS samt att 2560x1440 ser helt magiskt ut.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190788-a...

För wow will du inte ha TN-panel. 144hz är också ganska onödigt då man extremt sällan har 144 fps i wow. Färgerna är mycket bättre på en IPS samt att 2560x1440 ser helt magiskt ut.

jag är bara lite orolig att 27 tum blir för stort annars verkar ju den där skärmen grym :/
jag har nämligen kört 23 tums ganska länge hur pass mycket större är det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

jag är bara lite orolig att 27 tum blir för stort annars verkar ju den där skärmen grym :/
jag har nämligen kört 23 tums ganska länge hur pass mycket större är det ?

Jag har ingen 27 tummare själv men av det jag har testat fungerar det mycket bra och känns inte alls för stort. Jag har en 29 tums skärm och tycker inte den är för stor (den är helt magisk i wow btw). Om jag skulle köpt skärm idag och hade 4k hade jag köpt den jag länkade

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Denna skärm verkar passa dig, den är bättre än din gamla dell skärm.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1800940

Skärmen har en vilsam behaglig bild, bra allround skärm, och bättre bild än min dell u2412m, som ju
är en bra skärm.

Permalänk

AoC U2868pqu för 4000 kr, billigaste skärmen med 4k.
Annars finns det intressanta grejer i SweC marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

så det är den där benq skärmen man ska köra på om man vill ha den bästa wow/film skärmen för 23/24 tum ?
pengar är inte riktigt ett problem är beredd att betala för att få bra grejer

Permalänk
Medlem

Benq skärmen jag tipsade om ovan har ju 16:10 bildförhållande, jättebra för Wow och liknande spel
Text blir knivskarp, mycket fina färger, och flimmerfri bild. Så verkligen värd några extra hundralappar.
Har 1 st sån skärm, och kommer ersätta mina andra två dell skärmar med Benq skärmen när jag får råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

så det är den där benq skärmen man ska köra på om man vill ha den bästa wow/film skärmen för 23/24 tum ?
pengar är inte riktigt ett problem är beredd att betala för att få bra grejer

Har du köpt någon skärm? Vad blev det?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Köp för Guds skull ingenting mindre än 27" man vänjer sig efter 5 minuters användande

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Har du köpt någon skärm? Vad blev det?

har inte köpt någon ännu, har väldigt svårt att bestämma mig =(

jag tänker spela wow/witcher3 /divinity och kolla serier och film på skärmen
får ganska lätt irriterade ögon så vill ha en skärm som är snäll för ögonen
av den anledningen tänker jag att jag vill ha 24 tums skärm och inte större
är ips skärmar verkligen bra för ögonen ? TN kanske är bättre om man inte vill ha jätte starkt ljus ?

priset är inget problem jag vill ha en skärm som är riktigt bra och uppfyller mina krav :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

har inte köpt någon ännu, har väldigt svårt att bestämma mig =(

jag tänker spela wow/witcher3 /divinity och kolla serier och film på skärmen
får ganska lätt irriterade ögon så vill ha en skärm som är snäll för ögonen
av den anledningen tänker jag att jag vill ha 24 tums skärm och inte större
är ips skärmar verkligen bra för ögonen ? TN kanske är bättre om man inte vill ha jätte starkt ljus ?

priset är inget problem jag vill ha en skärm som är riktigt bra och uppfyller mina krav :/

Okej, förstår att det kan vara jobbigt när man inte vet! Har du kollat alla ofantliga mängder trådar här på forumet kring ämnet IPS vs TN? Det är nog bra att du börjar där för att få ett hum om skillnaderna.

Jag själv har en Dell 27" IPS med 2560x1440 upplösning, och jag är sjuk nöjd. Jag gick från en 22" TN-skärm, och färgerna samt betraktningsvinklarna är ljusår bättre, för att inte tala om den enorma ökningen av arbetsyta. Jag spelar en del spel, LoL, BF4, Titanfall, Diablo 3 m.m, och jag tycker det fungerar fintint, men jag är ingen hardcore-gamer, och har heller inte jämfört med en "spel-skärm".

Ett alternativ för dig kan ju definitivt vara http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235 som har fått bra betyg och verkar vara en blandning av båda världar!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag bytte nyligen upp mig till min nuvarande 27" Asus och den är verkligen helt underbar! Jag var precis som du orolig över att jag skulle tycka den var för stor - men efter typ 30 minuter så vande man sig och nu vill jag aldrig ha mindre igen. Färgerna blev helt underbara. Och 1440p sen! Wow! Så mycket mer arbetsyta. Visst spel blir snyggare med - men framförallt för mig (som jobbar mycket med datorn) så har jag nu mycket mer plats att jobba på. Jag kan ha flera fönster uppe med spreadsheets, kalkyler och grafer uppe samtidigt utan att det blir för smått och plåttrigt. underbart

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Okej, förstår att det kan vara jobbigt när man inte vet! Har du kollat alla ofantliga mängder trådar här på forumet kring ämnet IPS vs TN? Det är nog bra att du börjar där för att få ett hum om skillnaderna.

Jag själv har en Dell 27" IPS med 2560x1440 upplösning, och jag är sjuk nöjd. Jag gick från en 22" TN-skärm, och färgerna samt betraktningsvinklarna är ljusår bättre, för att inte tala om den enorma ökningen av arbetsyta. Jag spelar en del spel, LoL, BF4, Titanfall, Diablo 3 m.m, och jag tycker det fungerar fintint, men jag är ingen hardcore-gamer, och har heller inte jämfört med en "spel-skärm".

Ett alternativ för dig kan ju definitivt vara http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235 som har fått bra betyg och verkar vara en blandning av båda världar!

Skrivet av Xyborg:

Jag bytte nyligen upp mig till min nuvarande 27" Asus och den är verkligen helt underbar! Jag var precis som du orolig över att jag skulle tycka den var för stor - men efter typ 30 minuter så vande man sig och nu vill jag aldrig ha mindre igen. Färgerna blev helt underbara. Och 1440p sen! Wow! Så mycket mer arbetsyta. Visst spel blir snyggare med - men framförallt för mig (som jobbar mycket med datorn) så har jag nu mycket mer plats att jobba på. Jag kan ha flera fönster uppe med spreadsheets, kalkyler och grafer uppe samtidigt utan att det blir för smått och plåttrigt. underbart

Just nu lutar jag åt asus rog swift skärmen, men eftersom jag ska spela och titta på film/serier och surfa runt och använda microsoft office program så vet jag inte

Känns som att jag vill utnyttja mitt 970 till max, känns lite meningslöst med ett fint grafikkort och sen köpa en 1080 p 23 tums skärm =P